لزوم به کارگیری فناوری‌های نوین در نظام بانکی

9:28 - 09 شهريور 1398
کد خبر: ۵۴۵۸۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر اقتصاد و دارایی گفت: نظام بانکی کشور باید از بهترین فناوری‌های نو در راستای تنوع خدمات دهی و کاهش هزینه‌ها استفاده کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، فرهاد دژپسند در سی امین همایش بانکداری اسلامی اظهار کرد: نزدیک به ۴ دهه از تصویت قانون بانکداری اسلامی می‌گذرد و انتظار می‌رفت ایران در این زمینه الگویی در جهان محسوب شود و این بهترین دستاورد بود، اما در این زمینه شاهد برخی مشکلات هستیم.

وی افزود: در جهان، بانکداری با سرعت قابل توجهی درحال تحول است به طوریکه بانکداری اسلامی مورد توجه بسیاری از کشور‌ها قرار گرفته و حتی در کشور‌های مهد اقتصاد نیز مورد توجه است.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه ما در شرایط فعلی وظایف سنگین تری بر عهده داریم خاطرنشان کرد: قابلیت رقابت در شرایط حال سخت، ولی شدنی است و بانکداری امری نیست که بتوان با روش‌های سنتی چه در داخل و چه در عرصه رقابت بین الملل با آن روبرو شد.

دژپسند با اشاره به شرایط فعلی بازار گفت: خوشبختانه اقتصاد ما با پایه است و با تحولات بسیاری روبرو بوده است.

وی افزود: در صورتی که نظام بانکی بخواهد در جهان به مرتبه‌ای دست یابد باید بهترین فن آوری‌های نو را در راستای بهبود تنوع خدمات و کاهش هزینه‌ها به کار گیرد.

وزیر اقتصاد و دارایی پایین بودن توانمندی تخصصی نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین موارد در اجرای بانکداری اسلامی دانست و افزود: پرسنل سیستم بانکی باید به خوبی به قرارداد‌ها اشراف داشته باشند؛ و در این بین مقوله توانمندسازی و آموزش کارمندان از دو سو برای بانکداری اسلامی ضروری است.


دژپسند به تعیین نرخ سود و بهره در حدود شرعی، اشاره کرد و گفت: در اقتصاد کلان براساس قوانین و مقررات سود و بهره تعریف مشخصی دارد و کسی که به سیستم بانکی مراجعه می‌کند فرد ریسک پذیری نیست و آنچه در بانکداری اسلامی وجود دارد تعیین سود در حدود اسلامی است.

وی افزود: در این زمینه باید تلاش‌های تئوریکی صورت گیرد و به طور مستمر در صدد فرمولی برای کشف نرخ سود با توجه به آموزه‌های اسلامی باشیم.

وزیر اقتصاد و دارایی به اقدامات صورت گرفته در این وزارت خانه اشاره کرد و گفت: یکی از موارد مهم بر نامناسب بودن ساختار مالی بانک ها، عوامل محیطی و بیرونی در زمینه فاصله دادن نظام بانکی از نظام مالی مناسب است به طوریکه ساختار مالی نامناسب روند بانکداری اسلامی را کُند می‌کند.

دژپسند ساماندهی شعب بانک‌ها را یکی دیگر از موارد مهم دانست و افزود: این پرسش مطرح می‌شود که وجود چه تعداد شعب برای بانک‌ها لازم است؟ که به به طور قطعی پاسخ این است که یکی از منافع عوامل بیرونی تعداد بالای شعب است، اما این امر به سهولت قابل انجام نیست و بنده به عنوان رییس مجمع بانک‌های دولتی شاهد مقاومت‌ها در این زمینه هستم.

وی یکی دیگر از موارد مهم را اجرای حاکمیت شرکتی در بانک‌ها دانست و گفت: این موضوع کمک می‌کند تا تمام امور بانک‌ها از به کارگیری نیرو تا سایر موارد بر مبنای اصول انجام شود لازم است که بگویم بانک کشاورزی گام‌های موثری در این زمینه برداشته است.

وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ملزومات اصلاح ساختار مالی بانکی رهاسازی نظام بانکی از دارایی‌های منجمد و مازاد و فاصله گیری بانک‌ها از بنگاه داری است به طوریکه فاصله دادن بانک‌ها از بنگاه داری باید تابع اصول باشد و در این امر دچار افراط نشود، زیرا بانک وکیل موکل خود برای بالا بردن بازدهی سپرده هاست.

دژپسند در ادامه تاکید کرد: در حالی که بازار سرمایه شرایط خوبی دارد، باید بانک‌ها را از بنگاه داری مزاحم برای ایفای نقش در عرصه اعطای تسهیلات خارج کرد و بانکداری ما زمانی در این مسیر می‌تواند گام‌های اساسی بردارد که بانکداری اسلامی را در نظام تامین مالی همیشه مدنظر قرار داد در غیر اینصورت نمی‌توان به هدف رسید.

وی تصریح کرد: بانکداری ما این قابلیت را دارد که الگو قرار گیرد و باید از نظام بانکی به طور معقول حمایت کرد تا بانک‌های کشور بتوانند از درون خودارزیابی را مدنظر قرار دهند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *