تامین مایحتاج اقلام مصرفی ماه مبارک رمضان

6:32 - 05 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۵۲۳۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
با توجه به اعلام متولیان تنظیم بازار، تامین و تدارک اقلام مصرفی مورد نیاز ماه مبارک رمضان به حد کافی صورت گرفته و بازار آرامی پیش روی خریداران است.

تامین مایحتاج اقلام مصرفی ماه مبارک رمضان/ کالا‌های اساسی را با چه قیمتی بخریم؟ ـ هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به دلیل شرایط ویژه در این ماه تقاضا برای اقلام مواد غذایی از سوی مردم افزایش پیدا می‌کند و مصرف برخی از کالا‌ها نسبت به سایر ماه‌ها بیشتر می‌شود.

خرما، برنج، روغن و شکر از جمله کالا‌هایی هستند که به دلیل تهیه برخی از اقلام غذایی در ماه مبارک رمضان مصرف آن‌ها در این ماه افزایش می‌یابد.

در همین راستا دولت به منظور جلوگیری از افزایش قیمت اقلام مواد غذایی و سوء استفاده برخی از افراد همه ساله برنامه‌ریزی ویژه‌ای را انجام می‌دهد تا مردم بتوانند اقلام مصرفی خود در بازار را با کمترین نوسان قیمتی تهیه کنند.

برنج گران نمی شود

به گفته یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی؛ برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان حدود ۵۰ هزار تن برنج، ۵۰ هزار تن شکر و ۵۰ هزار تن روغن با قیمت دولتی تامین شده تا بازار این کالا‌ها دچار تلاطم نشود.

وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان بازار آرامی را در حوزه بازار برنج‌های خارجی خواهیم داشت گفت: برنج را به قیمت هر کیلوگرم ۷ هزار و ۲۰۰ تومان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌کنیم و آن‌ها هم آن را به قیمت هر کیلو ۸ هزار تومان به مردم عرضه می‌کنند.

در همین باره محمد آقا طاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: کالا به اندازه کافی برای ماه مبارک رمضان در بازار وجود دارد و از نظر تامین هیچ کمبودی نیست.

وی با بیان اینکه کار توزیع کالا برای ماه مبارک رمضان آغاز شده است، گفت: مردم نسبت به موجود بودن کالا اطمینان خاطر پیدا کرده‌اند و یک آرامش روانی از این نظر در جامعه حکمفرما شده است.

کمبود کالا وجود ندارد

همچنین یدالله صادقی رئیس سازمان صمت استان تهران در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: به منظور تنظیم بازار ماه مبارک رمضان، بخشی از ذخایر روغن، برنج، شکر، گوشت قرمز منجمد و مرغ منجمد در استان‌ها توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: هماهنگی با فروشگاه‌های زنجیره ای، سازمان میادین، تعاونی‌های کارگری و کارمندی برای تامین کافی کالا و مایحتاج مردم و اعضای تحت پوشش صورت گرفته است.

صادقی با بیان اینکه هماهنگی با انجمن‌های تولیدکنندگان کالا‌های اساسی و ضروری برای افزایش تولید و شرکت‌های پخش برای توزیع به موقع کالا انجام شده است، خاطرنشان کرد: همچنین هماهنگی لازم با انجمن خرما نیز صورت گرفته تا این کالا در مراکز میادین تره بار و با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه شود.

رئیس سازمان صمت استان تهران تاکید کرد: هیچگونه کمبود کالایی در بازار وجود ندارد و کالا به اندازه کافی نه تنها برای ماه رمضان بلکه تا پایان سال تامین شده است.

عرضه خرما در ۲۰۰۰ شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای 

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت نیز با تاکید بر ضرورت تسهیل دسترسی افراد به اقلام پرمصرف در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: با همراهی اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار، خرما با نرخ مصوب و کیفیت ممتاز در حدود ۲۰۰۰ شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ۸۰ غرفه اختصاصی میادین میوه و تره بار عرضه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال، در جشنواره فروش اینترنتی ویژه ماه مبارک رمضان نیز، خرما با نرخ مصوب از طریق فروشگاه‌های اینترنتی به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

قیمت ها رصد می شود

همچنین عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره اقدامات این سازمان برای ماه رمضان گفت: ستاد تنظیم بازار تمهیدات گسترده‌ای برای تأمین کالا از محل ذخایر انجام داده که نحوه اقدام و برنامه‌ریزی مربوط طی بخشنامه‌هایی به استان‌ها ابلاغ شده است

به گفته وی؛ عرضه ۵۰ هزار تن برنج هندی با قیمت حداکثر ۸ هزار تومان، ۵۰ هزار تن شکر با قیمت حداکثر ۵ هزار و ۹۰۰ تومان، ۲۵ هزار تن مرغ منجمد با قیمت حداکثر ۱۲ هزارتومان، بیش از ۱۵ هزار تن گوشت قرمز منجمد با قیمت مصوب حداکثر ۴۲ هزار تومان، ۵۰ هزار تن روغن خام برای تولید انواع روغن نباتی در سقف قیمت مصوب و ۱۰۰ هزار تن انواع خرمای مضافتی و کبکاب عرضه می‌شود.

تابش تاکید کرد: گشت‌های مشترک در ماه رمضان قیمت‌ها را رصد و با متخلفان برخورد می‌کنند.

عرضه آش و حلیم بدون افزایش قیمت

آش و حلیم یکی از اقلام غذایی هستند که در ماه مبارک رمضان مشتریان زیادی دارد و بازار فروش آن بسیار داغ است، حسین محمدی رئیس اتحادیه کبابی، حلیم و پزندگان غذا‌های سنتی در گفت‌وگو با میزان درباره نحوه فروش و قیمت این کالا اظهار کرد: امسال برای ماه مبارک رمضان برای عرضه آش فروش اینترنتی قرار دادیم تا مردم راحت‌تر بتوانند اقدام به خرید کنند و آمادگی عرضه توسط واحد‌های صنفی با این شیوه وجود دارد.

وی افزود: مردم برای خرید آش و حلیم حتما از عاملین مجاز اقدام کنند تا از سلامت این محصولات اطمینان کامل داشته باشند.

رئیس اتحادیه کبابی، حلیم و پزندگان غذا‌های سنتی گفت: در واحد‌های صنفی مجاز تمام نکات بهداشتی رعایت می‌شود، اما مردم برای اطمینان خاطر بیشتر می‌توانند قبل از مصرف مجدد آن را بر روی حرارت قرار دهند.

محمدی خاطرنشان کرد: امسال مواد موردنیاز برای پخت آش و حلیم به حد کافی وجود دارد و بر این اساس قیمت‌ها نسبت به سال گذشته برای ماه مبارک رمضان افزایش نمی‌یابد و هر کیلو گرم حلیم با قیمت ۲۵ هزار تومان و هر کیلوگرم آش با قیمت ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

عرضه اینترنتی و تلفنی زولبیا و بامیه

یکی دیگر از اقلامی که در ماه مبارک رمضان مشتریان زیادی دارد زولبیا و بامیه است که از اصلی‌ترین محصولات واحد‌های صنفی عرضه کننده شیرینی در این ماه است.

در این باره قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه برای ماه مبارک امسال ۲۴ هزار تومان تعیین شده است که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش قیمت دارد.

وی گفت: تدابیری اندیشیده شده تا مردم بتوانند به صورت اینترنتی یا تلفنی زولبیا و بامیه را خریداری کنند تا ناچار به حضور در واحد صنفی نشوند.

رئیس اتاق اصناف تهران خاطرنشان کرد: واحد‌های صنفی موطف هستند تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و بر اساس این پروتکل اقدام به فعالیت کنند.

وی همچنین درباره عرضه خرما نیز گفت: قیمت خرما نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده و امسال هر کیلوگرم خرما ۲۴ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

با توجه به آمار و گفته مسئولان متولی تنظیم بازار با اقداماتی اندیشیده شده، در ماه مبارک رمضان امسال مردم نباید شاهد نوسان و یا افزایش قیمت کالا‌ها باشند مگر اینکه اقداماتی که از سوی مسئولان تنظیم بازار عنوان شده اجرایی نشده باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *