به زودی؛ گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی درباره توقف فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین

17:57 - 20 خرداد 1398
کد خبر: ۵۲۴۳۲۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی روزهای آینده گزارشی درباره اقدامات ایران مرتبط با «مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا»، ارائه خواهند کرد و در جریان این گزارش به دو برنامه بعدی ایران پس از این ۶۰ روز اشاره خواهند داشت.

اتونشر/مناسباتمان با آمریکا واسطه پذیر نیست/ایران دو برنامه کاملا تعریف شده برای پایان این ۶۰ روز داردسید حسین نقوی‌حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به مهلت ۶۰ روزه ایران به کشور‌های اروپایی درباره اجرای برجام گفت: در راستای دو اقدامی که از سوی جمهوری اسلامی ایران در ۶۰ روز نخست اعلام شد، تاکنون پیشرفت‌های خیلی خوبی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: آقای صالحی در روز‌های آینده گزارشی درباره اقدامات ایران مرتبط با «مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا»، ارائه خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همچنین رئیس سازمان انرژی هسته‌ای در جریان این گزارش به دو برنامه بعدی ایران  پس از «مهلت ۶۰ روزه به اروپا»، اشاره خواهند داشت.

نقوی‌حسینی تصریح کرد: ایران دو نقشه و برنامه کاملا تعریف شده برای پایان این ۶۰ روز دارد که اعلام خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به سفر وزیر امورخارجه آلمان به ایران و تاثیر این سفر بر اجرای برجام گفت: آمد و رفت های اینگونه مورد استقبال ماست و این خود نشان می‌دهد که ایران مورد توجه دیپلماسی جهانی است. البته ما مایل نیستیم که این آمد و رفت‌ها به معنای واسطه‌گری بین ایران و آمریکا معنا پیدا کند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه شاید کشورهای چون آلمان تمایلی بر واسطه‌گری بین ایران و آمریکا داشته باشند، بیان داشت: ما به هیچ وجه مایل به این رویکرد نیسیتم. ما مناسباتمان را با آمریکا واسطه پذیر نمی‌دانیم و معتقدیم که آمریکایی‌ها باید رفتارشان را در قبال ایران تغییر دهند.
 
به گزارش میزان، پس از خروج آمریکا از برجام و عدم انجام تعهدات کامل از سوی ۵ کشور باقی مانده برجام، دولت جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت بنا به تصمیم شورای عالی امنیت ملی، به سران ۵ کشور باقیمانده در برجام اعلام کرد از دو اقدامی که تا کنون در برجام انجام می‌داد، به مدت ۶۰ روز صرف‌نظر خواهد کرد.

از روز آغاز اجرای برجام تا امروز، هر وقت مواد غنی شده جمهوری اسلامی ایران به ۳۰۰ کیلوگرم  می‌رسید، ایران در قبال دریافت کیک زرد، این مواد غنی شده را به کشور دیگری می‌داد، اما از امروز این فروش - در مرحله اول به مدت ۶۰ روز - متوقف خواهد شد.

از سوی دیگر هرگاه آب سنگین جمهوری اسلامی ایران از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد - طبق گفته رئیس جمهور -  اضافی آن را به کشور دیگری می‌فروختیم، اما از امروز این فروش متوقف می‌شود.

بنابراین ایران از امروز دو اقدام خود در برجام را متوقف می‌کند و طبق گفته روحانی این امر در توقف دو فروش است؛ یعنی نه اورانیوم غنی شده خود و نه آب سنگین خود را از امروز نمی‌فروشد؛ البته این اعلام برای ۶۰ روز است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنبن اعلام کرد به طرف مقابل اعلام کردیم که اگر ظرف ۶۰ روز پای میز مذاکره آمدند و به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی ما مخصوصا نفت و بانک تامین شد، به نقطه اول برمی‌گردیم اگر در پایان این ۶۰ روز به نتیجه نرسیدیم، دو اقدام را آغاز خواهیم کرد.

وی با اشاره به این دو اقدام تاکید کرد در برجام توافق شده بود که غنی‌سازی در سطح ۳.۶۷ نگه داشته شود که در صورت عدم به توافق رسیدن در این ۶۰ روز، ما از این سطح عبور خواهیم کرد. همچنین قرار بود راکتور آب سنگین اراک با مشارکت کشور‌های مذاکره‌کننده در برجام نوسازی شود که در صورت عدم به توافق رسیدن در این ۶۰ روز، ما هم در این زمینه تصمیم جدیدی خواهیم گرفت و برنامه قبل از برجام را برای این راکتور ادامه خواهیم داد.

بنابراین طبق اعلام رئیس جمهور، طرف‌های مقابل ایران در برجام از امروز به مدت ۶۰ روز فرصت دارند موارد اعلامی جمهوری اسلامی را برآورده کنند در غیر این صورت علاوه بر توقف فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین، غنی‌سازی ایران از سطح ۳.۶۷ عبور خواهد کرد و همچنین ایران درباره نوسازی راکتور آب سنگین اراک تصمیم جدی خواهد گرفت.

البته رئیس جمهور امروز در جلسه هیئت وزیران به طرف‌های ایران در برجام هشدار داد اگر آن‌ها بخواهند نسبت به این اقدام ایران اعتراض کنند و پرونده را به شورای عالی امنیت ببرند، با یک اقدام بسیار قاطع از سوی جمهوری اسلامی ایران روبرو خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

سخنان مهم رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت

بیانیه شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشور‌های عضو برجام



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *