تعیین گزارشگر ویژه برای ایران موجه نیست/عربستان و انگلیس سیاه چاله‌های حقوق بشر هستند/شورای حقوق بشر باید علیه رویکرد دولت فرانسه در قبال مردم این کشور قطعنامه صادر می‌کرد

23:08 - 18 اسفند 1397
کد خبر: ۵۰۱۲۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
محمدجواد لاریجانی گفت: انگلیسی و امریکایی‌ها و متحدانشان می‌خواهند شورای حقوق بشر را محملی کنند که به تبلیغات علیه ایران اوج بدهند.
به گزارش ، در برنامه متن_حاشیه امشب درباره چهلمین اجلاس حقوق بشری که در ژنو در حال برگزاری است، محمد جواد لاریجانی درباره جایگاه نهاد شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: یکی از مهمترین نها‌دهای سازمان ملل است و جایگاهش کمی پایین‌تر از شورای امنیت است. ارتقا این نهاد در دهه قبل رخ داد و هدف از آن کم کردن سیاسی کاری‌ها بود که چندان هم توفیقی نیافتند. در این اجلاس موصوعات مختلفی بحث می‌شود. هفته دوم این اجلاس مربوط به حقوق کودک است که ما هم در آنجا بحث‌های جدی داریم. یا در مساله مقابله با تبعیض‌های جنسیتی یا رفتار‌های یکجانبه در تحریم‌ها موضوعاتی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد. سطحی که شرکت می‌کنیم سطح کارشناسی فعالی است. البته دشمنان جمهوری اسلامی هم از این تریبون علیه ما استفاده می‌کنند.

وی افزود: به نظر من جمهوری اسلامی به خاطر تهاجماتی که متحمل شده کارکشتگی و تجربه کم نظیری در حقوق بشر پیدا کرده است.

سیاست ما در بحث حقوق بشر، تعامل مثبت و پاسخگویی فعال است

وی درباره افزایش هجمه های ماه های اخیر آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی در حوزه حقوق بشری خاطر نشان کرد: با توجه به نزدیکی به برگزاری اجلاس شورای حقوق بشر آنها تلاش داشتند این شورا را محملی علیه ایران کنند. ما از زمان حضرت امام(ره) سیاست کاملا روشنی در حقوق بشر داشتیم. سخن حق مان را با استدلال دقیق بیان میکنیم و به تهاجمات بسیار مبتذلی که اتفاق می افتد به درستی پاسخ می دهیم. سیاست ما سیاست ورود به مساله تعامل مثبت و حضور و پاسخگویی فعال است.

لاریجانی تصریح کرد: شورای حقوق بشر 47 عضو دارد که توسط مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند. اما این اعضا همگی بد نیستند اما اشخاص علیه السلامی هم در آن حضور ندارند. برای مثال عربستان و بریتانیا در آن عضو هستند، دو کشوری که سیاه چاله های حقوق بشری هستند. حتی انگلیس بدتر از عربستان است. این دولت ها وارد جرایم علیه بشریت شده اند. انگلیس از رژیمی در بحرین دفاع می کند که به مردم خود یک رای نمیدهد. در آنچه در یمن هم اتفاق می افتد عربستان از حمایت وسیع و مباشرتی بریتانیا برخوردار است.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران افزود: اما این نهاد، مکانیسم حقوقی خوبی هم دارد. یو پی آر از جمله این مکانیسم ها است که براساس آن حقوق بشر کشورها باید مورد بازنگری قرار بگیرد. اما این مساله مورد ناراحتی کشورهای مدعی حقوق بشر است لذا شاهد بودیم در دوره اوباما، امریکا وارد این شورا شد اما در دوره ترامپ از آن خارج شدند. کشورهای خودشیفته در امر حقوق بشر از این مکانیسم ناراحت هستند اما ما در آنجا حضور فعال داریم.

باید برای فرانسه و آمریکا هم گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین شود

وی ادامه داد: متاسفانه حقوق بشر محمل تبلیغاتی شده است. الان برای ایران گزارشگر ویژه تعیین کرده اند. ما با گزارشگری مشکلی نداریم. ما معتقدیم برای آمریکا و آنچه در این کشور رخ می دهد هم باید گزارشگر تعیین شود. من فکر می کنم باید برای فرانسه هم گزارشگر ویژه گذاشته شود. تظاهرات مردمی در این کشور به خاک و خون کشیده شده است. تعیین گزارشگر ویژه برای ایران اصلا موجه نیست. آنهم گزارشگری که در چارچوب کار نکند. الان گزارشگر کنونی با بی بی سی و صدای آمریکا مصاحبه میکند. محتوای حرف هایش هم کاملا غلط است و ما دقیق به آن جواب دادیم. ما هیچ سخنی از گزارشگران را بدون پاسخ فنی و کتبی در ده سال گذشته بدون پاسخ نگذاشتیم. ولی اعتراض ما این است که گزارشگر باید در چارچوب وظایفش عمل کند و گزارش خود را به کمیسارای عالی ارائه دهد نه اینکه به عنوان سلبریتی به رسانه ها برود.

هیچ گزارش دقیق و فنی از گزارشگر ویژه ایران ندیدیم

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در مورد تفاوت گزارشگر ویژه کنونی با گزارشگران قبلی گفت: ما گزارش دقیق و فنی از ایشان ندیدیم ولی با او تعامل داریم. او چهارمین یا پنجمین گزارشگری است که از ابتدای انقلاب انتخاب شده است. با این حال سیاست ما واحد است. تعیین گزارشگر باید موجه باشد، بازیگر نباشد و رفتارش براساس چارچوب مصوب سازمان ملل باشد. اینکه از حقوق بشر برای مقاصد تروریستی استفاده شود فاجعه است. یعنی افرادی که در عملیات های تروریستی علیه ایران دستگیر شده اند را مدافع حقوق بشر بنامند، بدترین توهین به حقوق بشر است.

پاریس سیاه چاله حقوق بشر است

وی افزود: برای نمونه فردی که عضو پژاک بوده و در درگیری مسلحانه دستگیر شده و ادم هم کشته و زحمی کرده، را عنوان کرده اند معلم و مدافع حقوق بشر است. مگر دفاع از حقوق بشر با کوکتل مولوتف و ژ3 انجام می شود؟ اینکه گزارشگران حقوق بشر مرتب با تروریست های خیلی معروف فالوده می خورند برای سازمان ملل بد است. برای دولت های غربی هم این ارتباطات مبتذل است. برخلاف ادعای مکرون که فرانسه را مهد حقوق بشر می داند، پاریس سیاه چاله حقوق بشر است جایی است که آدم کشان داعشی مورد استقبال قرار می گیرند و اجازه ورود به پارلمان را می یابند. براین اساس فرانسه باید مورد پیگیر قانونی قرار گیرد. چون مصوب شورای امنیت است که هر گونه همکاری با ترویست ها باید پیگری شود.

لاریجانی با اشاره به رویکرد مکرون در بحث حقوق بشر تاکید کرد: مکرون فکر می کند حقوق بشر ژنتیکی است و با ژن تزریق می شود. بنابراین در کل گزارشگر حقوق بشر باید متدولوژی روشنی داشته باشد، اتهامات را غربال و ارزیابی کند. گزارشگر برای هر امری انتخاب می شود باید اتهامات علیه آن کشور را منعکس کند و همچنین پاسخ آن کشور به اتهامات را در گزارش خود بیاورد. تا پیش از این این پاسخ ها در گزارش ها لحاظ نمی شد اما اخیرا به صورت تک مضراب هایی پاسخ های ما در گزارش ها قرار می گیرد. البته مکانیسم گزارشگری فقط گزارشگری ویژه نیست. موضوعی هم هست. گفتین است از زمان ایت الله یزدی که بحث حقوق بشر در قوه قضائیه پگیری می شد.

وی خاطر نشان کرد: ما مکانسیم تعاملی خوبی با دفتر کمیساریای عالی داریم. گزارش های ما در زمینه یو پی آر، گزارش های کم نظیری است. ایران کشور بسته ای نیست و از جمله کشورهای فعال این حوزه به شمار می رود. از خدمات رسانه ها هم این است که تصویر واقع بینانه ای از ایران در امر حقوق بشر ارائه دهند.

لاریجانی درباره درخواست کمیسر حقوق بشر برای بررسی رفتار دولت فرانسه در امر حقوق بشر اظهار داشت: این درخواست از لحاظ پرستیز مهم است چون به خصوص خودشان این ها را علم کردند. اگر کلمه ای علیه کشوری مانند ایران بیان شود، غربی ها در بوق و کرنا می کنند حالا این گزارش در مورد خودشان است. تظاهرات سنگینی در فرانسه است که ادامه هم دارد. وقتی دولت ایتالیا در این مورد ورود کند انها این اقدام را دخالت در امور داخلی خود دانستند. حال سوال اینجا است که دخالت در فتنه 88 چه بود؟ ما در حال حاضر یک فرد محکوم قضایی در زندان داریم که دوران محکومیت خود را طی می کند و مکرون اسم او را در شورای حقوق بشری گذاشت و از او دعوت هم کرد. این استاندارد دوگانه را نشان می دهد. اما مکرون نمی داند این کارها دیگر خریدار ندارد.

شورای حقوق بشر باید علیه رویکرد دولت فرانسه در قبال مردم این کشور قطعنامه صادر می کرد

وی با اشاره به درخواست کمیسر حقوق بشر سازمان ملل گفت: درخواست، اقدام کمی بود که صورت گرفت. باید قطعنامه صادر می شد و برای فرانسه هم گزارشگر ویژه می گذاشتند تا ببینند حرف مردم چیست. کشورهای اروپایی به طور ویژه فرانسه یا بدتر از آن انگلیس، کانادا و استرالیا و از همه بدتر آمریکا حق ندارند در مورد حقوق بشر صحبت کنند. اما جمهوری اسلامی حقوق بشر را مهم می داند و پارامتر تمدنی است. انها اگر از ما تعریف هم کنند برای ما مهم نیست. چون سیاست ما این است که باید مردم به حقوقشان اگاه باشند و مطالبه گر باشند. منتها اینکه گروهی در غرب برای مردم نسخه بنویسند که چطور زندگی، ازدواج و تولید مثل کنند دورانش گذشته است.

دولت های انگلیس، فرانسه و آمریکا مدافعان داعش هستند

دبیرستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در مورد اظهارات اخیر وزیر کشور بریتانیا در مورد قرار دادن  حزب الله در میان گروه های تروریستی بیان کرد: این یک رسوایی عظم برای دولت انگلیس است. البته دولت انگیس کارنامه مثبتی ندارد. در مکانسیم سازمان ملل حقوق بشر با مساله ترویسم اختلاط پیدا کرده است. دولت های انگلیس، فرانسه و امریکا از بزرگترین حامیان تولید، تقویت، تسلیح و هدایت تروریسم هستند. داعش مگر از کره مریخ آمد؟ الان مدافعان داعش همین کشورها هستند. در حالی که ترامپ می گوید ما داعش را شکست دادیم، برای حفظ ته مانده آن تلاش می کنند.

اعطای حمایت دیپلماتیک انگلیس به جاسوسی زندانی در ایران هیچ اثر حقوقی ندارد

لاریجانی افزود: حزب الله از محبوبترین نیروهای سیاسی داخل لبنان است. در کابینه و مجلس این کشور حضور دارد. اگر امروز رژیم صهیونیستی از قدرت سلاح های حزب الله هراس نداشته باشند، بیروت را با خاک یکسان می کند. نیروی نظامی حزب الله، نیروی نظامی لبنان است.بنابراین دولت انگلیس بهتر به خودش در آیینه نگاه کند. الان هم به فرد متهم به جاسوسی در ایران حمایت دیپلماتیک دادند. اعطای مصونیت دیپلماتیک طبق مقرارتی است که در گذشته در قالب کنوانسیون های بین المللی تصویب شده و این طور نیست که بتوان یکباره به هرکسی مصونیت دیپلماتیک داد. لذا همان طور که سفیر ما در انگلیس گفت آثار حقوقی بر این اقدام مترتب نیست. یکی از مسائلی که در بررسی اف ای تی اف هم مطرح می شود، این است. کشورهای غربی هر کسی را که دوست ندارند می گویند تروریست است. حسن نصرالله در این باره درست گفت که این کار تهیه آتش جنگ اقتصادی علیه لبنان است.

مهمترین مدل حکومت سکولار لیبرال در حال فروپاشی است

لاریجانی در مورد واکنش جامعه جهانی به گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر در مورد نقض شدید حقوق بشر در دوره حکومت ترامپ در آمریکا اظهار داشت: به نظر من در دولت ترامپ نقش حقوق بشر بیشتر از گذشته رخ نداده است چون از گذشته این نقض زیاد بوده است. الان پرده ها کنار رفته اند. در حال حاضر اروپایی ها به خاطر دلخوری که از آمریکا دارند کصافت کاری های این کشور را بیشتر پوشش می دهند. نکته جالب این است که تمدن سکولار لیبرال که قرار بود در آمریکا بهترین نمونه ان عرضه شود، در حال فروپاشی است و نشانه های دقیق برای این فروپاشی وجود دارد.

وی تصریح کرد: میدان حقوق کودکان از جمله میادینی است که ما در آن فعال هستیم. مثلا اتهام زده می شود که ما برای دختران ازدواج اجباری داریم در حالی که این خلاف شرع بین و قانون ما است.  بحث ازدواج زیر 11 و 13 سال هم شوخی است چون ما الان با مساله افزایش سن ازدواج در کشور روبرو هستیم. 

انتخاب آیت الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه، آغاز رویکرد جدیدی در گام دوم انقلاب است

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی درباره دستاوردهای رئیس پیشین قوه قضائیه گفت: گزینش آقای رئیسی توسط رهبری، گزینش مبارکی است و این تنها گزینش یک فرد نبود. ایشان در واقع یک رویکرد جدید را همگام با گام دوم انقلاب آغاز کردند. این که فردی از بدنه دستگاه قضا برای ریاست انتخاب شده پیامی برای قضات هم دارد که اگر اهل دانش باشند و خوب کار کنند می توانند بالاترین سطح مسئولیت را هم به عهده بگیرند. بنابراین رهبری رویکرد جدید و مبارکی را آغاز کردند. البته دشمنان ما از امنیت اقتصادی و فکری در کشور ناراحت هستند. آیت الله آملی هم در دوره خود نوآوری هایی در حوزه های امنیت اقتصادی، فرهنگی، امنیتی داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *