طرز تهیه نان کالنی مغز دار و خوشمزه

9:30 - 13 فروردين 1399
کد خبر: ۶۰۹۱۰۵
تمکین خانواده‌های گلستانی در پذیرش قرنطینه اختیاری و ماندن در خانه سبب شده تا تعدادی از کدبانو‌های این خطه شمالی از این فرصت خانه‌نشینی استفاده کرده و به یاد سال‌های دور پخت نان‌های محلی مانند کالنی را دوباره آغاز کنند.

به گزارش گروه فضای مجازی ، حضور طولانی مدت در کنار اعضای خانواده به خاطر جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، زمانی خوبی در اختیار زنان گلستانی قرار داده تا با یادی از گذشته به سراغ پخت برخی از غذاها، نان‌ها و دسر‌های محلی بروند.

طرز تهیه نان کالنی مغز دار و خوشمزه

با توجه به برخی حساسیت‌های پیش آمده در مورد تهیه و تامین اقلام خوراکی به خصوص نان، تعدادی از زنان با سلیقه در منازل به پخت نان می‌پردازند که یکی از نان‌های پر طرفدرار در گلستان که از آن به عنوان یک غذای کامل نیز نام می‌برند "کالنی" است.

برای تهیه نان کالنی باید مواد زیر را تهیه کرد.

مایه خمیر ترش ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به میزان لازم

روغن مایع نصف لیوان

کدو تنبل (زرد کئی) ۷۵۰ گرم

چغندر قند ۷۵۰ گرم

سیر یک بوته

پیاز یک بوته

آرد ۲ کیلو

آب ولرم به مقدار لازم

رب انار به مقدار لازم

طرز تهیه:

۱- ابتدا مایه خمیر ترش را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و و به مدت ۱۰ دقیقه برای عمل آوری به مایع خمیر فرصت می‌دهیم

۲-سپس آرد، یک قاشق چایخوری نمک، مایه خمیر ترش عمل آوری شده، آب ولرم، روغن مایع را مخلوط می‌کنیم. مواد را با دست ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورز می‌دهیم و اگر احساس کردید خمیر سفت است مقداری آب ولرم اضافه کنید تا خمیر نرمی بدست آید.

۳- روی ظرف خمیر را با مشمای پلاستیکی (سلفون) پوشانده و روی آن را پارچه تمیز قرار دهید و ۱ تا ۲ ساعت خمیر را در محیط آشپزخانه بگذارید که خمیر ور بیاد. (برای ور آمدن، خمیر را نباید در جای خیلی سرد یا خیلی گرم قرار داد).

۴- پس از آماده شدن خمیر به سراغ تهیه چاشنی خمیر و یا نان کالنی بروید.

۵- پس از شستن کدو و چغندر قند آن‌ها را در قالب‌های حبه‌ای خرد کرده و بمدت نیم ساعت آب پز کنید.

۶- سیر و پیاز را ریز کرده و در داخل یک ماهی تابه سرخ کنید.

۷- در ادامه کدو و چغندر، نمک و فلفل را به ماهی تابه اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه تفت دهید. در ادامه رب انار ترش یا ملس را بر اساس سلیقه شخصی به آن اضافه کنید.

۸- فرصت دهید تا چاشنی آماده شده سرد و خنک شود.

۹- هنگامی که خمیر حاضر شد، آن را به ۲ قسمت مساوی تقسیم کنید. نصفی از خمیر را پهن و رب انار رقیق شده بر روی آن بریزید و سپس چاشنی خمیر (کدو و چغندر و دیگر مواد تفت داده شده) را روی خمیر پهن کنید و مجددا بر روی آن یک لایه رب بمالید و سپس نیمه دوم خمیر را بر روی آن پهن کنید تا شکل نان مغز دار به خود بگیرد.

۱۰-خمیر و محتوایات آنرا در حرارت ۱۸۰ یا ۱۷۰ درجه برقی به مدت ۴۵ دقیقه یا توستر زیر و رو را روشن کرده و ۳۰ دقیقه بگذارید که بپزد تا ۲ طرف نان به رنگ طلایی یا سرخ درآید. این نان در شکل سنتی در داخل قابلمه یا دیگ پخته می‌شود.

کالنی به سبب دارا بودن کدو و چغندر بعنوان یک غذا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص زیاد کدو و چغندر قند در این نان خانگی سبب شده تا علاقه‌مندان زیادی را بخود جلب کند.

در نوعی دیگر از نان کالنی که مخصوص اواخر فصل زمستان و همزمان با رویش پیازچه‌های جنگلی (الزو) است، برخی حاشیه نشینان جنگل این نان را با پیازچه جنگلی به همراه دیگر از سبزیجات مانند اسفناج پخت می‌کنند.

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *