احیای دوباره سیمافیلم پس از سال‌ها رکود و رخوت

15:09 - 11 شهريور 1399
کد خبر: ۶۵۲۰۲۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
سیما فیلم این روز‌ها یکی از پر رفت و آمدترین و شلوغ‌ترین مراکز تولیدی کشور به شمار می‌رود و مصداق بارز جهش در تولید را می‌توان در این مجموعه شاهد بود.

- در شرایط بحرانی سینما و خاموشی چراغ تولیدات سینمایی از گوشه و کنار خبر‌های امیدبخشی از یک مرکز تلویزونی به گوش می‌رسد. اتفاقاتی که در شرایط تحریم و بحران کرونا به شگفتی می‌ماند.

مرکز سیمافیلم که زمانی دور، یکی از مراکز مهم تولید و تهیه سریال‌ها و محصولات تصویری با درجه کیفی «الف ویژه»، «الف» و «ب» در قالب فیلم‌های سینمایی، داستانی، مستند و سایر ساختارها، سال‌ها بوده که تقریبا در کما به سر می‌برده است.

این مرکز اما، این روز‌ها یکی از پر رفت و آمدترین و شلوغ‌ترین مراکز تولیدی کشور به شمار می‌رود و مصداق بارز جهش در تولید را می‌توان در این مجموعه شاهد بود.

به نظر می‌رسد این مرکز با تغییرات مدیریتی که داشته، به نوعی پوست انداخته است و از مکانی که در سال‌های اخیر تقریبا فراموش شده بود و فلسه وجودی اش زیر سوال رفته بود امروز با تدبیر و هوشمندی و انرژی مدیران تازه نفس و جوان به یکی از بزرگترین مراکز تولید محصولات تصویری و سریال و فیلم در ژانر‌های گوناگون تبدیل شده است.

آغاز پروژه فاخر سلمان فارسی به کارگردانی داود میرباقری که در چند سال اخیر همواره، با کش و قوس‌ها و چالش‌های ممتدی همراه بود یکی از اتفاقات خوب این مرکز است. پروژه‌ای که چندین سال، متوقف و بلاتکلیف رها شده بود با همت این مرکز از سر گرفته شد و کلید خورد. اثری که با توجه به کارنامه و پیشینه هنرمندی، چون میرباقری بدون شک، از آثار ماندگار تاریخ تلویزیون خواهد شد.

حضور و همکاری مجموعه بزرگی از سینماگران و هنرمندان با سلایق و گرایشات مختلف نشان از سعه صدر و افق تازه در سیمافیلم می‌دهد که نمونه آن را در جای دیگری شاهد نبوده ایم و حتی، در سایر بخش‌های همین رسانه ملی، فقدان و خلاء چنین نگاه و رویکردی حس می‌شود. همکاری چهره‌های چون: مجتبی راعی، عزیزالله حمیدنژاد، بهروز افخمی، کیانوش عیاری، مسعود ده نمکی، محمد خزاعی، مرجان اشرفی زاده، برادران محمودی، ابوالقاسم طالبی، هادی حجازی فر، سیامک انصاری، جواد رضویان، محمدعلی باشه آهنگر و  احمدرضا درویش، همه این‌ها نویدبخش شکل گیری سیاست درست و هدفداری است که نتایج و دستاورد‌های آن متوجه جامعه خواهد بود. یادمان باشد این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که تقریبا چراغ تولید آثار سینمایی در کشور خاموش است.

نکته بارز و برجسته در دور تازه فعالیت‌های مرکز سیمافیلم جوان گرایی در کنار حضور پیشکسوتان و هنرمندان با سابقه و چهره‌های صاحب نام و صاحب سبک است. ترکیبی که کمک می‌کند تا یک مجموعه و مرکز فرهنگی در دامچاله شواف جوان گرایی صرف و شعار زده نیفتد و با تکیه بر شانه بزرگان و سرآمدان و قدرت جوانان به پیش براند. کاری که در بسیاری از مراکز پرسر و صدا کمتر اتفاق افتاده است. از جمله در بخش‌هایی از همین رسانه ملی.

تغییر رویکرد و جسارت مدیران سیمافیلم قطعا، نوید بخش اتفاقات تازه است. بویژه که در این فضای تازه، این مرکز به سراغ چالش برانگیزترین و جنجالی‌ترین موضوعات و حوادث تاریخ معاصر رفته است. رمضان نژاد یکی از مدیران جسور، شجاع و آینده نگر رسانه ملی است و کارنامه اش گواه این مطلب است، ولی اتفاقاتی که در حال شکل گیری است نشان می‌دهد که وی، از یک اتاق فکر غنی و خرد جمعی و تیم کارشناسی خبره بهره می‌گیرد، که نه تنها در انتخاب هنرمندان به آفت مبتلابه سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها نیفتاده بلکه با آینده نگری، بصیرت و نگاهی فراگیر می‌کوشد چتری بگستراند که در آن همه گرایش‌ها و سلیقه‌ها فارغ از جناح گرایی معمول حضور پیدا کنند.

در سبد تولیدات جدید سیمافیلم شاهد تنوع و کثرت مضامین و موضوعات متنوع هستیم. از مجموعه‌های ماه مبارک رمضان تا اعیاد و مناسبت ها. برای اولین بار است که در چشم انداز تولیدات جدید این مرکز شاهد رنگین کمانی از موضوعات و مضامین هستیم و توجه خاص به مضامین سیاسی و اجتماعی، تاریخی و امنیتی و ...، از ساخت اثری پیرامون سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تا آثاری با محوریت شهدا از جمله شهید باکری که هادی حجازی فر ظاهرا قرار است آن را بسازد. همه گونه سلایق در سبد تولیدات جدید سیمافیلم به چشم می‌آید. از افخمی، درویش و راعی گرفته تا سیامک انصاری و جواد رضویان.

یادداشت از یزدان عشیری



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *