انتقاد مودی به افزایش خشونت‌ها پس از اصلاح قانون شهروندی هند

19:15 - 27 آذر 1398
کد خبر: ۵۷۸۰۰۳
نارندرا مودی نخست وزیر هند با انتقاد از افرایش خشونت‌ها در یک هفته گذشته پس از اصلاح قانون شهروندی اظهار کرد این ناآرامی ها بسیار تاسف بر انگیز است.

به گزارش روزنامه "تایمز او ایندیا" نوشت، اعتراض علیه اصلاح قانون شهروندی هند و همچنین طرح ثبت نام ملی شهروندان هندی که ابتدا از ایالت آسام واقع در شمال شرق هند آغاز شد، در یک هفته گذشته به دیگر مناطق هند گسترش یافت. دولت هند دسترسی به اینترنت در چندین منطقه از این کشور قطع کرد تا از گسترش شایعات جلوگیری کرده و همچنین نظم و قانون را برقرار کند.

اعتراض ها در یک هفته گذشته در چندین دانشگاه هند حدود یکصد زخمی برجای گذاشته است.

نخست وزیر هند ضمن ابراز نگرانی از اعتراض های خشونت آمیز در سرتاسر این کشور گفت، اصلاحات قانون شهروندی هند با حمایت اکثریت احزاب سیاسی در پارلمان هند به تصویب رسیده است و مردم باید به آن احترام بگذارند زیرا این قانون بر شهروندان هندی تاثیری نخواهد گذاشت.

وی با انتشار چندین توئیت اضافه کرد من می خواهم به شهروندان هندی اطمینان دهم که اصلاح قانون شهروندی بر هیچ شهروند هندی از هر مذهبی تاثیر نمی گذارد. این قانون تنها برای کسانی است که سالها در خارج از هند با آزار و اذیت مواجه بوده و هیچ جایی به جز هند برای پناه بردن ندارند.

نخست وزیر هند با دعوت مردم به آرامش اضافه کرد گفت وگو و مخالفت از اصول اصلی یک دموکراسی است اما خسارت به اموال عمومی و ایجاد مزاحمت در زندگی روزمره هیچگاه بخشی از اخلاق ما نبوده است. ما نمی توانیم اجازه دهیم که گروه های ذی نفع ما را تقسیم کنند و آشفتگی ایجاد کنند.

درگیری های شدید عصر روز یکشنبه میان معترضان و پلیس در اطراف دانشگاه جامیاملیا اسلامیا واقع در جنوب دهلی نو به مجروح شدن بیش از ۱۰۰ نفر از جمله معترضان و نیروی پلیس منجر شد.

بر اساس اخبار منتشر شده، پلیس با یورش به محوطه داخلی دانشگاه بیش از ۱۰۰ دانشجو را بازداشت کرد.

پلیس همچنین با حضور در کتابخانه اصلی دانشگاه، دانشجویانی که مشغول مطالعه بودند را بازداشت کرد.

در ادامه اعتراض‌ها، هزاران دانشجو دانشگاههای هند و فعالان اجتماعی با حضور در اطراف ساختمان مرکزی پلیس دهلی خواهان اقدام قطعی علیه پلیس به دلیل ضرب و شتم دانشجویان شدند.

در شهر علیگر واقع در ایالت اوتار پرادش نیز دانشجویان دانشگاه اسلامی علیگر روز یکشنبه در حمایت از دانشجویان دهلی نو اقدام به راهپیمایی کردند که این راهپیمایی نیز با حضور پلیس به خشونت کشیده شد.

بر اساس گزارش های منتشر شده در درگیری میان پلیس و معترضان دستکم ۲۰ دانشجو و ۱۰ نیروی پلیس مجروح شده اند.

در دیگر دانشگاه های هند مانند مولانا آزاد در شهر حیدر آباد و دانشگاه هندو بنارس نیز اعتراضات مشابهی به وقوع پیوسته است.

 

در شمال شرق هند که در یک هفته گذشته مرکز اعتراضات به لایحه جنجالی هند بوده است، اعتصاب ها همچنان ادامه دارد. به گفته پلیس آرامش به شهر گواهاتی پایتخت ایالت آسام بازگشته است و محدودیت های رفت و آمد در بخش هایی از این شهر لغو شده اند.

در این میان دولت های ایالت های کرالا، پنجاب و بنگال غربی اعلام کرده اند که اصلاح قانون شهورندی هند را اجرا نخواهند کرد.

اصلاح قانون شهروندی هند که هفته گذشته به تصویب دو مجلس این کشور رسید، حقوق شهروندی به مهاجران غیر قانونی متعلق به شش مذهب اقلیت (هندو، بودایی، جین، مسیحی، زرتشتی و سیک) از کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان اعطا می کند. این قانون مربوط به مهاجرانی است که پیش از سال ۲۰۱۵ وارد هند شده اند. همچنین اصلاحات قانون شهروندی هند حقوق مشابه برای مسلمانان در نظر نگرفته است.

منبع: ایرنا


برچسب ها: هند دهلی نو مودی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *