چهره قضات عادل و شجاع باید به مردم معرفی شود/ دولت در ارائه لایحه جامع اداری و استخدامی قوه قضاییه به مجلس تسریع داشته باشد/ لزوم تقدیر از شوراهای حل اختلاف در مصالحه پرونده‌های قتل

12:26 - 20 شهريور 1399
کد خبر: ۶۵۴۶۸۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیت الله رییسی گفت: چهره قضات عادل و شجاع باید به مردم معرفی شود و در این راستا از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و اصحاب هنر می‌خواهیم که چهره قضات نفوذناپذیر و عادل را برای نسل جوان معرفی کنند.

- به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت الله رییسی امروز (پنجشنبه) در جریان سفر به استان چهارمحال و بختیاری، طی سخنانی در جمع روسای واحد‌های قضایی و مسئولان سازمان‌های تابعه قوه قضاییه در استان چهارمحال و بختیاری گفت: از اینکه به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نتوانستیم میزبان همه کارکنان و مدیران دستگاه قضایی استان چهارمحال و بختیاری باشیم عذرخواهی می‌کنم چرا که شرایط کرونایی ایجاب می‌کرد که این جلسه به صورت محدود برگزار شود.

رییس قوه قضاییه ضمن تشکر از کارکنان دستگاه قضا به خاطر زحمات بسیار زیادی که می‌کشند، افزود: مسئولان سازمان‌های تابعه قوه قضاییه در استان چهارمحال و بختیاری سلام بنده را به همه کارکنان مجموعه هایشان ابلاغ کنند.

آیت الله رییسی با بیان اینکه مردم این خطه مردمی غیور، شجاع و کسانی هستند که در تاریخ نشان داده اند همواره نسبت به باور‌ها و اعتقاداتشان حساسند، عنوان کرد: اگر دشمن به دنبال این است که ببیند مردم ما نسبت به دین و ارزش هایشان تا چه اندازه پایبند هستند، بختیاری‌های غیور ما و همه اهالی این منطقه از جمله آن کسانی هستند که رفتار آن‌ها در همه این سال‌ها نشان می‌دهد مردم ما تا چه اندازه نسبت به باور‌ها و ارزش‌های دینی و کرامت‌های انسانی حساس هستند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه نشان صدق غیرت مردم چهارمحال و بختیاری را می‌توان در عدد شهدای این منطقه مشاهده کرد، گفت: بر همگان روشن است که مردم خطه چهارمحال و بختیاری نسبت به ارزش‌ها و همیت‌های دینی و ملی حساسیت دارند و خدمتگزاری به این مردم و گره گشایی از مشکلات آنان با این خصوصیات از افتخارات مسئولان و همکاران بنده در این استان است.

آیت الله رییسی لزوم رسیدگی به دغدغه‌های مردم را اولویت اول حوزه قضائی دانست و افزود: انتظار ما این است که در استان چهارمحال و بختیاری پرونده معوق نداشته باشیم.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه در پرتو اتقان آرا است که حقوق مردم تضمین می‌شود و اطاله دادرسی کاهش می‌یابد، تصریح کرد: چهره قضات عادل و شجاع باید به مردم معرفی شود و در این راستا از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و اصحاب هنر می‌خواهیم که چهره قضات نفوذناپذیر و عادل را برای نسل جوان معرفی کنند.

آیت الله رییسی در ادامه به لایحه جامع اداری و استخدامی قوه قضاییه که توسط این قوه به دولت ارائه شده اشاره کرده و گفت: از دولت می‌خواهیم در ارائه این لایحه به مجلس تسریع داشته باشد چرا که در این لایحه جامع، مشکلات و راهکار‌های مرتبط با مسائل اداری و استخدامی کارکنان دستگاه قضا به صورت کامل مدنظر قرار گرفته است.

رییس قوه قضاییه از تدوین لایحه شورا‌های حل اختلاف در دستگاه قضایی نیز خبر داد و با اشاره به اینکه این لایحه هم اکنون در کمیسیون لوایح دولت است و همین روز‌ها تقدیم مجلس می‌شود، افزود: در این لایحه به مسائلی از قبیل نیروی انسانی، حقوق و مزایا و ساختمان و تجهیزات و بسیاری دیگر از مسائل مرتبط با شورا‌های حل اختلاف توجه شده است.

آیت الله رییسی ادامه داد: با توجه به مصوبات مجلس ناظر بر جرایم قابل گذشت، لازم است دادگستری‌ها به این موضوع به صورت ویژه توجه کنند و باید توجه داشت که جرایم قابل گذشت از قابلیت رسیدگی در شورا‌های حل اختلاف نیز برخوردار هستند و از همین طریق می‌توان تعداد ورودی پرونده‌ها به دادگستری را کاهش داد.

رییس قوه قضاییه ظرفیت شورا‌های حل اختلاف برای حل و فصل پرونده‌های بزرگ را ظرفیتی قابل توجه عنوان کرده و افزود:: در برخی موارد شورا‌های حل اختلاف پرونده‌های سنگینی نظیر پرونده‌های قتل را حل می‌کنند که این قبیل اقدامات آن‌ها باید به صورت لفظی و عملمی مورد تقدیر قرار گیرد.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حل موضوعات مرتبط با معیشت و مسکن کارکنان دستگاه قضایی باید با لحاظ شان عدلیه و دادگستری همراه باشد افزود: دادگستری دارای شان قضاوت و عدالت گستری است و چنانچه اقدامی سئوال برانگیز صورت دهد حتما تیغش را برای ضربه زدن به مجرمان کُند می‌کند. به هیچ عنوان نباید کاری کرد که موضع صلابت و جایگاه عدالت گستری دادگستری سست شود.

آیت الله رییسی با بیان اینکه استقرار و توسعه سامانه‌های برخط یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی است گفت: دستگاه‌های مختلف کشور باید از امساک کردن در ارائه اطلاعات به یکدیگر پرهیز کنند تا از این طریق توسعه دولت الکترونیک تسهیل شود.

رییس قوه قضاییه سلامت دستگاه قضا را امری بسیار مهم دانست و با تاکید بر لزوم جلوگیری از  هرگونه روابط ناسالم در این مجموعه افزود: اگرچه در دستگاه قضایی بخش‌های حفاظت و ارزشیابی را برای نظارت نهادینه داریم، اما اصل حفظ سلامت دستگاه قضایی بر عهده همه کارکنان این دستگاه است.

آیت الله رییسی افزود: در دستگاه قضایی باید اجزای مختلف از قبیل وکیل و ضابط و کارشناس کار خود را انجام دهند و از برقراری هرگونه روابط ناسالم پرهیز نمایند تا جایگاه عدالت گستری دستگاه قضایی توسعه یابد. گاهی در روزنامه‌ها می‌بینیم که وکیلی برای تبلیغ خود از عبارت وکالت تضمینی استفاده کرده است. این چه معنایی دارد؟ این عبارت یک نوع اهانت به دستگاه قضایی است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه مجموعه اقدامات مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی باید به افزایش سرمایه اجتماعی نظام و قوه قضاییه بیانجامد، گفت: حفظ کرامت انسانی در تمام مراحل قضایی و دادرسی از کشف و تعقیب تا اجرای حکم ضروری است و بخشنامه کرامت انسانی که ابلاغ شده است همواره باید مدنظر همکاران در دستگاه قضایی باشد. جمله یک پیرمرد یا پیرزن روستایی خطاب به قاضی یا مسئول قضایی مبنی بر اینکه تو در جای علی (ع) نشسته‌ای در برگیرنده یک دنیا حرف و حکمت است.

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه مشورت قاضی و تبیین موضوع برای قاضی، منافاتی با استقلال قضات ندارد خاطرنشان کرد: سامانه ایده‌ها در دادگستری ثبت شده است و بیش از هزار مورد ایده از سراسر ایران به این سامانه واصل شده است. برخی از این ایده‌ها که از استان‌های مختلف کشور رسیده ایده‌های ذی قیمتی برای پیشبرد امور قضایی است که حتما به آن‌ها توجه می‌شود.

افزایش ۷ درصدی پرونده‌های قضایی مختومه در دادگستری چهارمحال و بختیاری

گفتنی است در ابتدای این جلسه «احمدرضا بهرامی سامانی» رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری به ارائه گزارشی از عملکرد دادگستری این استان و سازمان‌های تابعه آن پرداخت.

وی با بیان اینکه پرونده‌های قضایی مختومه استان چهارمحال و بختیاری در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، بالغ بر ۷ درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: همچنین در بحث اتقان آراء نیز تنها به ۱۷ درصد از ۹۵ هزار دادنامه صادره در این استان از ناحیه طرفین دعوا اعتراض شد که از این میزان، فقط ۳ درصد این آراء در شعب تجدیدنظر نقض شد.

رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری همچنین از افزایش ۴۰ درصدی صلح و سازش در پرونده‌های دعاوی خانوادگی در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد و اقدامات مربوط به مقابله با کرونا که توسط سازمان‌های تابعه قوه قضاییه در این استان انجام شده است را توضیح داد.

همچنین آقای «روحانی» نماینده قضات استان چهارمحال و بختیاری،  «بهادری» نماینده کارکنان اداری و «قاسمی» نماینده شورا‌های حل اختلاف این استان، در این جلسه پشت تریبون رفتند و مسائل و دغدغه‌های خود و همکارانشان را بیان کردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *