افزایش قیمت حبوبات در سایه غفلت سازمان حمایت

0:35 - 07 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۵۶۴۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
افزایش قیمت حبوبات در بازار در حالی صورت گرفته که با نرخ اعلام شده این محصولات در سایت سازمان حمایت بسیار متفاوت است.

افزایش قیمت حبوبات در سایه غفلت سازمان حمایت ـ بررسی بازار حبوبات حاکی از افزایش قیمت زیاد این محصولات در سال جدید دارد به نحوی که گلایه مردم را در پی داشته است.

افزایش قیمت حبوبات در بازار در حالی صورت گرفته که نرخ‌هایی که برای این محصولات در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت در نظر گرفته شده تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

در حالی که نرخ هرکیلوگرم نخود در سامانه قیمتی ۱۲۴ بین ۹۵۰۰ تا ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده که این محصول در بازار با قیمت ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

همچنین هر کیلوگرم لوبیا چیتی در سامانه قیمتی ۱۲۴ از ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده، اما در بازار با قیمت ۳۹ هزار و ۵۰۰ تا ۴۳ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت لوبیا قرمز در سامانه قیمتی سازمان حمایت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده، اما این محصول با قیمت ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

علاوه بر این قیمت هر کیلوگرم عدس در سامانه ۱۲۴ از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان ذکر شده، اما در بازار ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۳۱ هزار تومان به خریداران فروخته می‌شود.

لپه نیز علی رغم ثبت قیمت ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومانی تا ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومانی در سایت سازمان حمایت، اما با قیمت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۴۴ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

محمد آقا طاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفتگو با میزان درباره دلایل افزایش قیمت حبوبات اظهار کرد: کمبودی وجود ندارد بلکه برخی افراد به دنبال گرانفروشی هستند که باید مانع آن‌ها شد.
یدالله صادقی رئیس سازمان صمت استان تهران نیز در گفتگو با میزان درباره افزایش قیمت حبوبات گفت: علت تغییر قیمت همیشه ناشی از تغییر در طرف عرضه و تقاضا است بر این اساس ستاد تنظیم بازار این موضوعات را در دستور کار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تصریح کرد: درباره تامین حبوبات به شرکت بازرگانی دولتی ماموریت داده شده تا با واردات کسری نیاز بازار داخل را تامین کند که با تخصیص ارز و با پیگیری شرکت بازرگانی روند واردات حبوبات تسریع و عرضه تقویت می‌شود تا تعادل قیمتی شکل بگیرد.

همچنین قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفتگو با میزان اظهار کرد: واردکنندگانی که از دولت ارز گرفتند کالا را به صورت قطره چکانی به بازار عرضه می‌کنند و فروشندگان نیز در این میان با سودجویی به افزایش قیمت دامن می‌زنند.

وی گفت: عدس از کشور‌های کانادا و روسیه، نخود از اتیوپی و استرالیا، لوبیا از چین، قیرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان وارد کشور می‌شود و بخشی از بازار را در اختیار دارند.

حسنی تصریح کرد: مشکل اصلی مربوط به ارز یارانه‌ای است که از طرف دولت به حبوبات اختصاص داده می‌شود است اگر این ارز پرداخت نشود کشور ظرفیت بالایی در تولید دارد و حتی می‌توانیم صادرکننده نیز باشیم، اما ارز ارزان مانع این مسئله است.

در حالی قیمت حبوبات در بازار افزایش یافته است که عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ابلاغیه‌ای به رؤسای سازمان‌های صمت استان‌ها بر تشدید اقدامات نظارتی و بازرسی تاکید کرده است، اما مشخص نیست بازرسی‌های این سازمان چگونه صورت می‌گیرد که قیمت‌های بازار با سامانه این سازمان تا ایحد متفاوت است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *