تمامی شبکه‌های سیما به استقبال ماه محرم می‌روند

15:33 - 06 شهريور 1398
کد خبر: ۵۴۵۳۶۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و عزای سرور و سالار شهیدان، ایران اسلامی یکپارچه در ماتم و عزا می‌شود. به همین مناسبت شبکه‌های سیما همراه با تمامی آزادگان جهان لباس عزا برتن کرده و ویژه برنامه‌هایی متناسب با سوگواری سالار شهیدان روی آنتن می‌برند.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ ارتباط زنده با کربلای معلی، پوشش تصویری هیات‌های عزادار، سخنرانی مذهبی، ویژه برنامه ادبی، مرثیه خوانی و مستند‌های مربوط به این ایام از ویژه برنامه‌هایی است که از روز یک شنبه اول محرم سال ۱۴۴۱ هجری قمری، پخش خواهد شد.

شبکه یک سیما

* پخش روزانه سخنرانی مذهبی، مداحی و مقتل خوانی در کنار برنامه‌های «آفتاب شرقی»، «این شب ها»، «درس‌هایی از قرآن» از جمله برنامه‌هایی است که در دهه اول ماه محرم روی آنتن شبکه یک می‌رود.

* «آفتاب شرقی» به طور ویژه با اجرای ندا ملکی، هادی صلح جو و سیدعلیرضا قوامی و به تهیه کنندگی سعید عباسی هر روز ساعت ۱۰:۵۰ روی آنتن می‌رود.

* «این شب ها» که قالبی گفتگو محور دارد، در شب‌های ماه محرم با اجرای مجید یراق بافان پخش می‌شود. براساس برنامه ریزی‌های انجام شده دکتر محمدصالح هاشمی گلپایگانی در ۵ شب، دکتر منصور لاریجانی ۴ شب و حجت الاسلام علی ثمری ۳ شب به عنوان کارشناس در این برنامه حضور خواهند داشت. «این شب ها» به تهیه کنندگی یونس قاسمی در ۱۲ قسمت، هر شب حوالی ساعت ۲۳ به طور زنده روی آنتن خواهد رفت.

* «سخنرانی ویژه» از دیگر برنامه‌های شبکه هست که از ابتدای ماه محرم هر روز ساعت ۹ صبح و به مدت ۳۵ دقیقه پخش می‌شود. در این برنامه ۱۳ قسمتی، حجت الاسلام سید حسین مومنی در خصوص موضوعات مرتبط با فرهنگ عاشورا و آثار و برکات عزاداری امام حسین (ع) سخنرانی خواهد کرد. هادی حجتی تهیه کنندگی این برنامه را برعهده دارد.

* «درس‌هایی از قرآن» به روال همیشگی روز‌های پنج شنبه روی آنتن می‌رود. در این برنامه حجت الاسلام قرائتی پیرامون عاشورای امام حسین (ع) صحبت می‌کند. محمود متوسل تهیه کننده برنامه درس‌هایی از قرآن است.

* «دعای ندبه» به تهیه کنندگی اکبر نیکدست در صبح ۱۵ شهریور و ۲۲ شهریور از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

شبکه دو سیما

برنامه‌های «ذکر عاشوراییان»، «پیرغلامان عشق»، «تن‌های تنها»، «ایران»، «کوی محبت»، «از لاک جیغ تا خدا»، «تکیه‌گاه»، «شیرخوارگان حسینی»، «احلی من العسل»، «بانوان عاشورایی» و پخش مراسم سخنرانی و مداحی از مراکز استان‌ها از جمله برنامه‌های شبکه ۲ است.

* سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه اول محرم هر روز ساعت ۱۳:۲۰ و شیخ مسعود عالی هر روز ساعت ۱۷:۴۵ پخش می‌شود.

* «ذکر عاشوراییان» با اجرای مداحان اهل بیت در ساعات ۸:۴۵، ۱۳:۴۵، ۲۰:۱۵، ۲۲:۲۰ و ۲۳:۳۰

* سری جدید «تن‌های تنها» که در دهه اول محرم هر روز ساعت ۱۸:۳۰ روانه آنتن می‌شود؛ یک مجله تلویزیونی ویژه نوجوانان عاشورایی و کاری از گروه کودک و نوجوان است که در بخش‌های متنوع و گوناگونی تقدیم مخاطبان می‌شود.

* همچنین برنامه «تکیه‌گاه» شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۲۱ با محوریت گفتگوی صمیمی با افرادی که هر کدام به واسطه یک اتفاق و تصمیم مهم عشق و ارادت‌شان به حضرت سیدالشهدا (ع) بیشتر شده از شبکه ۲ پخش می‌شود.

* برنامه گفتگو محور «ایران» در دهه اول و دوم محرم از چهارشنبه تا جمعه ساعت ۱۹:۱۵ روانه آنتن می‌شود؛ ابعاد شخصیتی حضرت امام سجاد (ع) و نقش ایشان در ترویج و تبلیغ نهضت حسینی پس از قیام عاشورا توسط دکتر ولایتی مروری تاریخی-مذهبی خواهد شد.

* یکی از ویژه‌های این شبکه برای ایام سوگواری سید و سالار شهیدان؛ پخش مستند «پیرغلامان عشق» است. این برنامه مستندی روایی از مداحان پیشکسوت و مخلص اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است که در آن سعی شده تا با انتخاب پیرغلامانی از سراسر کشور آیین‌های عاشورایی در اقلیم‌های متفاوت با شیوه‌ها و منش‌های خاص به تصویر کشیده شود. «پیرغلامان عشق» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیه کنندگی هادی خدادی است که در این ایام چهارشنبه تا جمعه ساعت ۲۱ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

* طبق روال سال‌های گذشته پخش زنده مراسم شیرخوارگان حسینی از مصلی امام خمینی (ره) جمعه ۱۵ شهریور ساعت ۹ الی ۱۲ و پخش مستقیم مراسم تجمع نوجوانان عاشورایی از حرم حضرت امام خمینی (ره)؛ تحت عنوان «احلی من العسل» ویژه حضرت قاسم (ع) در روز هفتم محرم مصادف با شنبه ۱۶ شهریور پیش از اذان ظهر از ساعت ۱۰ الی ۱۲ پخش خواهد شد.

* یکی دیگر از برنامه‌های پخش زنده این شبکه گزارش مراسم ویژه بانوان عاشورایی از مهدیه تهران است که روانه آنتن می‌شود.

* از دیگر برنامه‌های شبکه دو سیما برنامه «کوی محبت» است که با حضور کارشناسان، شاعران و مداحان اهل بیت (ع) از شب اول تا دوازدهم ماه محرم و ظهر تاسوعا و عاشورا به صورت زنده از کربلای معلی و حرم حضرت سیدالشهدا (ع) پخش می‌شود. این برنامه کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی که سید مصطفی موسوی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد.

* برنامه «از لاک جیغ تا خدا» کاری از گروه خانواده و به تهیه کنندگی هاشم تفکری بافقی با هدف تکریم حجاب، الگوسازی برای جامعه جوان کشور و انعکاس و تصویر تحولات درونی انسان در فضای هیات‌ها و عزاداری‌های ماه محرم در جدول برنامه‌های این شبکه قرار دارد.

* همچنین سایر برنامه‌های این شبکه («ایران و آفتاب»، «زنده‌باد زندگی»، «نمادو» و ...) متناسب با سوگواری ایام محرم حال و هوایی ویژه خواهند یافت و در کنار فیلم‌های سینمایی و مستند‌های مختلف به روی آنتن می‌روند.

شبکه سه سیما

* «در آستان خورشید» دهه اول محرم، هر شب روانه آنتن شبکه سه سیما خواهد شد.

برنامه تلویزیونی «در آستان خورشید» در ۱۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما به تهیه کنندگی مهدی زمانی بیدختی است که از کربلای معلی پخش می‌شود.

این برنامه با اجرای کاظم احمد زاده میزبان دکتر حسین رجبی دوانی خواهد بود که به مبحث امام شناسی با محوریت امام زمان می‌پردازد. همچنین در این ویژه برنامه پویش "اگر سال ۶۱ کربلا بودم، چه می‌کردم" نیز اجرا می‌شود.

* «روایت مردم» برنامه‌ای است که کمک‌های مردم به مناطق سیلزده را نشان می‌دهد. این برنامه در ایام محرم روی آنتن می‌رود.

* «۴۰ شهر امام حسین» و «سیاهپوش» از دیگر برنامه‌های شبکه سه است که در ایام محرم روی آنتن می‌رود.

شبکه چهار سیما

«سرگذشت»، «مصیر»، «ضیافت عاشورایی»، «حسین سیدالشهداء»، مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» و سخنرانی‌های مذهبی از برنامه‌های شبکه ۴ در این ایام است.

* «سرگذشت» عنوان مجموعه برنامه‌ای است که از شب اول ماه محرم طی یازده برنامه به شرح شفاهی «گنجینه الاسرار عمان سامانی» به روایت شاعر و ادیب صاحب نام (ساعد باقری) می‌پردازد.

«سرگذشت» در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار و به تهیه کنندگی امیر قمیشی تولید و با آغاز ماه محرم هرشب ساعت ۲۱:۳۰ پخش و تکرار آن در ساعت ۱۴:۱۵ روز بعد به روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

* برنامه تلویزیونی «ضیافت عاشورایی» با اجرای دکتر مالک شجاعی در دهه اول محرم هر شب ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

* مجموعه‌ی حسین سیدالشهدا (ع)، مستندی که در آن جمعی از کارشناسان دینی و تاریخ از ایران و سایر کشور‌ها به واقعه‌ی کربلا می‌پردازند. نکته جالب توجه، حضور پژوهشگران و افراد اهل تسنن و مسیحی و یهودی در بین کارشناسان است.

این مجموعه به تهیه کنندگی سیدرائد امیری تهرانی، از ۹ شهریورماه هر روز به جز روز‌های جمعه ساعت ۱۷:۱۵ از شبکه چهار پخش می‌شود.

* مستند «معراج روح» که به احوال و سیره زندگانی مرحوم آیت الله سید رضا بهاءالدینی می‌پردازد، این مستند روز پنجشنبه ۱۴ شهریور ساعت ۲۰:۳۰ پخش می‌شود. این مستند به کارگردانی و نویسندگی احمد عبدالرحیمی است.

* مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» روایتی متفاوت و غیر کلیشه‌ای از واقعه‌ی عاشورا و قیام امام حسین (علیه‌السلام) است.

روایتگر این مستند، سید شهاب‌الدین حسینی است و مجید انتظامی موسیقی متن آن را ساخته است. این مستند به کارگردانی داریوش یاری، تهیه‌کنندگی بهروز مفید و به سفارش حوزه هنری ساخته شده است.

این مستند جذاب و دیدنی را می‌توانید روز جمعه ۱۵ شهریور ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار تماشا کنید.

* برنامه اذانگاهی شبکه چهار سیما با عنوان «قرار» در چند روز ابتدایی دهه اول محرم به بررسی ابعاد و زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قیام کربلا می‌پردازد و سپس به بیان سیر حوادث تاریخی تا روز عاشورا و حرکت اسرا به سمت کوفه می‌پردازد.

برنامه «قرار» کاری است از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما که در سال ۹۸ هر روز از ۴۰ دقیقه مانده به اذان ظهر به افق تهران شروع شده و تا ۲۰ دقیقه بعد از اذان ادامه دارد. تهیه‌کنندگی برنامه به عهده معصومه احمدی مهیار است و سیداحمد حسینی کارگردانی برنامه را عهده دارند.

* همچین سخنرانی‌های حجت الاسلام میرباقری از ۹ شهریورماه هر روز ساعت ۹ صبح و سخنرانی حجت الاسلام میرزامحمدی نیز که هر شب ساعت ۱۹ روی انتن می‌روند.

شبکه پنج سیما

گروه معارف شبکه پنج، همزمان با آغاز ماه محرم و برپایی عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، ویژه برنامه‌هایی همچون «عشق یعنی.»، «تن‌ها مسیر»، «سیاه پوشان»، «سوگواره» و. را برای پخش در این ایام تدارک دیده است.

* برنامه ترکیبی «عشق یعنی ...» به تهیه کنندگی علیرضا کرمی در ۱۳ قسمت ۲۳ دقیقه تهیه و تولید شده است. این مستند در هر قسمت به سراغ افراد موفقی در جامعه می‌رود که مسئولیتی در هیئت و عزاداری سید الشهدا دارد و همه این موفقیت‌ها را مدیون خدمت به عزا داران اباعبدالله می‌داند.

* «تن‌ها مسیر» عنوان سخنرانی مذهبی حجت الاسلام پناهیان است که در دهه اول محرم ماه هر روز پخش می‌شود. این برنامه هرشب از مسجد امام صادق (ع) (میدان فلسطین) توسط عوامل برنامه ضبط و روز بعد از شبکه پنج برای مخاطبان پخش می‌شود.

* مستند گزارشی «سیاه پوشان» به تهیه کنندگی احسان فولادی فر در ۱۴ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای تهیه و تولید شده است. این مستند به معرفی و بررسی آداب و نحوه عزاداری هیات عزاداری قومیت‌های مختلف ساکن در تهران در ماه محرم می‌پردازد.

* «سوگواره» برنامه ترکیبی ـ تولیدی است که در ۱۳ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای با رویکرد گفتگو با شاعران آیینی پیرامون شعر‌های آیینی برای دهه اول محرم به تهیه کنندگی علیرضا کرمی طراحی شده است. وله‌ها و نماهنگ و پخش شعر‌های آیینی از دیگر بخش‌های این برنامه است که از اول ماه محرم روی آنتن می‌رود.

* شبکه پنج سیما، همچون سال‌های گذشته همایش شیرخوارگان حسینی را (در اولین جمعه ماه محرم) به منظور پاسداشت مقام حضرت علی اصغر (ع)، از مهدیه تهران به صورت زنده و مستقیم پوشش تصویری می‌دهد.

* دوربین‌های شبکه پنج سیما در روز تاسوعای حسینی، به پوشش تصویری اجتماع هیات عزاداری حسینی شهر ورامین در میدان امام خمینی (ره) می‌پردازد.

* پوشش زنده و مستقیم مراسم عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) از حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) در صبح عاشورا، پوشش تصویری مراسم عزاداری ظهر عاشورا از میدان کاج با حضور هیات عزاداری دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) از برنامه‌های روز دهم ماه محرم است.

* مستند «ماجرای شام» برنامه‌ای از واحد تامین برنامه شبکه پنج که برای ایام محرم در نظر گرفته شده است. این مستند در ۱۰ قسمت ۲۵ دقیقه محصول کشور سوریه به کارگردانی محمد حوزانی است. «ماجرای شام» به جنگ سوریه و چرایی آن می‌پردازد.

شبکه آموزش

* همزمان با ماه محرم ویژه برنامه «هفت آسمان» با موضوع امام حسین جلوه رحمت واسعه الهی از شبکه هفت سیما پخش می‌شود. این برنامه از ۱۷ شهریور ماه تا ۲۱ شهریور ماه روی آنتن می‌رود. «هفت آسمان» به تهیه کنندگی حجت الاسلام دکتر رسولی محلاتی در ایام محرم ساعت ۲۲ از شبکه هفت سیما پخش می‌شود.

* برنامه «صبحی دیگر» نیز در این ایام رنگ و بوی محرمی می‌گیرد. در این برنامه در رابطه با موضوع پیام عاشورایی که در حوزه فلسفی روی بحث مقاومت و پایداری تاکید دارد بحث و گفتگو می‌شود.

برنامه «صبحی دیگر» به تهیه کنندگی سید رامین موسوی ملکی هر روز ساعت ۹ صبح از شبکه هفت سیما پخش می‌شود.

* از دیگر برنامه‌های ایام محرم برنامه «شک مقدس» می‌باشد که با محوریت کتاب حماسه حسینی شهید مطهری از شبکه هفت سیما پخش می‌شود. برنامه «شک مقدس» به تهیه کنندگی محمد صاحب الداری و کارشناسی حجت الاسلام دکتر محمدوحید صافی در دو قسمت در ۱۴ شهریور ماه و ۲۱ شهریور ماه ساعت ۲۱ از شبکه هفت سیما پخش می‌شود.

* برنامه «مشاعره عاشورایی» با موضوع عاشورا هر شب ساعت ۲۳ از اول تا ۱۲ محرم با اجرای دکتر اسماعیل آذر مهمان خانه‌های ایرانی است.

* همچنین پخش مستند «پیرغلامان»، شرح حال زندگی مداحان قدیمی شهر‌های مختاف و پخش مداحی آن‌ها هر شب ساعت ۱۹ از دیگر برنامه‌های محرمی این شبکه می‌باشد.

* مستند «حسین، سید الشهدا» هر شب ساعت ۲۱ در ماه محرم ۱۳ روایت از عاشورا را بازگو می‌کند.

شبکه قرآن و معارف سیما

* «نغمه عشاق» عنوان ویژه برنامه این شبکه در دهه اول محرم می‌باشد که با محوریت معرفی هیئت‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت داشتند و همچنین پخش نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی ماندگار به درخواست مخاطبان به صورت زنده و با اجرای رحمان نظام اسلامی هر روز از ساعت ۱۸ به روی آنتن می‌رود.

* به نمایش گذاشتن تصاویر و ویدیو‌های ارسالی مخاطبان از هیئات و مراسم‌های عزاداری و همچنین فعالیت‌های جانبی هیئت‌ها در امور اجتماعی و... از دیگر بخش‌هایی می‌باشد که در «نغمه عشاق» معرفی و بررسی خواهد شد.

* «دیار حبیب» عنوان دیگر برنامه شبکه قرآن و معارف سیما در این ایام می‌باشد که هرشب ساعت ۲۱ به صورت زنده و مستقیم از کربلای معلی با اجرای مهیار عبدالهی و حضور کارشناسان، مادحین و شاعران اهل بیت (ع) تقدیم مخاطبان می‌شود.

* سخنرانی‌های آقامجتبی تهرانی (ره) در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد، حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ساعت ۵:۳۰، آیت الله جوادی آملی ساعت ۷:۳۰، آیت الله جاودان ساعت ۱۴:۳۰ و حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ساعت ۲۲ پخش خواهد شد.

* پخش برنامه «یاد خدا» به موضوع مصاف حق علیه باطل بر مبنای آیات قرآن کریم می‌پردازد و قرار است همه روزه در دهه اول محرم از ساعت ۱۲ با اجرای محمد حسین صیرفی به روی آنتن برود.

* ویژه برنامه روزشمار دهه اول محرم با عنوان «عصر بی غروب» از دیگر برنامه‌های جدید این شبکه می‌باشد و همه روزه در ساعت ۸:۳۰ به روی آنتن رود.

* «نوگلان قرآنی» عنوان ویژه برنامه کودک این شبکه می‌باشد که در ایام دهه اول محرم و با محوریت نام گذاری روز‌های این دهه با زبان کودکانه خواهد پرداخت. این همه روزه در ساعت ۱۷:۱۵ تقدیم مخاطبان کودک و نوجوان این شبکه خواهد شد.

* معرفی و سبک زندگی اصحاب حضرت سیدالشهدا (ع) با عنوان «انصارالحسین (ع)» در قالب موشن گرافی از دیگر برنامه‌های کوتاه این شبکه می‌باشد که در فواصل مختلف از این شبکه قرآنی و معارفی پخش می‌شود.

* مستند‌های تولیدی ویژه این ایام با موضوعات تاریخ کربلا، دلدادگی و عشق محبان سالار شهیدان و همچنین دیگر مستند‌های استانی کشور در ۴ باکس و در ساعت‌های ۶:۳۰، ۱۲:۳۰، ۱۴ و ۲۲ در جدول پخش شبکه قرآن و معارف سیما قرار دارد.

شبکه سلامت سیما

به مناسبت آغاز محرم و همزمان با برگزاری آئین‌ها و مراسم عزاداری شیعیان برنامه‌های این شبکه به سلامت جسمانی، روحانی و اجتماعی مردم کشورمان می‌پردازد.

* برنامه «همین امروز، همین امشب» با دعوت از پزشکان تغذیه تلاش می‌کند، از سنت حسنه نذر سخن گفته و در مورد سلامت این فرهنگ جاودانه در میان شیعیان مطالبی را عنوان می‌کنند. پخش وله، اینفوگرافی و متن‌های متناسب با این ایام نیز از دیگر بخش‌های این برنامه به شمار می‌رود.

* «دوربین سلامت» نیز در ایام محرم علاوه بر حرکت در سرتاسر کشور پا را از مرزهایمان بیرون گذاشته و به سراغ پزشکانی می‌رود که در جوار کربلای معلی و بین الحرمین مستقر می‌شوند تا بیماران را به صورت رایگان درمان نمایند. نذری که براساس اهدای رایگان علم و دانش بنا شده و سنتی حسنه در فقه اسلام و شیعه است. همچنین دوربین سلامت در گفتگو با پزشکان تغذیه تلاش می‌کند تا به بهداشت و سلامت نذورات مردم نگاهی داشته باشد و توصیه‌هایی در زمینه طبخ و توزیع این مواد در اختیار عموم قرار می‌دهد. محیط زیست و پاکیزگی موضوع دیگری است که این برنامه نیم نگاهی به آن خواهد کرد.

* در طول ایام محرم تامین برنامه شبکه نیز یا پخش وله، تیزر، اینفوگرافی و... آئین‌ها و مراسم عزای سیدالشهداء را به شبکه سلامت می‌آورد.

شبکه کودک

* انیمیشن تک قسمتی «محرم» از کانال پویا پخش می‌شود. این انیمیشن روایت داستان یکی از فرزندان شهید مدافع حرم است که با توجه به اینکه پدرش شهید شده با پدر دوستش و با قاب عکس و یاد پدر شهیدش در محرم به عزاداری آقا سیدالشهدا می‌رود و با این تفکر که پدر شهیدش راه امام حسین (علیه السلام) رو ادامه داده است.

* وقایع مربوط به عاشورا با شعر معروف "باز این چه شورش است" که برای خردسالان بیان می‌شود در نماهنگ «امیری حسین» نمایش داده می‌شود.

* نماهنگ «بنت الکرام» که وقایع مربوط به عاشورا را برای خردسال بیان می‌کند نیز از این شبکه پخش می‌شود.

* برنامه «سر سفره خدا» ویژه ایام سوگواری در ماه‌های محرم و صفر، به اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اهل بیت ایشان علیهم‌السلام اختصاص داشته و در آن علاوه بر روایاتی از زندگی ایشان، آیتم‌های نوحه‌خوانی، عزاداری و سینه‌زنی نیز پخش می‌شود که توسط عزاداران کودک و نوجوان به اجرا درمی‌آید. این برنامه از اول تا هفدهم ماه محرم روی آنتن نهال می‌رود.

* برنامه آموزشی «خوش‌مزه» یک برنامه استودیویی است که با اجرای زهره وکیلی در کانال نهال شبکه کودک برای گروه سنی کودک تولید شده است. مجری برنامه با دو بازیگر کودک در مورد یک غذای ساده، سالم، مغذی، سنتی و ایرانی صحبت می‌کنند. آن‌ها خواص غذایی آن را بررسی کرده و سپس با کمک یکدیگر طرز پخت آن غذا را آموزش می‌دهند. این برنامه در ایام ویژه عزای سالار شهیدان به صورت ویژه از اول ماه محرم پخش می‌شود.

* در روز تاسوعا انیمیشن «عاشورائیان، مسلم‌ابن عقیل (ع)» به مدت ۷۵ دقیقه از شبکه کودک پخش می‌شود.

* در روز عاشورا نیز «نقش و نقاش» روی آنتن می‌رود.

شبکه امید

* ویژه برنامه «مثل قاسم» در قالب برنامه ترکیبی همراه با نمایش گروه‌های عزاداری شهر‌های مختلف ایران توسط نوجوانان در ۱۲ قسمت ۹۰ دقیقه‌ای تقدیم بینندگان شبکه امید خواهد شد.

* ویژه برنامه «احلی من العسل» با محوریت گردهمایی نوجوانان عاشورایی در سراسر کشور با مرکزیت و برقراری استیج شبکه امید در امامزاده صالح (ع) تهران دیگر برنامه ویژه محرم است که قرار است ششم محرم الحرام به مدت ۱۸۰ دقیقه از شبکه امید پخش شود.

* پوشش زنده گردهمایی مردم سراسر کشور با مرکزیت شبکه امید در امامزاده صالح (ع) تهران همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی نیز از دیگر برنامه‌های ویژه شبکه امید خواهد بود.

* افزون بر این، تمامی برنامه‌های روتین شبکه در دهه اول محرم رنگ و بوی محرمی خواهند داشت.

* برنامه «به توان خدا» در این ایام پاسخگوی سوالات نوجوانان درباره حماسه حسینی خواهد بود.

* اخبار نوجوانان درباره اقدامات نهاد‌ها و جشنواره‌ها و ... با موضوع محرم و حماسه حسینی در برنامه «پرانتز باز» تشریح خواهد شد.

* گزارش روزانه جشنواره‌ها و هیئات نوجوانان در دهه اول محرم توسط برنامه «دوربین امید» انجام خواهد گرفت.

* همچنین برنامه «چاپارخانه» معرفی برنامه‌های محرمی شبکه امید با پخش پشت صحنه برنامه‌ها را به عهده خواهد داشت

* برنامه «رسانش» به معرفی و تحلیل فیلم‌های سینمایی حوزه نوجوان با موضوع محرم و حماسه امام حسین (ع) می‌پردازد.

شبکه افق

با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری دهه اول این ماه، برنامه‌های گوناگونی در قالب‌های ترکیبی، مستند و کوتاه برای پخش از شبکه افق سیما در نظر گرفته شده است.

* پخش سخنرانی مذهبی در دو بخش، هر روز ساعت‌های ۶:۴۵ و ۱۲ و ساعت ۱۸ ارتباط زنده با کربلای معلی و همچنین پخش زنده مراسم عزاداری هیأت فدائیان حسین (ع) در اصفهان با مداحی سید رضا نریمانی هر شب ساعت ۲۱:۳۰ به مدت یک ساعت، از جمله این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

* همچنین مجموعه مستند «میراث مرثیه» با تهیه کنندگی سیدمازیار هاشمی و کارگردانی مهدی زنگنه هم در ۱۴ قسمت یک ساعته طی دهه اول این ماه روی آنتن شبکه افق می‌رود؛ این برنامه ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن می‌رود و در هر قسمت این مجموعه، علاوه بر گفتگو با مداحان و کارشناسان شعر آیینی، بخش‌هایی از زندگی این شعرا به صورت داستانی به نمایش در می‌آید؛ هنرمندانی همچون ثریا قاسمی، رویا تیموریان، سیاوش طهمورث، محمدرضا علیمردانی، دکتر محمود عزیزی، نیما رئیسی و مجید آقاکریمی تهیه و تولید شده است.

* «بشارت» عنوان مجموعه مستند دیگری است که در پنج قسمت ۳۰ دقیقه‌ای آماده شده و موضوع آن زیارت نیابتی بیمارانی است که به سفر عتبات عالیات مشرف شده اند.

* مجموعه «حسین سیدالشهداء» هم هر شب ساعت ۲۱ از شبکه افق پخش می‌شود.

* از دیگر مستند‌هایی که به مناسبت ماه محرم از شبکه افق پخش خواهد شد می‌توان به «مسجد آبی» اشاره کرد، این مستند در دو قسمت ۴۵ دقیقه تهیه شده و به برگزاری مراسم مذهبی به ویژه عزاداری دهه اول محرم در مرکز فرهنگی اسلامی فرانکفورت می‌پردازد.

* مستند‌های تک قسمتی گوناگونی هم با حال و هوای سوگواری شیعیان در اقصی نقاط جهان و عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) طی دهه اول محرم روی آنتن شبکه افق می‌رود.

* «هیات زید شهید» مستندی درباره هیاتی به همین نام در خراسان رضوی که توسط افغانستانی‌های مقیم این استان تاسیس شده، «دلدادگان حسین»، «من به این خون ایمان دارم» روایتی از امام حسین (ع) در گفتگو با جرج زکی الحاج شاعر و ادیب مسیحی، «معراج روح» مستندی درباره زندگی آیت الله بهاء الدینی، «شمع‌های روشن» درباره آیین و روسم عزاداری در بوشهر، «محرم ملکوت» پیرامون زندگی آیت الله خوشوقت، «مدح عشق» با موضوع عشق و ارادت اهل سنت به اهل بیت (ع) و «عزاداری در هند» درباره عشق و ارادت شیعیان هندوستان به امام حسین (ع)، از جمله این مستند‌ها به شمار می‌روند که زمان پخش آن‌ها هر شب ساعت ۲۰ خواهد بود.

* همچنین ۱۰ عنوان میان برنامه به عنوان کار کوتاه هم با موضوع محرم و سوگواری امام حسین (ع) در این روز‌ها روی آنتن شبکه افق خواهد رفت.

شبکه مستند

* مستند حسین سیدالشهدا (ع) به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدرائد امیری‌تهرانی مجموعه مستندی است که از روز یکشنبه ۱۰ شهریور روی آنتن می‌رود، این مستند در ۱۳ قسمت تولید و در آن با بیش از ۴۰ شخصیت دینی و مذهبی از سراسر جهان مصاحبه شده است

این مستند در گفتگو باشخصیت‌های جهان و اساتید حوزه و دانشگاه مانند حجت‌الاسلام طائب، حجت‌الاسلام جاودان، شیخ خالد الملا اسلام‌شناس عراقی، لزلی هزلتون نویسنده و روانشناس و .. به بررسی ابعاد مختلف قیام عاشورا می‌پردازد.

این مستند ۱۳ قسمتی از یکشنبه، هرروز ساعت ۱۸ از شبکه مستند پخش می‌شود.

* در ایام محرم بسته تصویری ساعت ۲۰ شبکه مستند نیز به پخش مستند‌های عاشورایی اختصاص داده است این بسته مناسبتی ویژه یکشنبه ۱۰ شهریور با پخش مستند «مردم خیال» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جواد تقوی آغاز می‌شود.

* مستند «مردم خیال» تغییرات فرمی و ذهنی و خاستگاه سرو در۱۲ مکان از جمله شهرستان‌های کاشمر و نیشابور، مسجد گنبد سنگان در خواف، امام زاده سلطان احمد درگناباد، مدرسه میرزا جعفر در مشهد، دوره پوش ضریح امام رضا (ع) در دوره قاجار، تعدادی فرش در موزه آستان قدس رضوی، تخته فرش‌هایی در نیشابور، گورستانی در نغندر، علم عزاداری نیشابور و ... را بررسی و به مخاطب معرفی می‌کند.

* مستند «ترکیب‌بند» به کارگردانی امیر آذین دوشنبه ۱۱ شهریور ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود. این مستند در یک قسمت ۲۶ دقیقه‌ای با موضوع مروری بر آثار محتشم کاشانی و علل ماندگاری ترکیب‌بند مشهور وی در رثای امام حسین علیه‌السلام ساخته‌شده است.

* از دیگر مستند‌های ویژه شبکه مستند برای ایام محرم «مثل سرو» است که سه‌شنبه ۱۲ شهریور ساعت ۲۰ پخش می‌شود. علیرضا میررکنی کارگردان این مستند در این فیلم آیین نخل گردانی در استان یزد را به تصویر کشیده است.

* مستند «دار و دل» اثر محمد صفا نیز چهارشنبه (۱۳ شهریور) ساعت ۲۰ در جدول پخش این شبکه قرارگرفته است؛ این مستند روند بافتن فرش اذن دخول حرم حضرت عباس (ع) توسط یک فرش‌باف تبریزی را روایت خواهد کرد.

* مستند «اسب سفید سرزمین من» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عباس مهاجران از تولیدات شبکه مستند سیما و روایتی است از اسب سفیدی که در روستایی کویری در جنوب خراسان نگهداری می‌شود، اسبی که برای مراسم عاشورا خریداری شده است و در طول سال نگهداری و تیمار می‌شود تا چند ساعتی مرکب تعزیه‌خوان‌ها شود و نقش ذوالجناح را بازی کند. این مستند پنجشنبه ۱۴ شهریور ساعت ۲۰ پخش می‌شود.

* مستند «نخل شمیران» اثر علی نیک‌بخت نیز جمعه (۱۵ شهریور) ساعت ۲۰ در جدول پخش این شبکه قرارگرفته است؛ این مستند به مراسم محرم در تکایای منطقه شمیران تهران می‌پردازد.

* «ماجرای تایلند» به کارگردانی مشترک مجتبی رضوانی و محسن رضوانی هم پنجشنبه ۱۴ شهریور ساعت ۱۵ از شبکه مستند پخش می‌شود؛ این مستند تلاش و همت چند جوان برای تأسیس انجمن محبین ولایت فقیه تایلند، انجام امور عام‌المنفعه و خیریه برای مردم این کشور، تأسیس شبکه تلویزیونی و ... را به تصویر کشیده است.

شبکه جام جم

شبکه جهانی جام جم در ماه محرم با بیش از ۲۵ برنامه در ساختار‌های مختلف، همراه عزادران حسینی می‌شود.

* برنامه زنده «روشنا» جهت پوشش خبری همایش شیرخوارگان حسینی، در روز جمعه ۱۵ شهریور ماه ساعت ۱۰ پخش می‌شود.

* از شنبه ۹ شهریور برنامه «سید احرار» با اجرای رضا ابراهیمی هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود.

* «آوای عشق» برنامه‌ای که پای صحبت خوانندگان و اهالی موسیقی نشسته، آن‌هایی که در رثای امام حسین (ع) قطعاتی را ساخته و اجرا کرده اند از دوشنبه ۱۱ شهریور ماه ۴۵ دقیقه بامداد، همچنین «به رنگ آفتاب» به کارگردانی محمد هوشیاری، «با حسین حرف بزن» و «موکب ثارالله» که شامل مجموعه مداحی‌های مهدی رسولی و دیگر مداحان در حسینیه ثارالله می‌باشد، از شبکه جام جم پخش می‌شود.

* فیلم سینمایی «هیهات» به کارگردانی روح الله حجازی نیز یکشنبه ۱۹:۳۰ دقیقه به وقت تهران از جام جم پخش خواهد شد.

* علاقمندان به مجموعه‌های نمایشی می‌توانند سریال «هاتف» به کارگردانی داریوش یاری را از دوشنبه ۱۱ شهریور ماه هر شب ساعت ۲۳:۴۵ دقیقه به وقت تهران مشاهده نمایند.

* مستند «حاج مرزوق» به کارگردانی بابک مینایی یک شنبه ۱۷ شهریور ماه ساعت ۲ بامداد به وقت تهران پخش می‌شود و دیگر مستند‌ها همچون «عاشورا در خوسف» به کارگردانی محمد عبداللهی، «آوای عشق» به کارگردانی مهدی مهر آفر، «سیدالشهدا» به کارگردانی سید مصطفی سیادت، «حسین سیدالشهدا» به کارگردانی سیدرائد امیری، «شمع حرمخانه» به کارگردانی فریدون قدیری، «تعزیه» به کارگردانی عباس صالح، «میزبان» به کارگردانی مسعود دهنوی، «ترکیب بند» به کارگردانی امیر آفرین، «میقات» به کارگردانی صادق قاسمی، «حسینه امینی ها» به کارگردانی مسعود ساکت اف، «عاشقان کوی حسین» به کارگردانی مصیب کوهی، «نغمه‌های حسینی» به کارگردانی سلمان روغنی، «سیاه پوشان» با تهیه کنندگی احسان فولادی نیز هرشب ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه به وقت تهران پخش می‌شود.

* انیمیشن «عاشورائیان» از تولیدات مرکز صبا و کارگردانی ناهید صمدی امین و انیمیشن «قلب خورشید» به کارگردانی احمد علمدار در جدول پخش قرار دارد.

* «منبر» عنوان برنامه‌ای است که در برگیرنده سخنرانی‌های حجت الاسلام عالی در حسینیه چیذر بوده و از یکشنبه ۱۰ شهریور ماه هر شب ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.

مرکز صبا

مرکز پویانمایی صبا به مناسبت فرارسیدن محرم الحرام و ایام سوگواری سالار شهیدان، مجموعه پویانمایی تولیدی خود را برای نمایش، به شبکه‌های مختلف سیما پیشنهاد و ارسال کرد.

برنامه‌های مناسبتی مرکز صبا شامل ۹۶ قسمت از ۲۶ عنوان برنامه در ۱۵ ساعت و ۵۴ دقیقه تدارک دیده شده است؛ که تعدادی از آن‌ها عبارتند از: «بنت الکرام»، «تکیه» (۱۳ قسمت)، «حضرت علی اکبر (ع)»، «خورشید نینوا»، «روزنه اسرار» (۱۲ قسمت)، «طلایه» (۱۳ قسمت)، «حبیب ابن مظاهر»، «عابس ابن ابی شعیب»، «مسلم ابن عقیل»، «امام زین العابدین (ع)»، کلیپ‌های «اربعین»، «اشک و آب»، «خواهر عشق»، «در غروبی نفس گیر»، «ذوالجناح»، «راز پروانه ها»، «سرزمین نینوا»، «عزیز مادر»، «عصر خاتون»، «عصر عاشورا»، «کاشکی ما بچه بودیم»، «عاشورا» و همچنین «مقتل خوانی» (۲۱ قسمت)، «مهارت‌های زندگی»، «هیهات من الذله» و وله «محرم» (۱۰ قسمت).



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *