اعتراضات را حق مردم می‌دانیم اما حساب اغتشاشگران جداست/ قطع اینترنت ضروری بود/ شکایت جیسون مورد پذیرش نیست/ نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۵ آذر برگزار می‌شود

11:10 - 04 آذر 1398
کد خبر: ۵۷۰۸۰۷
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران اعتراضات را حق مردم می‌داند و اعتراضات مسالمت آمیز را به رسمیت می‌شناسد. در سال‌های گذشته هم شاهد این مساله بودیم. اما حساب اغتشاشگران و حساب افرادی که خط گرفتند و مسلحانه ورود پیدا کردند جداست.
سخنگوی وزارت خارجه: اعتراضات را حق مردم می‌دانیم اما حساب اغتشاشگران جداستبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی میزان، سید عباس موسوی امروز در نشست خبری هفتگی، با اشاره به تحولات اخیر در کشور گفت: این اتفاقات ناخوشایند بود و از آن ناخوشایندتر دخالت برخی کشور‌ها بود. زیرا جمهوری اسلامی ایران اعتراضات را حق مردم می‌داند و اعتراضات مسالمت آمیز را به رسمیت می‌شناسد. در سال‌های گذشته هم شاهد این مساله بودیم. اما حساب اغتشاشگران جداست. حساب افرادی که خط گرفتند و مسلحانه ورود پیدا کردند، جداست.

توصیه می‌کنیم راهپیمایی‌های امروز را ببینند
وی افزود: باید کشور‌هایی که از این اغتشاشات حمایت کردند مسئولیتش را بپذیرند. تعجب می‌کنیم از کشور‌هایی که سطح وزاری خارجه آن‌ها به حدی نازل شده است که می‌خواهند از بانک‌سوزی و ساختمان‌سوزی فیلم تهیه و برای‌شان ارسال شود. ما توصیه می‌کنیم راهپیمایی‌های امروز را نظاره کنند تا ببینند مردم واقعی چه کسانی هستند.
 
بیشتر بخوانید:
 
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تحرکات دیپلماتیک بیان کرد: فرستاده ویژه نخست وزیر مالزی، ژنرال ارتش پاکستان و دبیرکل بلژیک در روز‌های اخیر به ایران سفر کردند.
 
دنبال زنده کردن تنش‌ها هستند
وی در پاسخ به سوالی در مورد درخواست مقامات آمریکایی برای تشدید فشار بر ایران گفت: حمایت‌هایی که کردند را به نوعی دخالت در امور داخلی کشورمان می‌دانیم. ادعا‌هایی که در مباحث حقوق بشری و دسترسی به اینترنت می‌کنند، نشان می‌دهد چقدر با واقعیاتی که ما با آن روبرو هستیم، متفاوت هستند. این‌ها دنبال زنده کردن تنش‌ها هستند. اقداماتی در سطح دستگاه دیپلماسی و هم از نوع مستندان حقوقی برای مقابله با فشار‌ها اندیشیده شده است.

پاسخ به اتحادیه عرب
موسوی در مورد انتقاد اتحادیه عرب از پذیرش سفیر یمن در ایران گفت: دولت مستقر در صنعا دولت قانونی است. مورد گفت‌وگو کشور‌های مختلف است. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران سفیر یمن را می‌پذیرد.

پاسخ سه کشور به نامه روحانی
وی درباره ایجاد ائتلاف دریایی اروپایی در خلیج فارس تصریح کرد: ما هرگونه ورود نیرو‌های خارجی را رد می‌کنیم و آن را باعث بی ثباتی می‌دانیم. به همسایگان هم گفتیم امنیت خریدنی نیست. مبنای امنیت همکاری همه کشور‌های منطقه است. طرح پویش صلح امید جمهوری اسلامی ایران در این راستا است. ما اعلام کردیم همه کشور‌ها در این طرح می‌توانند نقش داشته باشند. امیدوار هستیم به این ندای صلح خواهانه پاسخ مثبت دهند. از توهم دست بردارند. قطعا حضور کشور‌های بیگانه باعث ناامنی است. تا جایی هم که خبر دارم سه کشور پاسخ مثبت به نامه رئیس جمهوری کشورمان در این موضوع داده‌اند.

روی لفاظی‌ها حسابی باز نکردیم
موسوی در مورد تغییر آرایش سیاسی اروپا در بحث برجام گفت: این موضع دائمی اروپا است که در لفظ بیان می‌شود، اما در عمل بدان پایبند نیستند. اعلام رسمی وزیر دفاع فرانسه در کنفرانس منامه هم درباره ایستادگی در کنار دوستانشان، صرفا لفظ است. ضمن اینکه آمریکا را هم به تقش آفرینی بیشتر تشویق کرد؛ بنابراین ما روی این لفاظی‌ها حسابی باز نکردیم.

رابطه ایران با بغداد و اربیل خوب است
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به اربیل اظهار داشت: من احتمال همکاری آمریکا و اربیل علیه ایران را نمی‌دهم. رابطه ایران با بغداد و اربیل خوب است. جمهوری اسلامی ایران در مواقع سختی به کمک دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان رفته است. این بدسلیقگی معاون رئیس جمهور آمریکا در انتخاب مقصدش برای سفر به عراق بود. ما این مانور‌های تبلیغاتی را چندان مورد توجه قرار نمی‌دهیم.

پاکستان علاقمند کاهش تنش‌هاست
وی درباره سفر هیئت امنیتی پاکستان به ایران گفت: در این سفر مهم و دیدار‌های سطح بالایی که در ایران انجام داد طیف مختلفی از موضوعات مطرح شد. مسائل منطقه ای، مسائل مرزی و موضوع گروگان‌های ایرانی از جمله این موارد بود. پاکستان با توجه به روابط خوبی که با ایران داشته علاقمند کاهش تنش‌هاست و خواهان نوعی همکاری میان کشور‌های تاثیرگذار در منطقه است. جمهوری اسلامی ایران هم نسبت به این مسئله ابراز تمایل کرد.

 تا جایی که خط قرمز‌ها اجازه دهد تعامل خواهیم کرد
موسوی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی و تاکید بر دیپلماسی اقتصادی گفت: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از فعال‌ترین معاونت‌ها است. وزارت خارجه تصدی گری نمی‌کند و تنها کاری که می‌کند بستر‌های لازم برای حوزه اقتصاد را فراهم می‌کند. ما مسئول روابط خارجی هستیم که بخشی از زمینه سازی‌ها در حوزه تجارت خارجی را شامل می‌شود. اینکه چقدر نتیجه بدهد بستگی به سایر ارگان‌ها دارد که تا چه میزان فعالیت کنند. کارویژه اصلی وزارت خارجی مذاکره است. اینکه سایر دستگاه‌ها چه می‌کنند باید از خودشان پرسیده شود. تا جایی که خط قرمز‌ها اجازه دهد، تعامل خواهیم کرد و بقیه بخش‌ها هم باید کارشان را انجام دهند.
 
به آمریکا ربطی ندارد
سخنگوی وزارت خارجه در مورد لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران بیان کرد: ما مقامات آمریکایی را در حدی نمی‌بینم که در مورد برجام نظر دهند و به آنها ارتباطی ندارد ایران چه برنامه‌ای در خصوص تعهداتش دارد. گزارشات آژانس هم نشان دهنده عمق روابط ایران با این نهاد است. امیدواریم فارغ از سوگیری‌ها در دوره ریاست جدید دبیرکل آژانس، این همکاری ادامه یابد.

فرجام تعهد دارویی کره جنوبی
وی درمورد عدم اجرای تعهد کره جنوبی به صادرات دارو به ایران گفت: در خصوص بدیهی‌هایی که کره جنوبی به ما داشت، توافق شد از این منابع برای برخی اقلام دارویی و ... استفاده شود. اما بعد از تحریم اخیر بانک مرکزی، کره جنوبی به تعهدش عمل نکرد. این مسئله موجب اعتراض شدید جمهوری اسلامی شد. کره جنوبی فرستاده ویژه‌ای به تهران فرستاد. امیدواریم اقدامات خلاف قانون آنها متوقف شود و از جمله صادرات دارو از سر گرفته شود.

شکایت جیسون رضائیان مورد پذیرش نیست
سخنگوی وزارت خارجه در مورد محکومیت پرداخت غرامت ایران به جیسون رضائیان جاسوس رژیم آمریکا گفت: جیسون رضائیان براساس شواهد و اعترافاتش متهم امنیتی بود. اشد مجازات برای او صادر شد، اما تخفیف یافت و به حبس تغیبر کرد. بعد مدتی در چارچوب‌هایی مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد. اما اینکه در آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران شکایت کند و ارقامی که برای  غرامت او تعیین کردند، مورد پذیرش نیست. این لطف جمهوری اسلامی ایران بود که وی آزاد شد. محاکم قضایی آمریکا هم باید مراقب باشند، گول نخورند. اگر روال بر صدور حکم باشد کار‌های مشابهی هم می توان کرد.

منتظر گزارشات رسمی دولت ترکیه هستیم
موسوی درباره کشته شدن یک مدیرکانال تلگرامی در ترکیه گفت: این فرد به عنوان یک شهروند ایرانی مورد توجه وزارت خارجه است. ما هم منتظر گزارشات رسمی دولت ترکیه هستیم که بتوانیم علت قتل چه بوده است.

 ولخرجی‌ها را هم از حلقوم‌شان درخواهیم آورد
وی در مورد پرداخت غرامت‌ها از منابع مالی ایران در کشور‌های خارجی بیان کرد: همیشه اوضاع به این روال نخواهد ماند. ما هم در مواردی توانستیم احکامی بگیریم و پول‌ها را برگردانیم. این ولخرجی‌ها را هم از حلقوم‌شان درخواهیم آورد.

 آخرین وضعیت حمله به نفتکش
سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله به نفت کشی ایرانی در مهرماه گفت: جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود محفوظ نگه داشته تا وقتی مشخص شد کدام کشور در این حمله موشکی دست داشته بدان واکنش نشان دهد. هنوز گزارش‌ها در این مورد کامل نیست.

گزارش اشتباه
موسوی در مورد انتشار گزارشات محرمانه ۷۰۰ صفحه‌ای در مورد روابط عراق و ایران در نیویورک تایمز گفت: گشتن در روابط میان ایران و عراق که همسایه هستند کار سختی نیست و نیاز به چنین اسنادی نیست. ما اولین کشوری بودیم که در زمان داعش به کمک عراق رفتیم. اینکه بخواهند از چنین اسنادی، گزارش استخراج کنند اشتباه است.

نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۵ آذر برگزار می‌شود
وی درباره سفر پیش‌رو عراقچی در مورد برجام گفت: قرار است ۶ دسامبر(۱۵ آذر) نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین وزرای خارجه برگزار شود. آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام بحث خواهد شد. گام‌های ایران در راستای توزان بخشی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 موسوی تصریح کرد: باب مذاکرات همچنان باز است، اما هنوز نتیجه مشخصی به دست نیامده است. وظیفه ذاتی وزارت خارجه گفت‌وگو کردن است، اما معطل این مسئله نیستیم و بخش‌های دیگر کشور کار خود را انجام می‌دهند. اگر دیپلمات‌ها بتوانند راهی پیدا کنند کمکی برای کشور خواهد بود و اگر نتوانستند که هیچ.
 
نشست نامعلوم
سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست شورای همکاری ایران و ترکیه گفت: هنوز زمان این نشست مشخص نیست.

توصیه مسافرتی
وی درباره سفر شهروندان ایرانی به عراق گفت: با توجه به شرایط جاری عراق توصیه مسافرتی وزارت خارجه به این کشور سرجای خودش هست.

قطع اینترنت اقدام ضروری بود
موسوی در مورد قطع اینترنت برخی سفارت خانه‌های خارجی در تهران در روز‌های اخیر گفت: قطع اینترنت اقدام ضروری بود. زیرا وقتی استفاده نامشروعی از ابزار مشروعی شود، طبیعی است مقامات چاره‌ای بیندیشند. در مواقع بحرانی قدری با این محدودیت‌ها مواجه می‌شویم. این کاری است که سایر کشور‌ها هم انجام می‌دهند. اما در کل جمهوری اسلامی ایران به دسترسی آزاد اطلاعات معتقد است.
 
بیشتر بخوانید:
 
کیفیت مذاکره با اروپا
وی در مورد تاثیر تحولات اخیر ایران بر کیفیت مذاکرات با اروپا بیان کرد: این اتفاقات بر تمام شئون زندگی اثر گذاشت. اما اینکه عده‌ای خیال کنند در نتیجه اقداماتشان این اتفاقات رخ داده، من قبول ندارم. اما مستنداتی هست که از این شرایط سواستفاده کردند؛ از این بعد قابل درک است. با این حال جمهوری اسلامی از ثباتی برخوردار است که دست به اصلاحات اقتصادی می‌زند. ما اثرگذاری ویژه‌ای هم بر مذاکرات نمی‌بینیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *