تهران در سوگ سردار دل‌ها

13:47 - 16 دی 1398
کد خبر: ۵۸۴۰۱۱
تشییع‌های تاریخی شهیدان در تهران پایان‌پذیر نیست. این بار جمعیتی به بزرگی یک تهران برای تشییع پیکر مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با شکوه خاصی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ،|زهرااخگر|،سردار حاج قاسم سلیمانی ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی قنات ملک در استان کرمان چشم به جهان گشود و بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه ۹۸ سردار سپهبدحاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشدالشعبی به دستور آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

حال و هوای پایتخت در پی شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی رنگ و بوی غم و مات به خود گرفت. تهران غرق نوحه و ندبه است، برای شهیدانی که زنده‌تر از همیشه خنکای نسیم حیات را به سوی ما آورده‌اند.

سردار همه جا هست در قاب عکس روی دستان مردم. همه جا پر از لبخند سردار است. چه شادمان می‌روی سردار!

تهران در سوگ سردار دل‌ها

مراسم تشییع پیکر پاک شهیدان جبهه مقاومت سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس با حضور با شکوه و گسترده مردم پایتخت برگزار شد.

نکته قابل تامل این بود که امروز مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل نبود. امروز در خیابان‌های تهران یکی از حقیقی‌ترین کلاس‌های درس تشکیل شده است. در دانشگاه تهران و در خیابان انقلاب و آزادی باز هم برگی دیگر از کتاب انقلاب و آزادی ورق خورد.

موضوع درس امروز همدلی، برادری، شجاعت، پاسداشت ایثارگری و اخلاص بود و علاوه بر دانشجویان و معلمان و دانش آموزان پیرمرد‌ها و پیرزن‌ها هم در کلاس درسِ مدرسه‌ای بزرگ برای پاسداشت مردی بزرگ جمع کرد تا بر تمام بدخواهان و دشمنان درس شجاعت بیاموزند و بدانند سپهبد سلیمانی را خدا محبوب و بزرگ می‌کند.

امروز دوشنبه ۱۶ دی ماه مردم از سراسر شهر‌ها برای حضور در مراسم بزرگ و باشکوه تشییع پیکر سردار سلیمانی خود را به تهران رساندند تا در مراسم تشییع پیکر این شهید و همراهانش شرکت کنند. میلیون‌ها نفر از مردم ولایتمدار و مؤمن استان تهران از ساعت ۸صبح در جلوی در اصلی دانشگاه تهران حضور یافته تا با پیکر‌های مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس وداع کنند و اکنون خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب مملو از جمعیتی است که برای تشییع پیکر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهانش حضور یافته‌اند.

لحظه به لحظه سیل حضور مردم تهران برای دیدار با پیکر سردار شهید سلیمانی بیشتر و بیشتر می‌شود، آنان آمده‌اند تا پیوند ناگسستنی با سردار دل‌ها ببندند و بگویند "تا پای جان با آرمان‌های انقلاب ایستاده‌ایم"؛ تمام اقشار از مرد و زن گرفته تا جوان و پیر، همه برای وداع با "سردار دل‌ها"، شهید حماسه‌سازی که با شجاعتش توانست نقشه‌های توحش‌زای داعش را نقش برآب کند، وداع کنند.

تهران در سوگ سردار دل‌ها

مردم تهران و ایران به احترام شهدای مقاومت قیام کردند تا به شهدا بگویند که سنگرشان خالی نیست و هر ایرانی جلوه تاریخی یک حماسه است. 

در مراسم باشکوه تشییع شهیدان جبهه مقاومت سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، چهره‌های مختلف فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و ورزشی حضور داشتند.

مداحان اهل بیت به نوحه خوانی و مرثیه سرایی پرداختند. گروه‌های خودجوش مردمی پوسترها و تصاویر شهدا را در بین مردم توزیع می کردند و مردم در حالی که همچنان منتظر آغاز مراسم بودند اقدام به سر دادن شعارهای ضد آمریکایی چون «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا» و «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم، آماده» می‌کردند.

و در فراق سردار دل‌ها بر سر و سینه زدند و مجاهدت‌های شهید سردار حاج قاسم سلیمانی را ارج نهادند.

مراسمی که مسئولین برای این تشییع باشکوه تدارک دیده بودند، بیش از یک ساعت طول کشید، سخنان دختر سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی غم و اندوهی بر فضای جمعیت حاضر حاکم کرد. اندوهی مملو از غرور که مردم را بیش از پیش به خونخواهی شهدای مقاومت مصمم‌تر می‌کرد.

تقریبا حدود ساعت ۹:۳۰ مراسم اقامه نماز پر سوز و گداز رهبر انقلاب بر پیکر سردار سلیمانی و یارانش برگزار شد؛ و ما بقی زمان صرف ازدحام جمعیتی شد که باعث کندی حرکت کاروان تشیع‌کننده پیکر‌های مطهر می‌شد.

شلوغی و ازدحام جمعیت باعث کسالت افراد مسن و بیماران شرکت کننده در مراسم شده بود و نیروهای امدادی و اورژانس مشغول رسیدگی به این افراد بودند.

حضور عکاسان و فیلمبرداران نیز بر روی این پشت بام‌ها و تیرهای چراغ برق نشان از تلاش مضاعفشان برای ثبت این لحظه‌ها می‌داد.

مردم زیادی دوربین و موبایل به دست از حضور تاریخی مردم فیلم می‌گرفتند. از صدای تکبیرها و پرچم‌ها. همه یک تصویرساز خودجوش شده بودند تا برای آلبوم شخصی‌شان هم که شده چند عکس از این حماسه بی‌نظیر را ثبت کنند.

با وجود شلوغی و ازدحامی که همه از قبل آن را پیش‌بینی می‌کردند، مردم زیادی با فرزندان کوچک و حتی شیرخواره خود در این مراسم شرکت کرده بودند.نوزادانی که توی کالسکه‌هایشان نشسته بودند، یا بچه‌های خردسالی که با سربند و چفیه و پیراهن‌های مشکی جلوتر از پدر‌ها راه می‌رفتند.

تهران در سوگ سردار دل‌ها

جمعیت یک صدا در خیابان همراه با مداح شعار می‌دادند «لبیک یا حسین (ع)» و «لبیک یا زینب (س)» سر دادند.

«مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» در پایتخت ایران اسلامی توسط شرکت کنندگان در مراسم تشییع شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی شرکت‌کنندگان در طنین انداز شده بود.

پوسترها و دست نوشته‌هایی با عبارت‌های «علم بر زمین نمی ماند سردارم» «خون بهایت فتح قدس است»، «ما تا آخر ایستاده ایم»، «پیروزی نزدیک است»،شور و حال خاصی به این مراسم داده بود.

تهران در سوگ سردار دل‌ها

برخی از مردم بر روی پشت بام‌های خانه شان ایستاده و همراه با جمعیت شعار می‌دادند و سینه می‌زدند.

پرچم‌های لبیک یاحسین (ع)، لبیک یا زینب (س) و ... پوستر‌ها و عکس‌های بزرگ شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف در دست مردم حاضر در مراسم خودنمایی می‌کرد.

تهران در سوگ سردار دل‌ها

ما می‌مانیم و داغ حرف‌هایی که برای همیشه در دلمان می‌ماند، ما می‌مانیم و لبخند‌های تو که تمام شهر را پر کرده است، ما می‌مانیم و بهتی که تمام نمی‌شود.

پیکرهای مطهر سپهبد سلیمانی و ابومهدی راهی قم شدند‌

مراسم کوتاهی امروز دوشنبه ۱۶ دی ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار خواهد شد و مردم قم آخرین وداع را با فرمانده شجاع و دلاور انجام خواهند داد.

صبح روز سه‌شنبه نیز پیکر مطهر شهید سردار حاج قاسم سلیمانی به‌روی دستان مردم کرمان، دیار کریمان، تشییع خواهد شد و سپس در گلزار شهدای این شهر به جمع یاران شهیدش خواهد پیوست.

حضور امروز اقشار مردم دوشادوش هم بازوان دشمنان سردار دل‌ها را باز هم لرزاند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *