رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خبرهای خوش برای اهالی فرهنگ و هنر/بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی

17:34 - 17 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۶۳۰۸
هفدهمین روز از خرداد ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی اشاره کرد.

- هفدهمین روز از خرداد ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی اشاره کرد.

تیتر

قاچاق فیلم زحمت یک گروه را با خاک یکسان می‌کند

کارگردان فیلم «پرتغال خونی» گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای با پخش فیلم‌ها به صورت قاچاق هزینه حداقل ۳ میلیاردی تولید یک فیلم و همین طور زحمت ۷۰ یا ۸۰ نفر را نابود کرده و با خاک یکسان می‌کنند.

سیروس الوند در گفتگو با ، پیرامون پدیده قاچاق فیلم طی ماه‌های اخیر گفت: ما نیازمند آن هستیم که مقابل قاچاق فیلم بایستیم، البته پلیس فتا برخورد‌های قابل توجه و خوبی با قاچاق فیلم انجام داده است، این بحث قاچاق فیلم سال‌ها پیش هم یکبار پررنگ شد، اما بعد از برخورد قاطع با متخلفان این پدیده از بین رفت، در وضعیت فعلی هم ما نیازمند چنین برخورد‌هایی هستیم تا دیگر شاهد قاچاق فیلم نباشیم.

وی با اشاره به پخش همزمان فیلم‌های چرخه اکران آنلاین در شبکه‌های ماهواره‌ی خارج از کشور افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای خلاف اینکه همیشه خودشان را حامی هنرمندان و سینما اعلام می‌کنند، اما به راحتی فیلم‌هایی که در حال اکران هستند را به نمایش می‌گذارند، آن‌ها فکر نمی‌کنند که این اقدامشان چه بلایی سر آن اثر خواهد آورد.

//////////////////////

کارگردان فیلم «پرتغال خونی» در همین راستا اظهار کرد: بدون شک پخش فیلم‌های سینمایی ایرانی در حال اکران از شبکه‌های ماهواره اقدامی ناشایست و غیر قانونی است و امیدوارم راهی برای برخورد جدی با این شبکه‌ها هم پیدا شود. تاکنون برخوردهای خوبی با قاچاق داخل کشور رخ داده اما باید دنبال راهکاری درست برای مقابله به این شبکه ها باشیم. 

کارگردان فیلم سینمایی «زن دوم» پخش غیرمجاز فیلم‌های ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای ویران کننده خواند و افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای با پخش فیلم‌ها به صورت قاچاق هزینه حداقل ۳ میلیاردی تولید یک فیلم و همین طور زحمت ۷۰ یا ۸۰ نفر را نابود کرده و با خاک یکسان می‌کنند، متاسفانه فعلا کاری نمی‌توان کرد، زیرا دستمان به آن‌ها نمی‌رسد، اما امیدوارم کمی انسانیت داشته باشند و فیلم‌ها را به این شکل پخش نکنند.

برای مشاهده کامل متن خبر اینجا کلیک کنید

چند نکته مهم برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی

یک نویسنده کتاب گفت: پرداخت یارانه به حوزه فرهنگ سبب می‌شود تا نویسندگان دغدغه اصلی امرار معاش را کنار بگذارند و مشغول نگارش شوند، اگر دولت بتواند تعدادی از نویسندگان موفق را استخدام کند، شرایط برای تولید کتاب‌های ارزشمند به راحتی فراهم خواهد شد.

وحید حسنی در گفت‌وگو با پیرامون توسعه فرهنگی کتاب و کتابخوانی گفت: اگر بتوانیم این باور را در مخاطب ایجاد کنیم که خواندن یک کتاب به مراتب عمیق‌تر از دیدن یک فیلم است آنگاه باید گفت توانسته‌ایم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در جامعه توسعه دهیم، باید تلاش کنیم تا با تغییر ذهنیت افراد نسبت به کتاب، سرانه مطالعه را افزایش دهیم.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفی آخرین کتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

چند نکته مهم برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی

وی در همین راستا ادامه داد: افزایش سطح سرانه مطالعه کتاب ارتباط مستقیمی به فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد، این مهم نیازمند فرهنگ سازی از دوران کودکی است، متاسفانه هم اکنون شاهد این معضل بزرگ هستیم که چندان برنامه درستی برای علاقمند کردن کودکان برای مطالعه آثار غیردرسی وجود ندارد. 

حسنی با اشاره به دوران طلایی افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور تاکید کرد: دوران طلایی مطالعه در ایران به دهه ۶۰ و ابتدای دهه هفتاد باز می‌گردد، در این زمان کتاب‌هایی همچون کتاب‌های شهید مطهری از جمله پرفروش‌ترین و جذاب‌ترین کتاب‌ها محسوب می‌شدند، بعد از این مدت و با حضور فیلم‌های متعدد، کتاب و مطالعه از جریان فکری کنار گذاشته شد.

حسنی وضعیت نامناسب معاش نویسندگان را عاملی مهم در عدم تولید کتاب دانست و ابراز کرد: وقتی کتاب‌های خوب تولید نمی‌شود یعنی نویسنده در شرایط مناسب برای تولید قرار نگرفته است، کاهش سطح دستمزد نویسنده سبب می‌شود وی برای امرار معاش به کار‌هایی غیر از نویسندگی روی آورده و از دغدغه‌ اصلی‌اش که نویسندگی است فاصله بگیرد، به همین ترتیب میزان تولید آثار و طبعا انتشار آثار تازه نیز کاهش می‌یابد. 

برای مشاهده کامل متن خبر اینجا کلیک کنید

زندگی پر فراز و نشیب جانباز ۸ سال دفاع مقدس در «پشت در بهشت»

یک نویسنده کتاب گفت: حسین آزادی در طول هشت سال دفاع مقدس به درجه جانبازی نائل شد، به همین خاطر این کتاب پلی به گذشته این جانباز هشت سال دفاع مقدس زده و در عین حال زندگی حال وی را نیز توصیف می‌کند، اتفاقات، وقایع و رخداد‌های موجود در کتاب «پشت در بهشت» جذاب و پر کشش است.

مریم شیدا در گفت‌وگو با پیرامون مضمون کتاب «پشت در بهشت» گفت: کتاب «پشت در بهشت» روایتی از زندگی جانباز هشت سال دفاع مقدس حسین آزادی است که حکایت زندگی او در دهه ۹۰ حکایتی متفاوت، جذاب و خواندنی شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: حسین آزادی در طول هشت سال دفاع مقدس به درجه جانبازی نائل شد، به همین خاطر این کتاب پلی به گذشته این جانباز هشت سال دفاع مقدس زده و در عین حال زندگی حال وی را نیز توصیف می‌کند، اتفاقات، وقایع و رخداد‌های موجود در کتاب «پشت در بهشت» جذاب و پر کشش است. قصه جانبازی که به شهادت می‌رسد و خواهرش «حدیث» برای اثبات برخی حقایق و رخداد‌ها در زندگی برادرش تلاش‌های فراوانی می‌کند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

کتاب «پشت در بهشت» نگاهی متفاوت به زندگی جانبازان و آزادگان است / قضاوت پیرامون افرادی که تا انتها پای آرمان هایشان ماندند

این نویسنده کتاب درباره فصل‌های ابتدایی کتاب «پشت در بهشت» افزود: کتاب «پشت در بهشت» با شهادت حسین آغاز می‌شود روایت از زبان حدیث خواهر شهید بیان شده او در پی مشخص کردن برخی از ابهامات و برخی از اتهامات که به برادرش زده شده تلاش دارد تا این اتهامات را رفع کند لذا با کمک محمود دوست برادرش است به جستجو و بررسی می‌پردازد و تلاش وافری را در این زمینه انجام می‌دهد.

شیدا پیرامون دلیل نامگذاری کتاب خود با عنوان «پشت در بهشت» بیان کرد: در فصل‌های آخر این رمان رویداد‌ها و اتفاقاتی بین دو دوست «حسین و محمود» که دو یار شفیق و دو دوست عزیز در هشت سال دفاع مقدس بودند رخ داده است، نکته جالب در این بخش به این خاطر ست که این دو دوست در آخرین لحظات زندگی به هم قول می‌دهند که وارد بهشت نشوند مگر اینکه هر دو باهم باشند، لذا هر کدام از آن دو زودتر شهید می‌شد، پشت در بهشت منتظر دیگری باید باقی می‌ماند، یه همین خاطر نام کتابم را «پشت در بهشت» گذاشتم.

وی پیرامون سبک نگارش کتاب «پشت در بهشت» بیان کرد: کتاب «پشت در بهشت» به سبک داستانی و بسیار ساده و روان نوشته شده، داستان این کتاب از زبان سوم شخص که همان حدیث خواهر شهید حسین آزادی است بیان می‌شود.

برای مشاهده کامل متن خبر اینجا کلیک کنید

«چپ و راست» اولین گزینه سینمای کمدی بعد از بازگشایی سینماها

«حامد محمدی» کارگردان سینمای کشور در چهارمین تجربه کارگردانی خود در عرصه سینما به سراغ ساخت اثری کمدی به نام «چپ، راست» رفته است. وی بیشتر به خاطر ساخت آثار کمدی شهرت دارد، به احتمال فراوان فیلم وی به عنوان یکی از گزینه های اصلی اکران در سینماها پس از بازگشایی محسوب می شود. 

، «حامد محمدی» کارگردان سینمای کشور در چهارمین تجربه کارگردانی خود در عرصه سینما به سراغ ساخت اثری کمدی به نام «چپ، راست» رفته است. وی بیشتر به خاطر ساخت آثار کمدی شهرت دارد، به احتمال فراوان فیلم وی به عنوان یکی از گزینه های اصلی اکران در سینماها پس از بازگشایی محسوب می شود. 

کمدی «چپ، راست» که از نخستین پروژه‌‌های سینمایی بود که تولید آن با شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفند سال گذشته متوقف شد، چند روز پیش فیلمبرداری آن با ضبط چند سکانس محدود باقی‌مانده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجدد از سر گرفته شد و شنبه در تهران به پایان رسید. این فیلم با توجه به ژانر و سابقه کارگردانش مستقیما برای اکران ساخته شده و به فکر حضور در جشنواره فیلم فجر نیست. 

«چپ و راست» اولین گزینه سینمای کمدی بعد از بازگشایی سینماها////////////////شنبه

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

محمدی پیش از این تجربه ساخت آثاری هم «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «اکسیدان» و «چهارانگشت» را در کارنامه داشته است، وی همچنین در عرصه سریال سازی نیز فعال بوده و بعد از سریال تلویزیونی زعفرانی به دنبال ساخت سریال قبله عالم رفته است.

محمدی علاوه بر کارگردانی سینما، در عرصه نویسندگی فعالیت موفقیت آمیزی داشته است، وی علاوه بر نگارش آثاری که خود کارگردانی کرده نگارش دو فیلمنامه مهم «طلا و مس» و همچنین «حوض نقاشی» را نیز در کارنامه خود می‌بیند. وی از جمله کارگردانانی است که با وجود همکاری در پروژه های هنری در مقام فیلمنامه نویس اما در عرصه کارگردانی تنها به خلق آثار کمدی پرداخته است. 

رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی، سروش صحت و حامد محمدی چهار کارگردانی که سابقه درخشانی در ساخت آثار کمدی دارند در فیلم سینمایی «چپ، راست» کنار یکدیگر قرار گرفتند. این اولین بار است که چهار کارگردان و ستاره سینمای کمدی در یک اثر مشترک با هم همکاری می‌کنند. 

برای مشاهده کامل متن خبر اینجا کلیک کنید

واکنش بازیگر سریال شهرزاد به اعتراضات ضد نژادپرستانه در آمریکا

بازیگر سریال «شهرزاد» گفت: دولت آمریکا همیشه خود را پیشرو در حقوق بشر می‌داند و این کشور را مهد آزادی قلمداد می‌کند در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست، من به واقع با شنیدن خبر کشته شدن جورج فلوید شوکه شدم و نمی‌دانم برای از بین بردن این رفتار وحشیانه چه باید کرد. 

پرویز فلاحی‌پور در گفت‌وگو با ، پیرامون کشتار وحشیانه «جورج فلوید» توسط پلیس آمریکا و افزایش درگیری‌های شدید طی دو هفته اخیر در شهرهای مختلف آمریکا گفت: خشونت علیه سیاه پوستان در آمریکا اتفاق تازه‌ای نیست و متاسفانه این قتل که طی چند روز اخیر رخ داده اولین و آخرین حرکت نژادپرستانه پلیس آمریکا نیست و نخواهد بود، خود من طی این سالها شاهد بودم که پلیس آمریکا بارها با سیاه پوستان برخوردهای خشونت آمیز داشته و افراد زیادی را به قتل رسانده است. 

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه برخوردهای خشونت بار پلیس آمریکا نسبت به مهاجرین و مخصوصا سیاه پوست‌ها همیشه وجود داشته و به نظر من دولت آمریکا باید فکری به حال نژادپرستی موجود در این کشور بکند، زیرا در قرن حاضر این رفتار دیگر قابل تحمل نیست. 

خبرهای خوش برای اهالی فرهنگ و هنر/بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین گفت‌وگوی فلاحی‌پور پیرامون وضعیت بازیگری اینجا کلیک کنید

بازیگر سریال «شهرزاد» با اشاره به شعار همیشگی حقوق بشر آمریکایی اضافه کرد: دولت آمریکا همیشه خود را پیشرو در حقوق بشر می‌داند و این کشور را مهد آزادی قلمداد می‌کند در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست، من به واقع با شنیدن خبر کشته شدن جورج فلوید شوکه شدم و نمی‌دانم برای از بین بردن این رفتار وحشیانه چه باید کرد. 

وی با اشاره به اعتراضات مردمی در کشور آمریکا نسبت به این حرکت نژادپرستانه اذعان کرد: مردم آمریکا این بار کوتاه نمی‌آیند، این نوع از حرکات برای بار اول نیست که در این کشور رخ می‌دهد اما من فکر می‌کنم دولت آمریکا این بار نمی‌تواند به این راحتی از این قتل قسر در برود. اعتراضات اخیر مردم آمریکا نسبت به این اتفاق مثل دفعات پیش نیست و بعید می دانم به همین سادگی از حرف خود کوتاه بیایند. 

برای مشاهده کامل متن خبر اینجا کلیک کنید

آغاز بازگشایی سینماهای کشور از اول تیرماه

دبیر شورای صنفی نمایش گفت: جلسه هیات دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا ساعاتی پیش برگزار شده و هنوز هیچگونه ابلاغیه ای نسبت به بازگشایی سینماهای کشور از تیرماه سال جاری به شورای صنفی نمایش ارائه نشده اما طبیعتا با اعلام این خبر شاهد بازگشایی سینماها در تاریخ اعلام شده خواهیم بود. 

مرتضی شایسته در گفت‌وگو با ، پیرامون اعلام زمان بازگشایی سینماهای کشور طی جلسه امروز هیات دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: این جلسه ساعاتی پیش برگزار شده و هنوز هیچگونه ابلاغیه ای نسبت به بازگشایی سینماهای کشور از تیرماه سال جاری به شورای صنفی نمایش ارائه نشده اما طبیعتا با اعلام این خبر شاهد بازگشایی سینماها در تاریخ اعلام شده خواهیم بود. 

خبرهای خوش برای اهالی فرهنگ و هنر/بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی

وی درباره امکان تخصیص سانس‌های بیشتر برای فیلم‌های داوطلب اکران افزود: افزایش مدت زمان و سانس‌های اکران برای فیلم‌های اول چرخه اکران بعد از بازگشایی سینماها با توجه به اینکه سالن‌ها با پنجاه درصد ظرفیت میزبان مخاطبان می‌شوند بحثی است که باید شورای صنفی نمایش مطرح و به تایید برسد، اما این بحث قابل پیگیری خواهد بود. 

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

وی درباره ارائه طرح ظرفیت پنجاه درصدی سالن‌های سینما بعد از بازگشایی تاکید کرد: در قبال نحوه بازگشایی و پروتکل بهداشتی آن صحبت و یا مشورتی با شورای صنفی نمایش نشده است اما احتمال می دهیم که این پروتکل با مشورت با مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده باشد. 

برای مشاهده کامل متن خبر اینجا کلیک کنید

بلاتکلیفی در بازگشایی تماشاخانه‌ها تئاتر وجود ندارد/آغاز به کار از اول تیرماه

مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی کشور گفت: عدم نام بردن از تئاتر در جلسه امروز هیئت دولت بدون شک تعمدی نبوده و سهوی پیش آمده زیرا در نامه وزارت ارشاد که طی همان جلسه برای مرکز هنرهای نمایشی ارسال شده نام این هنر ارزشمند نیز قید شده است.

محسن حسن‌زاده در گفت‌وگو با ، درباره شائبه ایجاد شده پیرامون عدم بازگشایی تماشاخانه‌های تئاتر در تاریخ اول تیر ماه سال جاری گفت: صبح امروز در جلسه هیئت دولت و ستاد مبارزه با کرونا تصمیم گیری پیرامون بازگشایی تماشاخانه های تئاتر و سالن های هنری گرفته شد و بر این اساس مقرر شد تا تماشاخانه های تئاتر از اول تیر ماه سال جاری آغاز به کار نمایند. 

وی در همین راستا ادامه داد: شاید در جلسه صبح امروز اشاره مستقیمی به هنر تئاتر نشده باشد و در قبال بازگشایی‌ها نام تئاتر در میان سایر هنرها همچون سینما و موسیقی یاد نشده باشد اما در نامه رسمی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مرکز هنرهای نمایشی ارسال شده قویا بر بازگشایی تماشاخانه های تئاتر با حفظ اصول بهداشتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد نظر تاکید شده است. 

خبرهای خوش برای اهالی فرهنگ و هنر/بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی

مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی کشور اضافه کرد: عدم نام بردن از تئاتر در جلسه امروز هیئت دولت بدون شک تعمدی نبوده و سهوی پیش آمده زیرا در نامه وزارت ارشاد که طی همان جلسه برای مرکز هنرهای نمایشی ارسال شده نام این هنر ارزشمند نیز قید شده است. 

حسن زاده پیرامون چگونگی از سرگیری اجراهای تئاتر در سال جاری خاطرنشان کرد: بدون شک اولویت اجراها با آثاری است که یا به دلیل بیماری کرونا متوقف شده اند و یا آثاری که قرار بر اجرا در دو سه ماهه اول سال را داشته اند، در غیر این صورت مرکز هنرهای نمایشی برای آثار تازه تولید شده با در نظر گرفتن تسریع در امور اداری و اخذ مجوز تمام تلاش خود برای همکاری با گروه های نمایشی را خواهد داشت. 

برای مشاهده کامل متن خبر اینجا کلیک کنید



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *