عکس| آتش اعتراض‌ها علیه خشونت پلیس به فرانسه رسید

13:06 - 14 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۶۱۳۲
همبستگی به اعتراض ها علیه خشونت پلیس در فرانسه به درگیری میان پلیس و معترضان انجامید.
اعتراض به خشونت پلیس علیه اقلیت‌ها که در هشت روز گذشته سراسر آمریکا را در بر گرفته، به فرانسه نیز سرایت کرد و به اعتراض‌های گسترده علیه پلیس این کشور منجر شد.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، مداخله پلیس به اعتراض‌ها علیه نژادپرستی و خشونت مرگبار این نهاد در فرانسه در روز سه شنبه، به درگیری میان معترضان و نیرو‌های پلیس انجامید. کانون این اعتراض ها، شمال «پاریس»، پایتخت فرانسه بود.
 
عکس| آتش اعتراض‌ها علیه خشونت پلیس به فرانسه رسید

درگیری میان پلیس و تظاهرکنندگان در پاریس در پی آن آغاز شد که حدود ۲۰ هزار معترض فرانسوی در اعلام همبستگی با معترضان علیه خشونت پلیس آمریکا به ویژه اقلیت‌ها در پی قتل «جورج فلوید»، شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس این کشور، خواستار رسیدگی به پرونده جوان سیاه پوست ۲۴ ساله فرانسوی که در سال ۲۰۱۶ توسط پلیس این کشور به قتل رسید، شدند.

معترضان فرانسوی در تجمع و تظاهرات اعتراضی خود از شعار‌هایی استفاده کردند که معترضان آمریکایی در اعتراض به قتل فلوید سر داده بودند.

پلیس به بهانه ممنوعیت تجمع‌های بیش از ۱۰ نفر به علت محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری «کرونا»، اقدام به متفرق کردن جمعیت با استفاده از مواد منفجره و گاز اشک آور و نیز شلیک گلوله‌های پلاستیکی کرد.
 
عکس| آتش اعتراض‌ها علیه خشونت پلیس به فرانسه رسید

در جریان این درگیری به اموال عمومی خساراتی وارد شد.
«کریستف کاستنر»، وزیر کشور فرانسه با انتشار توییتی، به این اعتراض‌ها واکنش نشان داد. وی نوشت: «توجیهی برای اعتراض‌ها وجود ندارد.» رییس پلیس پاریس با انتشار بیانیه‌ای از رفتار نیرو‌های خود در مواجهه با اعتراض‌ها دفاع کرده و رفتار پلیس را غیر خشن و غیر نژادپرستانه خواند.

اعتراض‌های مشابهی در شهر‌های دیگر فرانسه نیز برگزار شد. در «لیل»، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر، در «مارسی»، یک هزار و ۸۰۰ نفر و در «لیون»، یک هزار و ۲۰۰ نفر در تظاهرات اعتراضی علیه خشونت پلیس فرانسه شرکت کردند.
 
عکس| آتش اعتراض‌ها علیه خشونت پلیس به فرانسه رسید

«آدام ترائوره»، در سال ۲۰۱۶ توسط پلیس فرانسه به قتل رسید. وجود چند گزارش مختلف در مورد علت مرگ و نیز تبرئه سه افسر پلیس متهم به قتل وی سبب شد تا این پرونده بسیار جنجالی شود.

پلیس فرانسه در سال‌های گذشته مکررا به اعمال خشونت و رفتار خشن به ویژه با اقلیت‌ها متهم شده است. از موارد اخیر اقدامات وحشیانه پلیس فرانسه علیه مردم می‌توان به خشونت‌های اعمال شده علیه معترضان موسوم به «جلیقه زرد» و نیز معترضان به اصلاح قانون بازنشستگی اشاره کرد.
 
عکس| آتش اعتراض‌ها علیه خشونت پلیس به فرانسه رسید

در جریان اعتراض‌های مذکور شمار زیادی از معترضان به دلیل هدف قرار گرفتن با گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک، چشم یا دست خود را از دست دادند.

پلیس فرانسه در پی شیوع بیماری کرونا نیز به برخورد نابرابر و خشن با اقلیت در دوران قرنطینه متهم شد. این امر سبب بروز اعتراض‌های شبانه در حومه پاریس شده بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *