سالگرد کودتای نافرجام در ترکیه؛ اردوغان از آخرین حلقه مبارزه سخن گفت

15:36 - 25 تير 1399
کد خبر: ۶۳۷۹۱۲
رییس جمهور ترکیه در مراسم چهارمین سالگرد کودتای نافرجام در این کشور گفت که ۱۵ جولای آخرین حلقه از مبارزات برای حفظ موجودیت کشورش بوده است.

سالگرد کودتا در ترکیه؛ اردوغان از آخرین حلقه مبارزه سخن گفت

– مراسم چهارمین سالگرد کودتای نافرجام در ترکیه روز چهارشنبه، ۲۵ تیر، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان»، رییس جمهور ترکیه، می‎گوید «۱۵ جولای آخرین حلقه از مبارزه برای حفظ موجودیتمان بود.»

در همین حال «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز پیامی به مناسبت سالروز کودتای نافرجام در این کشور منتشر کرد.

«کالین» در این پیام، خواستار مبارزه مردم ترکیه با سازمان «فتح الله گولن» شده است.

دولت ترکیه سازمان «فتح الله گولن» و هوادارن وی را تروریستی می‌داند.

شامگاه روز ۱۵ جولای ۲۰۱۶ بخشی از نیرو‌های ارتش ترکیه در اقدامی ناگهانی با به‌ دست‌ گرفتن مناطقی در شهر‌های اصلی ترکیه اعلام کردند که قدرت را در این کشور به دست گرفتند و دولت «رجب طیب اردوغان» سقوط کرده‌ است، اما به سرعت و با حضور گسترده طرفداران اردوغان در خیابان‌ها کودتاگران بازداشت و شکست رسمی کودتا اعلام شد.

کودتا ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه شب ۱۵ ژانویه به‌وقت استانبول آغاز شد.

بخشی از نیرو‌های ارتش مراکز رادیو تلویزیون دولتی ترکیه، شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک»، «خبرگزاری دوغان» را اشغال کرده و در نقاط مهم دو شهر آنکارا و استانبول مستقر شدند.

نظامیان و تانک‌های کودتاگران خیابان‌های آنکارا و استانبول را تسخیر کردند و همچنین ژنرال «خلوصی آکار» رییس ستاد مشترک ارتش را به گروگان گرفتند.

دولت ترکیه از همان ساعت‌های اولیه کودتا اعلام کرد که طراح اصلی این کودتا «فتح‌الله گولن» است؛ بازرگان ترکیه‌ای که از سال ۱۹۹۹ در تبعیدی خود خواسته در آمریکا زندگی می‌کند.

تنها چند روز پس از کودتا در روز ۲۲ جولای دولت ترکیه اعلام وضعیت اضطراری کرد تا بتواند به سرعت همه عناصر مرتبط با کودتای نافرجام را پاکسازی کند؛ این وضعیت اضطراری چندین بار از سوی دولت ترکیه تمدید شد.

ترکیه پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای در این کشور تاکنون ۵۰ هزار نفر را به اتهام ارتباط با این کودتای نافرجام بازداشت و ۱۵۰ هزار نفر از کارمندان این کشور در بخش‌های گوناگون را اخراج کرده است.

دولت ترکیه «فتح‌الله گولن» را عامل این کودتا می‌داند و بار‌ها از آمریکا استرداد وی را خواستار شده است.

با این وجود مقام‎های آمریکا مدارک و شواهد ارائه شده از سوی ترکیه را ناکافی اعلام کرده و از استرداد گولن خودداری کرده‌اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *