خودتان را برای اداره کشور آماده کنید/ هویت و شخصیت خود را از زینب کبری الگو بگیرید

13:21 - 03 تير 1399
کد خبر: ۶۳۱۴۶۵
جوانان - هم پسران، هم دختران - باید درس بخوانند و دوره‌های درسی را طی کنند. این انقلاب و این کشور، متعلق به شماهاست؛ خودتان را باید برای اداره‌ی کشور آماده کنید؛ شاید ان‌شاءاللَّه در آینده، در میان شما جوانان و مردان و زنان، کسانی باشند که در کشور مسؤولیت‌های سنگین و بزرگی را بر دوش بگیرند.

- بنابراعلام پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR، گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) منتشر شد.

میدان فعالیت برای دختران به شرط رعایت عفاف و عدم اختلاط با مردان باز است
[در]عرصه‌ی فعّالیت‌های اجتماعی و سیاسی و علمی و فعّالیت‌های گوناگون ... زنِ مسلمان مثل مردِ مسلمان حق دارد آنچه را که اقتضای زمان است، آن خلأیی را که احساس میکند، آن وظیفه‌ای را که بر دوش خود حس میکند، انجام دهد. چنانچه دختری مثلاً مایل است پزشک شود، یا فعالیت اقتصادی کند، یا در رشته‌های علمی کار کند، یا در دانشگاه تدریس کند، یا در کار‌های سیاسی وارد شود، یا روزنامه‌نگار شود، برای او میدان‌ها باز است. به شرط رعایت عفّت و عفاف و عدم اختلاط و امتزاج زن و مرد، در جامعه‌ی اسلامی میدان برای زن و مرد باز است. شاهد بر این معنا، همه‌ی آثار اسلامی است که در این زمینه‌ها وجود دارد و همه‌ی تکالیف اسلامی است که زن و مرد را به طور یکسان، از مسؤولیت اجتماعی برخوردار میکند. این‌که میفرماید: «من اصبح لا یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم»، مخصوص مردان نیست؛ زنان هم باید به امور مسلمانان و جامعه‌ی اسلامی و امور جهان اسلام و همه‌ی مسائلی که در دنیا میگذرد، احساس مسؤولیت کنند و اهتمام نمایند؛ چون وظیفه‌ی اسلامی است.
بیانات در اجتماع زنان خوزستان ۱۳۷۵/۱۲/۲۰

هویت و شخصیت خود را از زینب کبری الگو بگیرید
امیدواریم دختران جوان و زنان جامعه‌ی ما در الگوی زینب کبری دقت کنند و هویت و شخصیت خود را در آن ببینند؛ بقیه‌ی چیز‌ها فرعی است. جوهر ذات یک انسان اگر تعالی و روشنایی و شفافیت پیدا کند، همه چیز در مقابل او کوچک میشود و قدرت او بر همه‌ی کار‌های دیگر، برای او تأمین میگردد.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۸۴/۰۳/۲۵

با زنده کردن هویت والای زن اسلامی نظر دنیا را جلب کنید
زن ایرانی در ایران اسلامی، باید کوششش این باشد که هویّت والای زن اسلامی را آن‌چنان زنده کند که چشم دنیا را به خود جلب کند. این امروز وظیفه‌یی است بر دوش زنان مسلمان؛ بخصوص زنان جوان و دختران دانش‌آموز و دانشجو.
بیانات در دیدار جمعی از بانوان ۱۳۷۹/۰۶/۳۰

نقش زن را از دیدگاه اسلام ترسیم و برجسته کنید
شما بانوان نخبه، دختران نخبه، جوانان نخبه، یکی از مهمترین مسئولیتهاتان امروز این است که نقش زن را از دیدگاه اسلام ترسیم کنید، برجسته کنید، روشن کنید؛ تربیت انسانی زن بزرگترین خدمت به جوامع انسانی و اسلامی است؛ این حرکت باید راه بیفتد. البته راه افتاده است، باید تشدید بشود، باید فراگیر بشود، باید پیش برود و شما در این حرکت، بدون تردید پیروز خواهید شد.
بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی «زنان و بیداری اسلامی» ۱۳۹۱/۰۴/۲۱

درس خواندن، تهذیب اخلاق و هوشیاری سیاسی همراه با تلاش انقلابی وظایف شماست
دختر خوبم! وارد شدن به وادی تکلیف الهی، بر شما مبارک باد. شما اکنون مخاطب خدای بزرگ و مهربان میباشید، و این شرف عظیمی است. سعی کنید دستورات خدا را یاد بگیرید و به آن عمل کنید. این، شما را خوشبخت و ارزشمند و مفید برای دیگران خواهد کرد. رهبران اسلام یعنی پیغمبر و ائمه‌ی معصومین علیهم السلام بهترین پیشوایان‌اند؛ سعی کنید آن‌ها را بشناسید و پیروی کنید. درس خواندن و تهذیب اخلاق و هوشیاری سیاسی همراه با تلاش‌های انقلابی، وظائفی هستند که دختران و پسران این نسل باید آن‌ها را هرگز فراموش نکنند. من سالگرد مکلف شدن شما را تبریک میگویم و برای شما دعا میکنم.
پاسخ رهبر انقلاب به نامه یک دختر نوجوان درباره ورود به عرصه تکلیف الهی ۱۳۹۸/۰۹/۲۴

در محیط دانشگاه روحیه و فرهنگ اسلامی را ترویج کنید
محیط دانشگاه‌ها بسیار مهمّ است. در محیط دانشگاهها، خانم‌های دانشجو و استاد باید بکوشند روحیه و فرهنگ اسلامی را ترویج کنند. اجازه ندهید به کسانی -اگر خدای نکرده در دانشگاه‌های کشور هستند- که نسبت به حجاب اسلامی یا زنان و دانشجویان دخترِ مسلمان بی‌احترامی کنند. اجازه ندهید که این‌ها بتوانند افکار فاسد را منتشر کنند. محیط دانشگاه باید محیط اسلامی باشد؛ محیطی برای رشد انسان طراز اسلام؛ انسانی که الگویش فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیهاست؛ و این، برای آینده کشور فوق‌العاده مهم است.
بیانات در دیدار جمعی از زنان ۱۳۷۱/۰۹/۲۵

مطالعه و تحقیق و ورود به مسائل مورد ابتلای روز جزو وظایف حتمی است
توصیه من به خواهران و دختران عزیزم این است که معلومات و آگاهیهایتان را بیشتر کنید. مطالعه، دقّت، تحقیق، درس، ورود به مسائل مورد ابتلای روز و اهتمام به کار‌های دینی، جزو وظایف حتمی و مسلّمی است که امروز زنان کشور باید مثل مردان، خود را موظّف به انجام آن‌ها بدانند.
بیانات در جمع زنان شهر ارومیه ۱۳۷۵/۰۶/۲۸

دانشگاه محیط خوبی برای شکوفایی علمی خانم‌هاست
راه یافتن جوانان - و در زمان ما بخصوص راه یافتن دختر‌ها - به دانشگاه فی‌نفسه چیز خوبی است. علّت این است که بالاخره جای درس خواندن و مطالعه کردن و روشنفکر و آگاه شدن، عمدتاً دانشگاه است. درست است که بیرون دانشگاه هم ممکن است کسی کتاب بخواند و فاضل و آگاه شود؛ لیکن این کم اتّفاق می‌افتد. طبعاً خانم‌ها در محیط دانشگاه - بیشتر خانم‌ها این‌طورند - یک شکفتگی و شکوفایی و جرأتِ پرداختن به مطالب علمی پیدا می‌کنند و ذهنشان باز می‌شود. البته پسر‌ها هم همین‌طورند؛ نمی‌شود گفت مخصوص دخترهاست.
بیانات در دیدار جمعی از بانوان اندیشمند ۱۳۷۷/۰۷/۱۸

به دلسوزی پدر و مادر و نصایح آن‌ها توجه کنید
فعالیت‌های گوناگون در جوانان شخصیت می‌آفریند؛ شخصیت آن‌ها را استحکام میبخشد و آینده آن‌ها را تضمین و روشن‌تر میکند. توصیه من به خانواده‌ها این است که کمک کنند تا فرزندانشان در فعّالیت‌های مناسب شرکت کنند. به دختر خانم‌ها هم سفارش میکنم که خواست خانواده را یکسره به عنوان یک شیء مزاحم تلقّی نکنند. شما مثل فرزند من هستید و من نصیحتی که به شما میکنم، از موضع یک پدر است. شما این را از من بپذیرید که اغلب اوقات تشخیص پدر‌ها و مادر‌ها در این که چه چیزی برای این جوان یا نوجوان مصلحت است و چه چیزی مصلحت نیست، از تشخیص خود آن‌ها بهتر و روشنتر است. بدانید که آن‌ها دلسوزند.
بیانات در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان در دومین روز از دهه فجر (روز انقلاب اسلامی و جوانان) ۱۳۷۷/۱۱/۱۳

مراقب باشید دشمنان دنیا و آخرت از نقاط ضعف شما استفاده نکنند
انسان در معرض آسیب است؛ مرد‌ها در معرض آسیبند، زن‌ها در معرض آسیبند، جوان‌ها در معرض آسیبند، پیر‌ها در معرض آسیبند؛ عالِم، جاهل، همه در معرض آسیبند؛ «و المخلصون فی خطر عظیم». کو حالا مخلص؟ همه‌ی ما زیر این استاندارد قرار داریم. اگر به حد استاندارد هم برسیم، مخلص هم بشویم، تازه «فی خطر عظیم»! خب، باید مراقب باشیم. دشمنان دنیای ما، دشمنان آخرت ما، دشمنان عزت ما، دشمنان نظام جمهوری اسلامی، از نقاط ضعف ما استفاده میکنند؛ از حس شهوت ما، از حس غضب ما، از قدرت‌طلبی ما، از علاقه‌ی ما به جلوه‌فروشی و خودنمائی؛ باید مراقب باشیم. بانوان عزیز هم باید مراقب باشند، دختر‌های جوان هم باید مراقب باشند.
بیانات در دیدار جمعی از مداحان سراسر کشور ۱۳۹۱/۰۲/۲۳

خودنمائی و جلوه‌فروشی آثار مخرب ماندگار برای جامعه و اخلاق و سیاست دارد
هم برای آنجا [آخرت]، هم برای حفظ عزت کشور و پیشرفت کشور، وضع حجاب را، وضع عفاف را، وضع تقیدات و پایبندی را خانم‌ها باید مراقبت کنند؛ این وظیفه است. خودنمائی و جلوه‌فروشی، یک لحظه است و آثار سوء آن برای کشور، برای جامعه، برای اخلاق، حتّی برای سیاست، آثار مخرب و ماندگار است؛ در حالی که ملاحظه‌ی عفاف، ملاحظه‌ی حدود شرعی در رفتار و حرکات بانوان، اگر چنانچه سختی‌ای داشته باشد، سختىِ کوتاهی است، اما آثارش، آثار عمیق و ماندگاری است. خود خانم‌ها خیلی باید مراقبت کنند مسئله‌ی حجاب را، مسئله‌ی عفاف را؛ وظیفه‌ی آنهاست، افتخار آنهاست، شخصیت آنهاست.
بیانات در دیدار جمعی از مداحان سراسر کشور ۱۳۹۱/۰۲/۲۳

روی ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید
بنده دلم میخواهد این جوانان ما شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّی دانش‌آموزان مدارس - روی این ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید. گیرم که تحلیلی هم بدهید که خلاف واقع باشد؛ باشد! خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده‌اند و میکنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند. کشوری که جوانانش سیاسی نباشند، اصلاً توی باغ مسائل سیاسی نیستند، مسائل سیاسی دنیا را نمیفهمند، جریان‌های سیاسی دنیا را نمیفهمند و تحلیل درست ندارند. مگر چنین کشوری میتواند بر دوش مردم، حکومت و حرکت و مبارزه و جهاد کند؟! بله؛ اگر حکومت استبدادی باشد، میشود. حکومت‌های مستبد دنیا، صرفه‌شان به این است که مردم سیاسی نباشند؛ مردم درک و تحلیل و شعور سیاسی نداشته باشند.
بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان ۱۳۷۲/۰۸/۱۲

دشمنان، تلاش نسل جوان در خط معنویت و دنیای اسلام را نمی‌پسندند
آن‌ها [دشمنان]نسل جوانی را که با اراده و عزم راسخ و با طهارت و عصمت - چه پسرش، چه دخترش - در خطّ مستقیم معنویّت و دین و دنیای اسلامی تلاش میکند، نمی‌پسندند. آن‌ها یک نسل جوان هرزه‌گرد میخواهند؛ این را میپسندند. در مقابل خواست دشمن، جوانان ما باید مقاومت کنند. مسؤولان ما اوّلاً با اتّکاءِ به این نسل جوان و با اتکاءِ به این ملت، باید دل خود را قرص کنند. عزم ملت مؤمن ما، مظهر عزم و اراده الهی است. مسؤولان از کسی و از چیزی نترسند ومرعوب هیاهوی دشمن نشوند. این سنگر عظیم ملی در اختیار آنهاست؛ از این خوب استفاده کنند. آحاد ملت - بخصوص جوانان - هم قدر خودشان را بدانند و به خودسازی روی آورند.
بیانات در دیدار جمعی از جوانان اهواز ۱۳۸۲/۰۵/۰۸

با مسائل اساسی کشور جدی برخورد کنید
ما از جوانان عزیزمان - چه دختران و چه پسران - توقع داریم که در مورد مسائل اساسی کشور، جدی باشند و جدی برخورد کنند. پیشنهاد می‌کنم روی این مسأله‌ی «جدی بودن» فکر کنید، بعد خواهید دید خیلی از کار‌هایی که در گوشه و کنار انجام می‌گیرد، ناشی از جدی نبودن است.
بیانات در دیدار جمعی از اعضای تشکل‌ها و جمعی از نخبگان دانشجویی ۱۳۸۲/۰۸/۱۵

ایمان همراه با عمل صالح مهم‌ترین پشتوانه برای پیشرفت است
البته عزیزان من! پسر‌های جوان! دختر‌های جوان! بدانید ایمان همراه با عمل صالح مهمترین پشتوانه برای پیشرفت در این میدان است. ایمان پاک، روشن، شفاف، مستدل و منطقی - که مواد آن خوشبختانه در معارف اسلامی فراوان است - همراه با عمل می‌تواند به شما کمک کند. صرف ایمان کار را پیش نمی‌برد. ایمانی که به دنبال خودش عمل داشته باشد، پایبندی داشته باشد، تقید داشته باشد، لاابالیگری و ولنگاری از آن دور باشد، می‌تواند هم به دنیای شما کمک کند، هم به آینده‌ی کشورتان کمک کند. به این بپردازید.
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان و نخبگان سراسر کشور ۱۳۸۴/۰۷/۰۳

مهم‌ترین توصیه‌ها به دختر دبستانی
دخترم! به حرف پدر و مادر گوش کن. نماز را خوب بخوان، در درس خواندن کوشا باش.
پاسخ رهبر انقلاب به نامه یک کودک ۱۳۷۷/۰۶/۳۰

در عرصه دفاع از عزت و هویت ملی نقش ایفاء کنید
درست است که امروز دفاع از مرز‌های جغرافیائی نیست، دوران جنگ مسلحانه‌ی دفاع از کشور امروز در اینجا مطرح نیست، اما دفاع از مرز‌های هویت ملی چرا؛ این مطرح است؛ دفاع از مرز‌های شخصیت دینی و اسلامی چرا؛ دفاع از مرز‌های عقیدتی چرا؛ این‌ها هست. همه‌مان مسئولیم. جوانِ امروز اگر در آن دوره نبوده است تا در مقابل دشمن بایستد و از هجوم او ممانعت کند و از خانه‌ی خود و شهر خود دفاع کند، امروز میتواند در میدان شرف و افتخارِ دفاع از شخصیت ملی، از عزت ملی، از هویت ملی، از عقیده‌ی مستحکم اسلامی نقش ایفاء کند. دختران و پسران جوان، زنان و مردان مؤمن، در این منطقه‌ی دفاعىِ حساسِ کنونی، همه میتوانند نقش ایفاء کنند. این روحیه باید حفظ شود. مسئولان این منطقه باید توجه کنند که یک چنین زمینه‌ی با ارزش انسانی و معنوی و روحی در این منطقه وجود دارد؛ همچنان که زمینه‌های مادی وجود دارد.
بیانات در اجتماع مردم گیلان‌غرب ۱۳۹۰/۰۷/۲۳

در مقابل اغواگری‌ها و تبلیغات هوس‌انگیز دشمن مقاومت کنید
یکی از کار‌هایی که دشمن میکند این است که این جوانان پاک و پاکیزه و طیّب و طاهر ما را دچار آلودگی کند. هزار تلاش میکنند تا این جوانان ما - چه پسران و چه دختران - را آلوده کنند. خودِ جوانان باید اوّل کسانی باشند که در مقابل اغواگری‌ها و شر آفرینی‌های دشمن؛ در مقابل تبلیغات هوس‌انگیز دشمن که گمراه کننده جوانان است، مقاومت کنند.
بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان ۱۳۷۲/۰۸/۳۰

در صحنه فعالیت‌های علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی با نشاط و قدرت حضور داشته باشید
توصیه من به شما جوانان عزیز - چه دختران و چه پسران - همین است. شما در صحنه فعّالیت‌های جوانانه، فعّالیت علمی، فعّالیت تحصیلی، فعّالیت تحقیقی، فعّالیت سیاسی، فعّالیت‌های اجتماعی گوناگون، کار فرهنگی و مطبوعاتی و هنری و ورزشی و امثال اینها، با همه نشاط و با همه قدرت حضور داشته باشید و طهارت و تقوا و ایمان و اخلاص و صفایتان را - که حقّاً و انصافاً در بین جوانان دنیا، شما از این جهات نمونه‌اید - حفظ کنید. اگر این تلاش مؤمنانه و مخلصانه و باصفا، در بین بخصوص جوانان ما و در بین بقیه آحاد ملت هم - هر کدام به سهم خودشان - وجود داشته باشد، استکبار در مبارزه خود با ملت ایران، قطعاً و یقیناً، نه یک بار، بلکه بار‌ها و بار‌ها به زانو در خواهد آمد و شکست خواهد خورد. در این، تردیدی نیست.
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان و دانش‌آموزان ۱۳۷۵/۰۸/۰۹

خودتان را برای اداره کشور آماده کنید
جوانان - هم پسران، هم دختران - باید درس بخوانند و دوره‌های درسی را طی کنند. این انقلاب و این کشور، متعلق به شماهاست؛ خودتان را باید برای اداره‌ی کشور آماده کنید؛ شاید ان‌شاءاللَّه در آینده، در میان شما جوانان و مردان و زنان، کسانی باشند که در کشور مسؤولیت‌های سنگین و بزرگی را بر دوش بگیرند. چه موقع چنین چیزی ممکن است؟ آن وقتی که شما درس بخوانید و کار کنید. مبادا بیکاری بر جوانان مستولی بشود. همه باید کار و تلاش کنند و زحمت بکشند؛ ان‌شاءاللَّه کشور آباد خواهد شد.
بیانات در دیدار مردم بخش دلوار بوشهر ۱۳۷۰/۱۰/۱۳

محیط دانشگاه‌ها و مدارس را محیط انقلابی و اسلامی کنید
شما دانشجویان و دانش‌آموزان - چه پسران و چه دختران - وظایف سنگینی بر دوش دارید. غیر از وظیفه درس خواندن، که وظیفه دانشجویی و دانش آموزی است؛ وظیفه انقلابی بر دوش دارید، وظیفه اسلامی و دینی هم بر دوش دارید. چه در محیط دانشگاه‌ها و چه در محیط مدارس. این مبارزه، مبارزه امروز و یک روز و دوروز و یک سال و دوسال نیست؛ مبارزه نسلهاست. آن نسلی که از مبدأ و آغاز انقلاب فاصله گرفته است، اگر بخواهد ایران را به عزّت برساند و بسازد و عظمت ببخشد و الگوی زنده‌ای در مقابل ملت‌های دیگر قرار دهد و بینی استکبار را به خاک بمالد، باید یک نسل انقلابی و اسلامی و متدیّن باشد و آن، شما هستید. امروز دانشجویید، امروز دانش‌آموزید و فردا گردانندگان چرخ‌های این کشورید. امروزِ خودتان را بسازید. دانشگاه‌ها را بسازید. محیط دانشگاه را محیط انقلابی و اسلامی کنید. محیط دبیرستان‌ها را نیز همین‌طور.
بیانات در دیدار دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و پرستاران ۱۳۷۱/۰۸/۱۳

با نیروی دانش و ایمان، عقب‌ماندگی‌های دوران قبل انقلاب کشور را جبران کنید
من به شما جوانان عزیز، به شما پسران و دختران بسیجىِ مؤمن، از هر قشری هستید، عرض میکنم: عزیزان من! کشور مال شماست؛ کشور متعلق به نسل جوان است؛ شما باید این کشور را بسازید؛ شما باید پایه‌های مجد و عظمتی را که این انقلاب و دست توانای معمار انقلاب بنا گذاشته است، حفظ کنید و بالا ببرید؛ شما باید با نیروی خود، با اراده خود، با دانش خود و با ایمان خود، عقب‌ماندگی‌های چندده‌ساله دوران قبل از انقلاب را جبران کنید.
بیانات در جمع بسیجیان حاضر در اردوی فرهنگی رزمىِ یاران امام علی (ع) ۱۳۷۹/۰۷/۲۹

با ورود به تکلیف الهی، نماز و احکام آن را به طور کامل یاد بگیرید
امروز شما دختران عزیز از عالم کودکی خارج شده‌اید و جزو بزرگ‌ها به حساب می‌آیید؛ چون نماز بر شما واجب است و باید نماز بخوانید و عبادت کنید و با خدای بزرگ حرف بزنید. این دوران شیرین عمر را قدر بدانید و ان‌شاءاللَّه نمازتان را به طور کامل یاد بگیرید. طوری نباشد که دختربچه‌های عزیزمان که امروز به تکلیف رسیده‌اند، نماز را بلد نباشند. البته میدانم که شما‌ها نماز را بلدید؛ اما جزییات نماز را هم باید یاد بگیرید. همه‌ی شما باید عبارات نماز و ذکر‌هایی که در نماز میگویید و حرکاتی که میکنید و وضو و طهارت و کار‌های لازم برای نماز را ان‌شاءاللَّه یاد بگیرید.
بیانات در مراسم جشن تکلیف دانش آموزان بوشهر ۱۳۷۰/۱۰/۱۲



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *