پرونده پیمانکار مسکن مهر پردیسان در مرحله تحقیقات اولیه است/ تلاش برای ردیابی وجوه پرداختی در حساب‌های متهمان پروژه رضوان

17:38 - 24 آذر 1398
کد خبر: ۵۷۷۱۹۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نشست خبری رئیس کل دادگستری و مسئولان قضایی استان با اصحاب رسانه در سالن جلسات دادگستری برگزار و دادستان قم آخرین وضعیت پرونده‌های مسکن مهر پردیسان و پروژه رضوان را تشریح کرد.

اطلاع‌رسانی به عنوان یک رکن در سند تحول قوه قضاییه مدنظر می‌باشد

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، نشست خبری رئیس کل دادگستری و مسئولان قضایی استان با اصحاب رسانه در سالن جلسات دادگستری برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی مظفری رئیس کل دادگستری استان قم در ابتدای این نشست ضمن اشاره به جایگاه رفیع اصحاب رسانه و تأثیر ارتباطات و اطلاع رسانی در پیشرفت جوامع گفت: تلاش جامعه رسانه‌ای در اطلاع‌رسانی و روشنگری برای مردم در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و پیشرفت جامعه اسلامی موثر است.

وی افزود: در منظر اسلام، برای خبر و خبرنگار شرایط و جایگاه ویژه‌ای مدنظر گرفته‌اند و در وضعیت فعلی خبر و خبرنگاری دو عنصر ارزشمند در جامعه به شمار می‌روند و در صورتی که اصحاب رسانه وظایف خود را به نحو مطلوب و در مسیر خدمت به مردم قرار داده و اخبار را به موقع و صحیح به مردم برسانند در حفظ نظام از انحراف و کندی و رهایی از مشکلات موثر خواهند بود.

مظفری در ادامه به تشریح رویکرد اطلاع رسانی در سند تحول قضایی پرداخت و تصریح کرد: مطابق دستور تأکیدات ریاست قوه قضاییه و همچنین دستوراتی که در حکم ایشان از سوی مقام معظم رهبری قید شده است، اطلاع‌رسانی به عنوان یک رکن در سند تحول قوه قضاییه مدنظر قرار گرفته و با رعایت موارد قانونی، به موقع و با شفافیت اخبار مرتبط با پرونده‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت و از ظرفیت خبرنگاران جهت ارتباط بیشتر با مردم بهره‌مند خواهیم شد.

رئیس کل دادگستری استان قم با هشدار عوامل ایجاد اختلال در نظم عمومی و مرتکبین جرایم خاص گفت: افتخار نظام برپایی امنیت است و دستگاه قضایی در برخورد با جرائم خاص هیچگونه اغماض و کوتاهی نخواهد داشت و به همین منظور دادگستری قم با ایجاد کمیته‌ای ویژه این جرائم را از بدو ورود تا اجرای حکم به صورت فوق العاده پیگیری خواهد نمود و نتایج مربوطه به اطلاع همشهریان محترم از طریق رسانه‌ها خواهد رسید.

وی ضمن تقدیر از مردم همیشه در صحنه قم در برخورد با مسائل اخیر گفت: در شهر قم به برکت وجود بارگاه مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، مراجع تقلید و آیات عظام، حوزه‌های علمیه و همچنین هوشمندی مسئولان و نهادهای ذیربط،‌ شاهد وقوع مسئله نگران کننده‌ای نبودیم و از مردم به خاطر برخورد صبورانه و با بصیرت شان تشکر و قدردانی می‌نماییم.

این مقام عالی قضایی با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و رصد فعالیت‌ها توسط ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی دادگستری تأکید کرد: از تمامی ثبت‌نام کنندگان و هواداران ایشان تقاضا داریم تا قانون انتخابات را رعایت نمایند چرا که جرائم مندرج در قانون انتخابات خط قرمز دستگاه قضایی است و در صورت بروز جرم و یا تخلف انتخاباتی، برخورد لازم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مظفری در ادامه از تشکیل کمیته رسیدگی به درخواست های موضوع ماده ۴۷۷ خبر داد و افزود: این کمیته با کارشناسان متعهد و متخصص، متناسب با موضوع پرونده‌ها درخواست‌های وارده را بررسی و نتیجه را در کمترین زمان ممکن به مراجعان اعلام خواهد نمود.

رئیس کل دادگستری استان قم گفت: بر اساس آمار موجود، زمان انجام مراحل دادرسی پرونده‌ها در استان قم، کمتر از متوسط کشوری است و درصدد آن هستیم تا به کوتاه‌ترین زمان ممکن برسد، لذا به منظور کاهش اطاله دادرسی، تسریع در دسترسی مردم به مقامات قضایی و تکریم ارباب رجوع، تعدادی شعبه در دادسرا، بدوی و تجدیدنظر راه‌اندازی شده و از ابتدای دی ماه افتتاح خواهد شد. همچنین به منظور تحول در ساختار و روند رسیدگی، پست‌های جدید برای تعدادی از مسئولان قضایی استان بر اساس تخصص و تبحر ایشان صادر شده و به همین دلیل پرونده‌ها بصورت تخصصی و با کمترین ضریب خطا بررسی خواهند شد.

وی با تشریح رویکرد جدید قوه قضاییه در خصوص بدهکاران مهریه و عدم بازداشت ایشان، در توصیه‌ای به زوجین در بدو انعقاد عقد گفت: مهریه‌ها می‌بایست به اندازه و معقول تعیین شوند تا در آینده شاهد ورود پروندها به دادگستری نباشیم.

رئیس کل دادگستری قم تصریح کرد:‌ یکی از معضلات جامعه فعلی بویژه در قم، معاملات عادی است. از این رو همشهریان می‌بایست مراقبت‌ها و ملاحظات حقوقی لازم را مدنظر قرار دهند و معاملات خصوصا در حوزه املاک می‌بایست بصورت رسمی ثبت گردد.

مظفری در ادامه تأکید کرد: بسیاری از ورودی پرونده‌های دادگستری مربوط به کم کاری مدیران سایر سازمان‌ها و نهادها است، لذا اگر مدیران در اجرای وظایف قانونی دقت و اهتمام لازم را داشته باشند از بروز و وجود این تخلفات و جرائم پیشگیری به عمل خواهد آمد. لذا از کلیه اشخاص حقیق و حقوقی که به هر طریق با امور مردم و بیت المال مرتبط می‌باشند تقاضا داریم در انجام وظایف خود دقت لازم را داشته باشند چرا که در صورت کوتاهی ایشان اشخاص و بیت المال متضرر می‌شوند و دستگاه قضایی با جدیت با متخلفان برخورد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه رویکرد جدید دستگاه قضایی در خصوص برخورد با جرائم اقتصادی را برای خبرنگاران شرح داد و گفت:‌ با موافقت رئیس قوه قضاییه، دادگاه ویژه جرائم اقتصادی در استان قم تشکیل شده است و اخبار آن بصورت علنی در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین یزدی معاون فرهنگی و اجتماعی دادگستری قم در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گفت: تکریم ارباب رجوع از ارکان سند تحول قوه قضاییه است و از این رو برنامه‌های متعددی از جمله دوره‌های اخلاق حرفه‌ای و تکریم ارباب رجوع توسط معاونت فرهنگی بصورت مستمر برای کارکنان قضایی و اداری برگزار می‌شود.

یزدی گفت: سامانه جامع اطلاعات مردمی قوه قضاییه (سجام) نماد امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی در سه سطح شهر، استان و کشور است و با پشتوانه قوه قضاییه، گزارشات مردمی ثبت شده در سامانه سجام بصورت محرمانه در اسرع وقت پیگیری و توسط مقامات ارشد قضایی از نهادهای ذیربط مطالبه و نتیجه گزارشات به فرد ارائه خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دادگستری قم در ادامه ابزار امیدوراری کرد با تعامل سازمان‌های مربوطه و راه‌اندازی مرکز جدید ملاقات طفل مشترک، مراجعه کنندگان خدمات بهتری را دریافت نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین غریب دادستان عمومی و انقلاب قم در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: رویکرد دستگاه قضایی قم با اصحاب رسانه، تعامل و همدلی است.

وی افزود: سیاست ما حمایت حداکثری و برخورد حداقلی با خبرنگاران است چرا که خبرنگاران نقش مهم و موثری در پیشگیری از وقوع جرم و ارتقای احساس امنیت در جامعه دارند.

غریب در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی در مورد پرونده‌های قضایی تصریح کرد: در صورتیکه انتشار اخبار در مورد پرونده‌ها در راستای پیشگیری از وقوع جرم و ارتقای آگاهی‌های مردم باشد، این امر صورت خواهد گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب قم در تشریح اقدامات قضایی صورت گرفته در مورد پرونده مسکن مهر پردیسان گفت: پرونده پیمانکار مسکن مهر پردیسان در مرحله تحقیقات اولیه است و در صورت تکمیل، اطلاع رسانی مناسب به مردم خواهد شد.

وی در ادامه از تشکیل قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در دادسرا خبر داد و افزود: این قرارگاه به منظور هم افزایی همه گروه‌هایی است که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در قم فعالیت می‌کنند.

دادستان عمومی و انقلاب قم در خصوص روند رسیدگی پرونده پروژه رضوان تصریح کرد: این پرونده حدود ۱۳۰۰ شاکی دارد و تلاش بر این است با ردیابی وجوه پرداختی در حساب‌های متهمان، اموال بیشتری از متهمین شناسایی شود تا احقاق حقوق مالباختگان با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *