روسیه تنش آفرینی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را غیرسازنده خواند

20:45 - 31 خرداد 1399
کد خبر: ۶۳۰۲۲۷
نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: کشورش تنش آفرینی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را غیرسازنده می‌داند.

- میخاییل اولیانوف در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که در چهار روز اخیر به صورت وبینار برگزار شد، گفت: روسیه اهمیت فوق العاده برای اجرای کامل موافقت نامه پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی و پروتکل الحاقی ازسوی کشورهای عضو آژانس و دبیرخانه آن قائل است.

وی افزود: سیستم تضمین ها یکی از راستاهای مهم فعالیت های آژانس بین المللی انرژی اتمی است بایدشرایط برای کارایی موثر و بدون وقفه آن تامین شود.

اولیانوف گفت: در این رابطه این مساله که تهران و دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی نتوانستند به حل مساله و به دو مرکز مورد نظر آژانس در ایران دسترسی بیابند،نگرانی و دلسردی عمیق ما را برانگیخت.

وی ادامه داد: با این حال هیچ دلیلی برای بزرگنمایی بیش از حد مساله نمی بینیم. در بررسی آن به وضوح پیشرفت بدون شک در مقایسه با آنچه که اخیرا و در جریان نشست ماه مارس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود داشت، مشاهده می کنیم.

مقام روس تصریح کرد: در گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملا آشکار است که ایران امکان دسترسی نمی دهد و در عین حال امکان این اقدام برای دبیرخانه را رد نمی کند. تهران برای گرفتن تصمیم مثبت نیاز به رایزنی های بیشتر دارد.

وی افزود: این مساله عادی و کاملا مجاز است. از دبیرخانه آژانس و ایران دعوت می کنیم فورا به گفت وگو درباره این مساله پرداخته و به نتیجه مثبت دست بیابند.

اولیانوف گفت: در این رابطه به یک نکته مهم دیگر اشاره می کنم. در سالهای اخیر در ایران هزاران برنامه برای راستی آزمایی و صدها مورد دسترسی اضافی به اماکن برگزار شد. تهران هر بار همه گونه امکان همکاری را فراهم کرد. فقط در یک مورد وقفه و عدم تفاهم پیش آمد. تکرار می کنم این در حالی رخ داد که هزاران مورد برنامه بازرسی و راستی آزمایی موفق انجام گرفت. باید به مساله در این زمینه گسترده نگاه کرد.

نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در ارزیابی وضعیت پیش آمده باید به این نکته توجه داشت که این موضوع هیچ ارتباطی با ریسک و خطرهای انتشار سلاح هسته ای ندارد. موضوع در مورد حدسیاتی است که حدود 20 سال پیش در این دو مرکز ممکن است آزمایش های اعلام نشده با مقادیر اندکی مواد هسته ای انجام گرفته باشد.

وی افزود: این فعالیت ها هم اگر انجام گرفت در سال 2004 به ابتکار طرف ایرانی بطور کامل متوقف شد. این مساله در وضعیت کنونی هیچ تاثیری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مساله در حوزه دیگری است که مربوط به مراحل اجرای پروتکل الحاقی و شیوه استفاده از اطلاعات دریافت شده از کشورهای ثالث می شود. ایران مطابق با پروتکل الحاقی که به صورت داوطلبانه در قلمروش اجرا می شود باید خواسته آژانس را بدون کوچکترین وقفه ای برآورده کند. دبیرخانه آژانس هم باید با دقت بیشتری اقدامات خود را ترتیب دهد.

وی ادامه داد: شرایطی که یک و نیم سال پیش رخ داد و شورای حکام درگیر مسائلی شد که از ریسک انتشار سلاح هسته ای بسیار دور بود، حیرت ما را برانگیخت. عملا موضوع ایرادهای دیرینه مطرح است که از مدتها پیش اهمیت درجه سه از نظر نظارت بر برنامه هسته ای ایران در شرایط کنونی دارد.

اولیانوف گفت: گزارش در مورد مقادیر ناچیز مواد هسته ای که احتمالا 20 سال پیش در اهداف اعلام نشده استفاده شد در حوزه وظایف دبیرخانه آژانس است اما بعید به نظر می رسد که قابل توجه شورای حکام ازنقطه نظر سیاست های واقعی باشد.

نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: کاوش بی نهایت در تاریخ همان طور که تجربه بکارگیری پادمان ها از جمله در سال های دهه 90 میلادی در عراق نشان می دهد،کم ثمر حتی غیرسازنده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده مطالعات ادعایی در مورد برنامه هسته ای ایران در سال 2015 بسته شد، ادامه داد: در زمان حاضر کاملا واضح است که این تصمیم درستی بود که امکان داد تا توجه را به نکات کم اهمیت منحرف نکرد و بر تلاش ها برای تامین شرایط برای اطمینان یابی از برنامه هسته ای ایران تمرکز یافت. عدول از تصمیم گروهی سال 2015 غیرقابل قبول است. باید همه ازجمله هریک از اعضای شورای حکام و دبیرخانه آژانس باید این نکته را مدنظر قرار دهد.

وی در ادامه سخنان خود نسبت به مسائل مربوط به گذشته دور برنامه هسته ای ایران به عنوان عامل جدید بی ثبات کننده و پیچیده کننده وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران هشدار داد.

اولیانوف با غیرسازنده خواندن تنش آفرینی پیرامون برنامه هسته ای ایران گفت: ما برعکس باید فضای سازنده و مناسبی را برای همکاری بین ایران و آژانس بوجود بیاوریم.

وی افزود: همه نکات کاری (مسائل مورد اختلاف) در همکاریهای بین ایران و آژانس باید براساس مراحل استاندارد پیش بینی شده در موافقت نامه پادمان های آژانس و پروتکل الحاقی به آن برطرف شود همان طور که چنین مواردی با همه کشورهای غیرهسته ای دارای تعهدات همسان با ایران رخ می دهد.

اولیانوف گفت: باید به این نکته توجه داشت که مسائل کنونی تصادفی نیست. آنها بخاطر نبود اصول دقیق برخورد با اطلاعات دریافتی از کشورهای ثالث از سوی آژانس بوجود آمده است. دبیرخانه و شورای حکام باید رسیدگی به این مساله را در اولویت قرار دهد. اما هیچ پیشرفتی در این عرصه وجود ندارد.

وی افزود: در نتیجه همه مشکلاتی که دبیرخانه آژانس و همه ما با آن برخورد کردیم ممکن است دوباره تکرار شود. این فقط مربوط به برنامه هسته ای ایران نمی شود. از دبیرخانه می خواهیم دیدگاه خود را در این مورد به شورای حکام در نشست ماه سپتامبر اعلام کند.

اولیانوف افزود: یک بار دیگر به ضرورت حل مسائل بین دبیرخانه و ایران اشاره می کنیم. هیچ لزومی برای تصویب قطعنامه شورای حکام نمی بینیم این اقدام ممکن است پیامدهای منفی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در اینجا موضوع امکان انتشار گزارش بکارگیری موافقت نامه پادمان ها در ایران مطرح شد. چنین اقدامی به چه دلیل است. آیا می خواهید واقعی بودن سندی را که اطلاعات آن در رسانه ها نشت یافت را تایید کنید. بنظرم این اقدام فرد متخلف را تشویق می کند که به چنین اقدامات غیرمنصفانه ادامه دهد.

/انتهای پیام/

ایرنا


برچسب ها: روسیه میخائیل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *