رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

راهکارهایی که می‌تواند منجر به ارتقای نظام سلامت شود

2:30 - 01 شهريور 1399
کد خبر: ۶۴۹۰۱۵
یک پژوهشگر حوزه سلامت به تشریح راهکارهایی که می‌تواند منجر به ارتقای نظام سلامت شود، پرداخت.

موسوی در گفت‌وگو با میزان به تشریح مشکلات طرح تحول سلامت پرداخت و گفت: یکی از مسائلی که موجب شد طرح تحول سلامت با مشکل مواجه شود، این بود که عملا به اصلاح زیرساخت‌ها در طرح تحول سلامت توجهی نشد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه اقدامات مختلفی در حوزه سلامت در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی شده بود و با اجرایی شدنش می‌توانست هزینه‌های حوزه سلامت را کنترل کند، اما این اتفاق صورت نگرفت.

این پژوهشگر حوزه سلامت خاطرنشان کرد: عدم اجرایی شدن پرونده الکترونیک حوزه سلامت، پزشک خانواده، راهنما‌های بالینی درمان و چنین مواردی باعث شد که هزینه‌های سلامت در طرح تحول سلامت به شدت افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: از طرفی تعرفه‌های پزشکی بدون پشتوانه کافی با یک نگاه صنفی افزایش داده شد که این مساله هزینه بسیاری را به بیمه‌ها تحمیل کرد و عملا تنها به افزایش درآمد پزشکان منجر شد و درنتیجه اصلاحاتی را که در حوزه درمان می‌توانست محقق کند را به حاشیه برد.

این پژوهشگر حوزه سلامت خاطرنشان کرد: متاسفانه در اجرای طرح تحول سلامت به جای اینکه جلوی بیمار شدن مردم را بگیریم، صرفا به درمان بیماری مردم توجه کردیم و این مساله در نظام‌های سلامت تجربه ناموفقی بود.

موسوی تصریح کرد: یکی از موارد دیگری هم که در طرح تحول سلامت وجود داشت، این بود که نگاه مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این طرح بیشتر به تزریق منابع مالی اختصاص یافت و این مساله را تنها راهکار اعلام کردند در حالی که خیلی از سیاست‌ها بدون تکیه به منابع مالی می‌توانست محقق شود.

وی ادامه داد: برای مثال در تامین پزشکان در مناطق محروم، درآمد پزشکان در این مناطق چندبرابر شد تا این مساله برای پزشکان جذابیت پیدا کند در حالی که می‌توانستیم با مدل بورسیه جذب افراد بومی و گرفتن تعهد بلندمدت برای خدمت در این مناطق، این مشکل را در درازمدت حل کنیم.

موسوی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در طرح تحول سلامت به آن توجه نشد، بحث کمبود پزشکان است که این مساله می‌توانست با نگاه حمایتی نسبت به افزایش پذیرش رشته‌های پزشکی محقق شود در حالی که در این مساله انحصار و تعارض منافع وجود دارد و این مساله نیز متاسفانه انجام نشد.

این پژوهشگر حوزه سلامت تصریح کرد: مهمترین راهکار برای بهبود نظام سلامت، اجرای قوانین مطرح شده در برنامه ششم توسعه است که از جمله آن می‌توان به تکمیل پرونده الکترونیک سلامت اشاره کرد که تمامی مسئولان هم بر این مساله تاکید کردند و این مساله به عنوان اولین اولویت باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اگر این مساله تحقق یابد، با الکترونیکی شدن خدمات، دفترچه‌های کاغذی جمع شده و این مساله به شفافیت هزینه‌ها کمک می‌کند.

این پژوهشگر حوزه سلامت تصریح کرد: با شفافیت حوزه سلامت از سوءاستفاده در این زمینه جلوگیری شده و امکان نظارت را در این حوزه بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: راهنما‌های بالینی درمان، اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع هم از جمله مواردی است که می‌تواند به این حوزه کمک کند. متاسفانه اکنون شاهد هستیم که خانواده‌ها تحت نظر هیچ پزشکی نیستند و این مساله آسیب بزرگی است و باید برای آن فکر اساسی انجام شود و تحقق آن می‌تواند به ارتقای سلامت مردم کمک کند.

این پژوهشگر حوزه سلامت با اشاره به یکسان شدن تعرفه‌های پزشکی در بخش خصوصی و دولتی تاکید کرد: این مساله در احکام دائمی برنامه‌های توسعه آمده است، اما متاسفانه این مساله اجرا نمی‌شود و اجرایی شدن این مساله ناکارآمدی‌های بیمارستان‌های دولتی را کم می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از معضلات ما پزشکان دوشغله هستند که پزشکان بیمارستان‌های دولتی هستند، اما خودشان حضور ندارند و بیشتر رزیدنت‌های آنان به معالجه مریض‌ها می‌پردازند و خودشان بیشتر در بیمارستان‌های خصوصی مشغول به کار هستند که این مساله از تعرفه‌های آنان نشات می‌گیرد.

این پژوهشگر حوزه سلامت با اشاره به اختلاف چهاربرابری تعرفه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تصریح کرد: این مساله براساس قانون باید یکسان باشد و بر اساس اصول علم اقتصاد سلامت هم باید این مساله اجرایی شود چراکه تفاوتی میان قیمت خدمات درمانی نباید وجود داشته باشد و تنها تفاوت باید در هزینه‌های رفاهی و جانبی باشد که در بیمارستان‌های خصوصی ارائه می‌شود، اما خود قیمت هزینه درمانی باید با یک کیفیت و قیمت ارائه شود.

موسوی خاطرنشان کرد: این مساله می‌تواند نظام سلامت را بهبود داده و در ارتقای سلامت مردم مفید واقع شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *