خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی؛ بایدن واکنش نشان داد

9:09 - 18 تير 1399
کد خبر: ۶۳۵۶۹۶
سازمان ملل اعلام کرد آمریکا براساس درخواست رسمی که ارائه داده، در جولای ۲۰۲۱ از سازمان بهداشت جهانی خارج می‌شود.

خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی در جولای ۲۰۲۱؛ بایدن واکنش نشان داد - «باب منندز»، عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، از خروج رسمی این کشور از سازمان بهداشت جهانی خبر داد.

این خبر با واکنش هایی در آمریکا و سازمان مذکور مواجه شد.

«منندز»، از ارسال یادداشت «دونالد ترامپ»، رییس جمهور این کشور به کنگره مبنی بر خروج رسمی آمریکا از سازمان بهداشت جهانی در میانه شیوع بیماری «کرونا» در این کشور خبر داد.

به گزارش «رویترز»، سازمان ملل نیز با تایید خبر دریافت درخواست رسمی دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که این تصمیم در ۶ جولای ۲۰۲۱ (۱۶ تیر) اجرایی خواهد شد.

«استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل، در این رابطه اعلام کرد که دبیرکل در حال بررسی امکان ترک این سازمان توسط اعضاست.

«جو بایدن»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، در پی انتشار خبر خروج قریب الوقوع این کشور از سازمان بهداشت جهانی گفت «زمانی که آمریکا در ارتقای بهداشت جهانی ایفای نقش کند، آمریکایی‌ها امنیت بیشتری خواهند داشت؛ من در روز نخست فعالیت به عنوان رییس جمهور، بار دیگر به سازمان بهداشت جهانی می‌پیوندم.»

خروج آمریکا از این سازمان بین المللی پس از عضویت هفتاد ساله در آن، پس از آن رخ داد که ترامپ، چین و سازمان بهداشت جهانی را به پنهانکاری  و انتشار اخبار نادرست در مورد بیماری کرونا متهم کرد.

رییس جمهور آمریکا، بودجه این سازمان ۱۹۴ عضوی را در ماه آوریل سال جاری قطع و در اواسط ماه می‌ به این سازمان ۳۰ روز فرصت داد تا اصلاحات لازم را به عمل بیاورد.

وی در نامه ماه می‌ به سازمان بهداشت جهانی تهدید کرده بود که در غیر این صورت آمریکا پس از دو هفته از این سازمان خارج خواهد شد.

سازمان بهداشت جهانی، نهاد مستقل بین المللی است که با سازمان ملل همکاری می کند.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل پیشتر تاکید کرده بود «تلاش های این سازمان برای پیروزی در جنگ با کرونا کاملا حیاتی است.»

آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ به دلیل تمرکز بر سیاست «اول آمریکا» و بی توجهی به چندجانبه گرایی، از سازمان ها و پیمان های مختلف بین المللی خارج شده است که از جمله آن ها می توان به خروج این کشور از توافق اقلیمی پاریس، یونسکو، شورای حقوق بشر و توافق هسته ای اشاره کرد.

تاکنون ۱۳۳ هزار و ۹۷۲ آمریکایی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند و ۳ میلیون و ۹۷ هزار و ۸۴ نفر نیز به این بیماری مبتلا شدند.

این آمار سبب شده تا این کشور در صدر کرونازده‌ترین کشور‌های جهان قرار بگیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *