توضیحات فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره سقوط هواپیمای اوکراینی + فیلم

13:37 - 21 دی 1398
کد خبر: ۵۸۵۴۷۵
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: موقعی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده واقعا برای خودم آرزوی مرگ کردم که ای کاش می‌مُردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

سردار حاجی زادهبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، سردار امیرعلی حاجی‌زاده در نشست خبری حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی گفت: من حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را در غرب کشور و بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه‌های آمریکا شنیدم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: موقعی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده واقعا برای خودم آرزوی مرگ کردم که ای کاش می مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

وی افزود: ما یک عمر خودمان را پیش‌مرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی‌مان را با خداوند متعال معامله می‌کنیم و در این شرایط سخت در مقابل دوربین‌ها حاضر شدیم تا توضیح دهیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: بررسی‌ها و ارزیابی این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضاییه انجام خواهد شد و ان‌شاالله اطلاعات کامل می‌شود.

سردار حاجی زاده ادامه داد: من باید عرض کنم که گردن ما از مو هم باریک‌تر است و همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هرگونه تصمیمی مسئولان بگیرند ما مطیع به اجرای آن هستیم.

وی در تشریح حادثه پیش‌آمده گفت: بیش از یک هفته شرایط و التهابات منطقه نسبت به ۴۰ سال گذشته بسیار زیاد و احتمال درگیری خیلی بالا بود.

سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه هم آمریکایی‌ها و هم نیرو‌های مسلح ایران در آماده باش صددرصد بودند، گفت: آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند که ۵۲ نقطه از ایران را می‌زنند و به همین خاطر همه یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده‌باش صددرصدی بودند و طبیعتا سامانه‌های پدافندی مستقر در تهران هم در همین شرایط به سر می‌بردند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: طبق توضیحات دوستان ما، از همان موقع غروب شب حادثه، وضعیت آمادگی را در شرایط جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آماده باش در شرایط یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود و در این شرایط تعدادی سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شدند.

وی تصریح کرد: اولین سامانه‌ای که در محدوده غرب تهران مستقر می‌شود همین حادثه‌ را در اطراف بیدگنه رقم می‌زند؛ در چندین مرحله آماده باش سه سه که بالاترین سطح آماده باش است به همه شبکه تاکید می‌شود و همه سامانه‌های پدافندی از جمله سامانه فوق‌الذکر در سطح آمادگی به سر می‌بردند.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: چندین بار به این سامانه‌ها از جمله این سامانه‌ای که درگیر شد، توسط شبکه یکپارچه پدافندی تاکید می‌شود موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده‌اند و در یکی دو مرحله نیز مجددا تاکید می‌شود که طبق گزارش‌های واصله این کروزها در مسیر هستند؛ یعنی سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی هستند و فقط کافی است که شما شاسی را فشار دهید.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: اپراتور سامانه پدافندی که درگیر شده و با او نیز مصاحبه‎‌ای برای اطلاع رسانی و پخش انجام گرفته، اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که فضای کشور از پرواز متوقف شود یعنی اصطلاحا فضا کِلیر شود؛ بنابراین در شرایط سه سه این درخواست‌ها انجام می‌شود؛ اما شاید به واسطه برخی ملاحظات، این توقف پرواز‌ها توسط عزیزان ما انجام نمی‌شود؛ یعنی توام با پرواز‌ها این شرایط جنگی هم ادامه پیدا می‌کند و در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه در فاصبه ۱۹ کیلومتری با هدفی که کروز تشخیص داده می‌شود، مواجه شد.

وی در ادامه ضمن توضیحاتی که بر روی نقشه ارائه می‌شد گفت: این سامانه پدافندی در ساعت ۱۲ شب در منطقه غرب تهران مستقر می‌شود؛ هواپیمای اوکراینی از فرودگاه امام خمینی (ره) بلند می‌شود؛ با توجه به اطلاعاتی که به این اپراتور داده بودند که وضعیت جنگی است و موشک کروز شلیک شده، اپراتور سامانه این هواپیما را کروز تشخیص می‌دهد. این اپراتور موظف بوده تماس و تاییدیه بگیرد. خبط این اپراتور هم از همین نقطه است منتها ظاهرا سیستم ارتباطی‌اش با اختلال مواجه بوده است؛ یا سامانه‌های جمینگ باعث این اختلال شده یا شبکه شلوغ بوده است. به هر ترتیب این اپراتور نمی‌تواند ارتباط بگیرد و ۱۰ ثانیه فرصت تصمیم‌گیری داشته؛ به هرحال می‌توانست بزند یا نزند. در این شرایط متاسفانه این تصمیم بد را می‌گیرد و درگیر می‌شود و موشک شلیک می‌شود و هواپیما مورد اصابت قرار می‌گیرد. هواپیما مسیری را برمی‌گردد و نقطه اصابت بر زمین نیز بر روی نقشه مشخص است.

وی بیان داشت: مسئولان هواپیمای کشوری تا قبل از اعلام نیرو‌های مسلح تاکید داشتند که این حادثه ناشی از اصابت موشک نبوده و تحت بررسی است. من عرض می‌کنم که آن‌ها بر اساس دانسته‌‎های خودشان عمل می‌کردند و از این حادثه خبری نداشتند. بنده در صبح روز چهارشنبه موقعی که مطلع شدم، بلافاصله به مسئولان اطلاع دادم؛ به من گفتند هدفی را زده‌ایم، اما تقارن این دو موضوع، یک مقدار من را به شک انداخت. من در غرب کشور بودم بلافاصله به سمت تهران حرکت کردم، ولی بین راه به مسئولان زنگ زدم و گفتم این اتفاق افتاده و من احتمال بالا می‌دهم که هواپیمای خودی را زده باشیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: زمانی که به تهران رسیدم متوجه شدم که ستاد کل نیروهای مسلح به طور معمول یک تیم بررسی حادثه را تشکیل داده است؛ این تیم و کسانی که دخیل در قضیه بودند کاملا در قرنطینه قرار داشتند؛ یعنی ما اجازه نداشتیم چیزی را به کسی بگوییم؛ ما اطلاع‌رسانی خود را کرده بودیم اما لازم بود این بررسی صورت بگیرد؛ حالا اینکه چرا چند روز طول کشید تا این خبر رسانه‌ای شود، این امر نه به خاطر تلاش برای کتمان بلکه به خاطر روالی است که در بررسی‌های ستاد کل انجام می‌شود.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: در صبح روز جمعه پس از اتمام بررسی‌ها و جمع‌آوری همه اطلاعات، مشخص شد که واقعه چه بوده است؛ بالاخره عده‌ای در این قضیه خبط و خطا داشتند؛ طبیعتا بعد از این فرآیند بود که خود ستاد کل اقدام به رسانه‌ای کردن ماجرا کرد. ستاد کل هم واقعا در این قضیه سریع عمل کرد. 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه عنوان کرد: عزیزان ما در هواپیمایی کشوری که محکم اصابت موشک را رد می‌کردند، بر اساس دانسته‌های خود عمل می‌کردند. آنها هیچ گناهی ندارند و مقصر نیستند. هر چه تقصیر است به عهده ماست؛ هم هواپیما در مسیر بوده و خطایی نداشته و هم هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها، همه درست عمل کردند. اگر خبط و خطایی بوده یکی از عناصر ما خبط و خطا کرده است. چون در نیروهای تحت امر ما هست، مسئولیت آن با ماست و ما باید جوابگو باشیم.

سردار حاجی‌زاده گفت: مسئولان سازمان هواپیمایی با توجه به اینکه نظامی نیستند استدلال کردند که اگر موشکی به هواپیما بخورد، این هواپیما باید همان بالا در آسمان منهدم شود و چون این هواپیما منهدم نشده و پس از اقدام به فرود و بر روی زمین منفجر شده، بنابراین مسئولان هواپیمایی اعلام کردند که هواپیما مورد اصابت موشک قرار نگرفته است اما از آنجایی که موشک شلیک شده از نوع کوتاه‌برد، مجاورتی و با سر جنگی کوچک بود، هواپیمای مورد نظر روی هوا متلاشی نشد و بعد از خوردن روی زمین متلاشی شد لذا کسی در سازمان هواپیمایی از این قضیه مطلع نبوده است. بنابراین با قطعیت از عدم اصابت موشک سخن گفتند و من بر این اساس از آن عزیزان دفاع می‌کنم.
 
وی همچنین تصریح کرد: در این حادثه نه نیروهای مسلح و نه سپاه بنای پنهان‌کاری نداشتند بلکه موضوع در خصوص روالی بوده که باید انجام می‌شد و ما همچنان مانند خانواده این شهدا غم‌زده هستیم و شریک غم آنهاییم و ما نیز عزیزان‌مان را از دست دادیم و متاسفیم.
 
سردار حاجی‌زاده گفت: بالاخره این‌ها هزینه شیطنت‌ها، التهابات و اقدامات آمریکا در منطقه است که واقعا آن شب ما آمادگی درگیری همه جانبه را داشتیم؛ خود من که در غرب کشور بودم هر آن به واسطه پرواز هواپیماهای جنگی آمریکا در منطقه و اضافه کردن بمب‌افکن‌ها توسط آمریکا، احتمال شلیک کروز و ورود هواپیماها را می‌دادیم و ما برای درگیری همه جانبه خود را آماده کرده بودیم و متاسفانه به واسطه تصمیم‌گیری عجولانه یک فرد این فاجعه بزرگ رخ داد.
 
سردار حاجی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌شد با توجه به عملیات موشکی که انجام شد، فضای کشور از پروازهای مسافربری متوقف می‌شد، گفت: من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم؛ گروه‌های مسئول این حادثه را بررسی می‌کنند و آنها موضوع را مشخص می‌کنند؛ اما از دید من موقعی که شرایط جنگی است باید توسط مسئولان ذی‌ربط، توقف پروازها اتفاق می‌افتاد؛ ولی به هر ترتیب این اتفاق نیفتاد. در این رابطه هر مشکلی که هست به نیروهای مسلح برمی‌گردد. این خبط و خطا در مجموعه نیروهای مسلح است، در بخش دولتی و کشوری و شرکت فرودگاه‌ها هیچ قصور و تقصیری وجود ندارد و آنها گناهی ندارند. اگر ما از آنها می‌خواستیم این کار را می‌کردند. البته درخواست این موضوع وظیفه ما نبود بلکه مسئول این بخش کسان دیگری بودند. آنها باید این کار را مدیریت و فرماندهی می‌کردند همانگونه که آن شب بنده در غرب کشور عملیات ضربات موشکی را فرماندهی و کنترل می‌کردم دراین بخش هم عزیزان دیگری مسئول بودند و آنها باید این کارها را می‌کردند اما این زمینه فراهم شد که آن فرد این خطای بزرگ را انجام دهد و متاسفانه این حادثه رخ داد. 
 
 

 

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/2428306_263.mp4']
var player = videojs('player_235078_2427769',{poster:'',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/2427769',{},function (data) {}); }));
var player = videojs('player_694223_2427770',{poster:'',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/2427770',{},function (data) {}); }));

 

 

 



ناشناس
|
-
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
تشکر از اطلاع رسانی تان
ناشناس
|
-
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
آیا هواپیماهای بوئینگ، موشک های هدایت شونده امریکا برای مواقع خیلی خاص هستند؟ هواپیماهای بویینگ از ۱۱ سپتامبر به بعد برای مقابله با هواپیماربایی مجهز به سیستم کنترل از راه دور شدند. چرخش ناگهانی هواپیما به سمت مراکز حساس نظامی ناشی از این امر نبوده است؟ ⛔ هواپیمای اوکراینی متعلق به شرکت بوئینگ آمریکا بوده است، این هواپیماها دارای سیستم ناوبری ماهواره ای بر پایه سیستم مرکزی هم هستند. (امکان هدایت از سوی شرکت سازنده) ⛔ سوالات خیلی مهمی اینجا مطرح میشه که جواب دادن بهش خیلی از شبهات را پاسخ میدهد: 1-چرا با مخالفت مهندسین پرواز ایرانی، با اصرار مهندسین پرواز اوکراینی پرواز انجام می شود؟ (پرواز به دلیل نقص فنی موتور با چند ساعت تاخیر انجام شده بود) 2-چرا هواپیمای مسافربری در کریدور رسمی هوایی پرواز نکرده است؟ 3-دلیل چرخش سریع و حرکت به سمت بزرگترین پایگاه پدافندی غرب تهران چه بوده است؟ 4-آیا خلبان عمداً حرکت کرده است، آیا نقص فنی داشته است، آیا سیستم ناوبری هواپیما هک شده است؟ 5-اولین افرادی که هدف قرار گرفتن هواپیما را مطرح کردند ترامپ و وزیرخارجه آمریکا بودند، از کجا اطلاع داشتند؟ 6-چرا خلبان هواپیما نقص فنی رو به اطلاع برج مراقبت فرودگاه امام خمینی (ره) اعلام نکرده؟ 7-چرا خلبان بدون اطلاع برج مراقبت مسیر خود را تغییر می‌دهد! خلبان اطلاع نداده است یا سیستم صوتی قطع یا از دسترس خارج شده بود؟ برای کشوری که سابقه دو حمله هسته ای به مردم بی گناه و خونریزی های جهانی دارد اگر اینگونه نباشد عجیب است!
مجید
|
-
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
مردم الان وقت حمایت جانانه از نیروهای مسلح کشور است. آگاه باشید که دشمن کام این عزیزان را تلخ نکند.
ضدصهیونیسم
|
-
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
شما مردان پاک ایران زمین برای حفظ جان ماها از زندگیتون گذشتید. بالاخره در شرایطی این چنین بحرانی و جنگی احتمال هر چیزی وجود داره و باید صبور بود و به خانواده های داغدار تسلّی داد. مطمئنم وقتی اونها ببینن امثال شما اینطور متواضعانه اشتباه زیرمجموعه رو می پذیرید و خاضعانه حاضرید هر تصمیمی که گرفته بشه اجرا کنید دلشون آروم میشه گرچه داغ عزیز خیلی سخته
محسن
|
-
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
سلام به سردار بزرگ اسلام جناب اقای حاجی زاده ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه از جنابعالی باید بعلت صداقت در گفتارتان تقدیر و تشکر نمود. ایران اسلامی با یک دشمن خون اشام رودررو شده و هر لحظه از طرف دشمن صهیونیستی احتمال مقابله به مثل می رود. و کلیه نیروهای نظامی در حالت اماده باش صددرصدی بسر می برند. لذا در چنین شرایطی احتمال خطا نیز وجود دارد. مجددا به بازماندگان این حادثه تسلیت می گوییم.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
براساس گزارش سردار حاجی زاده سپاه برای لحظاتی سیستم دفاعی پایگاه های نظامی آمریکا در عراق رو هک و مختل کرده است لذا به نظر میرسد که کارشناسان آمریکایی نیز دست به حمله تلافی جویانه زده و با حمله سایبری سیستم پدافند هوایی ایران را هک و مختل کرده و با ارسال سیگنال به هواپیمای مسافری آن را از مسیر منحرف و از سوی دیگر موجب شلیک موشک به سمت هواپیمای مسافربری شده است. لذا دولت آمریکا با اطلاع از موضوع از همان ابتدا مدعی اصابت موشک و سرنگونی هواپیما شده است و رییس جمهور آمریکا نیز از اشتباه انسانی یاد کرده است. در نتیجه در اثر حمله تلافی جویانه سایبری آمریکا این هواپیما سقوط کرده است.
امیرخان
|
-
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
به نظرم این مثل کاری بود که رژیم اشغالگر قدس دوسال گذشته به سوریه در سقوط هواپیمای روسی انجام داد. یعنی همزمان با پرواز هواپیما اقدام به حضور جنگنده خود در آسمان منطقه کرد و موشکها برای زدن هواپیما و موشکهای دشمن به علت پرواز هواپیمای روس، موجب هدف قرار گرفتن آن شدند.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
در شرایط جنگ کلیه پروازها باید لغو اعلام می شد
محمد
|
-
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
سپاه عزیز ماست و در آماده باش های جنگی هر اتفاقی ممکن است بیفتد هم ناراحتی شما را درک میکنیم و هم داغ خانواده های داغدار را و مطمئن باشید مردم شما را خیلی خیلی دوست دارند. آرزوی مرگ نکنید که دشمن ایران و ایرانی هر لحظه در کمین است و همچنین مردم ایران آنقدر نجیب و فهیم و دلسوز هستند که شرایط بسیار دشوار شما را درک میکنند. بنده عضو کوچکی از خانواده بزرگ ایثارگران شما را دعا میکنم و امیدوارم برای خدمت به این مردم نازنین همچنان در سنگر خدمت باشید و برای رهبر عزیزمان آرزوی سلامتی از خدای بزرگ بهروزی سردار عزیز را خواهانیم. از خبرگزاری محترم میزان برای انعکاس این نظر بسیار سپاسگزارم و میخواهم سردار عزیزمان بدانند که چقدر ما ایشان را دوست داریم و آرزوی مرگ برای خودشان به هیچ وجه پذیرفته نیست. یاعلی
حمید
|
-
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
با سلام و عرض تسلیت جانباختگان حادثه سقوط هواپیما، ضمن تقدیر از جانفشانی های سپاه در طول 40 سال گذشته و تشکر از صراحت و صداقت سردار حاجی زاده در بیان اخبار واقعه، امیدوارم قوه قضائیه سریعتر جزئیات موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام نماید و خاطیان را به سزای اعمال خود برساند.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
خیلی مردی سردار...درود بر غیرتت... کسایی باید تاسف بخورن که چند ساله هر کار خواستن کردن و یک بار هم گناهشونو گردن نگرفتن و عذرخواهی نکردن
نادر
|
-
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
0
سلام سردار بلند شو که ایران بیشتر از همیشه به تو احتیاج داره...هدف دشمن از پا درآوردن شما دلیر مردان همیشه بیدار است یک یاعلی بگو بلند شو
مهرداد رادمهر
|
-
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
0
ریشه اصلی این همه خون ریزی و بلا در سر زمین ایران ترامپ و دولت آمریکا است. ترامپ فرزند شیطان و نماینده شیطان برای اجرای سیاست های شیطان بر روی زمین است. ترامپ منفورترین شخص در نزد ما ایرانی ها است. ترامپ یک جنایتکار بزرگ جنگی و یک خون آشام روانی است باید به شدت کنترل شود؛ هر لحظه باید انتظار یک رفتار جنون آمیز از ترامپ داشت. علت اصلی سقوط هواپیما اوکراینی ناشی از التهاب های جنگی القاء شده توسط ترامپ به نیروهای مسلح ایران و خطای غیرعمدی انسانی یک نفر (یک فرد) به علت فشار روانی بوده است. ما باید به سپاه و نیروهای مسلح کشورمان که در راه امنیت و آرامش کشور جان بازی می کنند افتخار کنیم... من دست و بازوی همه آنها را می بوسم... کشور ما در حال حاضر بیش از هرچیزی به آرامش نیاز دارد و ما نباید به صورت ناخواسته آب در آسیاب ویرانگر ترامپ بریزیم و به صورت خواسته و ناخواسته برنامه های ترامپ را اجراء کنیم؛ ترامپ و دولتش آشکارترین و ظالم ترین دشمن ما مردم ایران هستند. اگر کمی انصاف و وجدان داشته باشیم میبینیم بروز این مسائل و مشکلات در این چهل سال توسط کشور استکباری آمریکا بوده است (کمی بدون تعصب و با روشن بینی به تاریخ ایجاد بحران توسط آمریکا نسبت به مردم ایران در این چهل سال نگاه کنیم) باید با خویشتن داری و حفظ آرامش برنامه های و مسائل کشور را پیگیری کنیم... راه مبارزه با دولت جنایت کار امریکا، راهی است که سردار بزرگ اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی به همه ما مردم ایران یاد داده است، این راه همان راه تلاش و مجاهدات خالصانه بی منت در نهایت تدبیر و شجاعت و قاطعیت است و همه ما باید در جایگاه خود به یک سردار سلیمانی تبدیل شویم و در مقابل ترامپ و دولت نامردش به الله پناه برده و توکل می کنیم و با تمام توان در مقابل آن جنایت کاران ایستادگی می کنیم...
حافظ یاری
|
-
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
0
سلام سردارحاجی زاده عزیزم می دانیم کار چقدر سخت بوده است. آمادگی نیروهای پدافندی مثال زدنی است و عمدی هم در کار نبوده است. ما هم ازخانواده های قربانیان حادثه ناراحتیم ولی هیچ چیزی از ارزشهای نظامی و اخلاقی و معرفتی و نخبه ای شما کم نخواهد شد. شما هم مثال سردار سلیمانی عزیز هستی و دوستت داریم. خدا نگهدارت
مسلم
|
-
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
0
0
خدایا‌ انچه صلاح ملت بزرگ ایران است جلو پایشان بگذار
من یک سلیمانی ام
|
-
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
0
0
سپاه حافظ مردم ایران است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *