ماجرای دزدی «ترامپ»/ پاسخ قاطع «نمایندگان سبز پوش» به رژیم آمریکا/ تشکیل فراکسیون «پیگیری تحقق مطالبات مقام معظم رهبری»/ سفر به مناطق سیل‌زده

5:28 - 01 فروردين 1399
کد خبر: ۶۰۱۲۱۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
حوزه مجلس شورای اسلامی در طول سال گذشته اخبار متنوعی داشت که جزئیات آن پیشتر منتشر شده است. مهمترین اخبار این حوزه در فروردین ۹۸ را مرور می‌کنیم.

مجلس در فروردین ۹۸؛به گزارش گروه سیاسی میزان، حوزه مجلس شورای اسلامی در طول سال گذشته اخبار متنوعی داشت که جزئیات آن پیشتر منتشر شده است. مهمترین اخبار این حوزه در فرودین ۹۸ را مرور می‌کنیم.

 هفته اول
 
دولت وظایف غیر حاکمیتی را به بخش خصوصی واگذار کند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید بخش‌های عمده‌ای از وظایف که به هر حال غیر حاکمیتی است را به بخش خصوصی واگذار کند. در این فرآیند نه تنها هزینه‌ای بر روی دوش دولت قرار نمی‌گیرد که از این محل درآمدی هم خواهد داشت.
 
ضرورت اهتمام به تشکیل دولت هوشمند در سال ۹۸
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی با بیان اینکه ایجاد شفافیت مستلزم تشکیل دولت هوشمند است، گفت: این رویکرد مدنظر دولت بوده، اما سرعت پیشرفت آن کم است و به طور حتم دولت باید در سال ۹۸ بر این مقوله اهتمام بورزد.
 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: باید روز ۱۳ فروردین از طبیعت مراقبت کنیم
عضو کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» مجلس با بیان اینکه باید روز ۱۳ فروردین از طبیعت مراقبت کنیم، گفت: یکی از آلاینده‌های جنگل‌های بزرگ کشور زباله‌ها هستند که باید از آن جلوگیری کنیم.
 
دولت باید از مردمی که در حاشیه منابع طبیعی زندگی می‌کنند حمایت کند
عضو کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» مجلس گفت: دولت باید از مردمی که در حاشیه منابع طبیعی زندگی می‌کنند حمایت کند تا ساکنان این مناطق مجبور نشوند برای تامین معاش خود به اراضی ملی تجاوز و آن‌ها را تخریب کنند.
 
بیانیه «گام دوم انقلاب» باید عملیاتی شود
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: بیانیه گام دوم انقلاب بسیار مهم است و مسائل حائز اهمیتی در آن مطرح شده است که باید عملیاتی شود.
 
برخی‌ها همزمان در رای‌گیری‌های هر سه فراکسیون مجلس حضور می‌یابند!
عضو فراکسیون مستقلین مجلس گفت: یکی از مشکلات در فراکسیون‌های مجلس این است که برخی از نمایندگان در جلسات و رأی‌گیری‌های دو یا هر سه فراکسیون به ویژه در زمان تصمیم‌گیری درباره مسائل مهم حضور می‌یابند.
 
اگر بنای رشد داریم باید به شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت بدهیم
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قصد داریم در کشور و با توجه به تحریم‌ها شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه به شرکت‌های دانش بنیان اهمیت بدهیم.
 
خصوصی‌سازی بدون استراتژی!
عضو کمیسیون «امور داخلی کشور و شورا‌ها» در مجلس گفت: نتیجه برخورد‌ها با اصل ۴۴ قانون اساسی این بوده است که برخی متولیان بر مبنای منافع گروهی خود تصمیم‌گیری کرده‌اند. متاسفانه این قانون در سال‌های اخیر دچار فقدان استراتژی شده است.
 
ورود کمیسیون عمران به پرونده بحران سیل در استان‌ها/ضعف در برنامه‌ریزی و مقابله با حوادث و مدیریت بحران
رئیس کمیسیون عمران مجلس، از ورود این کمیسیون به پرونده عوامل و دلایل بروز حوادث سیل در سه استان کشور خبر داد.
 
طرح «کمک به مناطق سیل‌زده» کلید خورد/ جلسه مشترک دولت و مجلس فردا برگزار می‌شود
نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی از کلیدخوردن طرح «کمک به مناطق سیل‌زده» خبر داد و گفت: جلسه مشترک دولت و مجلس پیرو سیل اخیر در استان‌های کشور فردا برگزار می‌شود.
 
مجلس پس از ۲۰ روز تعطیلات فردا جلسه علنی دارد/ پیگیری بحران سیل با حضور ۲ وزیر
مجلس شورای اسلامی پس از ۲۰ روز تعطیلات فردا یکشنبه ۱۷ فرودین ماه جلسه علنی خواهد داشت و با حضور وزرای کشور و نیرو بحران سیل را بررسی می‌شود.
 
جلسه علنی مجلس پس از ۲۰ روز تعطیلی آغاز شد
سیصد و چهارمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پس از ۲۰ روز تعطیلات، لحظاتی قبل به ریاست مسعود پزشکیان و با ۸۷ کرسی خالی آغاز شد.
 
نائب رئیس مجلس: فقط «سیل مردم» است که می‌تواند مشکلات سیل را حل کند
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همان‌طور که سیل همه چیز را خراب کرد و از بین برد باز فقط همین سیل است که می‌تواند خرابی‌ها درست کند و این سیل، سیل مردمی است نه سیل یک اداره، سازمان، گروه یا نهاد.
 
جلسه کمیسیون عمران با دستگاه‌های اجرایی مرتبط با سیل امروز برگزار می‌شود/ فردا؛ سفر کمیسیون به مناطق سیل‌زده/ گزارش سیل اخیر در استان‌های کشور آماده و قرائت می‌شود
رئیس کمیسیون عمران مجلس از جلسه امروز این کمیسیون با دستگاه‌های اجرایی مسئول در پیش‌بینی برای بحران سیل خبر داد و گفت: کمیسیون گزارشی را از سیل اخیر در استان‌های کشور تهیه و در صحن مجلس قرائت خواهد کرد.
 
فراکسیون «پیگیری تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در مجلس» تشکیل می‌شود
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی از تشکیل فراکسیون جدیدی با عنوان «پیگیری تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در مجلس» خبر داد.
 
طنین فریاد «مرگ بر آمریکا» در صحن علنی مجلس شورای اسلامی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی مجلس فریاد «مرگ بر آمریکا» سردادند.
 
نمایندگان مجلس لباس سپاه به تن کردند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لباس سپاه پاسداران در جلسه علنی امروز حضور یافتند.
 
آقای ترامپ شما دولت دزد هستید/ آمریکا و نیرو‌های مسلح این کشور نماد تروریسم بین‌المللی است/ کیست که نداند سپاه بیشترین ضربه را به تروریسم خطرناک منطقه زده است
رئیس مجلس در واکنش به رفتار رژیم آمریکا در اعلام تروریستی خواندن سپاه گفت: کیست که نداند سپاه بیشترین ضربه را به تروریسم خطرناک منطقه زده است و کیست که نداند این نیروی زبده و انقلابی در بدو پیروزی انقلاب مستمرا در کنار ملت با گروه‌های تروریستی به مقابله پرداخت، همان تروریست‌هایی که متکی به قدرت بزرگ بودند.
 
علی لاریجانی «لباس پاسداری» به تن کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصمیم احمقانه آمریکا در تروریست معرفی کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به همراه جمعی از نمایندگان مجلس «لباس پاسداری» به تن کرد.
 
طرح سه فوریتی مجلس برای مقابله با آمریکا کلید خورد
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از تهیه یک طرح دو فوریتی و یک طرح سه فوریتی برای «مقابله با اقدام آمریکا در اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروه تروریستی»، از سوی نمایندگان مجلس خبر داد.
 
عکس یادگاری نمایندگان مجلس با لباس‌های سبز پاسداری
نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در واکنش به اقدام رژیم آمریکا در «قراردادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی»، لباس سبز پاسداری به تن کردند و در پایان جلسه علنی نیز عکس یادگاری گرفتند.
 
هفته دوم
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: الحاق غیرقانونی جولان به محدوده رژیم صهیونیستی توسط ترامپ ریشه در غصب سرزمین بومیان آمریکایی توسط اراذل و اوباش اروپا دارد.

جلسه ویژه مجلس و مجمع نمایندگان استان لرستان پیرو سیل اخیر فردا برگزار می‌شود

عضو مجمع نمایندگان لرستان گفت: این مجمع فردا جلسه‌ای در مجلس خواهد داشت. البته ظاهراً مجلس هم پیرو سیل اخیر در کشور جلسه‌ای را ترتیب داده است که آن جلسه هم در روز یکشنبه برگزار خواهد شد. در این جلسه تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران حضور خواهند داشت.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مسئولان می‌توانند با در نظر گرفتن کد ملی افراد کالا‌های اساسی را اختصاص دهند و یا اینکه مکانیزمی بر روی کارت‌های بانکی اشخاص تعبیه کنند تا از این طریق توزیع کالای اساسی انجام شود.
 
نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی از کلیدخوردن طرح «کمک به مناطق سیل‌زده» خبر داد و گفت: جلسه مشترک دولت و مجلس پیرو سیل اخیر در استان‌های کشور فردا برگزار می‌شود.

ممانعت آمریکا از کمک صلیب سرخ به سیل‌زدگان نشان از دشمنی آن‌ها با بدنه مردم ایران است

رئیس مجلس گفت: آمریکایی ها در این شرایط سخت حاضر نشدند تا کمک‌های صلیب سرخ جهانی به هلال احمر ایران داده شود. این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها با بدنه مردم ایران دشمنی می‌کنند.
 
مجلس شورای اسلامی پس از ۲۰ روز تعطیلات فردا یکشنبه ۱۷ فرودین ماه جلسه علنی خواهد داشت و با حضور وزرای کشور و نیرو بحران سیل را بررسی می‌شود.
 
هفته سوم
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در یک مقطعی در کنگره آمریکا بیش از ۱۰۰ طرح ضد ایرانی تهیه شده بود؛ البته همه آن‌ها مطرح نشد، اما وقتی این تعداد طرح علیه ایران تهیه می‌شود، نشان می‌دهد که آن‌ها خیلی پای کار هستند، در حالی که در مجلس شورای اسلامی واقعاً این اتفاق رخ نداد.
 
رئیس کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» در مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و مقوله «عدم حضور در انتخابات مجلس پس از سه دوره نمایندگی»، گفت: به نظر می‌رسد این مقوله از اصلاح قانون انتخابات، حائز ابهاماتی است.
 
عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی گفت: طرح «کمک به سیل زدگان» هر چه زودتر باید در مجلس مطرح شود و به نظر بنده این طرح در روز دوشنبه در صحن بررسی خواهد شد.
 
تجربه نزدیک به ما ثابت می‌کند که هر گاه قوای مسئول در جمهوری اسلامی ایران به مقابله به مثل با طرح‌ها و اقدامات ضدایرانی آمریکا برخاسته‌اند، در عرصه داخلی و بین‌المللی به نتیجه رسیده‌اند.
 
عضو مجمع نمایندگان استان گلستان گفت: درصدد هستیم به دلیل ضعف در سیاست‌های مدیریت بحران، تقاضای سؤال از وزیر کشور را مطرح کنیم.
 
بررسی موضوع بارندگی‌های اخیر کشور با حضور مسئولان ذیربط در دستور کار سیصد و هشتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
 
عضو فراکسیون «نمایندگان ولایی» مجلس شورای اسلامی از تغییر نام فراکسیون «پیگیری تحقق مطالبات مقام معظم رهبری» به «پیگیری سیاست‌های اجرای گام دوم انقلاب» خبر داد.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه عصر امروز این کمیسیون گفت: در این نشست کلیات طرح دوفوریتی «اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در برابر تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» به اتفاق آرا تصویب شد.
 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از موافقت اعضای این کمیسیون با تشکیل «وزارت بازرگانی» خبر داد.
 
رئیس «هیئت تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها» در مجلس شورای اسلامی گفت: می‌کوشیم گزارش تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها را به سرعت نهایی کرده و جهت قرائت تقدیم هیئت رئیسه مجلس کنیم.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: انتظار از دولت این است که بسته پیشنهادی خود را در حوزه مشوق‌های سرمایه‌گذاری و رونق تولید چه برای واحد‌های جدیدی که می‌خواهند ایجاد شوند و چه برای واحد‌هایی که به دنبال ادامه حیات هستند، ارائه دهد.
 
نمایندگان در جلسه علنی امروز شرایط عمومی و اختصاصی نامزد‌های انتخابات مجلس را مشخص کردند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تشکیل کمیته‌ای در این کمیسیون برای بررسی طرح «تقویت جایگاه سپاه در برابر اقدامات خصمانه آمریکا» خبر داد.
 
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای تاکید کردند که باید هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس از یک حوزه انتخابیه فرعی ثبت نام کنند.
 
نمایندگان در جلسه علنی امروز ترکیبات تشکیل هیئت اجرایی مرکزی انتخابات مجلس را تعیین و شرایطی را در این زمینه مشخص کردند.
 
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای شرایط انتخاب معتمدان هیئت اجرایی فرعی انتهابات مجلس را تعیین کردند.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط معتمدان هیئت‌های اجرایی، اعضای هیئت‌های نظارت و ناظران شورای نگهبان در انتخابات مجلس را تعیین کردند.
 
نمایندگان مجلس مهلت فعالیت تبلیغات انتخاباتی کاندیدا‌های انتخابات مجلس و رسیدگی به تخلفات تبلیغات انتخاباتی را مشخص کردند.
 
نمایندگان در جلسه علنی امروز، موضع‌گیری مقامات و مسئولین کشور را به نفع یا ضرر نامزدها در انتخابات مجلس ممنوع کردند.
 
نمایندگان مجلس رسانه‌ها را از درج آگهی یا مطلب علیه نامزد‌های انتخاباتی منع کردند.
 
نمایندگان در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی جزئیات «طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس» ترکیب کمیسیون‌های بررسی تبلیغات مرکزی و بررسی تبلیغات استانی را مشخص کردند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان اینکه رژیم آمریکا یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر است،گفت: این رژیم چه در قبال اتباع آمریکایی و چه درباره مهاجرین دور و نزدیک آمریکا، حقوق بشر را نقض می‌کند.
 
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای نحوه تامین منابع مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی و هزینه کرد آن ها را مشخص کردند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:طرح «تقویت جایگاه سپاه دربرابر آمریکا» در کمیته کمیسیون امنیت ملی مجلس تصویب شد.
 
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیات طرح دو فوریتی «اقدام متقابل در برابر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط ایالات متحده آمریکا» را تصویب کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *