تحولات فرانسه؛ شکست چشمگیر حزب مکرون در انتخابات شهرداری‌ها و شکاف در کابینه

9:15 - 09 تير 1399
کد خبر: ۶۳۳۰۵۱
انتخابات شهرداری‌ها در فرانسه که پیروزی چپ‌ها و سبز‌ها را به دنبال داشت، امید رییس جمهور این کشور را برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۲ به یاس مبدل کرد.
شکست چشمگیر حزب مکرون در انتخابات شهرداری ها؛ شکاف در کابینه مشخص شد دور دوم انتخابات محلی شهرداری‌ها در فرانسه برگزار شد و در نتیجه آن احزاب «سبز» و «ائتلاف چپ» فرانسه به پیروزی چشمگیری دست یافتند.

به گزارش «اسپوتنیک و گاردین»، دور دوم انتخابات شهرداری‌های فرانسه در ۵ هزار شهر این کشور در میانه شیوع گسترده بیماری «کرونا» روز گذشته برگزار شد.
 
نتیجه دور دوم انتخابات که دور نخست آن در ۱۶ ماه مارس (۲۶ اسفند) برگزار شده بود، برای «امانوئل مکرون»، رییس جمهور فرانسه و حزب متبوعش یعنی حزب میانه LRME (جمهوری به پیش)، شکستی بزرگ به دنبال داشت.

وزارت کشور فرانسه می‎گوید «میزان مشارکت در این انتخابات، ۳۴ درصد بوده و انتخابات با رعایت اصول و موازین بهداشتی لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا برگزار شد.»
 
انتخابات شهرداری‌ها در فرانسه برای نخستین بار شاهد بازه زمانی طولانی میان دو دور خود بود؛ این امر در پی شیوع کرونا و محدودیت‌های کرونایی ناشی از آن رخ داد.

تاکنون احزاب مخالف مکرون اعم از سبز‌ها و ائتلاف چپ‌ها موفق شدند پست شهرداری در شهر‌های بزرگ این کشور از جمله «لیون»، «استراسبورگ» و «بسانون» را از آن خود کنند.
 
ضمن اینکه نتیجه شمارش آرا در شهر‌های «بوردو»، «مارسی»، و «نانسی» نیز به نفع آن‌ها پیش می‌رود.

براساس گزارش ها، نامزد‌های نزدیک به حزب مکرون در هیچ یک از شهر‌های اصلی موفق به کسب حتی یک کرسی نیز نشده و تنها در شهر‌های کوچک پیروزی‌هایی به دست آمده است که از جمله آنها می‌توان به پیروزی «ادوارد فیلیپ»، نخست وزیر فرانسه در شهر «لو هاوره» با کسب ۵۸ درصد آرا اشاره کرد.

البته این پیروزی تردید‌ها در مورد تغییرات در کابینه را تقویت کرد؛ هرچند براساس قانون اساسی فرانسه، نخست وزیر می‌تواند همزمان در انتخابات شهرداری‌ها نیز شرکت کند، اما به نظر می‌رسد مکرون، فیلیپ را به عنوان علت ناکامی‌های دولت خود و در جهت هموار کردن مسیر پیروزی در انتخابات پیش رو قربانی کرده است.
 
از «پاریس»، پایتخت فرانسه نیز خبر می‌رسد «آنه هیدالگو»، شهردار چپ گرای فعلی این شهر پیشتاز است.
 
در «لیل» نیز «مارتین ایوبری» چپ گرا پیروز شده و بزرگ‌ترین شکست حزب متبوع مکرون را رقم زده است.
در عین حال «مارین لوپن»، رییس احزاب چپ گرای فرانسه در پایان روز گذشته ضمن اعلام خبر پیروزی بزرگ حزبش در انتخابات شهرداری‎ها، به نامزد‌های پیروز تبریک گفت.

شکست حزب متبوع مکرون در این انتخابات، امید‌های وی را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ که پس از موفقیت حزبش در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۷ پررنگ شده بود، از بین برد.
 
رسوایی جنسی اخیر در حزب مکرون و نیز اعتراض‌های موسوم به «جلیقه زرد» را باید از عوامل اصلی ناکامی این حزب دانست.

سخنگوی دولت مکرون، روز گذشته از غیبت ۶۰ درصدی واجدین شرایط رای دهی در این انتخابات ابراز نگرانی کرده بود.

انتخابات شهرداری‌های فرانسه معیار مهمی برای موازنه قدرت در سیاست این کشور است؛ در این انتخابات هر نامزد فهرستی از افراد مورد نظر خود برای عضویت در شورای شهر را ارائه می‌دهد و نامزدی که فهرست پیشنهادی اش بالاترین رای را بیاورد، به عنوان شهردار انتخاب می‌شود.

در واقع دور دوم انتخابات شهرداری‌ها به منظور مشخص شدن تکلیف شهر‌هایی است که نامزد‌های سمت شهرداری در آن‌ها در دور نخست موفق به کسب ۵۰ درصد آرا نشده اند.

احزاب اصلی حاضر در این انتخابات La France Insoumise (FI) (چپ گرا)، سوسیالیست‌ها (چپ میانه) که تا پیش از این انتخابات ۱۲ شهر با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفری را در اختیار دارد، حزب سبز (محیط زیست، چپ مرکزی)، La Republique En Marche (LREM) (راست، لیبرال)، حزب متبوع امانوئل مکرون که در سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار اکثریت پارلمانی را به دست آورد، LR (جناح راست) و Rassemblement National (RN) (راست) بودند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *