بیماری که می‌تواند کشنده باشد/ مبارزه با فساد را شروع کرده و این راه را ادامه می‌دهم

14:04 - 25 تير 1398
کد خبر: ۵۳۳۷۰۲
بیماری که می‌تواند کشنده باشد، مبارزه با فساد را شروع کرده و این راه را ادامه می‌دهم، داروخانه‌های هلال‌احمر دارای پروانه از وزارت بهداشت هستند، تولید ۸ واکسن انسانی و ۱۷ واکسن دامی در کشور و ... گزیده‌ای از اخبار بسته سلامت امروز است.

بیماری که می‌تواند کشنده باشد/ مبارزه با فساد را شروع کرده و این راه را ادامه می‌دهمبه گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، بیماری که می‌تواند کشنده باشد، مبارزه با فساد را شروع کرده و این راه را ادامه می‌دهم، داروخانه‌های هلال‌احمر دارای پروانه از وزارت بهداشت هستند، تولید ۸ واکسن انسانی و ۱۷ واکسن دامی در کشور و ... گزیده‌ای از اخبار بسته سلامت امروز است که در ادامه می‌خوانید.

 

• بیماری که می‌تواند کشنده باشد
مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با خطرناک خواندن تب کریمه کنگو، گفت: این بیماری جان فرد مبتلا را به شدت در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد و اگر به موقع اقدامات مراقبتی و درمانی صورت نگیرد، تا حدود ۳۰ درصد موارد مبتلا می‌تواند منجر به مرگ شود. به گزارش مهر، محمدمهدی گویا رئیس با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون ۵۴ مورد ابتلاء به این بیماری مشاهده شده است که تمامی موارد تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند، افزود: ۵ نفر از افراد مبتلا شده نیز به رغم انجام اقدامات درمانی، جان خود را از دست دادند. وی گفت: اکثر موارد بیماری تاکنون در تمام طول سال‌هایی که این بیماری شناسایی شده است، مربوط به استان‌های مرزی کشور و به خصوص سیستان و بلوچستان بوده است. گویا با تاکید بر تشدید مراقبت‌های بهداشتی، گفت: اگر این نکات بهداشتی کاملاً رعایت نشود، شانس ابتلای به بیماری افزایش پیدا می‌کند، زیرا ظاهر دام به هیچ عنوان نمی‌تواند نشان دهنده وجود بیماری در حیوان باشد.رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از اقدامات بسیار مهم در کشتارگاه‌ها این است که وقتی دام به کشتارگاه سپرده شد تا ذبح شود، حداقل ۲۴ ساعت در یک فضای مخصوص نگه داری شود که به آن فضای پیش سرد گفته می‌شود، زیرا این اقدام باعث می‌شود که ویروس در بدن دام از بین رود و بعد از آن به بازار عرضه می‌شود. در صورتیکه اگر ذبح دام در کنار خیابان‌ها و جاده‌ها باشد و توسط مردم عادی انجام شود، چنین امکانی برای نگهداری وجود نداشته و جان کسی که با این دام سروکار دارد، مورد تهدید قرار می‌گیرد.
• مبارزه با فساد را شروع کرده و این راه را ادامه می‌دهم
وزیر بهداشت گفت: چطور می‌توان به پدر و مادر شهید گفت که برخی رفتند استنت قلب به مبلغ ۲ میلیون یورو وارد کنند و بعد کابل برق آوردند. بعد طوری هماهنگ شده‌اند که تا خبردار می‌شویم، از مرز رد شدند. این افراد چه کسانی هستند و از کجا آمدند. مبارزه با فساد را شروع کردم و این کار را ادامه می‌دهم. به گزارش ایرنا، سعید نمکی ادامه داد: دیگر جنگ تن به تن در مرز‌ها نداریم و این نوع جنگ جای خود را به شیوه دیگری از جنگ‌ها داده است. از همه افرادی که در دفاع مقدس از مرز‌های کشور دفاع می‌کردند، درخواست می‌کنم از مرز‌های پاکیزگی، معنویت و درستی دفاع کنند. فساد سازمان یافته به جا‌هایی نفوذ کرده و سرمایه‌های اجتماعی به دلیل وجود برخی افراد فزون خواه تحت تأثیر قرار گرفته است. امروز به جای مالک اشتر و حمزه و مسلم ابن عقیل، به ابوذر نیاز داریم تا از مرز اخلاق و معنویت پاسداری کنیم.

• داروخانه‌های هلال‌احمر دارای پروانه از وزارت بهداشت هستند
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر به اظهارات اخیر رییس انجمن داروسازان واکنش نشان داده و گفت: همه داروخانه‌های هلال احمر در سراسر کشور دارای پروانه از وزارت بهداشت هستند بنابراین اینکه ادعا بشود که هلال احمر خلاف اساسنامه فعالیت می‌کند و کارش غیرقانونی است با پروانه داروخانه‌های جمعیت هلال احمر در تناقض است. به گزارش ایلنا، علی فرجی درباره درخواست انجمن داروسازان برای توقف فعالیت باجه‌های داروفروشی هلال احمر، افزود: نگاه به بخش خصوصی یک سیاست بسیار معقولی است که در کشور وجود دارد و باید از این بخش حمایت شود، در بخش توزیع نیز یکی از برنامه‌های ما در هلال احمر حمایت از بخش خصوصی است.
• تولید ۸ واکسن انسانی و ۱۷ واکسن دامی در کشور
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید ۸ واکسن انسانی و ۱۷ واکسن دام و طیور در سالجاری خبر داد و گفت: علاوه‌بر آن از میان ۵۰ داروی زیست‌فناوری اقتصادی که در دنیا تولید می‌شود، دانش فنی ۳۰ قلم از این نوع دارو‌ها در کشور وجود دارد و دانش فنی دارو‌هایی که در کشور وجود ندارد، مربوط به درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان‌ها، روماتیسم‌ها و بیماری‌های التهابات روده و مغزی می‌شود. به گزارش ایسنا، مصطفی قانعی با بیان اینکه ما در خصوص تولید واکسن ضعف داریم و در تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه تولید واکسن اقدام مناسبی انجام نداده‌ایم، اظهار کرد: از این رو کشور منحنی رو به رشدی در تولید واکسن نداشته است؛ در حالی که قدیمی‌ترین ارگان‌های زیست فناوری کشور در حوزه واکسن بوده است.

• پیشنهاد افزایش حقوق برای دستیاران تخصصی
معاون آموزشی وزارت بهداشت از پیشنهاد افزایش حقوق ۲۵ درصدی برای دستیاران تخصصی خبر داد. به گزارش فارس، باقر لاریجانی در خصوص سوژه ثبت شده در سامانه فارس من با عنوان «برای حفظ سلامت جامعه و پزشکان، قوانین مربوط به دستیاران و اینترن‌ها تجدیدنظر شود» توضیح داد: دستیاران تخصصی بار زیادی از ارائه خدمات در بیمارستان‌ها را برعهده دارند و این افراد از لحاظ زندگی شرایط آسانی را ندارند. وی افزود: کمیته‌ای در دبیرخانه تخصصی برای بررسی مشکلات تشکیل شده است و به زودی در هیأت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی پیشنهادی برای ارتقای حقوق این افراد مطرح خواهد شد. معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم مصوبه‌ای را به صورت مشترک در هیأت امنای دانشگاه‌ها تصویب کنیم، همچنین ساعات کار و سایر مشکلات این افراد در این کمیته بررسی خواهد شد. البته کشور محدودیت‌های خاص خود را دارد و ما تلاش خود را برای ادامه تحصیل بدون دغدغه این افراد به کار خواهیم گرفت.

  • کیت تشخیص ژنوتایپ‌های ویروس تولید شد
    محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فارس موفق به تولید کیتی با قابلیت تشخیص همه ژنوتایپ‌های ویروس شدند که می‌تواند زمینه‌ساز تولید واکسن برای همه انواع این ویروس باشد.به گزارش ایسنا، مهدی کارگر، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان و سرپرست تیم این تحقیق، افزود: کیت ژنوتایپینگ روتاویروس زمان تشخیص عامل ایجادکننده اسهال را به ۲۴ ساعت کاهش داده است که عاملی موثر در نجات جان کودکان محسوب می‌شود.وی گفت: روش متداول در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی برای تعیین عامل ایجادکننده اسهال، کشت نمونه مدفوع بیمار است که حدود ۷۲ ساعت زمان نیاز دارد.کارگر با بیان اینکه هر کیت برای ۵۰ آزمایش تشخیصی قابل استفاده است، افزود: آزمایش هر بیمار با هزینه‌ای کمتر از ۲۰ هزار تومان انجام می‌شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *