شروع فاز اصلی هجوم ملخ صحرایی از دو هفته آینده/ بودجه و تجهیزات مورد نیاز تامین است

0:30 - 27 بهمن 1398
کد خبر: ۵۹۶۶۲۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس برنامه ریزی مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به افزایش دمای هوا در مناطق جنوبی، از دو هفته آینده فاز اصلی ریزش و مبارزه با ملخ صحرایی آغاز می‌شود.

علی بابعلی رئیس برنامه ریزی مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد در تشریح آخرین وضعیت مبارزه با ملخ صحرایی اظهار کرد: با موج دوم ریزش ملخ صحرایی که از اوایل آبان ماه آغاز شد، مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان درگیر مبارزه با این نوع آفت شدند.

وی افزود: امسال به دلیل سرمای هوا، از فعالیت و سرعت پرواز ملخ ها کاسته و در هنگام سرما ردیابی این آفت آسان تر می شود.
 
رئیس برنامه ریزی مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات بیان کرد: پرواز کمتر ملخ‌ها در این فصل موجب شد تا تخم ریزی آن‌ها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند که این پدیده در استان هرمزگان بیشتر از باقی نقاط دیده می‌شود.

بابعلی ادامه داد: به دلیل افزایش تخم ریزی ها، تمرکز سازمان حفظ نباتات در مبارزه با پوره بیشتر شده است و سطح این مبارزه‌ها تاکنون در موج دوم به ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار رسیده است.

وی تصریح کرد: مهاجرت اصلی ملخ صحرایی از کشور‌های عمان و عربستان به ایران هنوز آغاز نشده چراکه زمین‌های این مناطق هنوز برای تغذیه ملخ صحرایی سرسبز و پر بار است.

رئیس برنامه ریزی مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات مطرح کرد: طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی، از اواسط اسفند ماه تمام نقاط کشور با افزایش دما مواجه می‌شوند و همین موضوع ریزش ملخ صحرایی و هجوم آن‌ها به زمین‌های سرسبز را چند برابر می‌کند.

به گفته وی موج جدید ریزش‌ها از اواسط اسفند آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت.

بابعلی خاطر نشان کرد: سازمان حفظ نباتات پیش بینی کرده است از شروع فاز جدید ریزش‎ها تا اواسط تابستان که مبارزه به پایان می‎رسد، سطح مبارزه به یک میلیون هکتار خواهد رسید و برای این میزان از مبارزه به ۸۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: تاکنون ۲۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار داده شده که رقم قابل توجهی است و ما نیز این بودجه را در استان‌های تحت تهاجم ملخ صحرایی تقسیم کرده ایم.

رئیس برنامه ریزی مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات گفت: به نظر می‌رسد که در خصوص مبارزه با ملخ‌های صحرایی با کمبود بودجه مواجه نشویم.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *