هاشمی‌طبا: بعضی مدیران با هزینه کردن پول سعی داشتند در میان مردم محبوب شوند

14:25 - 23 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۸۳۳۴
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
عضو اسبق شورای اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک گفت: مدیران ما فکر می‌کنند با پول و دلار می‌توانند محبوبیت به دست بیاورند.

- مصطفی هاشمی‌طبا با حضور در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم درباره نحوه انتخاب مدیران ورزشی اظهار داشت: یک ترکیبی از مسائل مختلف است و به نظرم اولین مسئله‌ای که وجود دارد به مدیریت انتخاب می‌شوند باید اهلیت داشته باشند.

وی افزود: اهلیت هم، استعداد است و به عوامل مختلفی مانند نبوغ ذاتی انسان‌ها مربوط می‌شود و کسی که به دنبال مدیریت است نباید شُل باشد بلکه باید بسیار سخت‌گیر و دقیق باشد. دوم هم، دانش موضوع است در هیچکدام از این مواردی که مشاهده کردیم مسائل به خوبی رعایت نشده است؛ نه دانش مدیریت و نه اهلیت داشتند. به طور مثال مدیری که در جایی مانند مرکز دولتی کار کرده معلوم نیست که بتواند یک شرکت دولتی را هم اداره کند. من در خودم چنین استعدادی ندارم و اگر از من بخواهند در شرکت مالی که در طول سال بالای ۱۰۰ میلیارد خرید و فروش دارد و در کنار آن هم ۱۰ قرارداد منعقد شود به طور حتم این موضوع را قبول نخواهم کرد زیرا این استعداد را ندارم، چرا که بیشتر مدیر دولتی بوده‌ام.
 
عضو اسبق شورای اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک تصریح کرد: در مدیریت دولتی خرج که از کیسه مهمان بُوَد، حاتم طاعی‌شدن آسان بُوَد (یعنی پول برای مدیران دولتی عدد است نه ماهیت). مدیران ما فکر می‌کنند با پول و دلار می‌توانند محبوبیت به دست بیاورند. یعنی اهلیت خودشان را با اشخاص دیگر در میان نمی‌گذارند و اگر قراردادی با مربیان خارجی بسته می‌شود به این منظور است تا از این طریق به مردم بگوییم که ما مربی خارجی آورده‌ایم.
 
هاشمی‌طبا افزود: در کشور خیلی صحبت از خودکفایی، اعتماد به نیروهای داخلی و جوانگرایی می‌شود، اما تمام این موارد را زیر پا می‌گذارند و برای اینکه بگویند ما کار خودمان را خوب انجام داده‌ایم تا از این طریق بین مردم محبوببت کسب کنند، به سراغ منعقد کردن چنین رقم‌هایی می‌روند. برای بستن هر قراردادی باید یک فرد حقوقی حضور داشته باشد، اما چطور ممکن است در یک قراردادی آنقدر ابهام وجود داشته باشد. 

وی در ادامه اظهار داشت: ما چطور نمی‌توانیم به این همه نیروی داخلی که داریم، متکی باشیم و به محض اینکه مربی داخلی باشد از او حمایت نمی‌کنیم. مگر در تمام دنیا همه مربیان برد کسب می‌کنند؟ به فرض مثال مورینیو در یک تیمی شکست می‌خورد و کسی هم ممکن است به برتری برسد آن هم توسط نیروها و ابرازی که در اختیار دارد مانند بازیکنان که ابزار مربیان هستند. هنگامی که مربی به تساوی می‌رسد بلافاصله این را می‌گویند که دارای اهلیت نیست. در والیبال خیلی معتقد به مدیریت ولاسکو بودم، اما چون دارای اختیارات تام بود در مواقع شکست بازیکنان باز به او اعتماد داشتند، اما در مربیان داخلی این موضوع متفاوت است و حمایتی از او صورت نمی‌گیرد. ما در شرایط تحریم و کمبود ارز هستیم، اما با این وجود قراردادی منعقد می‌شود که آن همه ابهام دارد، خیلی عجیب است.

عضو اسبق شورای اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین زیان‌هایی که به ما وارد می‌شود به بحث نحوه مدیریت برمی‌گردد، یعنی مدیری که به کار آشنا نیست و در کنار آن آشنایی چندانی به مسائل حقوقی ندارد، مدیریت می‌کند. حدود ۱۶ یا ۱۷ سال است بحث واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی مطرح است که هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است. در زمینه ارتقا مدیران هیچ گونه آموزشی وجود ندارد. یکی از وظایف فدراسیون یا سازمان‌های ورزشی ارتقای مربیان است. ما به صورت مداوم مربیان را تغییر می‌دهیم بدون اینکه آن مربی ماهیتش تغییر پیدا کند یا اینکه آیا ماهیت هدایت یک موسسه مالی را دارد یا خیر. به نظرم شایسته‌گزینی در ایران به کلی فراموش شده است. مدیریت‌هایی بگذاریم که برای هر کاری موثر باشد. به طور مثال سهراب سپهری نمی‌تواند توپخانه شلیک کند بلکه باید آدمی انتخاب شود که قلدر و باتجربه باشد و زود از حال نرود. وقتی شخصی مدیر یک مجموعه‌ می‌شود باید شایستگی‌های لازم را در این مورد دارا باشد، اگر نداشته باشد چندان کارآمد نخواهد بود.

رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی با اشاره به دوران مدیریت خود، گفت: در آن زمان ما با مربیان کلاس می‌گذاشتیم و صحبت می‌کردیم. مربیان ما آدم‌های با استعدادی هستند، ولی آیا توانسته‌ایم همه ضوابط را به مربیان آموزش مجدد بدهیم؟ در گذشته در ۱۷۶ شهر ایران ماهی یک روز در طول سال آموزش برای مربیان داشتیم. من با خیلی از مربیان ملی مراودات علمی داشتم، البته مخالف مراودات بین‌المللی نیستم. باید به صورت منطقی از مربی ایرانی حمایت کنیم. البته اگر مربی هم اشتباه می‌کند باید او برخورد کنیم. اینجا نقش مدیر خیلی مهم است.

وی با اشاره به انتخاب ویرا برای تیم ملی ایران بعد از مایلی‌کهن، تصریح کرد: من در انتخاب ویرا دخالتی نداشتم، که البته متخصصان هم می‌گفتند او بیشتر روانشناس است تا مربی. قرار بود به جام جهانی برویم که رفتیم و اگر بازی آخرمان را نگاه کنید، آن‌قدر، اما و اگر داشتیم که کار را خیلی سخت می‌کرد. ما اگر در یک فضایی باشیم که مراودات بین‌المللی خوبی داشته باشیم، مربی خارجی خیلی هم خوب است، ولی وقتی از همه طرف تحت فشار هستیم نباید باعث ذلت کشور شویم. به استفاده از مربی خارجی اعتقاد دارم، اما مدیران ما نباید تحت فشار فضا‌های اجتماعی باشند. یکی از مهمترین زیان‌هایی که به ما وارد می‌شود از طرف مدیریت است.

هاشمی‌طبا خاطرنشان کرد: زمانی که صفایی‌فراهانی برای فدراسیون انتخاب شد، گفتیم او دیگر به حرف ما گوش نمی‌دهد. ما به جای اینکه آدم‌هایی را بگذاریم که با ما باشند باید آدم‌هایی را انتخاب کنیم که مشورت‌پذیر و کاری باشند. البته صفایی‌فراهانی هم چند بار با من مشورت کرد. ما متأسفانه کار را گروهی انجام نمی‌دهیم و مشورتی وجود ندارد. مثلاً در باشگاه پرسپولیس هیئت مدیره کاری به انصاری‌فرد نداشت و او هم کاری به هیئت مدیره نداشت یا در فدراسیون فوتبال تاج قراردادی را امضا کرده بود که اعضای هیئت رییسه از آن بی‌اطلاع بودند و مشورتی صورت نگرفته بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *