آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت

12:35 - 21 شهريور 1399
کد خبر: ۶۵۴۸۷۸
همزمان با روز بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی در روز شنبه ۱۵ شهریورماه ۹۹ مطالب و مباحث مربوط به حضور دانش‌آموزان در مدرسه و دلایلی که بر رد یا قبول آن ارائه شده حجم وسیعی از اخبار حوزه آموزش و پرورش کشور را به خود اختصاص داده است.
-محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در آستانه بازگشایی از حضوری بودن کلاس‌ها در همه مدارس اعم از مناطق سفید، زرد و قرمز کرونایی خبر داد. وی و معاونانش باحضور در برنامه‌های متعدد رادیو تلویزیونی به تفصیل درخصوص نحوه بازگشایی و پروتکل‌های حاکم بر کلاس‌های حضوری توضیح دادند تا از نگرانی اولیا بکاهند و به آن‌ها اطمینان دهند سلامت فرزندان‌شان در مدارس حفظ خواهد شد.
 
زنگ سال تحصیلی در صبح شنبه باحضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور و حضور رسمی وزیر آموزش و پرورش نواخته شد. ورود «دانشگاه شهید رجایی» به رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز، اعلام جزئیات سیم‌کارت دانش‌آموزی و نحوه توزیع آن، ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی خرید خدمات آموزشی، پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال ۹۸ و واریز ۱۳۸ میلیارد تومان سود سال مالی ۹۸ به حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان از دیگر خبر‌های مهم حوزه تعلیم تربیت در هفته گذشته بودند:
 
برخی از مهم‌ترین خبر‌های حوزه آموزش و پرورش را در زیر می‌خوانید:
 
زنگ مدرسه با حضور رئیس‌جمهور و وزیر آموزش‌وپرورش نواخته شد
 
زنگ آغاز سال تحصیلی جدید با حضور رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش و همزمان با بازگشایی مدارس در سراسر کشور در مدرسه نوجوانان در منطقه ۴ تهران نواخته شد.
 
در این آئین که بخشی از آن به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ابتدا وزیر آموزش‌وپرورش گزارشی را در حضور مجازی رئیس‌جمهور ارائه کرد و در ادامه زنگ آغاز مدرسه توسط حاجی میرزایی نواخته شد. در ادامه این برنامه رئیس‌جمهور از طریق ویدئو کنفرانس با دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها سخن گفت و این سخنرانی از شبکه‌های صداوسیما به‌صورت زنده پخش شد.
 
سیم‌کارت دانش‌آموزی و نحوه توزیع آن
 
مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات درباره ویژگی سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی گفت: این سیم‌کارت‌ها آن دسته از مخاطراتی که شامل استفاده کنترل نشده از فضای مجازی است را نخواهند داشت و به‌زودی در مراکز اپراتور‌ها قابل دریافت است.
 
محمود حبیبی درباره توزیع سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی گفت: فرآیند تولید سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی آغاز شده و اپراتور‌ها پای‌کار آمدند و مکلف شدند که سیم‌کارتی به نام سیم‌کارت شاد را برای استفاده ایمن در فضای مجازی ارائه دهند تا از این طریق دل‌نگرانی‌های خانواده‌ها هم کاسته شود. او گفت به‌زودی ارائه سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی را شاهد خواهیم بود.
 
حبیبی بابیان اینکه سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی تنها به فضا‌های مورد تائید آموزش‌وپرورش دسترسی خواهند داشت، گفت: این سیم‌کارت خاص استفاده کودکان و نوجوانان در فضای مجازی خواهد بود. قاعدتاً این سیم‌کارت‌ها آن دسته از مخاطراتی که شامل استفاده کنترل نشده از فضای مجازی است را، نخواهند داشت. قرار است ما در خصوص این سیم‌کارت‌ها به‌صورت White list عمل کنیم که دانش آموزان بتوانند به فضا‌هایی که مورد تائید است دسترسی داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه هیچ محدودیت سنی برای دریافت سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی وجود ندارد، گفت: دانش‌آموزان می‌توانند بانام و مشخصات خودشان سیم‌کارت را خریداری کنند. آن‌طور که اعلام شده، وزارت ارتباطات محدودیت زیر ۱۸ سال برای دریافت سیم‌کارت را برداشته تا همه دانش آموزان از آن استفاده کنند.
 
شیوه‌نامه اجرایی خرید خدمات آموزشی ابلاغ شد
 
در راستای استفاده مدیریت‌شده از ظرفیت‌های قانونی و ایجاد وحدت رویه؛ شیوه‌نامه اجرایی خرید خدمات آموزشی ابلاغ شد.
 
در بخش‌هایی از این شیوه‌نامه آمده است، به‌منظور راهبری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تأمین منابع، حمایت حقوقی و تدوین قرارداد‌های یکسان و نیز نظارت بر اجرای مطلوب این شیوه‌نامه در سطح وزارت آموزش‌وپرورش، کارگروه تخصصی خرید خدمات آموزشی (ذیل کمیته سرمایه انسانی) متشکل از معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع (رئیس گروه)، رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری (دبیر کارگروه)، مدیرکل برنامه، بودجه و مدیریت منابع، مدیرکل حقوقی، املاک و حمایت قضایی، نمایندگان تام‌الاختیار معاونت‌های تخصصی معاونت آموزش ابتدایی و معاونت آموزش متوسطه، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، ذی‌حساب و مدیرکل امور مالی و نماینده سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی است.
 
همچنین ادامه همکاری نیرو‌های سابق در طرح خرید خدمات آموزشی درصورتی‌که مدرک تحصیلی این‌گونه نیروها، منطبق با طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان نباشد، منوط به معرفی مجدد از سوی خدمت دهنده، گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی مرتبط با رشته تدریس با تشخیص آموزش‌وپرورش با هزینه شخصی و کسب موفقیت در طرح سنجش صلاحیت است.
 
واریز ۱۳۸ میلیارد تومان سود سال مالی ۹۸ به حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان
 
وزیر آموزش و پرورش با اعلام این که صندوق ذخیره فرهنگیان در سال مالی گذشته ۱۱۰۰ میلیارد تومان سود در بین اعضا تقسیم کرده که به حساب فرهنگیان عضو صندوق منظور شده است، گفت: از سود مذکور جمعا مبلغ ۱۳۸ میلیارد تومان به حساب بیش از ۹۷ هزار نفر از اعضای صندوق که از مهر ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۸ بازنشسته شده یا تسویه کرده‌اند، واریز شد.
 
رئیس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد: چشم‌انداز سودآوری این صندوق نشان می‌دهد، همان طور که در چهار سال گذشته سودآوری صندوق از ۲۴۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ به ۱۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ رسیده است، برای سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ سودآوری ۳۵۰۰ میلیارد تومانی خواهد رسید.
 
پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال ۹۸ پرداخت شد
 
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع از پرداخت ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال ۹۸ خبر داد.
 
علی الهیار ترکمن با اشاره به اتمام فرایند پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۸ اظهار کرد: در ابتدا برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان موظف بودیم از ماده ۲۱ که مربوط به فروش اموال منقول و غیرمنقول از دارایی‌های آموزش‌وپرورش بود و تبصره ۵ که تأمین منابع مالی از طریق اوراق را بود این پاداش‌ها را پرداخت کنیم.
 
 
وی افزود: ازآنجایی‌که معتقدیم مدارس آموزش‌وپرورش امانت جامعه و در دست آموزش‌وپرورش است و با توجه به اینکه عمده مدارس، کوچک مقیاس هستند باید برای تأمین مالی ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان که برابر با پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال ۹۸ بود؛ ۳۰ درصد مدارس را در به فروش می‌رساندیم. این مسئله شدنی نبود و اگر هم امکان فروش اموال آموزش‌وپرورش برای ما فراهم می‌شد این فرایند حداقل ۳ تا ۴ سال طول می‌کشید و بسیار زمان‌بر بود.
 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع گفت: بعد از تأمین کامل مالی توانستیم روز گذشته ۱۷ شهریورماه این اعتبار را از خزانه به آموزش‌وپرورش انتقال دهیم و بعدازظهر همان روز بر اساس گزارش‌های دریافتی از ۳۱ استان قادر به پرداخت پاداش بازنشستگان در استان‌ها شدیم.
 
وزیر آموزش‌وپرورش در مصاحبه با رسانه ملی: حضور دانش آموزان در مدرسه الزامی نیست
 
وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه تصمیم به آغاز تحصیلی در ۱۵ شهریور و تاکید بر آموزش حضوری، تصمیم ستاد ملی کروناست و ما هم ملزم به رعایت آن هستیم؛ از الزامی نبودن حضور دانش آموزان در مدرسه خبر داد و گفت: دانش آموزان باید یکی از دو روش حضوری یا مجازی را انتخاب و به مدرسه اعلام کنند، همچنین همه خدمات شاد از دو روز آینده در دسترس دانش آموزان خواهد بود.
 
حاجی میرزایی بیان کرد: هیچ کس مجاز نیست دانش آموزان را ملزم به حضور کند و اگر کسانی به هر دلیلی ترجیح می‌دهند غیرحضوری آموزش ببینند می‌توانند انتخاب کنند، ولی آموزش حضوری در مدارس برقرار است.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما از ابتدا هم گفتیم اولویت ما آموزش حضوری است و آموزش حضوری را مناسب‌تر می‌دانیم، اما شنیده شد برخی مدارس غیردولتی یا دولتی الزام کرده بودند که حتماً دانش آموزان باید حضور پیدا کنند. ما گفتیم وظیفه ما ارائه خدمات آموزشی به همه دانش آموزان است تا هیچ دانش آموزی از آموختن محروم نباشد.
 
وی افزود: ما آموزش‌های حضوری را در همه مدارس ارائه می‌کنیم بدون اینکه کسی را مجبور بکنیم که حتماً باید به مدرسه بیاید، اما همه دانش آموزان باید وضعیت خودشان را مشخص کنند لذا آن‌هایی که به‌صورت حضوری می‌آیند یا آن‌هایی که به شکل غیرحضوری آموزش‌ها را دریافت می‌کنند همه و همه باید مشخص شود.
 
حاجی میرزایی تصریح کرد: بر اساس پروتکلی که وزارت بهداشت به ما ابلاغ کرده است و ساعات آموزشی کوتاه شده بنابراین همه دانش‌آموزانی که در مدرسه حضور دارند باید بخشی از آموزش‌ها را از طریق فضای مجازی دریافت کنند.
 
بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان، به مدرسه آمدند و آموزش حضوری را انتخاب کردند
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: این تصمیمات وزارت آموزش و پرورش نیست. تصمیم به آغاز تحصیلی در ۱۵شهریور و تاکید بر آموزش حضوری تصمیم ستاد ملی کروناست و ما هم ملزم به رعایت آن هستیم.
 
وی تاکید کرد: بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده در چند روز گذشته بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان، به مدرسه آمدند و آموزش حضوری را انتخاب کردند و بقیه دانش آموزان آموزش مجازی و تلویزیونی را ترجیح دادند.
 
دیدار صمیمی معاون اول رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش با مدیر، معلمان و کارکنان آموزشی دبستان دکتر حافظی منطقه ۱۰ شهر تهران
 
در چهارمین روز از آغاز سال تحصیلی، معاون اول رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش با مدیر، معلمان و کارکنان آموزشی دبستان دکتر حافظی منطقه ۱۰ شهر تهران دیدار کردند.
 
اسحاق جهانگیری و محسن حاجی میرزایی با حضور در دبستان مرحوم دکتر حافظی در منطقه ۱۰شهر تهران با مدیر، معلمان و کارکنان آموزشی این مدرسه دیدار کردند و در جریان روند بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی قرار گرفت. در این دیدار، تعدادی از معلمان نکاتی را در خصوص آموزش‌های حضوری، نیمه حضوری و مجازی بازگو و پیشنهاداتی را نیز در این زمینه ارائه دادند.
 
«دانشگاه شهید رجایی» وارد رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز شد
 
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای نخستین‌بار در نظام رتبه‌بندی جهانی تایمز قرار گرفت. ورود این دانشگاه به رنکینگ یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در دنیا می‌تواند امیدبخش فردایی روبه جلو در مسیر تربیت نیروی انسانی در نظام آموزش و پرورش کشور باشد.
 
حمیدرضا عظمتی، رئیس دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی درباره این دستاورد قابل توجه در بحبوحه بحران پاندمی در دنیا گفت: «نظام‌های مختلف رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در دنیا وجود دارد که سالانه بر اساس شاخص‌هایی مثل آموزش، پژوهش، استنادها، درآمد صنعتی، وجه بین‌المللی، امکانات و تجهیزات و خصوصا تولیدات علمی در سطح بین‌المللی به رتبه‌بندی مراکز آموزش عالی می‌پردازند که یکی از مشهورترین و معتبرترین آن‌ها رنکینگ «تایمز» است.»
 
رئیس دانشگاه شهید رجایی درباره اهمیت و اثر این قبیل رتبه‌بندی‌ها در عملکرد یک دانشگاه گفت: «این رتبه‌بندی‌ها نوعی ارزیابی بیرونی محسوب می‌شود که به ما می‌گوید دانشگاه در مسیر صحیح حرکت به سمت پیشرفت قرار دارد.»
 
وی افزود: «جای خوشحالی بسیار است که یک دانشگاه تربیت معلم، که باید از کیفیت لازم در تامین نیروی انسانی، آن هم برای نظام تعلیم و تربیت کشور، برخوردار باشد، حائز استاندارد‌ها شده است و من امیدوارم ثمرات آن را در فرایند تربیت معلم و رفع نیاز‌های پژوهشی آموزش و پرورش کشور شاهد باشیم.»
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *