اجرای ۱۶ اثر محیطی در محوطه تئاترشهر/تیزر نمایش «نقل مکان» رونمایی شد

15:56 - 18 آذر 1398
کد خبر: ۵۷۵۳۴۱
تئاتر در هفته جاری با اخبار و حواشی متعددی روبرو بوده که از جمله مهمترین آنها می‌توان به اجرای شانزده اثر نمایش به مناسبت فرارسیدن هفته معلولین در محوطه اصلی مجموعه تئاترشهر اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، تئاتر در هفته جاری با اخبار و حواشی متعددی روبرو بوده که از جمله مهمترین آنها می‌توان به اجرای شانزده اثر نمایشی به مناسبت فرارسیدن هفته معلولین در محوطه اصلی مجموعه تئاترشهر اشاره کرد.

رونمایی از تیزر نمایش «نقل مکان»، اجرای نمایشی جدید در تماشاخانه سپند، ارائه تخفیف دانشجویی برای بلیت فروشی نمایش فرمالیته، اجرای نمایش والس تصادفی در تماشاخانه شانو و انتشار جلد تازه ماهنامه نمایش از دیگر اخبار مهم تئاتر در هفته جاری است. 

https://zbcdn.cloud/files/cache/46393_1.fa7444.jpg

۱۶ اجرای خیابانی در محوطه تئاترشهر

چهار گروه با ۸ نمایش طی ۱۶ اجرا از ۱۶ تا ۱۹ آذرماه در محوطه مجموعه تئاترشهر میزبان علاقه‌مندان می‌شوند. سومین ویژه‌ برنامه مشترک اداره‌کل هنرهاى نمایشى و شهردارى منطقه ۱۱ به مناسبت هفته معلولین در پهنه فرهنگى و هنرى رودکى برگزار می‌شود.

در راستاى برنامه‌هاى مشترک اداره‌کل هنرهاى نمایشى و شهردارى منطقه ۱۱ جهت ایجاد نشاط اجتماعى و همچنین توجه به اجراى مداوم نمایش خیابانی و فراهم آوردن زمینه هنرنمایى اهالی این شاخه از تئاتر در پهنه فرهنگى و هنرى رودکى، نمایش‌هایی خیابانی از امروز، شنبه ۱۶ آذر تا سه‌شنبه ۱۹ آذر در محوطه مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود.

در این رویداد چهار گروه نمایشی حضور دارند و به مناسبت هفته معلولین با موضوعاتی چون معضلات این قشر از جامعه با مشارکت، همراهى و هنرنمایى هنرمندان کم‌توان در طول چهار روز با ۸ نمایش، در قالب ۱۶ اجرا از ساعت ١۵ تا ١٧ میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خیابانی می‌شوند.

گروه هنرمندان مبتلا به سندرم داون با چهار نمایش به نام‌هاى «کفش بلور»، «چترت را زمین نگذار»، «ما همه آدم هستیم» و «آرزوهاى آبى» به نویسندگى و کارگردانى رسول حق‌شناس از تهران در کنار مجتبا خلیلی از اصفهان با نمایش «به یک اتفاق ساده نیازمندیم»، بهاره سعیدى‌کیا از کرمانشاه با نمایش «شما هم امتحان کنید» و افشین قاسمى از تهران با نمایش‌هاى «بند الف، ماده هفت قانون معلولین» و «آیا من هم حقى دارم» به اجرای آثار خود می‌پردازند.

۸ نمایش ذکرشده در راستای ویژه‌برنامه‌های مصوب کارگروه تئاتر پهنه فرهنگی و هنری رودکی به مناسبت هفته معلولین اجرا می‌شوند.

https://zbcdn.cloud/files/cache/45334_%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1.2d42c6.jpeg

تیزر رسمی نمایش «نقل مکان» منتشر شد

تیزر نمایش «نقل مکان» که از روز چهارشنبه ۲۰ آذر در تالار مولوی به صحنه می‌رود، هم‌زمان با آغاز پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌های نمایش منتشر شد.

مونودرام «نقل مکان» به کارگردانی فاطمه محمودی از ۲۰ آذر تا ۶ دی در سالن کوچکِ تالار مولوی روی صحنه می‌رود. تیزر این نمایش توسط فرهاد نجداد ساخته شده است که همزمان با شروع فروش بلیت‌های نمایش منتشر می‌شود.

نویسنده و کارگردان: فاطمه محمودی، تهیه‌کننده: مریم دادخواه، طراح صحنه، لباس و نور: غزاله مهربان‌یکتا، طراح چهره‌پرداز: پریسا کیومرثی، طراح گرافیک: حورا معین‌فر (استودیو کولی)، عکاس، طراح و سازنده ویدئو: فرهاد نجداد، مدیر تبلیغات و امور رسانه: بابک احمدی.

کارگردان درباره مونولوگ «نقل مکان» می‌نویسد: مونودرام را، گفته‌اند، موقعیتی است که در آن،‌ باید، تبری بر جانِ شخصیت بخورد، تا تمام محتویاتش بر کف صحنه بریزد. در «نقل مکان» این تبر را، محکم، به تنِ «محمود» کوبیده‌ایم. محمود – پسرِ میرزا احمدِ خزانه‌دار- هفتاد سال پیش، در تهران، می‌زیست.

https://zbcdn.cloud/files/cache/43966_98009.fa7444.jpg

پرواز عمود کبوتر دریایی دودی برفراز آب‌های سرد و معتدل اقیانوس اطلس

نمایش «پرواز عمود کبوتر دریایی دودی برفراز آب‌های سرد و معتدل اقیانوس اطلس» به روی صحنه می رود

نمایش «پرواز عمود کبوتر دریایی دودی برفراز آب‌های سرد و معتدل اقیانوس اطلس» به نویسندگی پویا پیرحسینلو و کارگردانی سیماشیبانی از ۱۳ دی ماه ۹۸ به مدت یک ماه در سالن سپند اجرا خواهد شد.

این اثر که پیش از این در سال ۹۵ در پروژه مرکز مطالعاتی قشقایی به مدت ۷ شب اجرا رفت عنوان یکی از پرفروش‌ترین اجراها را به خود اختصاص داد و در همان سال در دوره سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر در بخش ایده‌پردازی و فضاسازی کاندیدای  بهترین اثر در بخش دیگرگونه‌های اجرا شد.

https://zbcdn.cloud/files/cache/32945_img_0505.fa7444.jpg

«والس تصادفی» در شانو برپا می‌شود

نمایش «والس تصادفی» به کارگردانی محمدحسین صادق زاده مقدم از ۱۷ آذر در تماشاخانه شانو روی صحنه می‌رود. متین نجاتی و نورا حسینی بازیگران این اثر نمایشی هستند. نمایش «والس تصادفی» نوشته نمایشنامه نویس فرانسوی ویکتور هایم در تماشاخانه شانو به صحنه می رود.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: در یک اتاق تقریبا شبیه برزخ فرشته ای جوان از طرف مقامات بالادست مامور بازی بایک بانوی تصادفی است و شرایط پر فراز و نشیب بازی باعث ایجاد رابطه ای بین این دو می شود.

این اثر نمایشی از فضایی طنز با تم فانتزی برخوردار است که به کارگردانی محمدحسین صادق زاده مقدم و تهیه کنندگی پیمان نبی از۱۷ الی ۳۰ آذر ۹۸ ساعت ۱۷ در تماشاخانه شانو روی صحنه می رود.

https://zbcdn.cloud/files/cache/15294_tyu.fa7444.jpg

حضور ۱۶ اثر در بخش‌های چهارگانه جشنواره تئاتر مهر

آثار بخش‌های میهمان، جنبی، نمایشنامه‌خوانی و بخش محیطی پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان معرفی شد.

دبیر این رویداد فرهنگی هنری از نهایی شدن و حضور ۵ نمایش در بخش میهمان، ۴ نمایش در بخش جنبی، ۳ نمایش در بخش محیطی و خوانش ۴ نمایشنامه در این رخداد فرهنگی هنری خبر داد.

خیام وقار کاشانی ازنمایش‌های «مسیر سیمرغ» به نویسندگی و کارگردانی محسن مسعودی فر از نیشابور، « پا برهنه، لخت، قلبی در مشت» از تهران و «خدای کشتار» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی از کاشان، «تجربه‌های اخیر» به کارگردانی مجتبی جدی از تهران و نمایش «شب بخیر مادر »به کارگردانی فرید سلیمانی از تهران به عنوان ۵ اثر نمایشی و صحنه‌ای در بخش میهمان جشنواره نام برد.

وی همچنین یادآور شد: نمایش‌های «گوپس کارات آفیش » از مرودشت فارس با حضور هنرمندان توان یاب، «کنج دنج» به نویسندگی هادی امامی مقدم و کارگردانی سحر وراوی پور از مرودشت فارس ، «کمدی استشمامات» به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی مهدی سده هی و فرسام دالایی از کاشان ، «یک اتاق دو درب » به نویسندگی محمود ناظری و کارگردانی مهیار عسگری از رشت به عنوان آثار بخش جنبی در جشنواره حضور خواهند داشت.

دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان در معرفی بخش نمایش‌های محیطی این رخداد فرهنگی هنری نیز گفت: علاقمندان به این بخش از هنر تئاتر می‌توانند در طول جشنواره شاهد اجرای نمایش‌های «ساد» به نویسندگی یوسف مولودی و عبدالهادی خدیری و کارگردانی یوسف مولودی از ارومیه، «در انتظار گودو » به نویسندگی و کارگردانی امیر محمد ابراهیمی و محمدحسین رنجبر از تهران و «گودو در انتظار گودو » به نویسندگی و کارگردانی مهدی صفی آبادی از اهواز باشند.

وقار کاشانی در ادامه با اشاره به این که هر ۴ اثر پذیرفته شده در بخش نمایشنامه‌خوانی جشنواره به قلم علیرضا نادری نگاشته شده یادآور شد: در این بخش از جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، نشست‌های خوانش نمایشنامه‌های« دیوار » به کارگردانی اشکان عاشوری از کرمان، «کوکوی کبوتران حرم » به کارگردانی نسا سلیمانی از خمینی شهر، « سعادت لرزان، مردمان تیره روز » با دو اجرا یکی به کارگردانی بهرام نوری از رشت و دیگری به کارگردانی مهدی کریمی از تبریز پذیرای علاقمندان خواهد بود.

گفتنی است پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۱ تا ۲۹ آذرماه سال جاری در کاشان برگزار می‌شود.

https://theater.ir/cache/2/attach/201912/312730_1389989208_3543_2364.jpg

ماهنامه نمایش منتشر شد

جدیدترین شماره ماهنامه نمایش، ویژه آبان‌ماه ۱۳۹۸ با نگاه ویژه به نمایشنامه‌نویسی منتشر شد.

نگاه ویژه این شماره ماهنامه نمایش به نمایشنامه‌نویس اختصاص دارد و در همین رابطه در بخش ترجمه، مقالات «مواد لازم برای نمایشنامه‌نویس شدن» از نینا موریسن، «نمایشنامه‌نویسان باید مزایا و منافع آموزش دادن را بدانند» از فین کندی، «نمایشنامه‌نویس، خلاقیت و جامعه: بازگشایی «برای بازگشت از عدم» اثری از سونی اودودو» از کینگ آکان نائمکا ایو و «اهمیتِ ناکامی: چرا نمایشنامه‌نویس باید با عدم استقبال مواجه شود» از استیو واترز ترجمه و منتشر شده و مقاله‌های «نوشتن» از دکتر غلامحسین دولت‌آبادی، «نماش دینی مشهد در یک مکث/نمایش‌های دینی چهاردهه از دیدگاه نمایشنامه‌نویس» از سعید تشکری، «روایت فراموش‌شدگان» از رضا گشتاسب، «کهن جامه خویش» از علی رضایی و «چرا نان نمایشنامه هنوز سر سفره ما نیامده است؟!» از لیلی عاج نیز در همین راستا تألیف شده است. گفت‌وگو با دیرده کیناهان با نام «نمایشنامه‌نویس شدن شبیه چه چیزی است؟» و مصاحبه با ابوتراب خسروی تحت عنوان «نوشتن حق هر کسی است که بخواهد بنویسد» گفت‌وگوهای این بخش است.

نقد نمایش‌های «رگ»، «مغازه خودکشی»، «کریملوژی»، «لانچر پنج»، «مرغ دریایی من» و «حال همه ما خوب است» در بخش نقد تئاتر قابل خواندن هستند. «معزالدیوان فکری، هنرمند مؤثر در ایجاد تئاتر مدرن ایران»، یادداشتی از پیمان شیخی است که آن را در این قسمت می‌توانید بخوانید.

بخش دوم مصاحبه نصرالله قادری با حمیدرضا نعیمی با عنوان «گپ‌وگفتی میان دو فنجان چای» گفت‌وگوی ویژه‌ای است که در شماره آتی، آخرین بخش آن منتشر خواهد شد. سرمقاله «تئاتر و ایستادن روی میدان مین!» از دیگر بخش‌های ماهنامه است.

نکوداشت این شماره به دکتر احمد کامیابی‌مسک اختصاص دارد که شامل مروری بر فعالیت‌های وی در زمینه تئاتر و یادداشت‌هایی از دکتر مصطفی مختاباد و ناصر حبیبیان و مصاحبه‌ای با ایشان تحت عنوان «در جست‌وجوی دوست» می‌شود.

شماره ۲۴۲ ماهنامه نمایش ویژه مهرماه ۱۳۹۸ به مدیر مسئولی شهرام کرمی و سردبیری نصرالله قادری زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات اداره‌کل هنرهای نمایشی در 1۳۶ صفحه و با بهای ده‌هزار تومان برای علاقه‌مندان حوزه تئاتر چاپ و توزیع شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *