رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

فواید و فضایل دعاى روز هجدهم ماه مبارک رمضان

7:00 - 23 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۷۱۶۵
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: بندگان در دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهند تا پس از برگزاری اعمال سحر نور عالم را بر تمام اعضا و جوارح آنان منعکس نماید.

مهدی علیزاده در گفت‌وگو با پیرامون مضمون دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان گفت: در دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان ما از خداوند می‌خواهیم که ما را متوجه برکات سحرگاه بنماید. در این دعا آمده است: «اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین، خدایا آگاهم نما در آن براى برکات سحرهایش وروشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش وبکار به همه اعضایم به پیروى آثارش به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى حق شناسان».

فواید و فضایل دعاى روز هجدهم ماه مبارک رمضان

وی در همین راستا ادامه داد: دغدغه‌های روزمره و شلوغی روزانه زندگی همواره سبب می‌شود تا افراد نتوانند به اعمال خود به شکل کامل بپردازند و از بسیاری از فضیلت‌ها باز می‌مانند لذا توصیه می‌شود از سحرگاه بهترین بهره برداری را انجام دهند و تلاش کنند تا بر فضیلت‌های خود بیفزایند همانگونه که در آیه ۷۸ سوره اسراء می‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَىٰ غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا، نماز را وقت زوال آفتاب تا اول تاریکی شب به پا دار»، یعنی نماز ظهرین را از اول ظهر و نماز عشائین را از بدو تاریکی شب به پا دار و نماز صبح را نیز به جای آر که آن نماز به حقیقت مشهود نظر فرشتگان شب و فرشتگان روز است.

علیزاده پیرامون شب زنده داری و سحرخیزی در ماه مبارک رمضان تاکید کرد: بسیاری از بزرگان و شعرای بزرگی همچون حافظ بر شب زنده‌داری تاکید کرده‌اند، آنان برگزاری بسیاری از نوافل و اعمال را در هنگام سحر ارزشمند و تاثیرگذار دانستند. «پیامبر اکرم (ص)» در مورد سحری خیزی می‌فرمایند: «بُورِكَ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا، روز خجسته ايست براى پيروان من بامداد آن خجسته است»، ایشان همچنین در حدیثی دیگر می‌فرمایند: دو رکعت نماز صبح بیش از تمام دنیا و هرچه روی آن است ارزش دارد.

وی در همین راستا اظهار کرد: بیدار شدن در سحرگاه‌ها و به جا آوردن مستحبات برکات فراوانی را برای بندگان مومن به دنبال دارد، به جا آوردن نماز شب که در قرآن نیز بر خواندن آن تاکید شده نیز یکی از این فرایض است. در آیه یک تا سه «سوره مزمل» در این باره آمده است: «یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًانِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلًاأَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا، اى جامه به خود پيچيده. شب را جز اندكى، به پا خيز. نصف آن، يا اندكى از آن كم كن يا بر آن بيفزاى و قرآن را با تأنّى و شمرده بخوان، همانا ما سخنى سنگين و گرانمايه بر تو القا خواهيم كرد.»

علیزاده ابراز کرد: سحرخیزی و شب‌زنده‌داری روح انسان را صیقل می‌دهد و آن را مزین به نور خدا می‌گرداند این مهم همچنین فضیلیتی بزرگ محسوب می‌شود، در دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان بندگان بر روشن شدن دلشان با انوار الهزز تاکید دارند و از پروردگار خود می‌خواهند تا علاوه بر دلهایشان اعضا و جوارحشان را به نور الهی روشن کند، این نکته به نوعی به انسان یادآوری می‌کند که ارزش و جایگاه سحرگاه تا چه میزان است و باید به آن توجه شود.

وی به فراز دوم دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان اشاره و تاکید کرد: بندگان در فراز دوم دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهند تا پس از برگزاری اعمال سحر نور عالم را بر تمام اعضا و جوارح آنان منعکس نماید، زیرا اگر کسی متصل به نور عالم شود که همان نور خداست هر چه می‌خواهد به دست می‌آورد حتی علم که از جنس اکتساب است.

علیزاده نور الهی نهفته در وجود سپهبد شهید قاسم سلیمانی بیان کرد: افرادی همانند سپهبد شهید قاسم سلیمانی افرادی بزرگ هستند، آنان با کمک نور الهی توانسته به جایگاه و مقامات بلندی دست یابند.

فواید و فضایل دعاى روز هجدهم ماه مبارک رمضان

علیزاده خلوت در سحرگاه و تفکر در آن را مهمترین و ارزشمند‌ترین اعمال خواند و اظهار کرد: خلوت کردن در سحر و تفکر پیرامون حق و اینکه روز گذشته خود را چگونه گذارنده‌ایم و تا چه میزان به خدا نزدیک شده و یا دور شده ایم مهمترین و ارزشمند‌ترین اعمال سحر محسوب می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *