افزایش سهمیه ایران در حج ۹۸

13:14 - 24 تير 1398
کد خبر: ۵۳۳۴۲۳
معاون منابع انسانی سازمان حج و زیارت از افزایش سهمیه مازاد حج ۹۸ به ایران خبر داد و گفت: در روز‌های اخیر ۲ هزار نفر بر تعداد زائران افزوده شد و تاکنون ۱۷ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی با ۶۸ پرواز به عربستان اعزام شده‌اند.

افزایش سهمیه جمهوری اسلامی ایران در حج ۹۸به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محمد آزاد، معاون منابع انسانی سازمان حج و زیارت  با حضور در شبکه خبر سیما به تشریح آخرین اقدامات برای برپایی حج تمتع ۹۸ پرداخت.

معاون منابع انسانی سازمان حج و زیارت در ابتدا به سامانه برکت به خانه اشاره کرد و گفت: سامانه «برکت به خانه» به منظور خرید سوغات زائران خانه خدا طراحی شد. هدف از طراحی این سامانه خرید سوغات زائران برای جلوگیری از بازارگردی و اتلاف وقت حجاج و همچنین تحقق شعار سال و رونق تولید ملی بود.

وی با بیان اینکه قیمت‌های سوغات پیش‌بینی شده در سامانه برکت به خانه بسیار مناسب است، افزود: حتی زائرانی که هم‌اکنون در عربستان حضور دارند و به این سفر معنوی مشرف شده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه برکت به خانه، قیمت کالا‌های موجود در عربستان را با کالا‌های عرضه شده در این سامانه مقایسه کنند. علاوه بر این، کیفیت کالا‌های ایرانی بسیار بیشتر از کالا‌های موجود در عربستان است و زائران با خرید این کالا‌ها می‌توانند ارز کمتری را از کشور خارج کنند.

آزاد با اشاره به نحوه خرید از سامانه برکت به خانه تصریح کرد: خرید از این سامانه به صورت اینترنتی است و زائران می‌توانند حتی در عربستان نیز خرید خود را انجام دهند و پس از تکمیل خرید، وسایل را درب منزل تحویل بگیرند.

معاون منابع انسانی سازمان حج و زیارت پس از آن به نرم‌افزار «زائریار» اشاره کرد و گفت: این نرم‌افزار امسال تقویت شد؛ به طوری که زائران با نصب نرم‌افزار زائریار می‌توانند علاوه بر آشنایی با اماکن زیارتی عربستان و احکام آن از جمله مسجدالنبی (ص)، قبرستان بقیع، مسجدالحرام، مسجد شجره و‌جحفه، منا، جمرات و مشعر، می‌توانند از برنامه‌های غذایی نیز مطلع شوند.

وی امدادرسانی به زائران خانه خدا را از دیگر امکانات عرضه شده در نرم‌افزار «زائر یار» عنوان کرد و گفت: آدرس و جانمایی هتل‌های مکه و‌مدینه نیز در این نرم افزار تعبیه شده است، بر همین اساس زائران در صورتی که آدرس هتل‌ها را فراموش کردند می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را پیدا کنند. همچنین امدادرسانی برای زائران به وسیله این نرم‌افزار وجود دارد و زائران در صورت نیاز به کمک می‌توانند گروه امداد را مطلع کنند و در صورت نیاز تیم امدادی به محل حضور زائر اعزام می‌شود و‌در غیر این صورت مدیر کاروان از این امر مطلع خواهد شد تا به کمک زائر بیاید.

آزاد در ادامه به ارز همراه حجاج ۹۸ اشاره کرد و افزود: امسال ۲۰۰ دلار به عنوان ارز همراه زائران حج ۹۸ اختصاص یافت که نرخ آن بر اساس نرخ مصوب بانک مرکزی بود و زائران می‌توانند با مراجعه به یکی از ۴۲۰ شعبه ارزی بانک ملی و با در دست داشتن کارت ملی این مبلغ را دریافت کنند. همچنین بانک مرکزی به منظور سهولت دریافت ارز همراه حجاج امکان دریافت آن توسط مدیر کاروان را نیز فراهم کرده است به طوری که مدیر کاروان می‌تواند با در دست داشتن گواهی مدیریت استان ارز زائران کاروان خود را به صورت یکجا دریافت کند و رسید‌ها را به بانک تحویل دهد.

معاون منابع انسانی سازمان حج و زیارت با بیان اینکه اعزام زائران بیت‌الله الحرام از ۱۷ تیر آغاز می‌شود، خاطر نشان کرد: اولین گروه زائران از فرودگاه امام خمینی (ره) عازم مدینه منوره شدند و از شنبه ۲۲ تیرماه نیز زائران مدینه اول به سمت مکه مکرمه حرکت کردند.

وی با اشاره به افزایش سهمیه ایرانی برای حج ۹۸، گفت: امسال قرار بود ۸۶ هزار و ۵۵۰ نفر به حج تمتع مشرف شوند که با موافقت عربستان درباره افزایش سهمیه مازاد ایران، ۲ هزار زائر دیگر به حج تمتع ۹۸ مشرف خواهند شد، به طوری که تعداد زائران حج تمتع امسال به ۸۸ هزار و ۵۵۰ نفر رسید.

آزاد با بیان اینکه زائران خانه خدا در قالب ۵۸۹ کاروان به حج تمتع مشرف می‌شوند، تصریح کرد: ۳۱۲ کاروان مدینه قبل و ۲۷۷ کاروان در قالب کاروان مدینه بعد به عربستان اعزام می‌شود. تا امروز نیز بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از زائران با ۶۸ پرواز ایرانی اعزام شدند که ۸ هزار نفر وارد مکه مکرمه شده‌اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *