اختصاص ۹۷۰ میلیارد ریال برای حل مشکلات حوزه قضایی فارس/ بازدید از پیش اعلام نشده از اداره کل ثبت اسناد و املاک/ آیت الله رییسی: از یک صاحب کارخانه که تمام تلاشش روشن نگهداشتن چراغ کارخانه است که کارگر بیکار نشود باید با تمام توان حمایت کرد/ مسئله آتش سوزی، در شورای تامین با حضور همه دست اندرکاران پیگیری شود/ ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد

9:10 - 22 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۸۱۱۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیت الله رییسی که در ادامه سفر‌های استانی خود و به منظور بررسی وضعیت دستگاه قضایی استان فارس، در راس یک هیات قضایی به استان فارس سفر کرد.

- آیت الله رییسی در ادامه سفر‌های استانی خود و به منظور بررسی وضعیت دستگاه قضایی استان فارس، در راس یک هیات قضایی به این استان سفر کرد.

تشریح برنامه‌های سفر رییس قوه قضاییه به استان فارس

 

مشکلات تعدادی از فعالان اقتصادی استان فارس با حضور رییس قوه قضاییه بررسی شد
۱۳۹۹/۰۳/۲۳ - ۱۱:۱۱

آیت الله رییسی در پایان سفر به شیراز شب گذشته با تعدادی از فعالان اقتصادی استان فارس دیدارکرد.

در این نشست، رییس قوه قضاییه در مورد فردی که به دلیل بدهی، کارخانه‌اش تعطیل شده بود و مطالباتی به کارگران و هیات حمایت داشت و حمایت قضایی جهت تصفیه فوری مطالبات و همچنین راه اندازی مجدد کارخانه را میخواست گفت: دادستان مرکز استان و سازمان بازرسی ظرف چند روز موضوع را دنبال کنند تا کارخانه راه بیفتد.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/2623862_580.mp4']

رییس قوه قضاییه خطاب به استاندار گفت: رییس کل دادگستری و دادستان مرکز استان فارس پیگیری‌های لازم را انجام میدهند و حداکثر ظرف یک زمان یک ماهه شما نیز موضوع را پیگیری کنید تا این کارخانه روی خط تولید بیفتد و رونق بگیرد.

با توجه به راهکار دیده شده در جلسه مسوولین استانی حاضر در نشست به اتفاق قول حل مشکل یکماهه این کارخانه را دادند.

مراجعه کننده دوم، مدیر کارخانه موتورسازی با چهل سال سابقه فعالیت بود که به دلیل یک مشکل حقوقی واحد بزرگ تولیدی وی پلمب شده بود.

این فرد خواستار رسیدگی به این موضوع شد که رییس قوه قضاییه دستور پیگیری موضوع را خطاب به رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ظرف زمانی مشخص صادر نمود.

نفر بعد، رییس کانون بازنشستگان یک شرکت تجهیزات مخابراتی بود که بعد از سال ۸۳ به بخش خصوصی واگذار و پس از آن در سال ۸۵ مشکلاتی برای کارگرانی که بازنشسته شده بودند از نظر حقوق و حق سنوات ایجاد گردیده و مطالبات آن‌ها پرداخت نشده بود.

چرخ‌های تولید این کارخانه نیز سالهاست دیگر نمیچرخد

رییس قوه قضاییه از استاندار و مسوولین قضایی استان خواست موضوع را از طریق هیات حمایت از صنایع، پیگیری کنند تا مطالبات این ۱۳۰۰ نفر پرداخت شود و کارخانه نیز مجددا راه اندازی گردد.

ایت الله رییسی همچنین سقف زمانی مشخصی برای حل مشکل و پرداخت مطالبات کارگران تعیین کرد.

رییس قوه قضاییه در ادامه با تعدادی دیگر از فعالین اقتصادی و صاحبان صنایع استان فارس دیدار داشت و‌دستوراتی را برای حل مشکلات این واحد‌های تولیدی صادر کرد.

اختصاص ۹۷۰ میلیارد ریال برای حل مشکلات حوزه قضایی فارس
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۲۱:۲۳

آیت الله رییسی در نشست خبری پایانی سفر خود به استان فارس در خصوص دستاورد‌های این سفر عنوان کرد: به دنبال اعزام هیات ۴۰ نفره‌ای که چهار ماه قبل از طرف ستاد قوه قضاییه به استان فارس اعزام شد، مشکلات قضایی و اداری جای جای استان مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: به دلیل مسئله کرونا توفیق حاصل نشد که زودتر از این در این استان حضور پیدا کنیم؛ اما در سفر امروز این بررسی‌های میدانی و آنچه که در جلسات عنوان شد، در جلسه مسئولان عالی قضایی استان فارس با حضور نماینده، ولی فقیه و استاندار مورد بررسی قرار گرفت.

اختصاص ۹۷۰ میلیارد ریال برای حل مشکلات حوزه قضایی فارس/ بازدید از پیش اعلام نشده از اداره کل ثبت اسناد و املاک/ آیت الله رییسی: از یک صاحب کارخانه که تمام تلاشش روشن نگهداشتن چراغ کارخانه است که کارگر بیکار نشود باید با تمام توان حمایت کرد/ مسئله آتش سوزی، در شورای تامین با حضور همه دست اندرکاران پیگیری شود/ ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد

وی گفت: حوزه قضایی استان فارس، وسیع‌ترین حوزه قضایی کشور است و ۲۶ مرکز دارد. مطابق بررسی‌ها، در این سفر ۹۷۰ میلیارد ریال برای حل مشکلات حوزه قضایی فارس تخصیص داده شد که این مبلغ از منابع قوه قضاییه و منابع استانی و منابع سازمان‌ها برای نیاز‌های ضروری به ویژه برای پزشکی قانونی و زندان‌ها و بعضی از ساختمان‌های دادگستری، اختصاص پیدا کرد.

آیت الله رییسی در ادامه گفت: امیدوارم با پیگیری رییس کل دادگستری استان فارس و پیگیری‌های استاندار، مصوبات این سفر به سال آینده موکول نشود و در سال جاری بتوانیم نیاز‌های ضروری استان فارس را مرتفع کنیم.

رییس قوه قضاییه در خصوص وضعیت پرونده‌های موجود در استان فارس اظهار کرد: آمار‌هایی که ما از استان فارس قبل از ورود به استان داشتیم، نشان می‌داد که بسیاری از پرونده‌هایی که امروز در استان فارس مطرح است، پرونده هایی است که به هنگام مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. شاید سه تا پنج پرونده است که کثیرالشاکی است که آن هم بخش عمده اش حل شده و بخشی از آن مشکلاتی که دارد به اموال خود فردی که محکوم شده برمی‌گردد و در حال پیگیری است.
وی اذعان کرد: هم بازرسی‌ها و هم گزارشات، حاکی از به روز بودن پرونده‌ها در استان فارس است که باید این موضوع، هم صیانت شود و هم تلاش گردد که هر چه بیشتر این وضعیت به وضعیت به هنگام‌تر و به روزتر برسد.

آیت الله رییسی در خصوص مسائل استان فارس خاطرنشان کرد: در جلسه شورای اداری استان که با حضور استاندار و نماینده مقام معظم رهبری برگزار شد، مدیران استان نکاتی را مطرح کردند و در مجموع به این نتیجه رسیدیم که باید در سال جهش تولید حتما برای کارخانجات و کارگاه‌هایی که تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند، برنامه ریزی شود و فعال شدن مجدد آنها از طریق استان و دستگاه‌های مسئول دنبال گردد.

رییس قوه قضاییه بیان کرد: باید تا جایی که ممکن است با بودجه‌ها و اعتبارات موجود، موانع برطرف شود و کارخانه ها و کارگاهها به خط تولید برگردند.

وی با اشاره به نشست با برخی از مراجعه کنندگان به دادگستری گفت: در این نشست با برخی از تولیدکنندگان دیدار داشتیم. مقرر شد تا ظرف مدت محدودی مجموعه های مربوط به آنها به چرخه تولید بازگردند.
آیت الله رییسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم مقابله جدی با زمین خواری و تغییر کاربری‌ها در استان فارس گفت: این اقدامات به دلیل جاذبه‌هایی که استان فارس دارد، انجام می‌شود و باید از طریق سازمان‌های مسئول مثل منابع طبیعی، سازمان جنگل ها و سازمان محیط زیست در این رابطه کار دنبال شود و انتظار ما این است که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو نسبت به مساله آب در اینجا که مساله مهمی است، اقدام و پیگیری کنند.

رییس قوه قضاییه افزود: در این موارد اگر کاری مربوط به دستگاه قضایی باشد نیز حتما دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به نشست با عشایر عنوان کرد: این نشست برای من نشست بسیار دلنشینی بود. عشایر غیور در همه کشور سرمایه ملی هستند؛ به ویژه در استان فارس که سوابق ایستادگی آن‌ها در مقابل انگلیس‌ها سوابقی است که تاریخ ثبت کرده و رشادت آن‌ها در دفاع مقدس و شهدای عالیقدری که تقدیم کردند، گویای تعهد آن‌ها به ایران و اسلام است و به همین دلیل به عشایر الحمدلله به برکت انقلاب اسلامی توجه شده؛ ولی باز هم می‌طلبد که مشکلات آن‌ها بطور خاص دیده شود.

آیت الله رییسی اذعان کرد: الحمدلله استاندار خودش از عشایر است و قرار شد علاوه بر شورای عشایری که فعال است، یک کارگروه سریع تشکیل شود و برخی از مشکلاتی که این عزیزان دارند، بطور خاص با حضور دادگستری، سازمان بازرسی، سازمان عشایری و بخش‌های مربوطه و با حضور آقای استاندار و مسئولان اجرایی به صورت ویژه دنبال شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم به برکت وجود مقدس احمد ابن موسی علیه السلام و وجود مقدس امامزادگان عظیم الشان و به برکت خون مطهر ۱۵ هزار شهید استان فارس و به برکت انفاس قدسی پدران و مادران شهدا و عزیزان بزرگواری که استان فارس دارد، این مشکلات و موانع برطرف شود و اقدامات بسیار امیدبخشی برای استان فارس و مردم عزیز در این استان داشته باشیم.

رییس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: از همه همکاران عزیزی که نشد آن‌ها را ببینیم و از همه مردم عزیزی که امکان نشد به دلیل وضعیت و شرایط کرونایی خدمتشان برسیم، از همکارانی که در جای جای استان کار و تلاش می‌کنند و از خانواده‌های محترمشان باید عذرخواهی کنم.

نشست شورای قضایی استان فارس با حضور رییس قوه قضاییه برگزار شد
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۲۰:۴۳

بازدید از پیش اعلام نشده از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان فارس/آیت الله رییسی: از یک صاحب کارخانه که تمام تلاشش روشن نگهداشتن چراغ کارخانه است که کارگر بیکار نشود باید با تمام توان حمایت کرد/ مسئله آتش سوزی، در شورای تامین با حضور همه دست اندرکاران پیگیری شود/ ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد

هیچ کدام از بانک های کشور حق ندارند کارگاه و یا کارخانه ای را که تملک کرده اند، تعطیل و یا نیمه تعطیل کنند
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۱۶:۰۰

آیت الله رییسی در جلسه شورای اداری استان فارس، ضمن تبریک به نمایندگان منتخب مردم فارس در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: دوران کرونا و پساکرونا می‌طلبد که همچنانکه در مواجهه با این ویروس عملکرد مثبتی ‌داشتیم، برای حل مشکلات پساکرونا در حوزه مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، خانواده و نظام اداری نیز با تدبیر و مدیریت انقلابی آمادگی داشته باشیم.

وی افزود: رمز موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کرونا، بدون تردید تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری در همه حوزه‌ها بود؛ بویژه که نه فقط در رهنمودهایشان بلکه در سلوک و رفتارشان هم به همه ما یاد دادند که چگونه میشود کار و تلاش کرد و به اقتضائات این دوره هم پایبند بود.

بازدید از پیش اعلام نشده از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان فارس/آیت الله رییسی: از یک صاحب کارخانه که تمام تلاشش روشن نگهداشتن چراغ کارخانه است که کارگر بیکار نشود باید با تمام توان حمایت کرد/ مسئله آتش سوزی، در شورای تامین با حضور همه دست اندرکاران پیگیری شود/ ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد

رییس قوه قضاییه ادامه داد: حرکت مومنامه مردم در هر کوی و برزن از جلوه‌های مخلصانه‌ای بود که همه مردم و همه ظرفیت کشور پای کار آمدند.

آیت الله رییسی تاکید کرد: در ماجرای کرونا، رمز موفقیت مهم در این عرصه مردم بودند که حسینیه‌ها و خانه‌ها و مساجد و کارگاه‌ها را به مراکز تولید و کمک مومنانه تبدیل کردند.

وقتی کمک مردم به هر میدانی بیاید، آن عرصه، میدان موفقیت ماست

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه وقتی کمک مردم به هر میدانی بیاید، آن عرصه، میدان موفقیت ماست، گفت: اگر در اقدامات و تمهید مقدمات برای اقدامات، با مردم صحبت شود و اقناع افکار عمومی صورت گیرد، مردم قانع می‌شوند؛ همانگونه که با در خانه ماندن در روز سیزده بدر مردم همکاری کردند.

آیت الله رییسی در ادامه و در خصوص مفهوم عدالت عنوان کرد: عدالت دارای مباحثی نظری، حوزوی و دانشگاهی و بحث‌های آکادمیک است که بزرگان در خصوص آن بحث می‌کنند و جای آن محفوظ است؛ اما بحث ما و این جمعی که گرد هم آمدیم در حوزه اجرای عدالت در نظام اداری و اجرایی است که بحث بسیار مهمی است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به روایتی از امیرالمومنین (ع) خاطرنشان کرد: عدل هر چیزی را در جای خود قرار می‌دهد و جامعه را مبتنی بر عدل، می‌شود اداره کرد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های اداری کشور مبتنی بر عدالت اداری هستند، گفت: از نکات مهم در سازمان‌ها و ادارات دولتی مسئله اجرای عدالت و همان عدالت اداری است که از آن سخن می‌گوییم.

آیت الله رییسی ادامه داد: گاهی اوقات منظور از عدالت، عدالت فردی و عدالت اجتماعی است؛ اما سخن ما در این جمع بحث عدالت اداری است. در حوزه اداری، اجرای عدالت بسیار اهمیت دارد که چگونه در این رابطه کار شود.

رییس قوه قضاییه در ادامه با تشریح تفاوت مدیریت در نظام اسلامی با سایر نظامات گفت: اولین نکته این است که در این مدیریت باید قبل از هرکس و هر چیز پاسخگوی ذات مقدس پروردگار متعال بود؛ یعنی پاسخگویی به خدا و در محضر خدا خود را دیدن. دومین نکته پاسخگویی به ارباب رجوع، سوم پاسخگویی به عموم مردم و چهارم پاسخگویی به سلسله مراتب اداری و نظامات نظارتی است که در همه این ابعاد باید پاسخگو بود.

آیت الله رییسی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: باید نسبت به ظرفیت‌هایی که امروز در اختیار مدیران است، این پاسخگویی حتما وجود داشته باشد.

از مدیر شجاعی که برای دور زدن تحریم‌ها و اداره کشور خود را به آب و آتش می‌زند، با همه وجود حمایت می‌کنیم

رییس قوه قضاییه در ادامه و با اشاره به الزامات شکل دادن ایران قوی اظهار کرد: در این زمینه بدون تردید نیازمند هستیم که مدیران قوی، شجاع و آماده خطر کردن در شرایط و وضعیت‌های مختلف داشته باشیم. ما در دستگاه قضایی از آن مدیر شجاع و با همتی که در وضعیت و شرایط تحریمی برای دور زدن تحریم‌ها و اداره کشور خود را به آب و آتش می‌زند و سعی می‌کند که یک سازمان اداره شود و در زندگی مردم مشکلی پیش نیاید، با همه وجود حمایت می‌کنیم.

وی افزود: از یک سرمایه گذار و کارآفرین که تلاش می‌کند کارخانه‌اش نخوابد و کارگران اخراج نشوند و چراغ واحد تولیدی روشن باشد، باید هم از نظر قانونی و هم از نظر پرداخت تسهیلات و اعتبارات بانکی و هم از نظر قضایی حمایت کرد.

آیت الله رییسی با اشاره به سخنان یکی از حاضران در خصوص تملک واحد‌های تولیدی توسط بانک‌ها به عنوان طلب تاکید کرد: به هیچ عنوان چنین چیزی را نمی‌پذیریم و نمی‌شود پذیرفت. در اینجا سه سخن هست: سخن اول اینکه بانک در شرایط فعلی باید به کارآفرین و سرمایه گذار و کارخانه دار و کسی که واحد تولیدی دارد، مهلت دهد تا با تولید و تلاش خود طلب بانک را دهد.

بازدید از پیش اعلام نشده از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان فارس/آیت الله رییسی: از یک صاحب کارخانه که تمام تلاشش روشن نگهداشتن چراغ کارخانه است که کارگر بیکار نشود باید با تمام توان حمایت کرد/ مسئله آتش سوزی، در شورای تامین با حضور همه دست اندرکاران پیگیری شود/ ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد

رییس قوه قضاییه ادامه داد: اگر بانک مرکزی اعلام کرد که امروز بهره بانکی مثلا ۱۵ درصد یا ۲۲ درصد است و بانکی آمد و آن را تبدیل کرد به ۳۵ درصد یا هر چیز دیگر، آیا نظامات اداری مثل دستگاه قضایی و دستگاه‌های دیگر ضامن اجرای چنین توافقی هستند؟ یعنی اگر بانک مرکزی گفت سود سپرده ۲۰ درصد و کسی آمد و گفت می‌خواهم ۴۶ درصد بگیرم، ما بیاییم دستگاه اداری کشور را موظف کنیم که تو نسبت به این افزوده باید ضامن اجرا باشی و پیگیری کنی.

وی گفت: در این حالت از نظامات و مقررات وضع شده در کشور تخلف شده است. بانک مرکزی گفته است من امروز به عنوان دولت اعلام می‌کنم که این میزان بهره باید تعلق گیرد، اما بانکی می‌خواهد دو برابر آن را بگیرد. یک بحث این است که وام دهنده و وام گیرنده می‌گویند ما با هم توافق کردیم؛ اما بحث بعدی این است که ما دستگاه اداری کشور را ضامن اجرای این تخلف بدانیم که بنده الان نمیخواهم تکلیف این موضوع را روشن کنم.

ایران قوی، مدیران قوی و قانونگذاری و قضا و اجرای قوی می‌طلبد

وی افزود: حق، ماندگاری و باطل جولان موقت دارد. هاضمه انسان سم نمی‌پذیرد و اینکه مقام معظم رهبری به جوانان می‌گویند که آینده را بسیار روشن می‌بینند و به مظلومین می‌گویند که روزنه بسیاری از مسائل را بسیار نورانی می‌بینم، ایشان درست و حکیمانه می‌بینند که اوضاع چگونه است.

آیت الله رییسی گفت: ایران قوی، مدیران قوی و قانونگذاری و قضا و اجرای قوی می‌طلبد. تحول پذیری و تحول گرایی که مقام معظم رهبری فرمودند، باید در تک تک ما وجود داشته باشد؛ یعنی تلاش کنیم تحول در مجموعه مدیریتی ما بوجود بیاید. در استان هر خلاقیت و ابتکار و همفکری که نیاز است، انجام شود و همدلی و همفکری یکی از زمینه‌های توسعه یافتگی در استان است. خیلی از مسائل در استانها، گره از کار باز می‌کند و ظرفیت‌های بسیاری در استان‌ها مانند استان فارس که قطب کشاورزی و صنعتی است، وجود دارد.

وی ادامه داد: خواسته من از سازمان‌های اداری آن است که یک نظارت درون سازمانی در آن فعال شود و هرچه نظارت‌های درون سازمانی تقویت شود، کمتر نیازمند نظارت‌های برون سازمانی خواهیم بود. عیون خودتان را در دستگاه‌ها فعال‌تر کنید و به نظارت‌های درون سازمانی تاکید می‌کنم.

آیت الله رییسی در ادامه و در خصوص رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و مطالبات کارگران اذعان کرد: معاون اول محترم هر دو مورد را دنبال کنند و آقای استاندار و دوستانی که هستند حتما مشروح آن را به ما منعکس کنند تا پیگیری کنیم و ببینیم که راهکار قضیه چیست؛ یعنی ساز و کار آن را بررسی و اگر لازم باشد از طریق مجلس دنبال کنیم و نمایندگان استان فارس الحمدالله ۱۸ نفر هستند و بالاترین مجموعه هستند که نسبت به بعضی از آن‌ها ارادت داریم و انشاءالله در جمع خود پیگیری خواهند کرد و ما مجلس را در این قضیه در جریان می‌گذاریم.

وی در خصوص چاه‌های غیرمجاز نیز خاطرنشان کرد: یک قسمتی از این موضوع بحث قضایی است که ما معتقدیم که نباید قضیه قضایی شود و اصلا چرا چاه غیرمجاز حفر می‌شود و وزارت نیرو اجازه می‌دهد که چاه غیرمجاز حفر شود؟ چرا اداره منابع طبیعی اجازه می‌دهد که منابع طبیعی تصرف شود؟ کسانی که برای جنگلبانی، منابع طبیعی و محیط زیست مسئولیت دارند و مرزبانان و مرزداران محیط زیست و منابع طبیعی هستند، چرا این مسائل را پیگیری نمیکنند؟

زمین خواری به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیست

آیت الله رییسی با بیان اینکه قبل از برخورد‌های قضایی برخورد‌های مقدماتی وجود دارد، گفت: یکی از مسائل در استان فارس مساله تصرف اراضی و تغییر کاربری‌ها بصورت غیرمجاز و تبدیل زمین کشاورزی به ویلاست. دوستان ما ۳۰، ۴۰ نفر قبل از قضیه کرونا آمدند و بررسی کردند؛ چون این سفر قرار بود سه ماه و نیم و چهار ماه قبل انجام شود که به تاخیر افتاد. آن زمان بررسی کردند و مشخص شد که یکی از مسائل استان فارس زمین خواری است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه زمین خواری به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیست، گفت: این مساله را هم مسئولان مربوطه که مرزبانان این قضیه هستند دنبال کنند و هم همکاران ما در دادگستری پیگیری خواهند کرد.

وی تصریح کرد: نگاه ما به اقدامات غیرمجاز مثل حفر چاه هم مانند قضیه کوله بری و قضیه آلونک‌هاست. اقدام غیرمجاز، کار آن عشایری نیست که ۴۰ سال قبل یک چاه زده است. ما الان افرادی را داریم که با تکیه بر قدرت یا ثروت می‌آیند و جلوی چشم همه کار‌هایی را می‌کنند که صد برابر آن خسارتش برای آب است و برای آب شهری و آب کشاورزی ضرر دارد و این‌ها مورد نظر است.

آیت الله رییسی در ادامه گفت: همین‌ها را به نظر من باید وزارت نیرو دنبال کند که کار به اینجا نرسد. بله اگر روزی کار به دستگاه قضا رسید، طبیعتا باید تدبیری اتخاذ کند. پرداختن به موضوع یک فرد عشایری که ۴۰ سال قبل چاهی زده، اولویت امروز ما نیست؛ اولویت ما کسانی هستند که همین امروز علیرغم همه این بحث‌ها دارند اقداماتی می‌کنند که موجب اخلال در منابع آب و آبرسانی می‌شود.

رییس قوه قضاییه افزود: ما باید با کشاورزان صحبت کنیم؛ یعنی خود وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی باید با کشاورزان صحبت کند و این حرف، حرف خوبی است تا مشخص شود که کدام یک از این‌ها غیرمجاز است و راهکار برخورد با این قضیه چیست.

آیت الله رییسی با بیان اینکه همدلی و همکاری در استان زمینه بسیار خوب و مبارک است، خاطرنشان کرد: باید بطور جدی نکته‌ای که آقا فرمودند یعنی جهش تولید، در استان فارس و در هر اقلیمی معلوم شود که چه کار‌هایی باید انجام شود و چه کار‌هایی را باید دادگستری و سازمان بازرسی و دستگاه‌های دیگر دنبال کنند ودر این جهت بنا داریم تا همکاری همه دستگاه‌ها را در ابن رابطه داشته باشیم.

رییس قوه قضاییه با اشاره به سخنان استاندار فارس در خصوص زندان‌ها گفت: ما در اینجا اعلام می‌کنیم و آقایان نمایندگان نیز دنبال کنند که آمادگی داریم همه زندان‌ها و نه فقط استان فارس بلکه آن دسته از زندان‌هایی که در کالبد‌های شهری ایجاد شده و در وسط شهر‌ها قرار گرفته، همگی را به حاشیه شهر‌ها و جای مناسب منتقل کنیم. استانداری‌ها و شهرداری‌ها همکاری کنند تا این اتفاق بیفتد.

وی افزود: این را به سازمان زندان‌ها اعلام کردیم که در استان فارس و همه استان‌های کشور این آمادگی وجود دارد که زندان‌ها را از درون شهر‌ها به حاشیه شهر‌ها ببریم و جای مناسب برای آن ساخته شود که البته مقدماتی لازم دارد که قانونگذار آورده است.

آیت الله رییسی در ادامه بیان کرد: مقدمات این امر کمک استانداری‌ها و شهرداری هاست تا همکاری کنند که این اتفاق بیفتد؛ لذا آمادگی از طرف ما نسبت به این انتقالی که باید صورت گیرد، کاملا وجود دارد.

لزوم ساماندهی اتباع بیگانه

رییس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم ساماندهی اتباع بیگانه گفت: ساماندهی اتباع بیگانه از کار‌هایی است که در وزارت کشور و استانداری‌ها دارد صورت می‌گیرد و اعداد نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از اتباع بیگانه در استان فارس حضور دارند که حضورشان باید با یک ساماندهی همراه باشد و آن ساماندهی مساله بسیار مهمی است. در استان‌های دیگر هم این امر یک ضرورت است و ساماندهی اتباع بیگانه نکته بسیار مهم و قابل توجهی است که به نظر من باید بطور کامل صورت گیرد تا با مشکلی مواجه نباشیم.

آیت الله رییسی خطاب به رییس کل دادگستری استان فارس بیان کرد: موضوع اتباع بیگانه مسئله‌ای قابل بررسی است و شما، دادستان، اداره بازرسی موضوع را بررسی کنید و نکته‌ای که مربوط به ماست، منتقل کنید و در استان نیز آن را حل کنید. باید راهکار‌ها مشخص شود و تعیین شود که چه بخشی از کار مربوط به وزارت کشور است و چه بخشی به وزارت صمت و چه بخشی مربوط به دستگاه قضایی است. ما در این قضیه معتقدیم که اگر مساله محوری در کمیته‌های کاری پیگیری شود، بسیاری از مسائل که دغدغه ایجاد کرده، حل می‌شود.

بازدید از پیش اعلام نشده از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان فارس/آیت الله رییسی: از یک صاحب کارخانه که تمام تلاشش روشن نگهداشتن چراغ کارخانه است که کارگر بیکار نشود باید با تمام توان حمایت کرد/ مسئله آتش سوزی، در شورای تامین با حضور همه دست اندرکاران پیگیری شود/ ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد

وی ادامه داد: برای مقابله با آنچه که دشمن برای ما می‌سازد، آمادگی همگانی برای ایستادگی نیاز است. این قابل تحمل نیست که توانایی امری در داخل وجود داشته باشد، اما راهکار آن در دسترس نباشد. همانطور که آقا فرمودند هیچ مشکلی نیست که راهکار آن در داخل کشور نباشد. راهکار مشکلات در همین جلسات یا کمیته‌های کاری است که توسط استاندار و مسئولین تشکیل می‌شود. در بحث راهکار‌ها آنچه را که در داخل استان انجام می‌شود، پیگیری کنید و آنچه در مرکز باید صورت بگیرد را ما پیگیری می‌کنیم. در گام دوم انقلاب زیبنده نیست که صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: کشور ما کشور انتخابات است و نمی‌توانیم کشور را منتظر بگذاریم و اظهار عباراتی همچون «انشاءالله فردا» و یا «انشاءالله بعد از انتخابات» کشور را عقب می‌اندازد. تحول در حوزه‌های مختلف باید سریع صورت بگیرد و زمان در حال طی شدن است و اقتضا می‌کند که همه مصمم مسائل را پیگیری کنند.

آیت‌الله رئیسی در پایان گفت: توفیقی بود برای بنده که در محضر عزیزان و بزرگواران، نماینده محترم خبرگان، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مدیران معزز و همکاران خودم در استان باشم.

 

رییس قوه قضاییه از اداره ثبت اسناد و املاک استان فارس بازدید کرد
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۱۵:۴۵

 آیت الله رییسی در ادامه سفر استانی به فارس، از اداره کل ثبت اسناد و املاک این استان به صورت از پیش اعلام نشده، بازدید کرد.

وی در ابتدای ورود، به استماع اظهارات تعدادی از مراجعان پرداخت و درخواست‌های آن‌ها را رسیدگی و دستورات لازم را صادر نمود.

رییس قوه قضاییه با حضور در بخش‌های مختلف این اداره کل، نحوه خدمت رسانی به ارباب رجوع را مورد ارزیابی قرار داد.

 

بازدید از پیش اعلام نشده از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان فارس

وی در ادامه آخرین وضعیت اجرای طرح مهم کاداستر در استان فارس را مورد پرس و جو قرار داد که مدیرکل ثبت اسناد و املاک این استان توضیحاتی را در این زمینه اعلام کرد و گفت: ۲۰ درصد اراضی ملی در طرح کاداستر تثبیت شده است.

رییس قوه قضاییه به گفت‌وگوی رو در رو با کارکنان اداره کل ثبت اسناد و املاک فارس پرداخت و وضعیت اقدامات صورت گرفته را بررسی کرد.

بازدید از پیش اعلام نشده از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان فارس/آیت الله رییسی: از یک صاحب کارخانه که تمام تلاشش روشن نگهداشتن چراغ کارخانه است که کارگر بیکار نشود باید با تمام توان حمایت کرد/ مسئله آتش سوزی، در شورای تامین با حضور همه دست اندرکاران پیگیری شود/ ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد

 

وی در مورد نحوه ثبت اسناد از کارکنان این واحد سئوال و بر توسعه استفاده از ابراز الکترونیک برای پیشبرد امور تاکید کرد.

آیت الله رییسی وضعیت دفتر اسناد بازداشتی‌ها را نیز مورد بررسی قرار داد که کارمند این واحد به رییس قوه قضاییه پیشنهاد داد که تدبیری اندیشیده شود که بازداشت اسناد در همان دادگستری‌ها انجام شود.

var player = videojs('player_999491_2623464',{poster:'/fileshttps://www.mizan.news/news/1399/3/23/2624420_540.jpeg',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/2623464',{},function (data) {}); }));

رییس قوه قضاییه با تاکید بر صحیح بودن این پیشنهاد بر ضرورت حرکت سریع در مسیر تسهیل امور مردم تاکید کرد و گفت: باید در دادگستری‌ها کارشناسی، وکالت معاضدتی و دفتر بازداشت کردن سند مستقر باشد؛ یعنی یک بسته کامل از تمام اقداماتی که سرویس دهنده به قاضی هستند و خدمات قضایی به مردم می‌دهند این امر می‌تواند کار مردم را تسهیل کند و باید اجرایی شود.

بازدید از پیش اعلام نشده از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان فارس/آیت الله رییسی: از یک صاحب کارخانه که تمام تلاشش روشن نگهداشتن چراغ کارخانه است که کارگر بیکار نشود باید با تمام توان حمایت کرد/ مسئله آتش سوزی، در شورای تامین با حضور همه دست اندرکاران پیگیری شود/ ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد

آیت الله رییسی در واکنش به گزارش یکی از کارکنان این اداره کل مبنی بر حذف فیزیکی کامل پرونده‌های ثبتی و اسکن شدن آن‌ها، اسکن اسناد را از بهترین اقدامات صورت گرفته در ثبت اسناد فارس عنوان کرد.

غلامحسین اسماعیلی رییس حوزه ریاست قوه قضاییه و حجت الاسلام و المسلمین موسوی رییس کل دادگستری استان فارس آیت الله رییسی را در این بازدید همراهی کردند.

باید به صورت قانونمند از عشایر حمایت شود/ تاکید بر توسعه نهاد‌های داوری عشایری
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۱۲:۱۴
آیت الله رییسی در  دیدار با عشایر استان فارس با بیان اینکه بدون تردید عشایر سرمایه‌های ارزشمند بی بدیل در این کشور هستند، گفت: هر جا عشایر در این کشور حضور دارند، امتیاز فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تولیدی و سرمایه‌های ارزشمندی هستند که باید نسبت به این سرمایه عظیم خداوند را شاکر بود.
 
وی با اشاره به صفات عشایر از جمله ایمان، صداقت، ایستادگی و مقاومت و موثر بودن در حفظ کشور و انقلاب و ارز‌ش‌ها، تصریح کرد: دیروز در مقابل انگلیسی ها، تاریخ این کشور حضور و مقاومت و ایستادگی و رشادت عشایر را ثبت کرده است و در ۸ سال دفاع مقدس، ۲۵۰۰ شهید عشایری داشته‌ایم.
 
آیت الله رییسی
 
رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه عشایر بیشترین نقش را در تولید کشور ایفا می‌کنند، گفت: عشایر هم در مبارزه، مقاومت، ایستادگی و خستگی ناپذیری امتحان خوبی را پس داده و کارنامه درخشانی دارند و هم در عرصه تولید ایفای نقش می‌کنند.
 
باید تولید عشایر مورد حمایت همه بخش‌ها قرار گیرد
 
آیت الله رییسی با بیان اینکه باید تولید عشایر مورد حمایت همه بخش‌ها قرار گیرد، افزود: باید به صورت قانونمند از عشایر حمایت شود.
 
وی به موضوعاتی از قبیل بیمه عشایر اشاره و تاکید کرد: باید بیمه عشایر توسعه پیدا کند و با پشتوانه‌های مالی، اعتباری، بیمه‌ای و امنیتی باید این جریان مولد و مخلص نسبت به انقلاب و نظام و ارزش‌ها که در میدان عمل و اجرا پیشتاز است، مورد حمایت قضایی و مالی و اعتباری قرار گیرد.
 
رییس قوه قضاییه توسعه نهاد‌های داوری عشایری را مورد تایید و اهتمام قرار داد.
 
آیت الله رییسی عنوان کرد: ما موافقیم که هرچه اختلافات و مسائل در درون عشایر پیش می‌آید، بتواند با ریش سفیدی، کدخدامنشی و آنچه که ریشه در فرهنگ اسلامی و ملی عشایر دارد، حل شود و این موضوع مورد استقبال ماست.
 
رییس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت عشایر برای حل مسائل عشایری اظهار کرد: با ظرفیت عشایری می‌توان مسائل عشایر را حل کرد و توسعه نهاد داوری را رییس کل دادگستری استان فارس دنبال کند تا این موضوع در جای جای زندگی عشایری دیده شود و مسائل عشایری در درون عشایر حل شود و کمتر به دادگستری آید.
وی با بیان اینکه مراتع، ظرفیت کشور محسوب می‌شوند، گفت: عشایر بلد هستند که هم از مرتع به خوبی استفاده کنند و هم مرتع را به خوبی حفاظت کرده و هم آن را برای آیندگان حفظ نمایند.
 
 
مراتع از تصرف متصرفان حفظ شود
 
آیت الله رییسی تاکید کرد: این مراتع به عنوان ذخایر باید حفظ شود و از هرگونه تعرض و تصرف در امان باشد. باید از هرگونه دست اندازی و تصرف مراتع که بخواهد زندگی عشایری را تهدید کند، جلوگیری شود و ما در این قضیه معتقدیم که دادگستری، مسئولان اجرایی و سازمان محیط زیست و سازمان مراتع و جنگل‌ها باید کمک کنند تا مراتع از تصرف متصرفان حفظ شود.
 
رییس دستگاه قضایی در ادامه گفت: تعدی به مراتع به معنای تعدی به ذخایر کشور و ذخایری است که دست عشایر است و از آن نسل به نسل استفاده می‌کنند.
 
آیت الله رییسی با بیان اینکه مراتع باید حفظ شود، گفت: امنیت مرتع، عشایر و ذخایر در کشور باید حتما تضمین شود و این کاملا سخن درست و به جایی است که باید پیگیری و اقدام گردد.
 
آیت الله رییسی
 
رییس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود و در خصوص ابلاغ‌های الکترونیک اذعان کرد: ترتیبی داده شود که در استان فارس و همه استان‌های عشایرنشین که دسترسی به ابزار دیجیتال امکانپذیر نیست، به نحوی ابلاغ صورت گیرد که حقوق افراد ضایع نگردد.
 
رییس قوه قضاییه تاکید کرد: باید ساز و کاری ایجاد شود که در این استان و در هر جایی که عشایر زندگی می‌کنند، چون زندگی آن ها، زندگی تولیدی است و در منطقه‌ای که می‌روند برای این است که تولید را افزایش دهند، نباید بخاطر رفتن و کوچ کردن حقی از این‌ها به هیچ وجه ضایع شود.
 
وی افزود: در جایی که دسترسی دیجیتال نیست باید زمینه‌ای فراهم کرد تا ابلاغ‌ها به موقع به دست افراد برسد و به هیچ عنوان روش ابلاغ نباید تضییع حق آنان شود و این کار به روش‌هایی باید انجام شود تا منجر به حفظ حقوق عشایر به هر نحو شود.
 
وی در ادامه در خصوص سخنان یکی از حاضرین در حوزه تعلیم و تربیت، گفت: ۱۰، ۱۱ مورد را اشاره کردند که نمی‌خواهیم در این جلسه بحث کنیم؛ اما خواهشم این است که کارگروهی بعد از این جلسه حتما تشکیل شود که با حضور بخش‌های مختلف اعم از آقای استاندار، رییس کل دادگستری و سازمان‌های مربوطه باشد و آن مواردی را که در استان بشود با ساز وکار‌های استانی حل کرد، حتما این کار را انجام دهند.
 
آیت الله رییسی ادامه داد: در خصوص آن مواردی که به مرکز ربط دارد، موارد را منتقل کنند و ما حتما پیگیری می‌کنیم. مدیرکل بازرسی نیز در این جلسات شرکت کند تا آن مواردی که لازم است از سوی سازمان بازرسی پیگیری شود نیز مورد پیگیری قرار گیرد.
 
رییس دستگاه قضایی تصریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت نکات خوبی را گفتند. آماری که عزیزان ما می‌دهند، آمار ارزشمندی است. آقای استاندار اشاره کردند که الان بیش از ۷۰ درصد از قضات، وکلا، مدیران دستگاه‌های اجرایی و پزشکان فوق تخصص از عشایر هستند.
 
وی با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) در مورد عشایر عنوان کرد: اینکه ۷۰ درصد از فرهیختگان ما امروز از عشایر ما در این استان هستند، این همان ذخیره‌ای است که امام (ره) فرمودند و باید تلاش کرد تا این ذخیره بتواند هم امروزِ ما و هم آیندگان ما را تامین کند.
 
آیت الله رییسی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع وسایل ارتباطات جمعی و رسانه ملی عنوان کرد: این سخنی که اشاره کردند، سخن حقی است و من از رسانه ملی و عزیزانمان در تلویزیون می‌خواهم که حتما در تقویت ایستگاه‌ها تلاش کنند تا عشایر بتوانند از رسانه ملی استفاده کنند و این، هم حق عشایر و هم وظیفه ماست.
 
وی در خصوص طرح هادی که توسط یکی از حاضرین مطرح شد نیز گفت: یکی از عزیزان برای بنده نوشتند که بنیاد مسکن برای این امر اعلام آمادگی کرده است. بنده خواهش دارم در آن کارگروه که آقای استاندار تشکیل می‌دهند و رییس کل محترم دادگستری هم حضور دارد، از بنیاد مسکن نیز دعوت شود.
 
آیت الله رییسی اذعان کرد: درست است که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا کار‌هایی انجام شده، اما، چون آقایان نکاتی را که در این جلسه می‌فرمایند، باید خروجی داشته باشد و معلوم شود که این نکات و گره‌ها به دست مسئولان مربوطه که خودشان نیز بحمدالله در این رابطه انگیزه دارند، پیگیری میشود تا انشاءالله شاهد اقداماتی در این رابطه باشیم.
 
آیت الله رییسی با اشاره به مسائل قضایی خانواده‌های عشایر بیان کرد: خانواده‌های عشایری در زمره اصیل‌ترین خانواده‌ها هستند و مسائل زنان و خانواده در عشایر چارچوب‌های مربوط به خود را دارد که در تحکیم نظام خانواده در عشایر موثر است و میتواند برای بخش‌های دیگر در کشور جنبه الگویی پیدا کند. جهات دینی و مذهبی و معنوی و هم جهات مولد و موثر بودن در جامعه در زندگی عشایر رعایت می‌شود.
 
امروز مدعیان حقوق انسان بزرگترین ناقضان حقوق بشر و انسان هستند

وی افزود: در جوامع شهری اغلب مردم مصرف کننده هستند؛ باید ببینیم چه کسی تولیدکننده و موثر است و چه کسانی پرچمدار ارزش‌ها هستند و دفاع از حریم انسانیت می‌کنند. امروز می‌بینید که کسانی که مدعی حقوق بشر هستند، چگونه به دست آن‌ها اولیات حقوق انسان لگدمال می‌شود. امروز مدعیان حقوق انسان بزرگترین ناقضان حقوق بشر و انسان هستند. می‌بینید چگونه پایشان را بر گلوی انسان‌ها می‌گذارند و نمی‌گذارند نفس بکشند. این‌ها خودشان را کشور توسعه یافته و مدافع حقوق انسان می‌دانند. امروز فریاد عالم از بی عدالتی نظام استکبار و حکومت آمریکایی‌ها وغربی‌ها بلند شده است.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در زندگی عشایری معنویت، اخلاق، مروت، گذشت و ایثار هست که باید روز به روز تقویت شود.
 
آیت الله رییسی

وی افزود: بنده با این نظر موافقم که مراودات ما با کشور‌ها و همسایگان ظرفیتی برای مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند. این همان چیزی است که رهبری از ما و کسانی که فرهنگ کشور را دوست دارند، می‌خواهند. داشته‌های ما فراوان است و باید به آن‌ها دل بست. کسانی که دل به بیگانه بسته‌اند، سخت در خطا هستند و روز به روز خطای آن‌ها بیشتر معلوم می‌شود.

آیت الله رییسی گفت: برخی فکر می‌کنند که سرمایه فقط ابزار تولید است؛ در کنار ابزار تولید به اخلاق نیاز داریم و اگر اخلاق نباشد، همین وضعیت مغرب زمین به وجود می‌آید. ممکن است بگویند فلان کشور توسعه یافته است، اما مسائل اخلاقی در آن ذبح می‌شود و باید توسعه یافتگی در همه امور وجود داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه افزود: نسبت به مشاوره‌های خانوادگی هم سخن درستی مطرح شد.
 
با کدخدامنشی و داوری و بزرگان عشایر مسائل حل شود

وی درباره تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها در دادگستری اظهار کرد: تاکید داریم که حتی‌الامکان پرونده به دادگستری نیاید و با کدخدامنشی و داوری و بزرگان عشایر مسائل حل شود؛ اما اگر به هر دلیلی مشکلی حل نشد و به دادگستری آمد، تسریع در رسیدگی در دادگستری مورد تاکید ماست.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: هرچه می‌گذرد به این سخن حق رهبری بیشتر می‌رسیم که فرمودند من آینده این کشور را بسیار درخشان و امید بخش می‌بینم. آن حکیم فرزانه به درستی آینده را می‌بینند. در شرایط فعلی علیرغم تهدیدات دشمن در منطقه دست توفق و برتری برای کشور و جبهه انقلاب اسلامی است و در منطقه هم اعتراف می‌کنند که دست برتر از آن جبهه انقلاب اسلامی با محوریت ایران اسلامی است. دست برتر را شهدا، حاج قاسم سلیمانی و عزیزان جانفشان که بی نام و نشان جان عزیزشان را اهدا کردند، به ارمغان اوردند و این‌ها اقتدار ایجاد کردند و تولید قدرت نمودند.

وی بیان کرد: از همه عزیزان تشکر می‌کنم و امیدوارم که انشاءالله مواردی که مطرح شد، دنبال شود. یکی از مسائل احداث و توسعه مدارس شبانه روزی ویژه فرزندان عشایر و روستا‌های محروم بود که نکته بسیار خوبی است. همچنین آب رسانی به عشایر در قالب حفر چاه در مسیر و آب رسانی‌های سیار برای شرب و دام از نکاتی است که مورد اهتمام می‌باشد.

رئیس دستگاه قضا افزود: موضوع بیمه عشایری هم مطرح شد و حفظ مراتع نیز باید هم توسط عزیزان و هم دستگاه‌های مربوطه انجام شود. انشاءالله آنچه شنیدیم و آنچه گفتیم برای رضای خداوند متعال باشد و خداوند سایه رهبری را بر سر ما مستدام بدارد و عشایر را به عنوان ذخائر انقلاب برای ما حفظ کند. انشاءالله همت، مردانگی، فتوت، ایثار، ایمان، صبر و بردباری روز به روز در ملت و عشایر افزون شود و خداوند به بنده طلبه توفیق بدهد که بتوانم به عنوان سرباز نظام و رهبری، خدمتگزار مردم و عشایر باشم. مواردی که در جلسه عرض شد، استاندار و رییس کل دادگستری دنبال خواهند کرد که انشاءالله در سفر بعدی به استان فارس، شاهد این باشیم که یا همه این موارد یا بخش عمده‌ای از آن‌ها حل شده باشد.
رییس قوه قضاییه در دیدار قضات و کارکنان دادگستری استان فارس: ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۰۹:۲۴

آیت الله رییسی در ابتدای سفر استانی به فارس، با قضات و کارکنان دادگستری این استان دیدار کرد.

آیت الله رییسی پس از استماع اظهارات حاضرین در جلسه، ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در استان فارس به ویژه از سوی قضات و کارکنان دادگستری این استان، اظهار کرد: امروز برای همه ما افتخار بزرگ، خدمتگزاری خالصانه به مردم و گره گشایی از کار آن‌ها است.
 
وی گزارشات ارائه شده از سوی مسئولان قضایی استان دایر بر کاهش ورودی پرونده‌ها، کاهش جمعیت کیفری و تسریع در
رسیدگی را در خور تقدیر دانست و بر حفظ وضعیت موجود و افزایش کیفیت، تاکید کرد.
 
دیدار رییس قوه قضاییه با قضات استان فارس
 
رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه بنای ما در رسیدگی‌ها این است که مجموعه اقدامات صورت گرفته به مردم آرامش دهد، گفت: قانونمداری، توجه به نظارت‌های قانونی و ضد ارزش بودن نظارت گریزی هرچه بیشتر تثبیت شود، آرامش مردم در این رابطه افزون خواهد شد.
 
باید به درخواست‎‌های مردم و گره گشایی از زندگی آن‌ها توجه کنیم
 
آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: توجه به مردم، مردمی بودن و باور داشتن مردم یکی از نکات بسیار مهم برای همه است و باید به آنچه لازمه مردمداری است و همچنین درخواست‎‌های مردم و گره گشایی از زندگی آن‌ها توجه کنیم.
 
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در تامین امنیت استان و تقدیر در این زمینه، افزود: اقدامات صورت گرفته برای کاهش جرایم خشن و افزایش ضریب‎‌های امنیتی نکته قابل توجهی است.
 
رییس قوه قضاییه با تاکید نسبت به سلامت دستگاه قضایی و سازمان‌های وابسته و ارتقاءِ این سلامت، تصریح کرد: گزارش دادستان انتظامی قضات در جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه حاکی از آن بود که یک درصد تخلف در مجموعه قضایی داریم؛ ولی باید گفت که آن یک درصد هم برای ما زیاد است. بنای دستگاه قضایی برخورد با همه تخلفات خصوصا در درون خودش است.
 
var player = videojs('player_850520_2623341',{poster:'',width:640,height:360}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/2623341',{},function (data) {}); }));
 
آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: اینکه امروز به پرونده‌هایی رسیدگی می‌کنیم که این پرونده‌ها به نحوی مربوط به درون دستگاه قضایی است، ناشی از اراده و تصمیم قضات و کارکنان دستگاه قضایی است که امروز مدعی هرگونه ناسلامتی هستند.
 
وی با طرح این سئوال که چرا مجموعه پاک، سالم و پرتلاش همکاران ما با چند حرکت نامناسب، مورد انتقاد قرار گیرد، گفت: امروز حامیان مقابله با فساد و مسئولین مبارزه با مفاسد در درون دستگاه قضایی کارکنان سالم و مخلص ما هستند و از قاطبه قضات و کارکنان دستگاه قضایی به دلیل تلاش شبانه روزی همراه با سلامت نفس صمیمانه تشکر می‌کنم.
 
ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد
 
رییس قوه قضاییه تاکید کرد: اگر امروز در رسانه‌ها پرونده‌هایی مطرح می‌شود از مواردی است که مدعی آن کارکنان و قضات دستگاه قضایی هستند با این نگرش که دستگاه قضایی همچنان باید سالم بماند.
 
آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد، تصریح کرد: این ناسلامتی برای همه جا بد و برای دستگاه قضایی بدتر است. سلامت برای همه جا یک اصل است و برای دستگاه قضایی به عنوان یک ارزش بالاتر است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با اشاره به حفظ کرامت قاضی، کارکنان و مرتبطان دستگاه قضایی، ارباب رجوع، متهم و زندانی افزود: برخورد با یک متخلف و یک متجاسر و یک مجرم هم باید صبغه حفظ کرامت داشته باشد.
 
رییس قوه قضاییه با بیان اینکه کرامت باید همواره در سلوک و رفتار همکاران دستگاه قضایی جلوه داشته باشد به بیان روایتی از امیرالمومنین (ع) در این زمینه پرداخت.
 
آیت الله رییسی با اشاره به این روایت اساس کار قضات را دینداری، نگهدارنده آن‌ها را تقوای الهی، زینت آن‌ها را ادب و دژ محکم آبروی قضات را بردباری دانست و گفت: حلم در دستگاه قضایی امر بسیار مهمی است و بردبار بودن در مقابل هجمه‌ها، ناشایسته‌ها، نفوذها، فتنه‌ها و کجی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و نباید فریاد کسی ما را از جاده عدالت خارج کند.
 
وی تاکید کرد: فضاسازی‌ها، نباید مجموعه دستگاه قضایی، رسیدگی‌ها، تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. برای دستگاه قضایی کشف حقیقت، حق خواهی و حق گرایی و ایستادگی در مسیر حق مهم است.
 
آیت الله رییسی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: حفظ منابع طبیعی در همه جا بسیار حائز اهمیت است. باید از تعرض به منابع طبیعی پیشگیری شود و به هیچ عنوان نباید به زمین خواران اجازه داد تا سراغ ذخایز و سرمایه‌های ملی بروند و باید دست آن‌ها را کوتاه کرد.
 
var player = videojs('player_933154_2623324',{poster:'',width:640,height:360}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/2623324',{},function (data) {}); }));
 
وی ادامه داد: کاری که شما می‌کنید باید همه سازمان‌ها به ویژه سازمان‌هایی که مسئول حفظ منابع و ذخایر ملی هستند، با همت دنبال کنند و نسبت به انشعابات غیرمجاز هم همینطور است.
 
باید از بروز تخلف در مقدمه کار جلوگیری شود تا نوبت به دستگاه قضایی نرسد
 
رییس قوه قضاییه افزود: باید از بروز تخلف در مقدمه کار جلوگیری شود تا نوبت به دستگاه قضایی نرسد. انشعابات غیرمجاز اگر در مقدمه کار توسط وزارت نیرو دنبال شود، نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد. اگر در مقدمات کار امر غیرمجازی انجام شد، باید توسط دستگاه‌های اجرایی دنبال شود و مورد تاکید ماست که اینگونه عمل شود.
 
رییس قوه قضاییه در ارتباط با سیل شیراز خاطرنشان کرد: پرونده سیل شیراز به دادگاه رفت و با افرادی که قصور کرده بودند، برخورد شد؛ اما کار درستی که بتواند زمینه پیشگیری از وقوع این حوادث را فراهم کند، لایروبی بود تا حادثه مهمی نداشته باشیم. ترک فعل‌ها باید دنبال شود و شخصی که در زمان مسئولیت خودش کاری را که باید انجام می‌داده، انجام نداده، باید پیگیری شود و اگر ترک فعل او موجب خسارت شده، باید دنبال شود.
 
توسعه داوری و میانجیگری یکی از برنامه‌های دستگاه قضایی است
 
آیت الله رییسی بیان کرد: در تمام کشور از توسعه داوری، میانجیگری و اقدامات شورای حل اختلاف که می‌تواند صلح و سازش را قبل از اینکه پرونده‌ای بخواهد وارد دستگاه قضایی شود، محقق کند، حتما استقبال می‌کنیم. یکی از برنامه‌های این دوره، توسعه داوری و میانجیگری است و توسعه این قضیه می‌تواند به کاهش پرونده‌ها کمک کند. 
 
var player = videojs('player_976176_2623319',{poster:'/fileshttps://www.mizan.news/news/1399/3/22/2623865_524.jpg',width:640,height:360}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/2623319',{},function (data) {}); }));
 
رییس قوه قضاییه افرود: لایحه شورای حل اختلاف را اصلاح کردیم و وزیر دادگستری قول داده که این لایحه در اسرع وقت در دولت مطرح شود و به مجلس برود که هم وضعیت کارمندان روشن شود و هم صلاحیت‌های قانونی شورای حل اختلاف مشخص گردد و انشاءالله وضعیت شورای حل اختلاف ظرف چند ماه آینده کاملا مشخص شود.
 
وی با اشاره به ضرورت تمرکز زدایی بیان کرد: ما با تمرکززدایی موافق هستیم و هر مسئولیتی که در استان بتوان آن را انجام داد، موافقیم که به مرکز کشیده نشود. همچنین درباره مشکلات معیشتی و رفاهی و ساختمان‌ها و ابزار و تجهیزات نیز معاون برنامه ریزی به جای جای استان سرکشی کرده و مسائل بررسی شده و در جلسه عصر که با حضور مسئولان عالی استان برگزار می‌شود، همه موارد بررسی شده با حضور روسای  کلیه سازمان‌ها و رییس کل دادگستری و امام جمعه و استاندار مطرح خواهد شد و تا جایی که بتوانیم برای برخی از موارد در استان فکری اندیشیده و مابقی موارد را در مرکز دنبال می‌کنیم.
 
 
آیت الله رییسی در ادامه عنوان کرد: موضوع بحث ما بیان گزارش مرکز و گزارش استانی برای رفع مشکلاتی است که در این رابطه باید صورت گیرد.
 
رییس قوه قضاییه درباره همکاران زندان‌ها و گزارشی که ارائه شد، گفت:  از زحمتی که همکاران در رابطه با زندان‌ها طی این مدت داشته اند، خبر دارم. دادن مرخصی‌ها کار آسانی نبود؛ اما این سختی را تحمل کردند و حتی بعضا به دلیل اینکه همکاران ما باید کار را در آن اوضاع انجام می‌دادند، خودشان در زندان و هم در دادگستری‌ها به کرونا مبتلا شدند.
 
وی ادامه داد: این افراد سعی می‌کردند که وظیفه سازمانی خود را انجام دهند که جا دارد هم برای بیماران دعا کنم و هم برای همکارانی که بحمدالله شفا پیدا کردند، از خداوند متعال تداوم سلامت آن‌ها را مسالت کنم.
 
آیت الله رییسی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به فرمایشات روز چهاردهم خرداد مقام معظم رهبری در تبیین شخصیت امام (ره)، با تاکید بر لزوم تحول خواهی و تحول گرایی اذعان کرد: ماموران، امت، مسئولان و مدیران باید در تحول گرایی و تحول خواهی حتما به امام امت(ره) و رهبری معظم انقلاب تاسی و در حوزه خود تحول ایجاد کنند.
 
آیت الله رییسی تصریح کرد: افراد باید وضع موجود و وضع مطلوب را ببینند و برای نزدیک شدن وضع موجود به وضع مطلوب تلاش کنند و این معنای تحول است.
 
رییس دستگاه قضایی در ادامه گفت: افراد باید ببینند تفاوت بین وضع موجود و وضع مطلوب چیست و انتظار مردم از دادگستری تراز انقلاب اسلامی و سازمان اداری کشور چیست.
 
ناسلامتی، رشوه، فساد، کجی ها و پارتی بازی‌ها در نظام اداری کشور نباید باشد
 
وی افزود: آنچه که در بستر گام دوم باید اتفاق بیفتد، تحولی است که باید نظام اداری کشور را نظام تراز انقلاب اسلامی کند.
 
آیت الله رییسی تاکید کرد: مطلقا ناسلامتی، رشوه، فساد، کجی ها و پارتی بازی‌ها در نظام اداری کشور نباید باشد و مدیران و مسئولان ما نسبت به هر گونه ناسلامتی در نظام اداری کشور باید حساس باشند.
 
دیدار رییس قوه قضاییه با قضات استان فارس
 
رییس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم توجه به مشکلات مردم عنوان کرد: مدیران و مسئولان باید نسبت به حل مشکلات مردم به ویژه مشکلات معیشتی آن‌ها حساس باشند.
 
رییس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به لزوم توجه به موضوع اقتصاد و فرهنگ گفت: استان فارس، استان فرهنگ دوست و شعر و ادب است و استانی است که رفتار‌های آن می‌تواند برای کشور الگو باشد. در اینجا ذخایر ارزشمند شعر و ادب وجود دارد و بزرگانی از علما را داریم.
 
وی با اشاره به جایگاه فرهنگ بیان کرد: حقیقتا مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی باید نسبت به مسائل فرهنگی حساس باشند؛ چرا که فرهنگ می‌تواند ملیت، اسلامیت و تمدن و مدنیت را برای جامعه ما به عنوان یک ذخیره ارزشمند حفظ کند.
 
آیت الله رییسی افزود: این موضوع می‌تواند زمینه بسیاری از هنجار‌ها و رفع ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی باشد. اگر مراقبت نکنیم، آسیب‌های اجتماعی به جرم تبدیل خواهد شد و وقتی به جرم تبدیل شد، دستگاه قضایی باید با آن برخورد کند.
 
تلاش در جهت به حداقل رساندن آسیب‌های اجتماعی
 
رییس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم تلاش در جهت به حداقل رساندن آسیب‌های اجتماعی گفت: تمام دست اندرکاران فرهنگی، اقتصادی، پولی و مالی کشور تلاششان این باشد که ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نداشته باشیم. ما در حوزه پیشگیری حرفمان این است: وقتی با ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی درست برخورد نشود، به جرم، فساد اقتصادی و اجتماعی تبدیل خواهد شد که در دادسرا و دادگاه می‌آید و باید با آن برخورد شود.
 
وی با تاکید بر لزوم پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد: تاکید دارم همه دستگاه‌های مسئول، الگوساز و فرهنگساز در این رابطه تلاش کنند و نگذارند که مساله تبدیل به یک ناهنجاری، آسیب و سپس تبدیل به یک جرم شود و نوبت به دستگاه قضایی برسد.
 
مشروح خبر را اینجا بخوانید
رییس قوه قضاییه برنامه‌های سفر به استان فارس را تشریح کرد
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۰۹:۰۴

آیت الله رییسی که در ادامه سفر‌های استانی خود و به منظور بررسی وضعیت دستگاه قضایی استان فارس، در راس یک هیات قضایی وارد این استان شد، در بدو ورود به فرودگاه شیراز در تشریح برنامه‌های این سفر استانی با بیان اینکه حضور در استان‌ها یکی از برنامه‌های جدی دستگاه قضا است، اظهار کرد: قرار بود آخر بهمن و اوایل اسفند خدمت مردم و مدیران استان فارس باشیم ولی به دلیل شرایط بهداشتی و لزوم رعایت این شرایط، سفر با حدود سه ماه تاخیر انجام شد.

تشریح برنامه‌های سفر رییس قوه قضاییه به استان فارس

 
وی افزود: در این سفر هم به دلیل ضرورت رعایت شرایط بهداشتی، توفیق نداریم خدمت همه مردم در جای جای استان فارس برسیم و لذا دیدارها محدود خواهد بود.
 
رییس قوه قضاییه با اشاره به برگزاری نشست با قضات و کارکنان دادگستری استان فارس و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه در این استان، ادامه داد: برای بررسی وضعیت استان فارس، هیات‌هایی از قبل اعزام و مسایل مورد بررسی قرار گرفته است و در این جلسات برای کاهش مشکلات این حوزه قضایی تلاش خواهیم کرد.
 
آیت الله رییسی از برگزاری نشست با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس، استاندار و مدیران استانی و تولیت آستان مقدس حرم شاهچراغ (ع) خبر داد و گفت: بررسی موانع تولید و راهکارهای جهش تولید در این جلسات مورد توجه است، چراکه استان فارس یکی از قطب‌های صنعتی است و مشکلات این حوزه در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
تشریح برنامه‌های سفر رییس قوه قضاییه به استان فارس
 
وی با بیان اینکه استان فارس گسترده ترین حوزه قضایی کشور است، ابراز امیدواری کرد که بخشی از مسایل و مشکلات این استان در سفر استانی و بخشی نیز در تهران دنبال شود.
رییس قوه قضاییه وارد شیراز شد
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۰۸:۱۵
آیت الله رییسی رئیس قوه قضاییه در ادامه سفر‌های استانی خود و به منظور بررسی وضعیت دستگاه قضایی استان فارس، در راس یک هیات قضایی وارد این استان شد.
 
حضور در جلسه شورای اداری و قضایی و دیدار با قضات و‌کارکنان دادگستری استان فارس از جمله برنامه‌های این سفر است.
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *