ابعاد علمی و فنی طرح جامع مدیریت پسماند باید بررسی شود/فرهنگ‌سازی در تفکیک پسماند‌ها باید از دستگاه‌های اجرایی شروع شود

10:24 - 19 تير 1398
کد خبر: ۵۳۲۱۲۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
چهل و هفتمین کارگروه مدیریت پسماند استان تهران به ریاست استاندارتهران، دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان و با حضور کلیه اعضا عصر روز گذشته در محل استانداری تهران برگزار شد.

به گزارش گروه جامعه ، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در حاشیه این جلسه با اشاره به اینکه نخستین دستور کار جلسه ارائه گزارش از تدوین طرح جامع مدیریت پسماند استان، مکانیابی جدید و ساماندهی مدیریت و دفع اصولی پسماند‌ها در مرکز آراد کوه توسط شهرداری تهران بود، اظهار داشت: یکی از چالش‌های مهم استان تهران مشکلات زیست محیطی بویژه مدیریت پسماند است و همین که بعد از سال‌ها طرح جامع مدیریت پسماند در دستورکار قرار گرفته جای خوشحالی دارد.

وی افزود: قبل از اجرای طرح جامع تمام ابعاد فنی و علمی این طرح باید مورد کارشناسی قرار گیرد تا مثل آرادکوه دچار خطا نشویم.

بندپی با بیان اینکه در آرادکوه، چون از اول مبنای علمی برای دفن زباله  دنبال نشده  الان نمی‌توانیم  نتیجه مطلوبی بگیریم، گفت: باید مکان یابی مرکز  مدیریت پسماند و انتقال آرادکوه به این مرکز  با نظر  کارشناسی دقیق صورت گیرد.

استاندار تهران بیان داشت: آرادکوه و دفن غیر علمی زباله‌ها در این مرکز یکی از اصلی‌ترین کانون‌های انتشار بوی نا مطبوع در مسیر فرودگاه است و انتقال آرادکوه و جانمایی مرکز جدید مدیریت پسماند باید در اولویت قرار گیرد. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه آمار ارائه شده از میزان پسماند در استان تهران خیلی مطلوب نیست و با این روند اگر تمامی دشت‌های  اطراف تهران را به دفن زباله اختصاص دهیم بازهم زمین کم است، گفت: کم کردن حجم پسماند، تفکیک از مبدا، و همکاری محافل علمی و دانشگاهی حتما باید در اجرایی کردن طرح جامع مدیریت پسماند لحاظ شود.  

محسنی بندپی ادامه داد: باید در تدوین طرح جامع مدیریت پسماند  از عقبه علمی و کارشناسی استفاده شود  و  برگزاری جلسه فوق العاده‌ای در این خصوص ضروری به نظر می‌رسد و باید در انتخاب و  در جانمایی مرکز جدید مدیریت پسماند  و انتقال آرادکوه از ظرفیت اساتید دانشگاهی و محافل علمی  بهره برد.

استاندار تهران با بیان اینکه فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا را قبل از اینکه از مردم مطالبه کنیم  باید در دستگاه‌های دولتی استان تهران  آغاز کنیم، افزود: در این راستا دستورات لازم به ادارات کل و سازمان‌های دولتی ابلاغ می‌شود.

بندپی با اشاره به اینکه مدیریت پسماند‌های عرضه کنندگان فرآورده‌های دامی و کشتارگاهی نیز یکی دیگر از دستورکار‌های جلسه بود، تصریح کرد:آن دسته از کشتارگاه‌هایی که منبع تولید زباله‌های دامی خطرناک هستند و مجوز بهداشت ندارند مشمول اقدام قانونی می‌شوند و همچنین کشتارگاه‌ها نیز باید به سیستم تصفیه فاضلاب تجهیز شوند.

استاندار تهران به بررسی وضعیت نخاله‌های ساختمانی دپو شده در حاشیه رودخانه‌ها و جاده‌های استان نیز به عنوان یکی دیگر از دستور کار‌های این جلسه اشاره داشت و گفت: با توجه به حجم بالای نخاله‌های ساختمانی باید طرحی در خصوص ساماندهی نخاله‌ها داشته باشیم و برای ساماندهی شن چاله‌های تهران نیازمند کار مطالعاتی علمی هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در ابتدای این نشست با ابراز نگرانی از وضعیت مدیریت پسماند‌ها در استان تهران گفت: روزانه ۳۰۰ تن پسماند ویژه در استان تهران تولید می‌شود.

کیومرث کلانتری با اشاره به ضرورت اجرای کامل قانون مدیریت پسماند اظهار داشت: در قانون مدیریت پسماند که سال ۸۳ مصوب و آئین‌نامه اجرایی آن سال ۸۴ تصویب شد، ۵ عنوان پسماند عادی، پزشکی، صنعتی، کشاورزی و ویژه وجود دارد که برای هر کدام مسئولیت اجرایی تعریف شده و نخستین قانونی بود که استنکاف از آن مجازات کیفری دارند.

وی افزود: روزانه ۱۱ هزار تن پسماند عادی که پسماند شهری و روستایی است تولید می‌شود که این میزان به ۸ سایت منتقل و تخلیه می‌شود و قرار است در ۶ سایت تجمیع شود.

کلانتری تصریح کرد: پسماند‌های ساختمانی علی‌رغم اینکه مقدار اندکی کاهش پیدا کرده، اما متأسفانه ۶۱ هزار تن در روز میزان این پسماندهاست که بعضاً به صورت غیراصولی تخلیه می‌شود ودر کنار این ۲ هزار و ۲۴۱ تن پسماند صنعتی در استان تهران تولید می‌شود.

وی با اشاره به تولید ۱۴۰ تن پسماند پزشکی گفت: ۳۰۰ تن پسماند ویژه در استان تهران تولید می‌شود و لذا در زمینه مدیریت پسماند موفقیت‌ها کم است البته اقدامات خوبی شروع شده که کافی نیست و در واقع وضعیت پسماند در تهران نگران‌کننده است و نمره قابل قبولی نداریم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *