احتمال خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از پایگاه «شیندند» در غرب افغانستان

14:37 - 18 شهريور 1399
کد خبر: ۶۵۳۹۳۸
منابع خبری از آغاز تدریجی خروج نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی «شیندند» واقع در غرب افغانستان و در نزدیکی با ایران خبر می‌دهند.

منابع خبری اعلام کردند که نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی «شیندند» ولایت هرات از ابتدای ماه سپتامبر خروج تدریجی از این پایگاه را آغاز کرده‌اند.

تاکنون منابع رسمی این خبر را تایید نکرده‌اند اما آمریکا مطابق با توافقنامه قطر در 135 روز نخست پس از امضای توافقنامه صلح با طالبان 5 پایگاه نظامی در افغانستان را ترک کرد و شمار نیروهایش در این کشور را نیز به 8600 نفر کاهش داد.

آمریکا از این پایگاه‌ها نام نبرده اما براساس گزارش‌ها این پایگاه‌ها در ولایت ارزگان و هلمند در جنوب، پکتیکا در جنوب شرق و لغمان در شرق افغانستان قرار دارند.

براساس این توافقنامه آمریکا همچنین موظف است تا همه نیروهایش را تا ماه می سال 2021 میلادی از افغانستان خارج کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز اخیراً گفته بود که شمار نیروهای این کشور در افغانستان تا روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر به 4 یا 5 هزار نفر کاهش می‌یابد.

برخی کارشناسان اما بر این باورند که ترامپ برای دونالد ترامپ برای افزایش شانس پیروزی‌اش در انتخابات در نظر دارد تا پیش از انتخابات نیروهایش را از افغانستان خارج کرده، اعلام پیروزی کند و با استفاده از تبلیغات رسانه‌ای توافق با طالبان را به مثابه یک پیروزی سیاسی در کارنامه سیاسی دولتش ثبت کند.

از سوی دیگر کارشناسان می‌گویند که خروج آمریکا و ناتو از افغانستان به موفقیت مذاکرات طالبان و دولت افغانستان وابسته نیست و براساس توافقنامه دوحه خروج نیروهای خارجی تنها به پایبندی طالبان نسبت به تعهداتش در رابطه مبارزه با تروریسم وابسته است.

تسنیم



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *