بورسیه ۵۰۰ دلاری IOC به جیب چه کسانی می‌رود؟

10:10 - 01 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۲۳۰۴
در حالی که کمیته بین‌المللی المپیک بورسیه ۵۰۰ دلاری را برای ورزشکاران منتخب و شاخص کشور‌های مختلف در نظر گرفته است، اما ظاهراً برخی از این نفرات از دریافت این حقوق محروم هستند.

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در راستای حمایت مالی از ورزشکارانی که برای کسب سهمیه و پس از آن حضور در بازی‌های المپیک آماده می‌شوند در قالب بورسیه و به منظور اموری مانند تأمین کمک هزینه تمرین و اردو‌های برون مرزی، کمک هزینه جذب مربی اختصاصی خارجی، تهیه تجهیزات تخصصی یا کمک هزینه درمان و... ماهانه ۵۰۰ دلار به این ورزشکاران پرداخت می‌کند.

کشور‌های عضو کمیته بین‎المللی المپیک برای هر دوره از بازی‎های المپیک می‎توانند ۹ تا ۱۰ ورزشکار از رشته‎های مختلف المپیکی خود را به IOC معرفی کنند تا از این کمک‌‎های مالی بهره‌مند شوند.

حسن یزدانی (کشتی آزاد)، محمدعلی گرایی (کشتی فرنگی)، کیانوش رستمی (وزنه‌برداری)، ناهید کیانی (تکواندو)، نوشاد عالمیان (تنیس روی میز)، الهه احمدی (تیراندازی)، حسین رسولی (دوومیدانی)، علی پاکدامن (شمشیربازی)، نازنین ملایی (قایقرانی) و رزیتا علیپور (کاراته) ۱۰ ورزشکار ایران هستند که برای المپیک توکیو بورسیه کمیته بین‌المللی المپیک شدند.

اما موضوعی که در این بین اهمیت پیدا می‌کند این است که آیا این مبالغ به حساب ورزشکاران واریز می‌شود یا خیر.

برخی از ورزشکاران مانند کیانوش رستمی از وزنه‌برداری و حسینی رسولی در دوومیدانی مدعی شده‌اند که در این مدت هیچ پرداختی به آن‌ها صورت نگرفته است.

حقوق بورسیه ها را ریالی پرداخت می‌کنیم

این در حالی است که صالحی‌امیری، رییس کمیته ملی المپیک چندی پیش درباره نحوه پرداخت حقوق ورزشکارانی که توسط کمیته بین‌المللی المپیک بورسیه شده‌اند گفت: این بورسیه به ۱۰ نفر تعلق می‌گیرد و IOC تعهد کرده است ماهی ۵۰۰ دلار به این افراد پرداخت شود که ما به صورت ریالی به این ۱۰ نفر به نرخ بانک مرکزی پرداخت می‌کنیم. چون تبادل اداری نداریم پول نزد کمیته بین‌المللی المپیک می‌ماند.

البته کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک نیز در این خصوص عنوان کرده است که این مبالغ به حساب فدراسیون‌های مربوطه واریز می‌شود و آنها باید پرداخت را انجام دهند.

با این حساب باید دید آیا فدراسیون‌ها این مبالغ را به حساب ورزشکارانشان پراخت کرده‌اند یا خیر؟

این حقوق در قالب ۳ پکیج ۴ ماهه (مجموعاً ۱۲ ماه یا همان یک سال) توسط IOC پرداخت می‌شود که تاکنون ۲ مرحله آن توسط کمیته بین‌المللی المپیک پرداخت شده، اما کمیته المپیک کشورمان تنها یک مرحله پرداختی به ورزشکاران داشته است، هر چند همانطور که گفته شد برخی ورزشکاران مانند رستمی و رسولی مدعی هستند حتی همین یک دوره را هم از فدراسیون دریافت نکرده‌اند.

از سوی دیگر در این بین علی پاکدامن در شمشیربازی از دریافت کامل این حقوق خبر داده است. وی حتی عنوان کرد که حقوق این ۲ دوره را دریافت کرده است.

علی قارداشی، رییس فدراسیون تنیس روی میز و علیرضا سهرابیان، رییس فدراسیون قایقرانی نیز از پرداخت این مبلغ به ورزشکارانشان خبر داده‌اند. فدراسیون کشتی نیز تا کنون همان یک نوبت پرداختی را به ۲ ورزشکار خود داشته است، اما دادگر، رییس فدراسیون تیراندازی از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

درباره حقوق کیانوش اظهار نظر نمی‌کنیم

محسن بیرانوند، دبیر فدراسیون وزنه‌برداری نیز در گفت‌وگو با میزان در واکنش به ادعای کیانوش رستمی و گلایه‌های وی نیز گفت: بهتر است من در این خصوص اظهار نظر نکنم و موضوع را از طریق کمیته ملی المپیک پیگیری کنید.

حقوق بورسیه‌ها را به حساب فدراسیون‌ها واريز می‌کنیم

البته کیکاووس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد چگونگی حمایت مالی از ورزشکاران بورسیه شده و روند انجام آن گفت: مبلغ موردنظر به حساب فدراسیون مربوطه واریز می‌شود. کمیته ملی المپیک این موضوع را به صورت مکتوب به رئیس فدراسیون اطلاع رسانی می‌کند تا اقدام لازم برای اختصاص آن به ورزشکار انجام شود. متعاقباً از طرف فدراسیون هم باید مستندات لازم برای تخصیص رقم موردنظر به ورزشکار مربوطه در اختیار کمیته ملی المپیک قرار بگیرد.

اما حتی با وجود این اظهارات ورزشکارانی نظیر کیانوش رستمی از عدم پرداخت حقوقشان گلایه‌مند هستند و خواستار شفاف‌سازی مسئولان ورزش در این خصوص شده‌اند و باید دید در این بین کم‌کاری از سوی کدام طرف بوده است؛ کمیته ملی المپیک یا فدراسیون‌های مربوطه؟!



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *