۱۲۳ مورد بازرسی سرزده از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های نظامی / صدور ۵۰۰ کارت ضابط نظامی

11:53 - 13 ارديبهشت 1398
کد خبر: ۵۱۴۴۲۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان نظامی تهران اظهار کرد: از اقداماتی که برای نظارت بر ضابطان نظامی انجام شده است در سال ۹۶ و ۹۷، ۱۲۳ مورد بازرسی‌های سرزده از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های نظامی و همچنین بیش از ۵۰۰ مورد بازرسی از ضابطان نظامی و بازرسی‌ها و بخش‌های مختلف صورت گرفته است.
۱۲۳ مورد بازرسی سرزده از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های نظامی / صدور ۵۰۰ کارت ضابط نظامی / تدوین شیوه نامه نظارت بر اجرای وظایف ضابطان نظامیبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، غلامعباس ترکی در همایش ضابطان نظامی، قانون مداری و رعایت حقوق شهروندی و رونمایی از کارت ویژه ضابطان نظامی با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان تهران گفت: در ابتدا درخواست کردیم سازمان‌های نیرو‌های مسلح افراد مورد وثوق را برای طی دوره‌های لازم معرفی کنند که ۳۳۴۰ نفر معرفی شدند که دراین رابطه ۹۰ دوره آموزشی برگزار و ۶۱ آزمون و ۲۴۰۰ فقره کارنامه آموزشی برای افرادی که دوره‌های آموزشی لازم را گذراندند، صادر شد و برای حدود ۵۰۰ نفر به صدور کارت ضابط نظامی اقدام کرده ایم.

وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که برای نظارت بر ضابطان نظامی انجام شده است در سال ۹۶ و ۹۷، ۱۲۳ مورد بازرسی‌های سرزده از زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها نظامی صورت گرفته است و همچنین بیش از ۵۰۰ مورد بازرسی از ضابطان نظامی و بازرسی‌ها و بخش‌های مختلف داشتیم.

ترکی با اشاره به آمار یگان‌های انتظامی بازدید شده در ابتدای سال جاری اظهار کرد: ۱۳۴ مرکز انتظامی، ۱۴ پایگاه پلیس، ۱۳ پایگاه پلیس امنیت، ۱۶ پایگاه مواد مخدر و ۲۶ پایگاه راهبر مورد بازرسی و بازدید قرار گرفته است که تلاش شده است رویکردمان آموزشی باشد.

وی با بیان اینکه در این بازدید‌ها نتایج بسیار مطلوب بوده است، گفت: امسال نسبت به سال گذشته شاهد این بودیم که تنظیم دفاتر و اجرای دستورات قضایی و بازداشتگاه و سایر امور محوله به نحو بسیار مطلوب تری نسبت به بازدید‌های دوره‌های گذشته بوده است.

داستان نظامی تهران با تاکید بر اینکه هدف ما یک رویکرد تحولی در خدمت رسانی به مردم و جلب اعتماد عمومی است، عنوان کرد: امروز مهم‌ترین کار برای دستگاه قضایی و ضابطان نیرو‌های مسلح جلب اعتماد مردم و خدمت گذاری برای مردم است و رضای خداوند متعال در رضایتمندی مردم خواهد بود.

وی گفت: شیوه نامه نظارت بر اجرای وظایف ضابطان نظامی تدوین شده و به امضای رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح رسیده است و با توجه به مقررات قانونی که پیش بینی شده است دادستان نظامی هر دوماه یکبار مراکز نظامی وانتظامی را در خصوص وظایف ضابطیت مورد بازرسی و نظارت قرار می‌دهد، تدابیر لازم اتخاد شده است که این بازرسی‌ها بطور دقیق اجرا شود و همچنین کاربرگ‌های مناسبی برای این منظور تنظیم شده است. حدود ۴۰ مورد در کاربرگ‌های مختلف موارد را مشخص و در خصوص وظایف ضابطیت اعمال نظر می‌کنند.

وی گفت: یکی از اهداف این رونمایی این بود که مردم بدانند عنوانی به نام ضابط نظامی داریم و اگر کسی به عنوان ضابط نظامی مراجعه کرد بدانند که جایگاه قانونی و کارت شناسایی مشخص دارد و مامورین مطابق قانون وظیفه دارند در انجام وظایفشان کارت شناسایی را که معرف هویتشان است، ارائه دهند. این هویت مشخص به نحوی است که شهروندان احساس امنیت و آرامش داشته باشند.

ترکی با بیان اینکه در حوزه‌های نیرو‌های مسلح با آمار بسیار پایینی از جرایم روبرو هستیم، اضافه کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت نیرو‌های مسلح وقوع یک جرم و ناهنجاری در نیرو‌های مسلح قابل پذیرش و قابل قبول نخواهد بود. جرایم و تخلفاتی که گزارش یا شکایت می‌شود غالبا در نتیجه عدم اطلاع از قوانین و مقررات است که دراین رابطه یکی از ماموریت‌های سازمان قضایی نیرو‌های مسلح حضور قضات در یگان‌های نظامی و انتظامی و تشریح بیان مقررات قانونی است.

دادستان نظامی تهران همچنین گفت: سامانه نظارت فرایندی بر پرونده‌های مهم و کلان با هماهنگی معاونت نظارت سازمان در دادسرای نظامی تهران در حال راه اندازی است که علاوه برآن پرونده‌های مهم شناسنامه دار شده اند که این به پیگیری بموقع و بهنگام و سرعت بخشیدن به رسیدگی‌های قضایی کمک می‌کند.

ساماندهی امور ضابطان نظامی از دیگر موارد مطرح شده دراین همایش بود که دادستان نظامی تهران با اعلام این مطلب گفت: لازمه ساماندهی این امور افزایش دانش تخصصی و مهارت و تکنیک است. افزایش تعامل بین ضابطان از دیگر اهداف و امری ضروری است. رفتار هم قاضی با مراجعین و هم ضابطین با مردم باید قانون‌مند و سنجیده و استاندارد باشد.

گفتنی است در پایان این مراسم از کارت ضابطان نظامی رونمایی شد.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *