ماهیگیری دموکرات‌ها از آب گل آلود در آمریکا/ سوء استفاده سیاسی بایدن از قیام رنگین پوستان

14:17 - 13 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۵۹۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سران حزب دموکرات که در روز‌های ابتدایی اعتراضات مینیاپولیس سکوت کرده و تصور تعمیم آن به دیگر نقاط کشورشان را نمی‌کردند، اکنون به فکر افتاده اند تا از این اعتراضات نهایت بهره برداری ممکن را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نمایند.

- مانینتورینگ حقوق بشر، گسترش تظاهرات و اعتراض‌های ضد نژادپرستی از مینیاپولیس به سایر ایالات آمریکا، مولد دغدغه‌های انتخاباتی تازه‌ای برای جو بایدن و همراهانش بوده است! سران حزب دموکرات که در روز‌های ابتدایی اعتراضات مینیاپولیس سکوت کرده و تصور تعمیم آن به دیگر نقاط کشورشان را نمی‌کردند، اکنون به فکر افتاده اند تا از این اعتراضات نهایت بهره برداری ممکن را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نمایند. آن‌ها در صددند تا اعتراضات رنگین پوستان و حتی سفید پوستان ناراضی از تبعیض نژادی در آمریکا را معطوف به شخص ترامپ کرده و خود را مدافع حقوق سیاهپوستان جلوه دهند. این در حالیست که کارنامه و عملکرد دموکرات‌ها در حوادثی مانند «اعتراضات فرگوسن» و قتل اریک گارنر دستفروش سیاهپوست آمریکایی در سال ۲۰۱۴ کاملا مخدوش است.

اعتراضات آمریکا

حمایت اولیه دموکرات‌ها از سرکوب اعتراضات مینیاپولیس

طی ساعات اولیه‌ای که تصاویر مربوط به کشته شدن "جرج فلوید" توسط افسر نژادپرست پلیس منتشر شد، شاهد شکل گیری اعتراضات پراکنده و محدودتری در مینیاپولیس بودیم. در چنین شرایطی شهردار مینیاپولیس و اعضای شورای شهر آن، جملگی از سرکوب اعتراضات حمایت کردند تا شاهد شکل گیری اعتراضات گسترده‌تر در این شهر نباشند. جهت درک این ماجرا کافی است نیم نگاهی به تعلقات سیاسی مقامات حاکم بر این شهر بیاندازیم. شورای شهر مینیاپولیس دارای ۱۳ عضو می‌باشد که ۱۲ تن از آن‌ها دموکرات و یکی از آن‌ها متعلق به "حزب سبز" می‌باشد. به عبارت بهتر، هیچ جمهوریخواهی در شورای شهر مینیاپولیس حضور ندارند. "جاکوب فری" شهردار این شهر نیز دموکرات می‌باشد. در ایالت مینه سوتا (ایالتی که شهر مینیاپولیس در آن قرار دارد) نیز دموکرات‌ها قدرت کامل را در اختیار دارند. "تیم والس" فرماندار ایالت مینه سوتا، یک دموکرات سرسخت است! امی کلوبوچار و  تینا اسمیت دو سناتور ایالت مینه سوتا در مجلس سنا نیز هر دو متعلق به حزب دموکرات هستند. اعضای مجلس نمایندگان ایالت مینه سوتا نیز همین طور!

سوال اصلی اینجاست که چرا در بحبوحه اعتراضات مینیاپولیس، هیچ گونه تلاشی از سوی این مقامات دموکرات برای گفتگو با معترضین و آرام کردن آن‌ها صورت نمی‌گیرد؟ چرا در روز‌های اول اعتراضات (سه شنبه و چهار شنبه هفته گذشته)، دموکرات‌ها قویا از عملکرد پلیس در سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز حمایت کردند؟

اعتراضات آمریکا

رمزگشایی از دیدار بایدن با رهبران سیاهپوست آمریکا

ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود! جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امسال، قصد دارد "اعتراضات ساختاری" شهروندان آمریکایی و خصوصا رنگین پوستان نسبت به نژادپرستی سیستماتیک درا ین کشور را به "نارضایتی از ترامپ" تقلیل دهد. چنانچه خبرگزاری فرانسه گزارش داده است، جو بایدن در دیدار با رهبران سیاهپوستان که به خاطر قتل جورج فلوید برگزار شده بود، عملکرد دونالد ترامپ را محکوم و از بی عدالتی و نژادپرستی در ایالات متحده به شدت انتقاد کرده است! او به رهبران سیاهپوستان وعده داده است که مشکلات اقتصادی و معیضتی آن‌ها را در صورت حضور در کاخ سفید حل و فصل کند! "ارنست اونز" نویسنده مشهور آمریکایی در یکی از تازه‌ترین مقالات خود در خصوص شخصیت بایدن و نژادپرستی وی می‌نویسد:" بایدن یک نژادپرست است. در این موضوع شکی وجود ندارد. با این حال نژادپرستی ترامپ نسبت به نژادپرستی بایدن صریح‌تر بیان می‌شود. برای نژادپرست بودن نیاز ندارد شما به صورت مستقیم و صریح از برتری نژادی سفید پوستان دفاع کنید و الفاظ رکیک را خطاب به رنگین پوستان به کار ببرید. نژادپرستی می‌تواند خود را به صورت سیستماتیک و در رفتار و گفتار شما بروز دهد، به گونه‌ای که محصول آن تقویت نژادپرستان (در مقابل اقلیت‌های نژادی در آمریکا) باشد. بایدن نیز دقیقا همین طور است. او در جریان رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ (قبل از اینکه به معاونت اوباما برگزار شود)، اوباما را نخستین آفریقایی- آمریکایی خواند که فردی منظم، پاک و دارای ایده محسوب می‌شود! او حتی به تازگی و در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نیز سیاهپوستان را محکوم کرد که باید به وی رای دهند! "

خرسندی دموکرات‌ها از ادامه سرکوب سیاهپوستان

بدون شک دموکرات‌ها اقدامی عملی در راستای مواجهه با پلیس فدرال و گارد ملی که برای سرکوب رنگین پوستان به ایالات و شهر‌های مختلف روانه شده اند صورت نمی‌دهند! نظرسنجی مشترک اخیر یاهو و یوگاو نشان می‌دهد که ۵۲ درصد از شهروندان آمریکایی وی را فردی نژادپرست می‌دانند. از سوی دیگر، این نظرسنجی که پس از اعتراضات مینیاپولیس صورت گرفته است نشان دهنده برتری ۸ درصدی بایدن بر ترامپ (در سطح ملی) می‌باشد. این دقیقا همان چیزی است که سران حزب دموکرات می‌خواهند!

در این نظرسنجی، ۴۵ درصد از رای دهندگان معتقدند که بحران‌های نژادپرستانه در آمریکا طی ده سال اخیر بدتر و سخت‌تر شده است، در حالی که ۴۱ درصد معتقدند ماجرا نسبت به گذشته تغییری نکرده است! در این میان تنها ۱۴ درصد معتقدند که بحران نژادپرستی در این کشور کمتر شده است.

دموکرات‌ها امیدوارند که بتوانند از اعتراضات مینیاپولیس نهایت بهره برداری ممکن را ببرند. درا ین میان، حتی ایده انتخاب یک معاون رنگین پوست از سوی بایدن، به صورتی جدی مطرح شده است. شبکه VOA در این خصوص می‌نویسد:" جو بایدن اعلام کرده بود که حداکثر تا دو ماه دیگر، شریک انتخاباتی خود را معرفی خواهد کرد، اما مرگ یک بازداشتی سیاه‌پوست در مینیاپولیس، به تظاهرات اعتراض‌آمیز و خشونت‌بار گسترده‌ای دامن زد که می‌تواند محاسبه‌های قبلی بایدن، نامزد محتمل حزب دموکرات، برای رقابت با پرزیدنت ترامپ در انتخابات ماه نوامبر ۲۰۲۰ را در هم بریزد. برخی از زنان سیاستمداری که در فهرست گزینه‌های احتمالی بایدن قرار داشتند، پس از تظاهرات روز‌های شنبه و یکشنبه اخیر، موقعیت متفاوتی پیدا کردند. از جمله کیشا لنس باتمز، شهردار رنگین پوست آتلانتا، که نطق پراحساس جمعه‌شب او برای دعوت به آرامش، به سرعت او را به یک چهره ملی تبدیل کرد. "

اعتراضات آمریکا

رنگین پوستان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸، نقش به سزایی در پیروزی اوباما ایفا کردند. سران دموکرات می‌خواهند این بار نیز از رنگین پوستان به عنوان برگ برنده خود در انتخابات استفاده کنند، فارغ از آنکه خود نیز معتقد به سرکوب و اعمال تبعیض نژادی سیستماتیک علیه آن‌ها هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *