قانون جدید آمار تائید شد/ نرخ اشتغال در پاییز ۸۸.۳ درصد شد

10:06 - 14 بهمن 1397
کد خبر: ۴۹۰۹۵۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس مرکز امار ایران گفت: رخ اشتغال در فصل پاییز به ۸۸.۳ درصد و افراد شاغل به ۲۳ هزار ۹۲۲ نفر رسیده که سهم افراد دارای اشتغال بیش از ۴۴ ساعت در هفته ۴۶.۷ درصد یعنی ۱۱ هزار و ۱۸۲ نفر، افراد کمتر از ۴۴ ساعت در هفته ۴۹.۲ درصد یعنی ۱۱ هزار و ۷۵۴ نفر و غایب موقت ۴.۱ درصد یعنی ۹۸۶ نفر است.

قانون جدید آمار تائید شد/ نرخ اشتغال در پاییز 88.3 درصد شدبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، امید علی پارسا در نشست خبری به مناسبت دهه فجر بیان کرد:رویکرد آماری نسبت به ٤٠ سال گذشته پیشرفت بسیاری خوبی داشته است و آمار‌های تولید و مربوط به خانوار‌ها رشد محسوسی داشته است.

میزان تولید محصولات باغی از جمله انگور، پسته، گردو و... در سال ١٣٥٨، حدود ٨٣٠ تن بوده که این رقم در سال ١٣٩٦ به ٣.٨ میلیون تن، دام سبک در سال ١٣٥٨ تعداد ٤٢ میلیون راس بوده که در سال ١٣٩٦ به ٥٥.٧ میلیون راس رسیده است.
 
وی در ادامه افزود: میزان تولید گوشت در کشتارگاه‌ها در سال ١٣٥٨ حدود ٢٤٧ هزار تن بوده که این رقم در سال ١٣٩٦ به رقم ٤٢٣ هزار تن رسیده است.
 
رئیس مرکز آمار ایران گفت: در سال ١٣٥٨ تعداد ١٦.٩ خانوار‌های شهری و ١.٤ درصد خانوار‌های روستایی از خودروی شخصی استفاده می کردند که این رقم در سال ١٣٩٦ به ترتیب به ٥٠.٦ و ٢٩.٦ درصد افزایش یافته است.
 
پارسا اظهار کرد: میزان استفاده از تلویزیون رنگی در میان خانوار‌های شهری و روستایی در سال ١٣٥٨ به ترتیب از صفر به ٩٨ و ٩٦ درصد افزایش بافته است.
 
وی توضیح داد: میزان استفاده از جارو برقی در سال ١٣٥٨ در خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب از ٧.٣ درصد و صفر در سال ١٣٩٦ به ترتیب به ٩١ و ٦٤.٤ درصد رسیده است.
 
رئیس مرکز آمار ایران اظهار کرد: استفاده از تلفن همراه در میان افراد جامعه شهری و روستایی در سال ١٣٥٨ به ترتیب از صفر درصد به ٩٥.٦ و ٨٣.٦ درصد رشد داشته است.
 
پارسا بیان کرد: رایانه یک دیگر از مواردی بوده که استفاده از آن در سال ١٣٥٨ صفر درصد بوده که این رقم در سال ١٣٩٦ به ترتیب در میان خانوار‌های شهری و روستایی به ٣٧.٨ و ١٢.٦ درصد رسیده است.
 
پارسا بیان کرد: رایانه یک دیگر از مواردی بوده که استفاده از آن در سال ١٣٥٨ صفر درصد بوده که این رقم در سال ١٣٩٦ به ترتیب در میان خانوار‌های شهری و روستایی به ٣٧.٨ و ١٢.٦ درصد رسیده است.
 
وی یادآور شد: میزان استفاده از ماشین لباسشویی در سال ١٣٥٨ در میان خانوار‌های شهری ١٦.٧ درصد و خانوار‌های روستایی حدود صفر درصد بوده که این رقم در سال ١٣٩٦ به ترتیب به ٨٦.٣ و ٥٣.٩ درصد رسیده است.
 
رئیس مرکز آمار ایران در خصوص میزان استفاده فاضلاب در سال‌های پس از انقلاب گفت:در بخش استفاده از آب لوله کشی در خانوار‌های شهری و روستایی در سال ١٣٥٨ به ترتیب ٧٩.٥ و ١١.٧ درصد بوده که این رقم در سال ١٣٩٦ به ترتیب به ٩٩.٧ و ٩٤.٦ درصد افزایش یافته است.
 
پارسا تصریح کرد: در بخش بهره مندی از برق در قبل از انقلاب در خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب از ٩٢ و ١٦ درصد به طور کل به ١٠٠ درصد رسیده است.
 
وی توضیح داد: در بهره مندی از گاز شهری در قبل از انقلاب خانوار‌های شهری و روستایی صفر بوده که این رقم در سال ١٣٩٦ به ترتیب به ٩٤.٧ و ٦٤.٨ درصد رشد داشته به علاوه در بهره مندی در اینترنت در شهر‌ها و روستا از سهم صفر درصدی به ترتیب به ٥٣.٧ و ٢٣.٣ درصدی افزایش یافته است.
 
رئیس مرکز آمار ایران اظهار کرد: طرح‌های آماری در قبل از انقلاب از انگشتان دست کمتر بوده که در حال حاضر آمارگیری با رشد و پیشرفت محسوسی روبرو شده است.
 
پارسا در استفاده از آمار تورم باید دقت داشت که در برخی موارد اشتباهاتی صورت می‌گیرد، گفت: با مراجعه به ۷۹ مغازه و ۶ هزار خانوار و دریافت قیمت از حدود ۴۷۵ قلم کالا که حدود ۴۲۰ هزار قیمت در کل کشور است، نرخ تورم محاسبه می‌شود. البته سبد شهرنشینان با روستانشینان متفاوت است که خود موجب اختلاف در آمار تورم شهری و روستایی خواهد شد.

وی همچنین در مورد اثرگذاری نرخ ارز در تورم گفت: نرخ ارز مستقیم در سبد مصرفی خانوار محاسبه نمی‌شود، اما اثر غیر مستقیم دارد.

رئیس مرکز آمار ایران همچنین در مورد تغییرات رشد اقتصادی گفت: این شاخص عمدتاً به گروه صنعت شامل نفت، معدن، ساختمان و آب و برق و گاز بر می‌گردد که باز هم بخش عمده به گروه نفت مربوط می‌شود. همچنین در بخش صنعت رشد اقتصادی به کارگاه‌های بزرگ و اشتغال در کارگاه‌های کوچک و متوسط بر می‌گردد.

پارسا با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز بیان کرد: قیمت گوشت از ابتدای دی ماه از ۴۹ هزار تا ۸۰ هزار تومان متفاوت بوده است که قیمت‌های کنونی حکایت از افزایش ۷۰ درصدی آن دارد، اما گوشت تنها کالای سبد خانوار نیست و برای به‌دست آوردن میزان تورم نقطه‌ای نیاز به معدل گیری از ۴۷۵ قلم کالا هستیم.

وی افزود: با بررسی و میانگین گیری از ۴۷۵ قلم کالا به تورم ۳۹.۶ نقطه‌ای در دی ماه رسیده‌ایم.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه تورم کالا‌های خوراکی بیشتر بوده است، ادامه داد: تورم برای کالا‌های خوراکی ۵۷.۵ درصد، غیر خوراکی‌۳۲ درصد و برای کالا‌های بادوام ۸۲ درصد بوده است.

به گفته پارسا؛ رب گوجه فرنگی بیش از ۲۰۰ درصد و آب، برق و انرژی ۱۴ درصد افرایش داشته است.

وی گفت: رشد اقتصادی در ۶ ماه اول امسال با نفت ۴ دهم درصد و بدون نفت ۳ دهم درصد است.

رئیس مرکز آمار ایران توضیح داد: بدبینی و ایجاد شبه در روش‌های تولید آمار در کشور می‌تواند اعتماد عمومی را خدشه دار کند.
 
پارسا در پاسخ به سوال میزان در خصوص آخرین نرخ اشتغال در کشور تصریح کرد: نرخ اشتغال در فصل پاییز به ۸۸.۳ درصد و افراد شاغل به ۲۳ هزار ۹۲۲ نفر رسیده که سهم افراد دارای اشتغال بیش از ۴۴ ساعت در هفته ۴۶.۷ درصد یعنی ۱۱ هزار و ۱۸۲ نفر، افراد کمتر از ۴۴ ساعت در هفته ۴۹.۲ درصد یعنی ۱۱ هزار و ۷۵۴ نفر و غایب موقت ۴.۱ درصد یعنی ۹۸۶ نفر است.

وی در این باره گفت: سهم افراد دارای اشتغال بیش از ۴۴ ساعت در هفته ۴۶.۷ درصد است که از این تعداد ۲۲.۸ درصد یعنی ۲ هزار و ۷۹۶ نفر اشتغال ناقص و سایر ۷۶.۲ درصد یعنی ۸ هزار و ۹۵۷ نفر را شامل می‌شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *