فرصت ۶۰ روزه در سراشیبی/ بی‌عملی اروپا و آمادگی ایران برای گام دوم کاهش تعهدات برجامی

9:47 - 22 خرداد 1398
کد خبر: ۵۲۴۶۸۳
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
از آن فرصت ۶۰ روزه‌ای که ایران به کشورهای باقی مانده در برجام خصوصاً تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه، انگلیس) داده بود، حدود ۳۵ روز گذشته و تنها ۲۵ روز باقی مانده است. این در حالی است که در این مدت، اروپایی‌ها بجای اقدام عملی و ملموس در جهت انتفاع اقتصادی ایران از برجام، همچون یک سال گذشته، صرفا حرف درمانی و لفاظی کرده‌اند.

////گروه سیاسی ؛ جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، سلسله اقداماتی را برای پاسخ به نقض برجام از سوی آمریکا و ناتوانی اروپا در تضمین منافع برجامی ایران انجام داد.

در بیانیه‌ صادره از سوی شورای عالی امنیت ملی کشورمان در تاریخ مزبور، آمده بود: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام از جمله تعهد به رعایتِ محدویت‌های «نگهداری ذخائر اورانیوم غنی‌شده» و «ذخائر آب سنگین» را متوقف می‌کند. 

بیشتر بخوانید:
اولتیماتوم ۶۰ روزه به طرف‌های برجام؛ تصمیمی با ۳۶۵ روز عقبه

ایران در همان روز ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد به کشور‌های باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت می‌دهد و چنانچه این کشورها در این مدت ۶۰ روزه نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند،جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

از آن فرصت ۶۰ روزه‌ای که ایران به کشورهای باقی مانده در برجام خصوصاً تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه، انگلیس) داده بود، حدود ۳۵ روز گذشته و تنها ۲۵ روز باقی مانده است.  این در حالی است که در این مدت، اروپایی‌ها بجای اقدام عملی و ملموس در جهت انتفاع اقتصادی ایران از برجام، همچون یک سال گذشته، صرفا حرف درمانی و لفاظی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:
حرف درمانی؛ استراتژی برجامی اروپا!/ «ابراز تأسف»؛ تنها کاری که اروپا می‌کند

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان که روز دوشنبه هفته جاری در تهران حضور داشت، در جریان نشست خبری مشترک با «محمد جواد ظریف» رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، صراحتا اعلام کرد: می‌خواهیم به تعهداتمان در توافق هسته‌ای پایبند باشیم اما قادر به معجزه نیستیم!

این اظهارات وزیر خارجه آلمان در حالی مطرح شد که  اروپایی‌ها حتی در عملیاتی کردن کانال مالی حداقلی مراوده با ایران موسوم به «اینستکس»، به تعبیر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، روندی پر تاخیر و کم سرعت را داشته‌اند. اینستکسی که به گفته ظریف همه مشکلات ایران را حل نخواهد کرد و تمام تعهدات و قول‌های اروپایی‌ها به عنوان عضوی از برجام را پوشش نمی‌دهد.

از سویی دیگر، همین اروپایی که در عمل به تعهدات برجامی‌شان ناتوان بوده‌اند، در یک‌ سال اخیر همصدا با شرکای آمریکایی‌شان، مستقیم و غیرمستقیم علیه اقتدار منطقه‌ای و موشکی ایران موضع‌گیری کرده‌اند و با وقاحت تمام از ضروروت مذاکره با ایران پیرامون اینگونه موارد سخن گفته‌اند.

همین «هایکو ماس» که ۴۸ ساعت پیش، مهمان تهران بود، پیش از عزیمت به کشورمان در امارات، گفته بود: در سفر به تهران مخالفت اروپا با برنامه موشکی ایران را به مقامات ایرانی گوشزد می‌کند!

بیشتر بخوانید:
وزیر خارجه آلمان در تهران؛ بجای لفاظی به یک سوال پاسخ دهد

یا اینکه،«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه کمتر از یک ماه قبل در نشست خبری مشترک با ترامپ، گفت: توافق هسته‌ای می‌تواند با در بر گرفتن مسائل موشکی تکمیل شود و برجام در حال حاضر ناقص است!

این قبیل لفاظی‌ها طی بیش از یک سال اخیر، به کرات در موضع‌گیری‌ها و سخنان مقامات اروپایی دیده و شنیده شده است؛ امری که نشان می‌دهد، اروپایی‌ها به جز حرف درمانی و بیانیه دادن، عزمی عملی برای تضمین منافع اقتصادی ایران از برجام ندارند و همانطور که در بیش از یک سال اخیر کاری در این زمینه نکرده‌اند در ۲۵ روز باقی‌مانده از فرصت ۶۰ روزه تعیین شده از سوی ایران نیز، کاری نخواهند کرد.

بنابراین با توجه به عملی اروپایی‌ها، باید منتظر اقدامات بیشتری از سوی جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات برجامی باشیم. 

سید حسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین رابطه به خبرنگار گروه سیاسی ، گفت: در راستای دو اقدامی که از سوی جمهوری اسلامی ایران در ۶۰ روز نخست اعلام شد، تاکنون پیشرفت‌های خیلی خوبی صورت گرفته است.

اشاره این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، افزایش چهار برابری ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در کشور است که از تاریخ ۳۰ اردیبهشت با اعلام مقامات سازمان انرژی اتمی کشورمان، کلید زده شد.

بیشتر بخوانید:
افزایش چهار برابری ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در کشور

بنا به گفته نقوی حسینی، طی روز‌های آینده، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، گزارشی درباره اقدامات ایران مرتبط با «مهلت ۶۰ روزه به اروپا»، ارائه خواهد کرد. همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان این گزارش به دو برنامه بعدی ایران پس از «مهلت ۶۰ روزه به اروپا»، اشاره خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:
به زودی؛ گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی درباره توقف فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *