تعهد «تقریبا» کامل برای دختران زاهدان و شین‌آباد/ شرکت گاز هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان از محل وصول عوارض گازرسانی برای نوسازی و تجهیز مدارس به سامانه‌های گرمایشی پرداخت کرده است

14:46 - 05 دی 1397
کد خبر: ۴۷۹۶۴۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
شرکت ملی گاز اعلام کرد این شرکت مطابق با قانون طی سال‌های ۹۴ تاکنون (پایان آذرماه ۹۷)، در مجموع مبلغ ۱۱۶۴ میلیارد تومان تعهدات خود را تقریبا به طور کامل از محل وصول عوارض گازرسانی به وزارت آموزش و پرورش جهت نوسازی و تجهیز مدارس به سامانه‌های گرمایشی پرداخته است
تعهد «تقریبا» کامل!/ هزار و 164 میلیارد تومان از محل وصول عوارض گازرسانی برای نوسازی و تجهیز مدارس به سامانه‌های گرمایشی پرداخت شده استگروه سیاسی ؛ صبح روز سه‌شنبه ۲۷ آذر ۹۷، خبری تلخ و اندوهبار در رسانه‌های کشور منتشر شد؛ خبر حاکی از این بود که یک کلاس درس در مدرسه دخترانه خصوصی «اسوه حسنه» واقع در ناحیه ۲ شهر زاهدان، طعمه حریق شده است و در نتیجه آن چهار دانش آموز دختر جان باختند.
 
پیرو این اتفاق دردناک که باعث پرپر شدن چند فرشته هموطمن شد، «علیم یارمحمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار میزان،  اظهار کرد: بخش قابل توجهی از مدارس استان سیستان و بلوچستان طی سال‌های گذشته به افراد متقاضی که از بستگان و آشنایان مدیران آموزش و پرورش بودند، در قالب مدارس غیردولتی واگذار شده است و متاسفانه اصلا نظارتی بر این گروه از مدارس وجود نداشت.
 
وی با بیان اینکه مدرسه «اسوه حسنه» که اتفاق تلخ اخیر در آن روی داد و سه دانش آموز آن از دنیا رفتند، یک مدرسه غیردولتی در زاهدان است، گفت: هر آن پیش‌بینی وقوع حادثه در این مدارس محتمل بود و ما هم جندین بار به مسئولان آموزش و پرورش استان تذکر داده بودیم.
 
نماینده زاهدان در مجلس ادامه داد: آنچه مایه ناراحتی دوچندان است این نکته است که این مدرسه نسبت به مدارس دیگر زاهدان اعم از مدارس اجاره‌ای و دولتی وضعیت بهتری داشته و حداقل دارای ساختمان بوده است؛ درحالی که هنوز مدارسی در زاهدان هستند که از خشت و گل ساخته شده‌اند.
 
یارمحمدی با بیان اینکه سیستم گرمایشی استانداردی در مدرسه «اسوه حسنه» وجود نداشت، عنوان کرد: پیشرفت گازکشی در شهر زاهدان از سال قبل تا امروز هنوز به ۱۵ درصد نرسیده و مدرسه‌ای هم که این حادثه در آن روی داد گاز نداشت.
 
وی تاکید کرد: دلیل اصلی اتفاق تلخ اخیر در زاهدان، ضعف مدیریتی مدیران آموزش و پروش استان بود که تنها به دنبال حفظ میز و صندلی خودشان بودند.
 
یارمحمدی با بیان اینکه در هر کجای دنیا اگر این اتفاق تلخ رخ می‌داد، وزیر مربوطه با ذکر دلیل استعفا می‌داد، گفت: وزیر آموزش و پروش در حال حاضر جمعی را مسئول بررسی حادثه کرده تا به هیئت دولت گزارش دهند؛ گزارش به هیئت دولت چه فایده‌ای دارد؟ وزیر آموزش و پرورش باید به مجلس بیاید و پاسخگو باشد.
 
دختران مظلوم ما در آتش بی مسئولیتی و بی نظارتی دولتمردان سوختند
به گزارش میزان، حسینعلی شهریاری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در واکنش به حادثه «آتش‌سوزی در مدرسه پیش‌دبستانی و دبستان اسوه حسنه زاهدان»، گفت: ما انتظار داشتیم با توجه به اتفاق ناگواری که روز گذشته در زاهدان رخ داد و در پی آن چهار نفر از دختران مظلوم و بی‌گناه دانش آموز در آتش سوختند، نائب رئیس مجلس مسائلی را مطرح می‌کردند.
 
وی با اشاره به بند ۳ اصل ۳ و اصل ۳۰ قانون اساسی گفت: طبق این اصول آموزش و پرورش تا سطوح متوسطه رایگان است، اما متاسفانه وظایف حاکمیتی را واگذار کرده ونظارتی هم نمی‌کنیم.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: تقاضا داریم نائب رئیس مجلس دستوری بفرمایند تا کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس تیمی را بررسی این حادثه به زاهدان اعزام کنند تا اگر به بخش دولتی وظایف می‌دهیم نظارتی بر آن هم داشته باشیم چراکه دختران مظلوم ما در آتش بی مسئولیتی و بی نظارتی دولتمردان سوختند.
 
شهریاری با اشاره به حادثه شین آباد نیز گفت: متاسفانه در آن حادثه هم تعدادی از دختران دانش آموز مورد آسیب قرار گرفنتد. با این حال دو نفر هم در حادثه زاهدان جانشان را از دست دادند و دو نفر دیگر هم در بخش آی سی یو هستند که تقاضا داریم نائب رئیس مجلس دستور پیگیری این مسائل را بدهند.
 
مسعود پزشکیان در ادامه و در واکنش به تذکر شهریاری گفت: از رئیس کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس می‌خواهیم تا تیمی را برای بررسی این حادثه به منطقه اعزام کنند.
 
نائب رئیس مجلس افزود: اینگونه حوادث نشان می‌دهد که مجلس باید مقداری درباره مسائل آموزش وپرورش اهتمام بیشتری داشته باشند.
 
افشای ابعاد جدید «حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان»
پیرو انتشار این مصاحبه، اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان جوابیه‌ای به قرار زیر صادر کرد.
 
با سلام و احترام
در پاسخ به مطلب مندرج در آن خبرگزاری تحت عنوان «احضار وزیر/ واگذاری بخش قابل توجهی از مدارس سیستان و بلوچستان به آشنایان/ مدرسه اسوه حسنه غیر دولتی است/ هنوز مدارسی در زاهدان هستند که از خشت و گل ساخته شده‌اند» جوابیه به منظور درج در آن خبرگزاری برای تنویر افکار عمومی به شرح ذیل به استحضار می‌رسد.

براساس قانون تاسیس مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید رئیس جمهور محترم رسیده و به وزارت متبوع ابلاغ گردیده است مجوز، تاسیس به تمامی متقاضیانی که واجد شرایط مندرج در قانون فوق باشند اعطا می‌گردد و می‌توانند در امور تعلیم و تربیت مشارکت نمایند.

همچنین تعدادی از مدارس که مجری طرح خرید خدمات آموزشی هستند براساس اعتبار پیش‌بینی شده توسط مجلس شورای اسلامی براساس تعریف مشخص شده به صورت قرارداد یک ساله در اختیار موسسین بومی قرار گرفته است و جذب هرگونه نیرو با اولویت نیروی متخصص بومی انجام پذیرفته که تمامی مدارک و مستندات موجود می‌باشد.

در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ مرکز پیش دبستانی غنچه‌های رحمت به نام آقای اسماعیل نوده (موسس) فعالیت خود را آغاز نموده است که با انتقال آن امتیاز به سرکار خانم ملکی و به درخواست ایشان در تابستان ۱۳۹۷ مرکز پیش دبستانی فوق (غنچه‌های رحمت) منحل و به این مدرسه تحت عنوان ابتدایی و پیش دبستانی اسوه حسنه فعالیت خویش را آغاز نموده است.

از آنجایی که فضا استیجاری بوده و با توجه به اتمام مهلت اجاره و به دلیل عدم تمدید آن توسط مالک، موسس قبل از کسب مجوز‌های لازم اقدام به جابجایی دانش‌آموزان به مکان جدید نموده است.

لازم به ذکر است فقط مکاتبه‌ای از طرف موسس با آموزش و پرورش ناحیه دو زاهدان که برای سیر مراحل اداری (استاندارد و نوسازی مدارس) ارسال شده است و هرگز این مکاتبه به معنای اجازه جابجایی دانش آموزان تلقی نمی‌گردد و در حقیقت موسس به صورت واضح تخلف نموده است.

در پاسخ به مطلب خشت و گلی بودن تعدادی از مدارس نیز باید به استحضار برسانیم علیرغم تمامی تلاش‌هایی که در طول سال‌های گذشته در زمینه توسعه فضا‌های آموزشی توسط دولت و خیرین اراجمند انجام شده، متاسفانه به دلیل عقب ماندگی‌های تاریخی استان هنوز قریب به هزار کلاس درس خشتی و گلی در استان وجود دارد که براساس اعلام سازمان نوسازی کشور مقرر است ظرف دو سال آینده تجدید بنا شوند.
 
نقض ۲ اصل مهم
میزان همچنین در گزارشی با عنوان «نقض ۲ اصل مهم/ سرنوشت دختران زاهدان و شین‌آباد در انتظار بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز؟» در تاریخ ۱ دی ۹۷ به این موضوع پرداخت.
 
حال روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران با ارسال جوابیه‌ای به میزان آورده است:
۱- عطف به درج میان تیتر «پرداخت ۹۰ میلیارد تومان از ۲۵۰ میلیارد تومان توسط شرکت ملی گاز به سازمان نوسازی مدارس» مربوط به خبر فوق با توجه به ارائه برخی آمار و ارقام ضد و نقیض و خلاف واقع مبنی بر عدم پرداخت تعهدات شرکت ملی گاز ایران به آموزش و پرورش و خلاف واقع مبنی بر عدم پرداخت تعهدات شرکت ملی گاز ایران به آموزش و پرورش در این خبر، به اطلاع می‌رساند این شرکت مطابق با قانون طی سال‌های ۹۴ تاکنون (پایان آذرماه ۹۷)، در مجموع مبلغ ۱۱۶۴ میلیارد تومان تعهدات خود را تقریبا به طور کامل از محل وصول عوارض گازرسانی به وزارت آموزش و پرورش جهت نوسازی و تجهیز مدارس به سامانه‌های گرمایشی پرداخته است و الباقی نیز تا پایان سال متناسب با دریافت و وصول عوارض پرداخت خواهد شد.

۲- عطف به درج میان تیتر «پیشرفت گازرسانی در زاهدان، زیر ۱۵ درصد» مربوط به خبر فوق همانطور که قبلا به صورت مستمر در خصوص فرایند گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اطلاع‌رسانی شده است به اطلاع می‌رساند فرایند گازرسانی به این استان براساس برنامه‌های مدون، استاندارد‌ها و مراحل تعریف شده شامل احداث خط انتقال گاز، شبکه‌گذاری شهری، انشعاب پذیری و اتصال شبکه گاز به واحد مسکونی می‌باشد که با عنایت به عظمت این پروژه در استان پهناور سیستان و بلوچستان، گازرسانی به شهر زاهدان و تمام شهر‌های استان همانند تمام شهر‌های گازرسانی شده در اقصی نقاط کشور در یک بازه زمانی مشخص به صورت فاز و مرحله به مرحله محقق خواهد شد و بر همین اساس در فاز نخست با احداث خط لوله‌ای به طول ۲۶۲ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان، گاز به شهر زاهدان رسید و در ادامه بیش از ۴۶۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع شهری به همراه ۸۰۰۰ انشعاب تاکنون ایجاد شده است و اشتراک پذیری بیش از ۱۵۲۰۰ مشترک نیز تاکنون صورت گرفته و در حال حاضر علاوه بر مصرف ۶۰۰ هزار متر مکعبی نیروگاه زاهدان، روزانه بیش از ۱۳۰ هزار متر مکعب نیز در بخش خانگی از گاز استفاده می‌شود که خود گام مهمی درجریان گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان می‌باشد و قطعا با کمک و یاری مردم عزیز این استان و سازمان‌ها و نهاد‌های دست‌اندرکار سرعت و شدت بیشتری خواهد گرفت.
 
به گزارش میزان، طبق گفته اسدالله قره‌خانی به تارنمای اطلاع رسانی قوه مقننه، سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان از محل سهم عوارض گاز برای ارتقای سیستم‌های گرمایشی مدارس پرداخت شد و امسال نیز برای ۷ ماه نخست سال، ۱۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده که البته ۶۰ میلیارد تومان آن مربوط به دیون سال ۹۴ است؛ بنابراین در ۷ ماه نخست سال ۹۷، از حداقل ۲۵۰ میلیارد تومانی که شرکت ملی گاز باید صرف تجهیز سیستم گرمایشی مدارس کند، فقط ۹۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

 

همچنین «علیم یارمحمدی» نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه (۲۸ آذر) به خبرنگار سیاسی گفت: پیشرفت گازکشی در شهر زاهدان از سال قبل تا امروز هنوز به ۱۵ درصد نرسیده و مدرسه اسوه حسنه هم که حادثه آتش سوزی و فوت چهار دختربچه در آن روی داد گاز نداشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *