نحوه تامین مالی تولید مهمترین دغدغه بانک مرکزی

10:27 - 09 شهريور 1398
کد خبر: ۵۴۵۸۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در کنار تلاش برای کنترل نقدینگی مهمترین دغدغه بانک مرکزی نحوه تأمین مالی تولید و رونق آن است.

نحوه تامین مالی تولید مهمترین دغدغه بانک مرکزیبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، عبدالناصر همتی در سی‌امین همایش بانکداری اسلامی اظهار کرد: قانون بانکداری بدون ربا در طول ۴۰ سال اخیر از سوی سیستم بانکی با اقدامات خوبی مواجه بوده، اما از طرفی با ضعف‌هایی روبرو بوده که ما قبول داریم.

وی افزود: آغاز فعالیت شورای فقهی بانک مرکزی با هدف اطمینان از اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا در نظام بانکی کشور تشکیل شد که اقدام مثبتی بوده تا دستورالعمل‌ها، قرارداد‌های بانکی و نحوه اجرای آن‌ها هرچه بیشتر با موازین فقه اسلامی تطبیق پیدا کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی از تصویب دستورالعمل نحوه امهال مطالبات بانکی در ماه گذشته خبر داد و گفت: این موضوع یکی از دستاورد‌های مهم این شورا و بانک مرکزی در راستای بانکداری بدون ربا در ۳۵سالی که از تصویب قانون میگذرد است.

همتی خاطرنشان کرد: تاثیر سیاست‌های اخذ شده در حوزه پولی و ارزی بر کنترل نوسانات اقتصادی ناشی از بی سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه کشورمان را شاهد هستیم به طوری که در حال حاضر ثبات به اقتصاد کشور بازگشته که اساس و پایه آن ثبات در بازار ارز همراه با کاهش تدریجی آن در چند ماه اخیر است.

وی در ادامه به روند کاهش تدریجی نرخ تورم ماهانه اشاره کرد و افزود: از اسفند ماه سال ۹۷ تا مرداد سال جاری نرخ تورم به سطوح کمتر از یک درصد در مرداد ماه رسیده که نشانه میرآیی آثار تکانه ارزی بر سطح قیمت هاست.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کنار تلاش برای کنترل نقدینگی مهمترین دغدغه بانک مرکزی نحوه تأمین مالی تولید و رونق آن است.

همتی در ادامه بیان کرد: در چهار ماهه ابتدایی سال جاری بالغ بر ۱۳۱هزارمیلیارد تومان از سوی بانک‌ها برای سرمایه درگردش واحد‌های تولیدی اختصاص یافته است که بالغ بر ۶۰درصد کل تسهیلات است.

وی به منفی شدن نرخ رشد تورم گروه کالایی در مرداد ماه اشاره کرد و گفت: تورم زیر یک درصدی مرداد ماه تحت تاثیر تورم گروه خدمات بود که عمدتا از افزایش اجاره بها و برخی دیگر از خدمات نشأت گرفته بنابراین چگونگی قیمت‌گذاری بخشی از خدمات که توسط دولت و یا اتحادیه‌های صنفی تعیین می‌شود در نحوه شکل‌گیری آتی تورم تاثیر گذار است.

رئیس‌کل بانک مرکزی به توقف سیر صعودی قیمت مسکن در تیرماه سال جاری اشاره کرد و گفت: منفی شدن روند قیمت‌ها بعد از سه سال افزایش رخ داده و کاهش قابل توجه معاملات مسکن در تهران در تیرماه ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۷۲.۶ درصد بوده و در خرداد ماه کاهش ۳۱.۳ درصدی داشته که امیدواریم با این روند شاهد کاهش بیشتر قیمت مسکن در تهران و سایر شهرستان‌ها باشیم.

همتی خاطرنشان کرد: روند تولیدات صنعتی شرکت‌های حاضر در بورس در تیرماه ۱۳۹۸ صعودی بوده و رشد ۵.۶ درصدی آن نسبت به خرداد ماه ۱۳۹۸ نشانه بهبود تدریجی روند رشد تولیدات صنعتی است.

وی بهبود نسبی برخی شاخص‌های اقتصادی در مقایسه با سال ۹۷ را نشانه شکست آمریکا در رسیدن به اهدافش دانست و افزود: به این معنا نیست که ساختار مشکل‌دار اقتصاد ما اصلاح شده و بهبود یافته است و رفع مشکلات اقتصادی خصوصا اصلاح ساختار بودجه کشور نیاز به اقدامات و سیاست‌های اصولی دارد که باید در چارچوب یک تفاهم ملی به حل آن‌ها پرداخته شود.

رئیس کل بانک مرکزی در صحبت‌های خود به ناترازی مالی برخی بانک‌ها و مشکلاتی که برخی از بانک‌ها با آن درگیر هستند اشاره کرد و گفت: در هنگام صحبت از بانک‌ها نباید خدماتی که به اقتصاد کشور و جامعه ارائه می‌دهند را نادیده گرفت در حالی که ۹۰ درصد تامین مالی کشور توسط بانک‌ها انجام می‌گیرد و بانک‌ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور داشته و دارند.

وی افزود: باید پذیرفت مشکلات برخی بانک‌ها سابقه دیرینه دارد و یک شبه ایجاد نشده است که یک شبه برطرف شود و نیازمند یک برنامه بلندمدت است.

همتی تاکید کرد: بانک‌ها با حساسیت ویژه‌ای روبرو هستند و طبیعی است که اصلاحات در سایه تدبیر و برنامه زمان‌بندی شده پیش برود، که در حال انجام است و من با علم به تمام مشکلات بانک‌ها مسئولیت بانک مرکزی را برعهده گرفتم و صریحا اعلام می‌کنم تمام تلاش خود را برای نظارت عمیق‌تر و دقیق‌تر بکار خواهم گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: عملکرد حوزه نظارت بانک مرکزی در چند ماه اخیر برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها، مدیریت و کنترل نرخ سود بانک‌ها و جلوگیری از شناسایی سود‌های موهومی در ترازنامه آنها، مطلوب بوده که امیدواریم با برنامه‌های در دست اقدام در زمینه پایش مستمر و سیستمی جزئیات پرونده‌های تسهیلات کلان بانکی، نظارت برسقف قانونی و مقرر سهام‌داری بانک‌ها و برخورد جدی با تخلفات بانکی، شاهد بهبود عملکرد بانک‌ها باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *