رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ضرورت استفاده از ظرفیت شورایاران در بحران‌هایی مانند کرونا

10:06 - 30 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۲۲۰۵۶
رابط منطقه ۱۲ در صحن شورای شهر تهران گفت: تجربه حضور گسترده شورایاران در مبارزه با کرونا نشان داد در بحران‌ها به مدیریت واحد نیازمندیم.

- میکائیل سعید در صحن شورای شهر تهران گفت: تجربه حضور گسترده شورایاران در مبارزه با کرونا نشان داد در بحران‌ها به مدیریت واحد نیازمندیم.

رابط منطقه ۱۲ در صحن شورای شهر تهران در ارتباط با موقعیت جغرافیایی منطقه گفت: منطقه ۱۲ با وسعیت ۱۶۰۰ هکتاری جمعیتی ۲۳۹ هزار نفری دارد. این منطقه ۱۴ محله و ۶ ناحیه ۵۹ هزارکیلومتر مربع بافت فرسوده دارد به عبارت بهتر ۶۰ درصد این منطقه فروده و ۲۰ درصد نیز دارای بافت ناپایدار است. مساحت کل فضای سبز ۲۱۸۱۸۱۶ متر مربع و دارای ۵۸ بوستان است. همچنین منطقه ۱۲ دارای جمعیتی ۳۲۹ هزار نفری است و حدود ۷۸ هزار خانواده در این منطقه سکنی دارند.

وی در ارتباط با فرصت‌های این منطقه گفت: این منطقه دارای ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذران اقتصادی است. از سوی دیگر حضور فعالین اجتماعی به ویژه سازمان‌های مردم نهاد و کانون‌های محلی ظرفیت منحصر به فردی را برای محلات منطقه ۱۲ به وجود آورده است. وی همچنین وجود اماکن مذهبی، تاریخی، وزارت خانه‌ها و مجلس، ظرفیت گردشکری مناسب و وجود بازار بزرگ تهران در این منطقه را دیکر ظرفیت‌های منطقه ۱۲ اعلام کرد.
سعید به تشریح مهمتری تهدیدات منطقه ۱۲ پرداخت و تصریح کرد: بافت فرسوده این منطقه، آلودکی صوتی و آلودگی هوا، بلاتکلیفی پروژه‌های نیمه تمام به علت کمبود نقدنگی و اعتبار، آمار بالای تراکم جمعیت، کمبود پارکینگ در موقعیت جغرافیایی بازار و وجود آسیب ها‌ی اجتماعی (هرندی و شوش) از جمله مشکلاتی است که این منطقه با آن روبه‌رو است.

این شورایار منطقه ۱۲ در ادامه به تشریح اقدامات شورایاری یا کارگروه‌های تخصصی شش گانه پرداخت و تاکید کرد: در این مدت کارکروه‌های تخصصی شورایاری‌ها با تاکید ستاد شورایاری‌ها نسبت به شناسایی ابرمسئله و مسائل مهم و اولویت دار محلات منطقه اقدام کردند و در اجرای فرآیند سند توسعه محلات اثر گذار بودند.

وی ادامه داد: استفاده از پتانسیل‌های سرای محلات جهت فعال کردن پایگاه‌های اجتماعی در محلات تختی، هرندی و امامزاده یحیی و آموزش و آگاهی شهروندان از امتیازات شهرداری جهت نوسازی بافت فرسوده از جمله اقدامات شورایاران در محلات منطقه ۱۲ بوده است.

سعید تصریح کرد: شناسایی آلونک‌های و خانه‌های تحت مالکیت توزیع کنندگان مواد مخدر و تشویق به استفاده از بسته‌های تشویقی نوسازی و تجمیع بافت فرسوده جهت جلوگیری از تجمع فروشندگان مواد مخدر در منازل فرسوده و غیر قابل سکونت و تهیه جهیزیه، سیسمونی و اقلام مصرفی نیازمندان محلات منطقه با مشارکت شورایاری، جوانان و خیرین محله از دیگر اقدامات شوریاران بوده است.

این شورایار منطقه ۱۲ از حفاظت از فضای سبز و درختان محلات منطقه و پیگیری جهت احداث بوستان محلی و شناسایی و ارتباط با کنشگران اجتماعی، فرهنگی، شهری و سمن‌ها توسط شورایارن خبر داد و پیگیری معضلات ترافیکی منطقه از جمله (چهارراه گلوبندک، سیروس و مولوی) و برگزاری جلسات منظم کارگروه‌های تخصصی با معاونت‌های تخصصی منطقه جهت رفع مشکلات منطقه را به عنوان خدمات شورایاران برشمرد.

وی همچنین مسائل مهم محلات منطقه ۱۲ را به ترتیب اولویت آسیب‌های اجتماعی، ترافیک منطقه، بهم تنیدگی خطوط برق و خطر آتش سوزی، فرسودگی شبکه فاضلاب عنوان کرد و گفت: استفاده از بسته‌های جهت نوسازی بافت فرسوده (تجمیع پلاک، افزایش ارتفاع و...)، احداث پارکینگ طبقاتی و استفاده از ماشین‌های برقی جهت حمل و نقل مسافران از دروازه دولت تا بازار که منجر به کاهش آلودگی‌ها صوتی و کاهش حجم ترافیک می‌شود، جابجایی بازار‌های لوازم خانگی و ماهی فروشان در سطح منطقه، جمع آوری کارگاه‌های قیام و چهارراه گلوبندک و اعلام منطقه ۱۲ به عنوان قطب گردشگری شهر تهران از جمله موضوعاتی است  با توجه به جمع بندی شورایاران در جلسات و کارگروه‌های تخصصی پیشنهادات زیر را به عنوان راه حل برای عبور از مشکلات منطقه ۱۲ باید مدنظر قرار گرفته شود.

رابط منطقه ۱۲ همچنین از اقداماتی که در زمان شیوع کرونا توسط شورایاران در محلات منطقه صورت گرفته گزارشی به اعضای شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرد و گفت: ممنون می‌شویم اگر  ترتیبی اتخاذ شود تا جدول زمان بندی و مکان‌های محل مورد نظر به شورایاری‌های محلات آن منطقه اعلام و همکاری لازم  انجام شود

سعید به تشریح اقدامات شورایاری‌ها در مبارزه با کرونا پرداخت و تاکید کرد: اختصاص بخشی از یارانه دریافتی شورایاران جهت مبارزه با کرونا و جمع آوری کمک‌های خیرین محلات منطقه، کارگاه‌های محلی تولید ماسک و گان بیمارستانی، ضدعفونی معابر، اماکن عمومی و درب منازل (خرید واتر جت و پمپ ضدعفونی کننده)، نظارت برعملکرد شهرداری در ضدعفونی معابر و اماکن عمومی، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، طبخ غذا و تهیه آبمیوه طبیعی ویژه بیماران و کادر درمان، ارتباط نزدیک شورایاران با مراکز درمانی، بهداشتی و بیمارستان‌ها، تهیه سبد کالا و پک بهداشتی جهت توزیع بین نیازمندان محلات، تولید و انتشار محتوای آموزشی با موضوع پیشگیری از کرونا دربیش از ۵۰ کانال و گروه‌های مجازی محلی و منطقه، همکاری در امر پویش غربالگری با شهرداری و وزارت بهداشت، طرح سرویس دهی خرید ویژه سالمندان و بیماران محله، حضور در شبکه‌های تلویزیونی برای تشریح اقدامات کرونایی شورایاران، هماهنگی و تعامل با دیگر سازمان‌ها و نهاد‌ها در مبارزه با کرونا، سازماندهی بیش از ده هزار نفر در محلات منطقه ۱۲ جهت مقابله با کرونا از جمله جوانان و بانوان بخشی از اقداماتی است که در ایام از سوی شورایاری‌ها انجام شده است.

سعید در پایان در بحث مقابله با ویروس کرونا پیشنهاد داد که از سوی اعضای شورای شهر تهران تقدیر و‌تجلیل از فعالین حوزه کرونا بعد از شکست این ویروس منحوس صورت گیرد و مشکل و معضل اصلی در این بحران عدم مدیریت فرماندهی واحد بود که اکنون یش از هر زمانی نیاز به مدیریت یکپارچه شهری داریم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *