تفاهم نامه مشترک بین سازمان ثبت اسناد و سازمان جنگل‌ها با موضوع تسریع در صدور اسناد کاداستر به امضا رسید

13:56 - 20 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۹۲۸۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
تفاهم نامه مشترک بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان جنگل‌ها با موضوع تسریع و تسهیل در اصلاح نقشه‌های رقومی، انفال و صدور اسناد کاداستر به امضا رسید.

تفاهم نامه مشترک بین سازمان ثبت اسناد و سازمان جنگل‌ها با موضوع تسریع در صدور اسناد کاداستر به امضا رسید - آیین امضای تفاهم نامه مشترک بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با موضوع تسریع و تسهیل در اصلاح نقشه‌های رقومی، انفال و صدور اسناد کاداستر برگزار شد.

خداییان رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این مراسم تاکید کرد: بیش از ٨٠ درصد از عرصه کشور را اراضی ملی و منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که مستند نمودن صحیح این اراضی از جهات مختلف حائز اهمیت است، از جمله با توجه به اینکه اراضی ملی و منابع طبیعی بیش از سایر اراضی مورد طمع افراد سودجو است و در این میان ما شاهد تشکیل پرونده‌های متعددی در سطح کشور علیه متجاوزان هستیم لذا مستند نمودن این اراضی می‌تواند از تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز جلوگیری کند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر معمولا اراضی که دولت برای سرمایه گذاری به افراد واگذار می‌کند بیشتر اراضی ملی و منابع طبیعی است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشو بیان داشت: از سوی دیگر معمولا اراضی که دولت برای سرمایه گذاری به افراد واگذار می‌کند اغلب اراضی ملی و منابع طبیعی است همچنین در خیلی از نقاط کشور بین اراضی ملی و منابع طبیعی و مستحدثات منابع و مردم تداخلاتی وجود دارد که مرتب پرونده‌هایی در این زمینه تشکیل می‌شود که هم دردسر برای سازمان جنگل‌ها و هم مردم ایجاد می‌گردد که همه این موارد مستند نمودن اراضی را توجیه می‌کند.

خداییان تصریح کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از این اراضی مستند شدند و برای آن‌ها سند مالکیت صادر شده، اما این اسناد، اسناد مالکیت کاداستری نیست و حدود اراضی دقیقا مشخص نشده است لذا لازم است این اسناد تبدیل به اسناد کاداستری شود و مالکیت دولت به نحو صحیحی تثبیت گردد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه تفاهم نامه مذکور زمینه کاداستری کردن اسناد را فراهم می‌کند، گفت: این تفاهم نامه برای آن است تا با کمک هر دو سازمان، اسناد تبدیل به اسناد کاداستری شود تا در سال جهش تولید بتوانیم قدم مثبی برداریم.

وی افزود: در این تفاهم نامه آسیب شناسی دقیقی صورت گرفته و تلاش شده مواردی که روند انجام امور را کند می‌کند برطرف گردد تا بتوانیم در مدت یک الی دو سال تمام اراضی ملی و منابع طبیعی را دارای اسناد کاداستری کرده تا از بسیاری از دعاوی جلوگیری شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در ذیل این تفاهم نامه کارگروهی نیز از طرف دو سازمان تشکیل شده تا بر اجرای دقیق این تفاهم نامه نظارت کرده تا زودتر به هدفمان برسیم.

مسعود منصور رییس سازمان جنگل‌ها نیز با اشاره به نامگذاری سال به نام جهش تولید، گفت: اگرچه ما سازمان حاکمیتی هستیم و نقشمان در تولید مستقیم نیست، اما از بعضی جهات می‌توانیم از تولید حمایت کنیم.

وی افزود: بسیاری از اراضی کشاورزی در جریان سیلاب‌ها آسیب می‌بینند که همین امر سبب ضربه خوردن به روند تولید می‌شود دراین میان فعالیت‌های سازمان جنگل‌ها نقش غیر مستقیمی در خفظ تولید دارد.

منصور با اشاره به همکاری صورت گرفته با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته می‌خواهیم تا پایان امسال ٣٠ میلیون هکتار اراضی ملی را منجر به صدور اسناد کاداستری کنیم. همچنین قصد داریم تا پایان سال، همه جنگل‌های کشور دارای اسناد تک برگی شوند از سویی دیگر در حوزه اراضی ساحلی نیز قرار است اسناد تک برگی صادر شود.

رییس سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: این تفاهم نامه در راستای اجرای طرح کاداستر منعقد می‌شود و برخی از مسایلی که ممکن استروند را کند کند شفاف سازی خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشحالم از اینکه رییس سازمان ثبت اسناد به این امر توجه کردند و امید است با این پشتیبانی، جزو کشور‌هایی شویم که طرحکاداستر را با سرعت انجام می‌دهد.

گفتنی است در پایان جلسه تفاهم نامه مذکور به امضای روسای سازمان ثبت اسناد و سازمان جنگل‌ها رسید.

در ادامه مسعود منصور رئیس سازمان جنگلها در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که برنامه این سازمان برای سال ۹۹ چیست گفت: این دستورالعمل دائمی است که البته کارگروهی در ذیل این دستورالعمل پیش بینی شده تا موارد دارای ابهام را برطرف کرده و درصد پیشرفت کار را رصد کند.

وی ادامه داد: برای سال ۹۹ باید شاهد یک جهش عملکرد نسبت به سال‌های قبل بود ما در سال‌های قبل توانسته‌ایم حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیون هکتار از اراضی را دارای اسناد کاداستری کنیم که در صدد هستیم در سال جدید حداقل ۳۰ میلیون هکتار را انجام دهیم که اولویت با باقی مانده جنگل‌های ما و اراضی ساحلی است که اهمیت بیشتری برای کشور دارد.

منصور در پاسخ به این سوال که بیشتر پرونده‌های که قضایی می‌شود مربوط به کدام یک از اراضی سازمان است، افزود: ما دارای دو نوع پرونده قضایی هستیم که یکی از آن پرونده کیفری است که عمدتادر مناطق جنگلی و ساحلی ما انجام می‌شود و بخشی از پرونده‌هایی که دارای تصرف عدوانی است اغلب در اراضی حریم شهر هست که هم سازمان جنگل‌ها و هم همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی نسبت به آن مسئولیت دارد که ما این هدف گذاری را در اولویت طرح کاداستر گذاشتیم.

رییس سازمان جنگل‌ها ادامه داد: پدیده‌های که مکان محور هستند اگر حدود محدوده مالکیت‌ها دقیق مشخص گردد و مبتنی بر استاندارد‌ها باشد همیشه امکان اشتباه حداقل وجود دارد.

وی افزود: در اسناد کاداستری حدود دقیقا مشخص شده لذا امکان اشتباه به حداقل می‌رسد و تخلفات نیز به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

منصور تاکید کرد: سالانه بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون استعلام صورت می‌گیرد و زمانی که اسناد کاداستری نیستند پاسخ به این استعلامات مستلزم بازدید‌های میدانی است، اما با کاداستری شدن اسناد می‌توان این استعلامات با انجام یک کار دفتری انجام داد لذا روند پاسخ به استعلامات که گاهی تا چند ماه به طول می‌انجامید به طور چشمگیری تقلیل دهیم.

در ادامه خداییان رییس سازمان ثبت اسناد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با امضای این تفاهم نامه تا چه اندازه از پرونده‌های ورودی قوه قضاییه جلوگیری می‌شود گفت: بیش از هشتاد درصد از اراضی کشور اراضی ملی و منابع طبیعی هستند و معمولا این اراضی بیش از سایر اراضی در معرض تجاوز و تعدی افراد سودجو هستند.

وی ادامه داد: ما هر ساله مواجه با تصرف عدوانی و تصرف به اراضی ملی و تغییر کاربری‌های غیر مجاز هستیم و از طرف دیگر با توجه به اینکه مرز‌ها به صورت دقیق مشخص نیستند و در عین حال به دلیل بلایای طبیعی مانند سیل مرز‌ها جا به جا می‌شوند هدف آن است که ما با کمک سازمان جنگل‌ها نسبت به کاداستری نمودن اسناد ملی اقدام کنیم.

خداییان گفت: اجرای طرح کاداستر یک طرح ملی است که در ابعاد مختلف تاثیر گذار است که یکی از آثار آن کاهش پرونده به دستگاه قضایی است که هر سال ما شاهد اختلافات زیادی بین مردم و سازمان جنگل‌ها هستیم چرا که تداخل مرز وجود دارد و مدعی هستند که مرز‌ها تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: زمانی که کاداستر اجرا شود با توجه به اینکه حدود اراضی مشخص می‌گردد امکان تغییر مرز وجود ندارد از طرف دیگر با توجه به اینکه تمام اطلاعات اراضی ملی در سامانه ثبت می‌شود لذا پاسخ به استعلامات به موقع داده خواهد شد و امکان پاسخ خلاف واقع وجود ندارد که این امر هم موجب تسریع در رسیدگی‌های قضایی می‌شود و هم در سرمایه گذاری در کشور موثر خواهد بود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: امروزه اگر دولت می‌خواهد قطعه زمینی را به یک سرمایه گذار واگذار کند باید از ده‌ها مرجع استعلام کند که اگر طرح کاداستر اجرا شود دیگر نیازی به این استعلامات وجود ندارد؛ چرا که همان مرجعی که می‌خواهد زمین را واگذار کند می‌تواند تمام اطلاعات را از سیستم به دست آورد.

وی با بیان اینکه همواره همکاری با سازمان جنگل‌ها از سوی مجموعه سازمان ثبت وجود داشته است تاکید کرد: هدف از این تفاهم نامه آن است که در سال جهش تولید یک اقدام جهادی انجام دهیم یعنی یک جهادی در زمینه مستند نمودن اراضی ملی و منابع طبیعی انجام گیرد.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره مشکل سازمان ثبت برای بودجه اجرای طرح کاداستر گفت: یکی از عواملی که اجرای طرح کاداستر را در سال‌های گذشته به تعویق انداخت بحث بودجه آن بود که خوشبختانه امسال مجلس شورای اسلامی با ما همکاری داشته و مبلغی را اختصاص دادند که با توجه به این بودجه اختصاص داده شده سعی کردیم تمام دستگاه‌ها را به میدان آوریم و با انعقاد تفاهم نامه و با فراخوان اسناد دفترچه‌ای و تعویض آن به اسناد کاداستری جهشی در جهت صدور اسناد کاداستری داشته باشیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *