رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

از تشکیل جهاد سازندگی تا وزارت خانه‌ای به نام جهاد کشاورزی

10:54 - 27 خرداد 1398
کد خبر: ۵۲۵۹۳۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی باتوجه به ضرورت اقدامات سریع و وسیع در زمینه افزایش تولید محصولات کشاورزی و توسعه عمران و آبادی طرح شکل گیری جهاد سازندگی مطرح شد و به فرمان امام خمینی (ره) در تاریخ ۲۷ خرداد ماه سال ۵۸ برای اولین بار جهاد سازندگی در کشور شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به ضرورت انجام اقدامات وسیع در راستای محرومیت زدائی و افزایش تولید محصولات کشاورزی و توسعه و عمران روستا‌ها برای اولین بار طرح جهاد سازندگی با اعزام گروه‌های ۱۰ نفره دانشجویی به مناطق محروم مطرح شد.

سرانجام این طرح با محوریت توسعه و آبادانی در کشور در تاریخ ۲۷ خرداد ماه سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) اجرایی شد و در این بین یکی از رخداد‌های مهم انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

از جهاد سازندگی تا وزارت جهاد کشاورزی

 شکل‌گیری و روند حرکت آن توانست دستاورد‌ها و توفیقات فراوانی را عاید کشور کند و بعد‌ها و پس از یک دوره آغازین، جهاد سازندگی به وزارتخانه‌ای در دولت تبدیل شد و سرانجام با ادغام در وزارت کشاورزی، به نام وزارت جهاد کشاورزی شناخته شد.

در این بین وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نقش مهمی را در نظام اجرایی کشور در دست دارد و وظایفی، چون تولید فرآورده‌های پروتئینی، غذایی، آبخیزداری و آبخوانداری، آموزش، تحقیقات و فعالیت در عرصه منابع طبیعی و ... را عهده دار است.

لیست سازمان های وزارت جهاد کشاورزی

وزارت جهاد کشاورزی دارای ۸ سازمان مهم از جمله سازمان امور اراضی کشور، سازمان امور عشایر ایران، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان حفظ نباتات، سازمان شیلات ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران است.

وظایف بخش های مختلف وزارت جهاد کشاورزی

 هریک از بخش‌های وزارت جهاد کشاورزی وظایفی را برعهده دارند که در این بین مهمترین وظیفه بخش عمران و صنایع روستایی آبرسانی، برق رسانی، احداث راه، بهسازی و توسعه صنایع روستایی است.

همچنین بخش منابع طبیعی وظیفه حفظ، احیا، حمایت و بهره‌برداری از عرصه‌های جنگلی، مرتعی و بیابانی و بخش امور دام و شیلات وظیفه تولید و تامین فرآورده‌های دامی و پروتئینی در کشور، گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ، شیر و ماهی را بر عهده دارد.

لازم به ذکر است که در زمینه آبخیزداری نیزبحث توسعه آبخیزها، عملیات آبخیزداری، حفاظت از آب و خاک و بروز سیل مطرح است و بخش ترویج و مشارکت مردمی باید جلب مشارکت مردم و بسیج توانایی‌های روستاییان با آموزش و انتقال دانش فنی جدید برای افزایش کارایی روستاییان در تولید و سازندگی را در دستور کار خود قرار دهد.

در بخش آموزش و تحقیقات موضوعاتی، چون توسعه و تقویت بنیه علمی و نیروی انسانی جهادسازندگی و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه امور دام و منابع طبیعی در میان است.

گفتنی است بخش دامپزشکی وظیفه تامین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی و توسعه کشتارگاه‌های صنعتی و بخش امور عشایر برای ارتقا سطح زندگی و رفاه عشایر با اسکان خدمات رسانی به آنان در تلاش است.

در زمینه خدمات فنی و مهندسی نیز ساخت سد، سیلو، پل و... از وظایف وزارت جهاد کشاورزی به شمار می رود.

نبود الگوی کشت حلقه مفقوده در بخش کشاورزی

یکی از مهمترین وظایف وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی کشور و تولید محصولات کشاورزی است که همواره مورد توجه این وزارت خانه بوده اما برخی موارد به دلایل مختلف شاهد نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا هستیم.

دلیل نبود تعادل در عرضه و تقاضا از سوی کارشناسان همواره نبود الگوی کشت در بخش کشاورزی مطرح می شود.

لازم به ذکر است که وجود الگوی کشت مناسب در هر منطقه از کشور می تواند نگرانی کشاورزان را بابت فروش محصولاتشان به حداقل برساند و این امید را به کشاورز دهد که همواره محصولش در بازار مشتری دارد.

اما کشاورز با تکیه بر تجربه و بررسی روند فروش محصولات در سال های گذشته دست به کاشت محصولی می زند که عدم آگاهی از نیاز بازار همواره برای کشاورزان مشکلاتی را به وجود می آورد.

از طرفی سالانه ارز قابل توجهی در جهت واردات محصولات کشاورزی صرف می شود که توان تولید آن در کشور وجود دارد و می توان با اطمینان دادن به کشاورز در خصوص بازار برخی محصولات کشاورزی تولید محصولات مورد نیاز را به کشاورزان ایرانی سپرد و از هدر رفت ارز جلوگیری کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *