رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اظهارات جنجالی تهیه کننده سریال «موسی (ع)»/بلاتکلیفی تماشاخانه‌های تئاتر

17:51 - 10 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۵۰۲۶
دهمین روز از خرداد ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهارات احمد میرعلایی پیرامون آخرین روند ساخت سریال «موسی (ع)» اشاره کرد.

- دهمین روز از خرداد ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهارات احمد میرعلایی پیرامون آخرین روند ساخت سریال «موسی (ع)» اشاره کرد.

سریال «موسی (ع)» با کمترین هزینه و بهترین کیفیت ساخته می‌شود

- آثار تاریخی مذهبی همواره از جمله سریال‌های پرمخاطب و پربیننده دهه‌های اخیر تلویزیون بوده‌اند، آثاری که به استناد آیات قرآن کریم و یا روایات و تاریخ شیعه ساخته شده و همیشه مخاطبان بسیاری را پای جعبه جادو نشانده است.

سریال‌هایی همچون «مردان آنجلس»، «یوسف پیامبر (ع)»، «امام علی (ع)»، «مختارنامه» و «ولایت عشق» از جمله آثار سریالی تاریخی مذهبی هستند که با وجود بازپخش متداوم همواره با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده است. حال پس از «سریال حضرت یوسف (ع)» بار دیگر تلویزیون در آستانه ساخت دو اثر تاریخی مذهبی با نام‌های «سلمان فارسی» و «موسی (ع)» قرار دارد.

سریال موسی (ع) که در ابتدا با عزم جدی کارگردان این اثر در حال پیشرفت بود، به یکباره با بیماری شورجه مواجه شد، جمال شورجه کارگردان این مجموعه تاریخی مذهبی دچار سکته مغزی شد و سبب شد تا روند تولید این مجموعه تلویزیونی به تاخیر بیفتد اما چندی نگذشت که احمد میرعلایی تهیه کننده سینما و تلویزیون با از سر گرفتن کارهای پیش تولید این مجموعه عظیم خبر از پیگیری های جدید برای ادامه مراحل پیش از پیش تولید این سریال داد. 

حال که با شیوع سراسری بیماری کرونا عرصه تولید سینما و تلویزیون نزدیک به چهار ماه متوقف شده بود، خبرنگار گروه فرهنگی با احمد میرعلایی تهیه کننده سریال تلویزیونی «حضرت موسی (ع)» به گفتگو نشسته و تمامی مراحل ساخت این اثر بزرگ تلویزیونی را جویا شده است.

«بی بی سی» برای ساخت سریال «موسی (ع)» حاشیه‌سازی می‌کند

میزان: پروژه تلویزیونی موسی (ع) از سال پیش وارد روند جدی پیش تولید شده است، این اثر در حال حاضر در چه مرحله‌ای به سر می‌برد؟

میرعلایی: خوشبختانه مراحل پیش از پیش تولید سریال به خوبی سپری می‌شود و تیم تولید زیر نظر جمال شورجه مشغول آماده سازی مقدمات جهت آغاز پیش تولید و ورود به مراحل پیشین فیلمبرداری است.

میزان: آیا شیوع کرونا بر روند پیش تولید سریال موسی (ع) نیز تاثیر داشت؟

میرعلایی: بدون شک نمی‌توان تاثیر بیماری کرونا و شیوع آن را بر پروژه منکر شد، اما ما تمام تلاشمان را انجام دادیم تا این بیماری نتواند در روند پیش تولید خللی ایجاد کند، همچنان کار روی فیلمنامه ادامه داشته و از سویی مراحلی همچون تحقیق بررسی برای ساخت و طراحی صحنه و همچنین جلوه‌های ویژه در حال انجام است.

ما در حال بخش عمده‌ای از مراحل پیش از پیش تولید را پشت سرگذاشته‌ایم، مراحلی که به حضور مستقیم و مستمر کارگردان نیاز نداشته و در کل به جلو رفتن پروژه کمک شایانی می‌کند، مراحل ساخت اثر به هیچ وجه متوقف نشده است.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

نگاهی به عرصه نمايش پیش و پس از دوران اوج کرونا

- عرصه هنرهای نمایشی کشور طی نزدیک به چهار ماه گذشته دچار تغییری بزرگ و البته اجباری بوده است، اتفاقی که بسیاری آن را ضربه‌ای جبران ناپذیر بر بدنه این هنر می‌دانند و برخی دیگر آن را فرصتی برای ایجاد تغییر در ذائقه مخاطب و کیفیت آثار تلقی می‌کنند. 

اوایل اسفند ماه سال گذشته و با پایان یافتن سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گروه‌های نمایشی آماده اجراهای پایانی سال و ورود به تئاتر در سال جدید بودند اما به یکباره بعد از شیوع گسترده کرونا همه چیز تحت الشعاع قرار گرفت.

تعطیلی تماشاخانه‌های تئاتر باعث شد تا بسیاری از تهیه کنندگان و عوامل عرصه هنر نمایش که در تاریخ اسفند ماه سال گذشته اثری را روی صحنه داشتند با ضررهای سنگین مالی روبرو شوند، البته در دوران شروعی کرونا اکثریت اهالی تئاتر امیدوار به بازگشایی زودهنگام تماشاخانه‌ها بودند و هیچکس انتظار چنین تعطیلی طولانی مدتی را نداشت.

از سویی لغو برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر دانشجویی در زمان مقرر خود بدون شک مهمترین ضربه به تئاتر مستعد دانشجویی بود، جشنواره‌ای که هر ساله در تاریخ اردیبهشت ماه برگزار می‌شد اما با ادامه تعطیلات تاریخ برگزاری خود را تعویق انداخت. 

بسیاری از هنردوستان جامعه تئاتر را ضعیف ترین جامعه در ایام کرونا می‌دانند، جامعه‌ای که با توجه به دستمزدهای پایین و مقطعی با روی صحنه بودن به بقای مالی خود ادامه می‌دهد و حال پس از چهار ماه تعطیلی مشکلات معیشتی فراوانی را برای آنها به وجود آورده است.

از سویی مهمترین اتفاق تئاتری در کشور که به نوعی سال تحویل تئاتر ایران محسوب می‌شود نیز تحت الشعاع ویروس کرونا و تعطیلات قرار گرفت، اردیبهشت تئاتر ایران که همواره با برگزاری جشن‌های مخصوص به خود همچون جشن بازیگر روبرو بود به طور کلی تعطیل شد تا ضربه ای دیگر به بدنه نحیف عرصه هنر نمایش وارد شود. 

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

فعالیت اجتماعی خود را بدون چشم داشت به حقوق و مزایای

روایتی از ایثار و فداکاری مادر شهید كامران گنجى در «تابنده»

حسین گلدوست در گفت‌وگو با پیرامون مضمون و موضوع کتاب «تابنده» گفت: داستان کتاب «تابنده» درباره زندگی مادر اولین شهید زرتشتی است. تابنده گنجی زندگی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و موفقیت‌های قابل توجهی را به دست آورد.

وی در مورد بخش‌های اولیه کتاب «تابنده» ابراز کرد: کتاب «تابنده» زندگی مادر شهید کامران گنجی را بیان می‌کند. در فصل‌های ابتدایی کتاب به دوران کودکی تابنده کنجی پرداخته شده و در ادامه به فعالیت‌ها و سخت کوشی زنی تنها و درد کشیده که با استقامت و صبر آینده‌ای روشن را برای خود رقم زده را بیان نموده است.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

گلدوست مهمترین فصل کتاب «تابنده» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: بی شک مهمترین بخش کتاب «تابنده» مربوط به زمان شهادت شهید کامروان گنجی است، او به همراه سایر هم رزمانش در جبهه‌های غرب ایران در روز‌های ابتدایی حمله رژیم بعثی عراق راه را بر دشمن بسته و اجازه ورود دشمن به خاک کشور را نداده بودند، کامران گنجی به همراه سایر همرزمان سپاهی و ارتشی تلاش فراوانی برای مبارزه با دشمن کرد و در نهایت با برخورد گلوله خمپاره به سرش به شهادت می‌رسد، مادرش که پس از فوت همسر سرپرست خانواده بود به یکباره غم فرزند شهید را متحمل شد، این در حالی بود که وی شرایط اقتصادی مناسبی نداشته و به نوعی با نگرانی و چالش رو به رو شده بود.

وی به زندگی تابنده گنجی اشاره و اظهار کرد: تابنده پس از شهادت فرزند اولش گویی تنها تکیه گاه خود را پس از همسر از دست می‌دهد و این موضوع باعث افسردگی و ناامیدی او می‌شود، به گفته خودش زمانی که همه در‌ها را به سوی خود بسته دید با پناه بردن به خدا و در پیش گرفتن عبادت به زندگی بازگشت و تلاشی وافری برای زندگی موفقیت و آرامش دختران خود در پیش گرفت، او پس از مدتی پرستار شده و در بیمارستانی مشغول بکار شد تا علاوه بر تامین مخارج خدمات بسیاری را به جامعه ارائه کند.

وی داستان زندگی کتاب «تابنده» را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: کتاب «تابنده» داستانی آموزنده و حقیقیتی از زندگی مادر شهیدی است که در کوران حوادث قرار گرفته بار‌ها به زمین می‌خورد، اما هر بار به نیروی معنوی و اتکا به خداوند صبر را پیشه کرده و به راه خود ادامه می‌دهد، تبدیل شدن به یک انسان مفید برای جامعه یک نکته ارزشمند است که در کتاب «تابنده» بار‌ها به آن اشاره شده است.

وی پیرامون جذابیت کتاب «تابنده» ابراز کرد: کتاب «تابنده» نکته‌ای جذاب در خود دارد و آن هم روایت حقیقی و صادقانه یک مادر است، من معتقدم او می‌تواند برای افراد جامعه الگو باشد، زیرا جنبه سخت کوشی را در خود نهفته دارد، تلاش او در حوزه کاری نیز ستودنی است، وی در بسیاری از موارد فعالیت اجتماعی خود را بدون چشم داشت به حقوق و مزایای ادامه می‌داد.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

جدیدترین تصاویر از فیلم «کریستوفر نولان» منتشر شد

انفجار واقعی «بوئینگ ۷۴۷» در فیلم سینمایی «تِنِت»

- کریستوفر نولان در مصاحبه با مجله «توتال فیلم» در رابطه با سکانس انفجار هواپیما در فیلم «تِنِت» گفت: در ابتدا قصد داشتیم از مدل‌های مینیاتوری برای هواپیما و ساختمان استفاده کنیم و سپس با استفاده از جلوه‌های ویژه این سکانس را تکمیل کنیم، اما یکی از اعضای تیم محلی عظیم از قبرستان هواپیمای‌های قدیمی در ویکتوریا ویل کالیفرونیا را به ما معرفی کرد و پس از بررسی هزینه‌ها به این نتیجه رسیدیم که خریدن و منفجر کردن یک بوئینگ ۷۴۷ قدیمی بسیار مقرون به صرفه‌تر و همچنین تاثیرگذار‌تر از استفاده از CGI در این سکانس خواهد بود.

«کریستوفر نولان» کارگردان برجسته سینمای جهان که آثاری همچون سه گانه بتمن، تلقین و میان ستاره ای را در کارنامه دارد، از جمله فیلمسازانی است که خواهان بازگشایی هر چه سریعتر سینماها در هالیوود است، وی به تازگی فیلم سینمایی «تِنِت» یا انگاشته را آماده اکران می‌بیند. 

  • بیشتر بخوانید:
  • جدول فروش هفتگی سینمای هالیوود را اینجا مشاهده کنید

«انگاشته» یا همان «تنت» جدیدترین ساخته کارگردان مطرح سینمای جهان بدون شک شاید مهمترین ساخته سینمایی سال آینده میلادی باشد که هم اکنون تمامی بازیگران خود را شناخته است.  

در خلاصه داستان فیلم «انگاشته» یا همان «تنت» آمده است: دو جاسوس بین‌المللی حرفه‌ای برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم، درگیر ماجرا و توطئه‌ای پیچیده می‌شوند؛ از جمله یک فناوری بی‌مانند که امکان وارونگی زمان را به بشر داده‌ است.

این فیلم در ژانر اکشن دلهره‌آور به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی کریستوفر نولان است. انگاشته در تاریخ ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰ توسط برادران وارنر اکران خواهد شد.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

آخرین خبرها از دوران کرونایی عرصه هنرهای نمایشی

- عرصه هنرهای نمایشی کشور طی نزدیک به چهار ماه گذشته دچار تغییری بزرگ و البته اجباری بوده است، اتفاقی که بسیاری آن را ضربه‌ای جبران ناپذیر بر بدنه این هنر می‌دانند و برخی دیگر آن را فرصتی برای ایجاد تغییر در ذائقه مخاطب و کیفیت آثار تلقی می‌کنند.

اوایل اسفند ماه سال گذشته و با پایان یافتن سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گروه‌های نمایشی آماده اجراهای پایانی سال و ورود به تئاتر در سال جدید بودند اما به یکباره بعد از شیوع گسترده کرونا همه چیز تحت الشعاع قرار گرفت

«سودو» بعد از ۱۰ سال متولد شد/ کرونا «بدن دیوانه» را متوقف نکرد

یاسر خاسب کارگردان و بازیگر تئاتر و سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» که سالهاست پیگیر برگزاری فستیوالی بین‌المللی در زمینه تئاتر فیزیکال و حرکت معاصر است، درباره به سرانجام رسیدن این حرکت گفت: سال‌ها به دنبال برگزاری فستیوال گروه «بدن دیوانه» بودیم ولی هر بار به دلیل مشکلات مالی و حمایت نکردن مدیران و مسئولان و پاسخ شفافی که نمی‌دادند، این حرکت به سرانجام نمی‌رسید. حدود ۱۰ سال پیگیر این ماجرا بودیم ولی هیچ مدیر و مسئولی برای اجرایی شدن این اتفاق پا پیش نگذاشت و ما سعی کردیم مانند همیشه، خودمان برای خودمان کاری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر فجر و دانشگاهی ایران توجه ناچیزی به تئاتر فیزیکال و حرکت معاصر می‌شود، افزود: در دانشگاه‌ها هم فضا برای چنین اتفاقاتی بسیار کم است. تنها رویدادی که طی حدود ۲ دهه گذشته به موضوع حرکت توجه کرده بود جشنواره سراسری پانتومیم در بوشهر بود که سال ۸۴ بعد از ۳ دوره برگزاری متوقف شد.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *