محدودیت‌های ترافیکی در تهران اعلام شد

21:54 - 07 فروردين 1399
کد خبر: ۶۰۸۴۰۷
محدودیت‌های ترافیکی تهران در راستای طرح فاصله گذاری اجتماعی اعلام شد.
به گزارش گروه اجتماعی ، براساس اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا، در محور‌های آزادراه تهران - شمال انتهای اتوبان آزادگان، آزادراه تهران - کرج حدفاصل علی آباد، جاده قدیم تهران - قم حدفاصل گردنه نعلبندان، اتوبان تهران - ساوه حدفاصل عوارضی قدیم، جاده قدیم تهران - ساوه حدفاصل میدان الغدیر، جاده هراز انتهای شهر آبعلی، جاده فیروزکوه حدفاصل پلیس راه فیروزکوه، بزرگراه امام رضا (ع) حد فاصل پلیس راه شریف آباد و محور ورامین حدفاصل سه‌راه چرمشهر این محدودیت‌ها اعمال خواهند شد.

این محدودیت‌ها از ساعت صفر (۲۴ بامداد) امشب [بامداد جمعه ۸ فروردین]تا پایان روز ۱۵ فروردین در محور‌های مواصلاتی استان تهران اعمال خواهد شد.
 

نزدیک به یکماه و اندی از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و نزدیک به ۳۰ هزار نفر در کشور به این ویروس چینی واگیردار مبتلا شده‌اند که متاسفانه بنا به آمار رسمی نزدیک به ۲۲۳۴ نفر از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

در این شرایط پزشکان و پرستاران و به طور کلی کادر درمانی بیمارستان‌ها جان فشانانه در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند و اگرچه تاکنون با مراقبت‌های انجام شده نزدیک به ۱۰۴۵۷ از این بیماری نجات پیدا کرده‌اند، اما شیب صعودی ابتلا به این بیماری بالاست و اگر مردم توجهی به هشدار‌های لازم نداشته باشند، مشخص نیست در ادامه با چه وضعیتی روبه‌رو می‌شویم.

کرونا را جدی بگیریم؛ این بیماری شوخی ندارد

برای درک بهتر این موضوع شاید تنها به این مساله فکر کنیم که تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۸۹ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ را داشتیم که در نوع خود تعداد بالایی است و برطرف شدن این بیماری نیاز به عزم همگانی دارد تا بتوانیم هرچه سریع‌تر از این بحران عبور کنیم.

صفر تا صد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی/ انجام چه کارهایی ممنوع شد؟

در این شرایط با توجه به روند صعودی مبتلایان به این بیماری واگیردار و امکان افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در فاز دومش، طرحی به نام «فاصله‌گذاری اجتماعی» از سوی مسئولان وزارت بهداشت به دولت پیشنهاد داده شده و از سوی دولت تصویب شد تا با اعمال تمهیدات سختگیرانه‌تر از جان شهروندان حفاظت شود.

مدت زمان اجرایی شدن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

طرحی که در پیش‌بینی‌های اولیه مقرر شده است که به مدت دو هفته اجرایی شود و پس از هفته اول مشکلات آن بررسی مجدد و رفع خواهد شد.در این شرایط اگر روند بیماری شدت و افزایش یابد، نحوه اجرای طرح هم تشدید می‌شود و اگر کاهش یابد، تدابیر با روند دیگری در دستور کار قرار می‌گیرد. در نتیجه اجرایی شدن این طرح بستگی به همکاری همگانی دارد که باید امیدوار بود تا در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانیم از این بیماری عبور کرده و بحران با پشت سر بگذاریم.

هرچند از ذکر این نکته نباید غافل شد که سختی‌های موجود در این طرح در مقایسه با خستگی‌های کادر درمانی قابل قیاس نیست و همه باید کمک کنیم تا اندکی بار را از دوش آنان برداریم که رعایت نکات بهداشتی در این زمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاهش تردد بین شهری با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت طرح فاصله گذاری اجتماعی تردد بین شهری به شدت کاهش داده و با غربالگری از مسافرانی که می‌خواهند به شهرهایشان برگردند همراه خواهد بود. طرحی که محدودسازی مکان‌های پرتردد مانند مدارس و دانشگاه‌ها و ورزشگاه، برگزاری بازی‌ها بدون تماشاچی، تعطیلی تئاترها، تعطیلی نمازجمعه‌ها و اماکن مذهبی بخشی از جزییات این طرح خواهد بود.

صفر تا صد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی/ انجام چه کارهایی ممنوع شد؟

بر این اساس اظهارات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدودا ۴ سطح برای وضعیت جلوگیری از شیوع کرونا در این طرح تعریف شده که محدود کردن فعالیت‌های اجتماعی و تردد‌ها و بسته شدن کسبه تنها بخش از آن خواهد بود.

به گفته ایرج حریرچی، یکی دیگر از مسئولان وزارت بهداشت این طرح را می‌توان به زبان ساده به معنای به حداقل رساندن تماس‌های بین مردم دانست تا افراد از حضور افراد ناقل و بدون علامت به این بیماری در بین مردم جلوگیری شده و همچنین بتوان به بهبود افراد بیمار کمک بیشتری کرد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد و در اظهارات مسئولان وزارت بهداشت هم مورد تاکید قرار گرفته، این است که بخشی از بند‌های این طرح در این روز‌ها اجرایی شده و شاید محدودیت تردد سفر از جمله اقدامات جدیدی باشد که به این مساله اضافه شده است.

سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی برای قطع چرخه انتقال ویروس در میان مردم عادی اتخاذ شده است؛ اجرای این طرح مراحل مختلفی دارد که برخی اجرا شده بودند و برخی اقدامات بر تمهیدات گذشته افزوده می‌شوند.

حریرچی تعطیلی مراکز خرید غیرضروری و اماکن ورزش عمومی، جلوگیری از تجمعات مانند مراسم ختم، عروسی، کنفرانس، کنگره و عدم تجمعات مذهبی در مساجد و زیارتگاه‌ها را بخشی از اقداماتی می‌داند که تاکنون اجرایی شده است و شاید سخت‌گیری‌های بیشتری بر آن اعمال شود.

چرا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی زودتر اجرایی نشد؟

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در نشستی خبری به تشریح جزییات بیشتر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی پرداخت و بر این مساله تاکید کرد که اجرای درست این طرح با همکاری مردم محقق می‌شود و نتیجه آن تلاش همگانی برای کاهش روند مبتلایان به این بیماری خواهد بود.

صفر تا صد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی/ انجام چه کارهایی ممنوع شد؟

به گفته ذوالفقاری طرح‌های زیادی در طول این مدت مطرح شد که به لحاظ مشکلاتی که برای بخشی از جامعه ایجاد می‌کرد، مورد اجماع قرار نمی‌گرفت، اما این طرح نهایی با اجماع وزارت بهداشت، وزارت کشور، دولت و کل دستورالعمل به تایید رئیس جمهور رسید.

محدودیت سفر؛ اولین گام اجرایی شدن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

این طرح شامل تشدید محدودیت‌های بیشتری در تردد‌ها و سفر‌ها خواهد بود و کسانی که قصد مسافرت دارند باید از این لحظه سفر خود را لغو کنند، زیرا در این طرح دیده شده که افرادی که وارد شهر‌ها بشوند، صرفا ساکنین آنجا خواهند بود و به کسانی که ساکن آن شهر نیستند اجازه ورود داده نمی‌شود و حداکثر امکان عبور از کنار گذر را خواهند داشت در نتیجه اگر هم‌اکنون در سفر هستید باید هرچه سریع‌تر به منزل خود بازگردید تا دچار مشکل نشوید.

بر اساس اطلاعیه‌ها نحوه شناسایی افراد ساکن و بومی با استفاده از کارت ملی، پلاک خودرو، بیمه نامه خودرو صورت می‌پذیرد و در غیر اینصورت صرفا افراد بومی ساکن هر شهر مجاز به ورود آن شهر بوده و ورود افراد غیر ساکن ممنوع است.

در کنار اینکه خروج افراد غیرساکن و مسافر شهر‌های محل حضور فعلی برای رفتن به محل سکونت خود بلامانع است، اما این افراد هم در طول مسیر اجازه ورود به شهر‌ها را نداشته و از کنار گذر‌ها عبور خواهند نمود.

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که هنوز در محل سکونت خود هستید و بخواهید به تازگی سفری را آغاز کنید که به شما توصیه دیگر برای سفر خود برنامه‌ریزی نکنید چرا که اجازه ورود شما به شهر‌های دیگر به آن‌ها داده نمی‌شود و با مشکل مواجه خواهید شد.

این از جمله محدودیت‌هایی است که در حمل و نقل مسافری اعم از ریلی، اتوبوسی و هوایی اعمال شده و وزارت راه و شهرسازی بر اساس نیاز حمل و نقلی استان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها به وسایل نقلیه باری، نیرو‌های امدادی، پلیس، اورژانس و آتش نشانی اجازه عبور و مرور خواهد داد.

جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و یک ماه توقیف جریمه مسافران متخلف

جالب است بدانید که حرکت قطار‌ها از ۱۲۰ عدد تنها به ۱۵ عدد در سطح کشور کاهش پیدا کرده است و پرواز‌های مسافرتی در چهار شهر اصفهان، ساری، مشهد و رشت متوقف شده است و و شهر‌های کیش و قشم نیز تمامی پرواز‌های خود را لغو کرده‌اند.

اگر همچنان به فکر سفر رفتن با ماشین شخصی خود هستید، بهتر است بدانید که اگر مرتکب تخلف شوید، خودرو‌ی شما به مدت یک ماه توقیف و ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهید شد.

محدودیت فعالیت اصناف با گسترده‌تر شدن شیوع کرونا

از ابتدای عید به این طرف بار‌ها از تعطیلی اماکن غیرضروری صحبت شد که بسیاری از اصناف به طور داوطلبانه این اقدام را انجام دادند، اما هنوز هم بسیاری از آن‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند که این مساله دارای اشکال است و بر این اساس با اصناف غیرضروری برخورد خواهد شد.

صفر تا صد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی/ انجام چه کارهایی ممنوع شد؟

بر اساس نظر مسئولان برای اصناف سه گروه درنظر گرفته شده است، گروه اول که در کار ارائه خدمات برای مردم هستند باید فعال باشند و محدودیت زمانی ندارند و مردم برای خدمات ضروری خود نگران نباشند. گروه دوم اصنافی هستند که باید تعطیل شوند و اجازه فعالیت تا پایان طرح را ندارند، گروه سوم اصناف نیز با نظر استانداری‌ها فعالیت خواهند کرد، تمام اصناف و مراکزی که فعالیت دارند باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. ذکر این نکته ضروری است که محل کسب و کار صاحبان اصناف خاطی هم یک ماه بسته خواهند شد.

تاکید مجدد مسئولان بر فعالیت ادارات با یک سوم ظرفیت

اگر شما یکی از کارمندانی هستید که به ضرورت باید در محل کار خود حاضر شوید، بد نیست بدانید که بسیاری از ادارات دولتی در این ایام تعطیل هستند، اما ادارات دیگر نیز باید با حداقل ظرفیت کارکنان خود به کارشان ادامه دهند و تنها باید از یک سوم ظرفیت خود در این ایام استفاده کنند.

در پایان باید به این مساله تاکید کرد که اگرچه این اقدامات ضروری و لازم است، اما شرط موفقیت همه این طرح‌ها در گروی همکاری مردم است تا بتوانیم هرچه سریع‌تر از این بحران عبور کرده و زندگی را همچون گذشته از سر بگیریم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *