تولید پتروشیمی در کشور سه رقمی خواهد شد

12:38 - 05 تير 1399
کد خبر: ۶۳۲۰۹۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر نفت گفت: تعداد طرح‌های پتروشیمی از ابتدای دولت یازدهم به ۲۰ طرح و با ارزش بالای ۵ میلیارد دلار می‌رسید و  تولید پتروشیمی برای اولین بار در کشور سه رقمی و به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.
. - بیژن زنگنه در مراسم  افتتاح پروژه های صنعت نفت و پتروشیمی اظهار کرد: انتقال اتیلین به مناطق عمدتا توسعه نیافته کشور است و واحد اندیمشک در حال احداث است اما  تمام نشده، واحد لرستان، پلیمر کرمانشاه است و همدان انشعاب می‌گیرد و مهاباد و کردستان افتتاح شده است، پتروشیمی تبریز که با خوراک مایع کار می‌کرد با کشیدن خط تبدیل به خوراک اتیلین شد و اقتصاد این طرح بهتر شد و امسال ۲ میلیون تن از این خط انتقال می‌دهیم.

وزیر نفت تصریح کرد: امروز این خط میان دو آب افتتاح می‌شود و این یکی از مهمترین طرح‌های دولت برای آمایش سرزمین و توسعه مناطق غرب کشور است که بسیار موفق بوده و تولید اتیلین در حال افزایش است و امسال نزدیک به ۷ میلیون تن خواهد رسید و ۲ میلیون تن در این خط استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: این ۱۷ طرح که جهش دوم پتروشیمی با پیشرفت فیزیکی بالا همه امسال به نتیجه خواهند رسید و با شراط سختی که کشور داشته ما علاوه بر جهش دوم یک ریل گذاری مستحکم برای آینده نیز کردیم.

زنگنه بیان کرد: جهش سوم فقط تنها طرح‌های رو کاغذ نیست و پیشرفت فیزیکی خوبی دارند و همین طرح‌هایی است که در واقع تولید کشور را به سه برابر نسبت به سال ۹۲ می‌رساند و از ۱۲ میلیارد دلار به ۳۷ میلیارد دلار تولید می‌رساند و سال آینده ۵۰ درصد بیشتر می‌شود.

وزیر نفت عنوان کرد: در سال آخر دولت به دنبال تثبیت ریل گذاری‌ها در کشور هستیم و یک سری طرح‌هایی برای زنجیره برای ارزش محصولات پتروشیمی اجرا کنیم و در سه زیرشاخه متانول و پروپیلین و اتیلن و بنزن؛ که اتیلین بخش عمده آن انجام شده و پروپیلین با یک طرح بسیار ابتکاری خوب طراحی شده و برای حمایت و تثبیت دولت عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به کمبود پروپیلن در کشور با دو خط تولید یک و نیم میلیون تن پروپیلین در داخل کشور در شمال و جنوب کشور و بخشی در غرب طراحی می شود و این‌ها را با خطوط لوله به مناطق مرکزی و شمالی منتقل کنیم.

زنگنه بیان کرد: ما یک پروپیلین در شمال کشور در بندر نکا احداث خواهیم کنیم و با خط به منطقه عمومی سمنان رسیده شود و از اینجا راحت می‌تواند خراسان سمنان و شرق استان تهران را پوشش دهد و در عسلویه پروپیلین تولید و به منطقه فارس انتقال داده شود و این طرح‌های زیر بنایی برای اقتصاد کشور است وصد‌ها کارخانه را توسعه خواهد داد.

وی افزود: تعداد طرح‌های پتروشیمی از ابتدای دولت یازدهم به ۲۰ طرح و با ارزش بالای ۵ میلیارد دلار می‌رسید و  تولید پتروشیمی برای اولین بار در کشور سه رقمی و به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

به گفته وی؛ ۲۷ طرح تا سال ۱۴۰۰ و ۱۷ طرح تا پایان سال تمام می‌شود و ادامه آن مربوط به جهش دوم است.

زنگنه اظهار کرد: ظرفیت ما الان در حدود ۷۵ میلیون تن است که با این طرح ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید و اول دوره ۵۴ میلیون تن تولید پتروشیمی کشور بوده و سیاست‌های دولت و اقتصاد مقاومتی به طرز خوبی دنبال شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: اگر تولید سال آینده را نسبت به سال ۷۶ تولید پتروشیمی مقایسه کنیم، در سال ۷۶ به ۱ میلیارد دلار رسیده بود و در جهش اول و دوم به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و هیچ محدودیتی  بدر عرضه داخل نخواهیم داشت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *