تشریح اهداف و دستاورد‌های رزمایش «ذوالفقار ۹۹» با حضور فرماندهان نداجا و نهاجا

23:26 - 22 شهريور 1399
کد خبر: ۶۵۵۳۶۲
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
فرماندهان نیروی دریایی (نداجا) و هوایی (نهاجا) ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی، اهداف و دستاورد‌های رزمایش مشترک «ذوالفقار ۹۹» این نیرو را تشریح کردند.

-در ابتدای این گفتگو امیر دریا دار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی رابردی ارتش ضمن گرامی داشت یاد شهدا گفت: لازم می دانم در ابتدای گفتگو درود بفرستم به ارواح طیبه همه شهدایی که در مسیر دفاع, امنیت و امروز در مسیر سلامت جان خود را در راه این مملکت تقدیم کرده اند و موجب شده اند که امروز آزادگی, سعادت, سربلندی و اقتدار را در کشور داشته باشیم.

امیر سرتیپ خلبان نصیر زاده فرمانده نیروی هوایی ارتش نیز در ادامه با درود به ارواح همه شهدا خاطرنشان کرد: هرچه داریم از جمله امنیت پایدارمان از خون هایی است که شهدا تقدیم انقلاب و کشور عزیزمان کرده اند.

امیر دریادار خانزادی در ابتدای اظهاراتش با اشاره به هیاهوی رسانه های بیگانه به ویژه رسانه های غربی در ارتباط با این رزمایش گفت: این موضوع از چند بعد حائز اهمیت است. نکته اول این است که با وجود همه تحریم هایی که از ابتدای انقلاب تا امروز پیاپی بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده, به ویژه در بخش دفاع ما شاهد این هستیم که نه تنها تحریم ها اثر نکرده , بلکه موجب توفیقات قابل توجهی شده و دستاوردهایی را برای برای بخش دفاع جمهوری اسلامی ایران داشته است. بدین معنی که هر روز تجهیزات جدید, تسلیحات جدید و تکنیک های جدیدی که به ما اجازه انجام تاکتیک های خاص را می دهد.

وی با بیان اینکه این پیشرفت برای ملت های آزاد جهان الهام بخش است گفت: اینکه ملتی با همه تحریم ها سر بلند کرده و پای آرمان های خود و انقلابش در مقابل تمام ایادی استکبار که مقابل او صف کشیده اند ایستاده و مقابل این ملت نتوانسته اند خدشه ای به حرکت مستقل و مستحکم آن وارد کنند, آن ها را نگران کرده است که مبادا این الهام بخشی همانند یک دومینویی به کشورهای دیگر(آن هایی که ملت آزاده دارند) منتقل شود, به ویژه آنجایی که دولت های نامشروعی سر کار هستند.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش با بیان اینکه بخش دوم نگرانی ها از بابت خودشان است گفت: از این جهت که هر روز قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با هر تهدیدی در بیرون از مرزها قویتر و مستحکم تر می شود و ادعاهای آن ها را ناکار آمدتر می کند.

وی ادامه داد: روزی اگر در عرصه دریاهای آزاد جولان می دادند, و اگر در مجاورت مناطق دریایی ما تردد می کردند و گاهی گردن کشی می کردند, امروز به هیچ عنوان توانایی انجام چنین کاری را ندارند و می بینیم که مایل ها, شاید بیش از دویست مایل از مرزهای جمهوری اسلامی ایران دور ایستاده اند و نظاره گر قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران هستند.

امیر دریادار خانزادی خاطرنشان کرد: آن ها می دانند اگر دم دست ملت ایران و این قدرت و اقتدار باشند حتما پاسخ محکمی دریافت خواهند کرد, پس دور ایستاده اند و تصور می کنند این دور ایستایی برای آن ها کفایت می کند, لذا تلاش می کنند این نگرانی را از طریق رسانه هایی که در اختیار دارند به ملت های منطقه منتقل و آن را به یک نگرانی مشترک تبدیل کنند. اما قطعا آنچه که پیام این رزمایش بود نشانه اقتدار, قدرت, توانایی و استقلال به معنی صلح و امنیت است.

وی افزود: اینکه کشوری زیر یوغ استکبار نیست و با قدرت, امنیت خود را برقرار کرده و امنیت منطقه را با کمک کشورهای منطقه دنبال می کند , مجموعه ای از نگرانی های آن ها است, لذا تلاش می کنند آن را خدشه دار کنند که الحمدالله تا امروز موفق نشده اند.

در ادامه این گفتگو امیر سرتیپ نصیرزاده در خصوص ویژگی های رزمایش ذولفقار 99 و تفاوت این رزمایش با رزمایشهای قبل اظهار داشت: یک چنین رزمایشی به یک طرح ریزی بسیار پیچیده ای نیاز دارد و هماهنگی بسیار بالایی می طلبد.

وی با تاکید بر اینکه در بعد فرماندهی و کنترل باید خیلی پیچیده و با دقت عمل کرد, گفت: هر نیرویی (زمینی,هوایی دریایی و پدافند) بسته به ویژگی های آموزشی و فرهنگی در مراکز آموزشی خودشان, نیروهای آموزشی یشان را تحت آموزش قرار می دهند و سپس این نیروها در یک رزمایش مشترکی قرار می گیرند,لذا در وهله اول باید این نیروها را با هم منطبق کرد تا بایکدیگر هماهنگی لازم را به عمل آورند و رزمایش مشترکی برگزار کنند.

نصیرزاده افزود: یکی از ویژگی های این رزمایش مشارکت همه نیروهای ارتش و قرارگاه پدافند هوایی در یک رزمایش به این وسعت بود, سناریوهای بسیار مهمی را با هم تمرین کردند و می توان گفت این رزمایش تقریبا نزدیک به صد در صد به دستاوردهای خودش دست پیدا کرد.

وی تاکید کرد: این رزمایش دستاوردهای بسیار مهمی به همراه داشت که انشالا از تجارب آن برای سایر رزمایش ها استفاده خواهیم کرد.

نصیرزاده در خصوص تفاوت این رزمایش با رزمایش های قبلی اظهار داشت: در این سطح و این وسعت و تمرین های متنوع و تاکتیک های متعدد, کمتر رزمایشی برگزار شده بود, گستردگی این رزمایش و میزان نیروهای مشارکت کننده و تاکتیک های متنوع در بعد هوایی, دریایی و ساحلی, در هوا به سطح و سطح به هوا خیلی گسترده بود و تعداد متنوعی از تاکتیک ها را تمرین کردیم و بسیار هم موفق بودیم, ضمن اینکه تعداد زیادی مهمات بهینه سازی شده و مهمات بومی سازی شده را در این رزمایش بکار بردیم.

نصیرزاده با بیان اینکه جوانان ما توانستند آموزش هایی را که فراگرفته بودند را بخوبی پاسخ دهند گفت: مطالب ذکر شده از جمله دستاوردهای ما در. یک محیط بسیار پیچیده بود که گاهی هم صحنه واقعی برایمان پیش می آمد.

در ادامه این بحث امیردریادار خانزادی در خصوص علت انتخاب این منطقه برای انجام رزمایش گفت: منطقه رزمایشی مجموعه ای از ویژگی های منطقه ای و جهانی را در خود جای داده است. به لحاظ موقعیت ژئوپولتیکی آن هایی که در این منطقه قضاوت می کنند, این منطقه را به عنوان مرکز مرکز دنیا می شناسند.

وی افزود: موقعیت گذرگاهی که این منطقه دارد و گذرگاه های راهبردی که در این منطقه وجود دارد که حداقل ما پنج گذرگاه راهبردی طبیعی را در منطقه داریم که در کنار کانال سوئز شش گذرگاه می شود, مرکز انرژی جهان در این منطقه واقع شده و هر آنچه که به عنوان انرژی های فسیلی در مناطق مختلف جهان گسترش پیدا کرده, حجم عمده آن اینجا است, لذا نگاه بیشتر کشورهای دنیا به این منطقه است.

امیردریادار خانزادی با بیان اینکه تمرکز جمعیت پیرامون اقیانوس هند یک سوم جمعیت جهان است گفت: این دریا مرکز تجارت جهانی است, یک سوم تجارت جهانی کالا از طریق دریا صورت می گیرد که ما از طریق اقیانوس با تمام دنیا در ارتباطیم و دریا و اقیانوس فرصت بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده تا با د ستان خود ارتباط برقرار کند و به تجارت دریایی با مقیاس اقیانوسی بپردازد.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش با تاکید بر اینکه دریا و امنیت آن برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است گفت: در خطوط مواصلاتی دریایی جمهوری اسلامی ایران هر شناوری که بخواهد نفت و کالا به ایران وارد یا خارج کند باید از گذرگاه ها و معابر دریایی این منطقه عبور کند لذا امنیت آن برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است چرا که اقتصاد بدون امنیت سراب است.

وی خاطرنشان کرد: بدون اقتصاد, امنیت دست یافتنی نیست و این دو مکمل هم هستند و با یکدیگر ارتباط دارند.

وی با تاکید بر اینکه دریا برای ما و منطقه بسیار مهم است گفت: ارتباط دریایی برای ایران از طریق شمال اقیانوس هند و سواحل مکران برقرار می شود, لذا تکالیفی بر عهده ما است که باید برای برقراری امنیت این منطقه انجام دهیم که برگزاری رزمایش نیز در این ارتباط تعریف می شود.

در ادامه این گفتگو نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش در خصوص اخطار به هواگردها و پهبادهای خارجی در جریان برگزاری این رزمایش گفت: قطعا آن ها اهداف نظامی را دنبال می کردند چون پرنده ها, پرنده های نظامی بودند و برداشت ما این است که به دنبال یک سری اهداف نظامی بودند که احتمالا جمع آوری اطلاعات میباشد.

وی افزود: محیط رزمایش معمولا باید عاری از هرگونه فعالیت غیر نظامی و حتی نظامی هماهنگ نشده باشد, در این رزمایش هم همین کار اتفاق افتاد و فضا, دریا و زمین قرق شده بود. ضمن اینکه در حین برگزاری رزمایش حواسمان به خطوط قرمز است و صرفا بحث رزمایش را دنبال نمی کردیم و تامین امنیت فضای کشور را نیز در دستور کار داشتیم تا اگر عبوری از منطقه شناسایی پدافند هوایی انجام شود, اقدام پدافندی بر علیه آن انجام گیرد, براین اساس ابتدا هشدار داده می شود, اگر توجه نشود رهگیری شده و اگر مشکل مرتفع نگردد کار به درگیری می کشد.

در حین برگزا ی رزمایش سه پرنده را دیدم و بلافاصله توجه پدافند ما جلب شد, هشدارهای لازم را دادیم و وقتی به هشدارها توجه نکردند رهگیری انجام شد و وقتی پس از رهگیری آن ها متوجه شدند کار جدی است, منطقه را ترک کردند و منطقه رزمایش عاری از هرگونه پرنده شد, لذا محیط رزمایش به یک صحنه واقعی نبرد تبدیل شد که علی رغم آن رزمایش با موفقیت پی گرفته شد و ما دیگر فعالیتی را در آن فضا مشاهده نکردیم.

در ادامه این گفتگو امیردریادار خانزادی در خصوص انتقال تجارب به نیروهای جوان و بررسی توان نیروهای خودی در حین انجام رزمایش گفت: نیروی دریایی جزو جوان ترین نیروها است و آنچه که در این رزمایش رغم خورد و توفیقاتی که به دست آمد توسط همین جوانان بوده است, ما در هر صحنه ای که در کنار همرزمان قرار می گرفتیم, آنچه که مشاهده می کردیم روحیه بالای رزمندگان ما بود که این برگرفته از ایمان و عزم راسخی است که در روحیه رزمندگان ما نهادینه شده است و کار آمدی را به همراه داشته است.

وی در ادامه با یادآوری اینکه اکثر عملیات های بزرگ تا پیش از این در زمستان برگزار می شد گفت: این رزمایش در تابستان و شرایط وزش شدید باد و سخت فصلی برگزار شد که به حمدالله در این رزمایش هیچ گونه سانحه ای نداشتیم و همه تاکتیک ها اجرا شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تمرینات مشترک نیروی هوایی ارتش, نیروی پدافند و نیروی زمینی را نشانه عزم و اراده نیروهای حاضر در این رزمایش دانست و گفت: تمرینات بسیار خوب و مقتدرانه ای در این رزمایش انجام شد.


امیر نصیرزاده ادامه داد:قبل از هوشمند سازی موشک‌ها اگر می‌خواستند هدفی را مورد اصابت قراردهند باید طبق دانش احتمالات محاسبه می‌کردند و بمب را رها می‌کردند و عملیات انجام می‌شد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد:وقتی مهمات هوشمند و نقطه زن شود یک فروند هواپیما یک موشک، چیزی نیست که راحت از آن چشم بپوشیم ما در موشک‌ها و بمب‌ها و مهمات‌های داخلی هوشمندسازی آن‌ها را انجام دادیم.

نصیرزاده اظهار داشت :دوراهبرد را در نیروی هوایی مکانیزه پهباد، هواپیمای بدون سر نشین در کنار هواپیمای با سرنشین راداریم که پهباد که در این رزمایش هم بکار گرفته شد و مهمات هوشمند راهبرد دوم ما است که هم تولید و هم بکار گرفته می‌شود.

فرمانده نیروی هوایی ارتش تأکید کرد:در هر دواین راهبرد‌ها مدعی هستیم و باید مدام مصافت‌ها را بالا ببریم و تنوع زیادی این مهمات‌ها رابکار بگیریم و نباید نسب

فرمانده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد:اگر امریکایی‌ها امروز بانگرانی از زیردریایی‌ها و موشک‌های نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با فاصله ۸۰۰کیلومتری در دریاایستاده اند با حضور این موشک و پهباد سیمرغ نگرانی هایشان بیشتر می‌شود.

نصیرزاده اظهار داشت :تأکید من بیشتر بروی هواپیمای کوثر و پهباد است و در این رزمایش بکار گرفته شد، بعد از ۲۹فروردین با حضور فرمانده ارتش و وزیر دفاع ما هواپیمای کوثر را تحویل گرفتیم و مانور زیبایی انجام دادند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش تأکید کرد:هواپیمای کوثر صد در صد بومی است، جوانان متخصص ما بیایند و کارخانجات ساخت کوثر را در تهران و اصفهان ببینند، بدنه در تهران ساخته و تحویل صنایع دفاع می‌شود و در آنجا سیستم‌های امنیتی و موتور و بقیه بخش هایش سوار و رونمایی می‌شود.

نصیرزاده ادامه داد:واقعیت‌های موجود در کشور است، بخشی از رسانه‌های معاند به آن می‌پردازند و سعی دارند آن را انکار کنند، ارتقا در تمام زمینه‌ها وجود دارد و براساس نیاز‌ها و تغییرات دنیا در بحث تهدیدات مدام در حال تغییر بهینه سازی هستیم و هواپیمای کوثر از این قاعده مستثناء نیست.

فرمانده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد:یکی از رسانه‌های معاند گفته بود به هواپیمایی که ایران می‌سازند نخندید و اشاره کرد که ایران در دل این فناپری نفوذ کرده است وهواپیما‌هایی می‌سازد که شما غافلگیر می‌شود.

نصیرزاده اظهار داشت: بعد از فروپاشی شوروی سابق و پایان جنگ سرد دنیا از یک نظام دوقطبی بیرون آمد و امریکا و بلوک غرب به این نتیجه رسیدند که نظام تک قطبی شروع شده است و هرچی برای دنیا آن‌ها طرح ریزی کنند همه باید اطاعت و پیروی کنند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش تأکید کرد:برخی جنگ‌ها از جمله جنگ افغانستان و حمله به عراق هم در این راستا انجام شد، لذا خیلی زود این تصور پوچ آن‌ها به شکست انجامید و در دنیا قطب‌های جدیدی از قدرت بروز پیدا کرد و روسیه خیلی زود خودش را بازیافت و چین با توسعه اقتصادی و نظامی در قالب قدرتی جدید رسید.

نصیرزاده ادامه داد:در کنار این‌ها یک قدرت نوظهور به نام جمهوری اسلامی ایران سربلند کرد وبرتمام معادلات جهانی اثرگذار بود و حرف برای گفتن داشت.

فرمانده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد:دنیا الان به سمت چند قطبی در حرکت است ووقتی چند قدرت دنیا در یک منطقه باشند و همکاری مشترک به ویژه در بعد نظامی داشته باشند، برگزاری رزمایش با چند کشور بین چین روسیه و ایران به عنوان قدرت تای مطرح دنیا پیام دارد.

نصیرزاده اظهار داشت :این رزمایش بین چین و روسیه و ایران در آینده کشور‌هایی که توهم تک قطبی و مدیریت بر جهان را دارند، نشان می‌دهد که قدرت‌های دیگری هستند و این تعاملات را دارند و در تمام معادلات دنیا اثرگذار اند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش تأکید کرد:ما می‌توانیم حتی با کشور‌های منطقه که برخی از آن‌ها به کشور‌های اسلامی خیانت می‌کنند، اگر ماتعاملات و همکاری خوبی داشته باشیم نیاز به حضور بیگانگان نیست و راحت می‌توانیم امنیت منطقه را تأمین کنیم ودر صلح و آرامش زندگی کنیم.

نصیرزاده ادامه داد:تعامل نزدیکی بین ارتش و سپاه وجود دارد و نشست‌های متعدد در سطوح مختلف داریم و همه مأموریت‌ها تعریف شده است و دوستان نزدیکی در سپاه داریم و ید واحده هستیم.

امیر خانزادی اظهار داشت:۲۶خرداد ۹۸بنده توفیق شرفیابی محضر مقام معظم رهبری را داشتم ودر این جلسه گفتگویی در مورد یکی از تجهیزات بسیار پیچیده ما شد، حضرت آقافرمودند که قطعات تجهیزات را چکار می‌کنید، پاسخ دادم بخشی از این قطعات را باید وارد کنیم که مقام معظم رهبری فرمودند خودتان بسازید.

وی ادامه داد: بعد هم اسامی چند شرکت دانش بنیان رابه بنده امر فرمودند و به نام این شرکت‌ها را می‌شناسند و بعد بلافاصله در دفتر خودم خواستم که نمایندگان این شرکت‌ها بیایند.

خانزادی تأکید کرد:وقتی آمدند دنیایی از دانش و توانمندی در مجموعه‌های داخلی کشور، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد و از ما خواستند نمایشگاه داشته باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد:گروه‌های دانش بنیانی که مقام معظم رهبری نام بردند وقتی به این عزیزان گفتم ذوق و شوق بیشتری پیداکردند، بلافاصله پای کار آمدند؛ و‌ی تأکید کرد:بیش از ۹۰درصد قطعاتی که آن روز برای ما گلوگاه بود در داخل ساخته شد، جهاد خودکفایی و خود نیروپای کار آمد، بیش از ۴۰۰قطعه را جهاد خودکفایی ساخت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد:همان جوانانی که در مراکز آموزشی داخل کشور تربیت شدند و آموزش دیدند و شرکت‌های دانش بنیان تجهیزات بسیار پیچیده‌ای که تولید می‌شد و پاسخ دقیق از آن می‌گرفتیم را ساخته اند.

خانزادی گفت: احساس غرور می‌کردیم و تعجب می‌کردیم کی این‌ها اتفاق افتاده و به این همه دانش و توانمندی در داخل کشور رسیدیم. این مملکت توامندی بسیار زیادی دارد، ایرانیان بسیار باهوش هستند و در بستر انقلاب ظرفیت‌هایی ایجاد شده که آن توانمندی‌ها در بالاترین سطح خودش آمادگی به ظهور رسیدن را دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد:در گام دوم انقلاب بخش بیشتری از این توانمندی‌ها فعال می‌شود، نسل جوان امروز را می‌بینم که چقدر باهوش است و اشتیاق دارد و تنها باید به آن فضاداد و باورش کرد؛ و‌ی تأکید کرد:قبل از همه بخش‌های مملکت ما زیر تحریم رفتیم، وقتی توانایی رادر جوان ایرانی می‌بینیم می‌فهمیم چقدر برای ما مهم است، هیچکدام از این تجهیزات دفاعی را از جایی نمی‌آوریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد:امروز اگر اعلام کنند تحریم‌ها برداشته شد، ما به شما فلان تجهیزات پیشرفته نظامی را می‌دهیم نه تنها باور نمی‌کنیم بلکه نمی‌پذیریم، چون خود ما توانمندی ساختش راداریم.

امیر خانزادی اظهار داشت:انگیزه جوانان مادر حوزه امنیت مادی نیست، همین که نتیجه کارشان به ثمر می‌رسد، اغنا را در چهره هایشان می‌بینیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد:پهباد نتیجه یک هم افزایی بسیار گسترده در داخل مجموعه نیرو‌های مسلح است، خود ساخت پهباد متمرکز بردانش بومی ایرانی است؛ و‌ی تأکید کرد:ما در داخل کشور تنوع زیادی از پهباد‌ها راداریم، سبد محصولات دفاعی جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهباد بسیار متنوع است.

خانزادی تأکید کرد:انواع اقسام پهباد‌های برد کوتاه، بلند، متوسط، تهاجمی و جنگ الکترونیک یک مجموعه پهبادی داریم جهت پر کردن خلع در دست داریم. پهباد سیمرغ کاملأ بومی است، دوبخش از نیرو‌های مسلح در کاربری این پهباد نقش دارند.

خانزادی همچنین گفت: یک بخش نیروی دریایی ارتش که این پهباد را بکار گرفته است و بخش دیگر این است که پهباد سیمرغ در بخش‌هایی از سپاه هم استفاده می‌شود. در هوافضا به شکل گسترده بکار گرفته می‌شود و این پهباد را در هر نقطه کشور به پرواز درآوریم.

وی ادامه داد:باتوجه به پرواز ۲۴ساعته در سطح ارتفاع هوایی بسیار بالا، بین ایستگاه‌های نیروی دریایی و هوافضا سپاه می‌توانیم این پهباد را به هم پاس بدهیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد:این پهباد علاوه برقابلیت شناسایی توانایی پرتاب بمب هوشمند با سیستم‌های بسیار حساس را دارد؛ و‌ی تأکید کرد:اشراف اطلاعاتی اولین چیز مهم در بحث امنیت است.

خانزادی تصریح کرد:این پهباد با دوربین‌های دقیق بخش زیادی از اقیانوس را رصد می‌کند و اشراف اطلاعاتی بسیتر زیادی وجود دارد و هم زمان شکل تهاجمی هم به خودش می‌گیرد و از بمب‌های آن علیه هر تهدید نظامی در منطقه می‌توان استفاده کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد:امروز در خاتمه این رزمایش از یکی از مراکز بازدید کردیم، بخشی از سفارشات متناسب با نیاز‌های عملیاتی نیروی دریایی و هوایی ارتش را به عینه می‌دیدیم.

امیر خانزادی اظهار داشت:پهباد‌ها و هواپیما‌های جدید دارد می‌آید و اتفاقاتی در حال رخ دادن در این زمینه است، نسل جدید از پهباد‌ها باسرعت پرواز بالا و انواع مهمات هوشمند را به مصافت‌های دور انتقال می‌دهند.این پهباد‌ها در آستانه ورود به حوزه دفاعی کشور ایت و شکل و تیپ آن‌ها اینقدر بروز شده که تحسین برانگیز است.

خانزادی ادامه داد:وزیر دفاع چندی پیش موشک المهدی رابابرد بیش از هزار کیلومتر افتتاح کردند، این موشک به سفارش نیروی دریایی ساخته است، به نظر می‌رسید، کار بچه‌های وزارت دفاع یک شگفتی قابل تحسین است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد:زیردریایی در مقیاس یک زیردریایی سنگین است، اما کوچک‌تر شده است، همه قابلیت‌ها و ویژگی‌های یک زیردریایی را خودش دارد و می‌تواند کف نشینی کند.

خانزادی اظهارداشت: یک عملیات پیچیده و خطرناک است و پنهان شدن در کف دریا مثل یک سنگ است و فاتح این توانایی رادارد، اژدر‌های بومی والفجررا که امروز برد آن‌ها افزایش پیدا کرده و دوبرابرشده را می‌تواند مصافت‌های دور‌تر رانشانه بروند، با خودحمل کند.

خانزادی اظهار کرد فاتح صد در صد ایرانی است. ازمسافت‌های دور مین‌های هوشمند را به نقطه مورد نظر هدایت می‌کند و به دنبال شناسه شناور مورد نظر می‌گردد که در حافظه اش گنجانده است.

وی بیان کرد: این سال‌ها شناور‌هایی که از کشور‌های هدف مد نظر ما بوده، شناسه هایشان جمع آوری شده و در بانک‌های اطلاعاتی نگهداری می‌شود که از ویژگی‌های فاتح است.

امیر خانزادی اظهار داشت:تکنیک جدید در صنعت دفاعی ایران در بدنه بکار گرفته شده است و موشک با نام مرموز را می‌تواند از زیر آب پرتاب کند و به شکل گسترده در حال تولید است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد:بعد از نسل اول موشک. جاسک ۲، کار دوربرد کردن این موسک‌ها رادر برنامه توسعه قراردادیم و امروز به آن دست پیدا کردیم؛دریا یک عرصه پیوسته است و نمی‌توان بخشی از دریاراجداکرد و به امنیت آن فکر کرد و از بخش دیگر آن غافل شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد:دشمنانی که امروز منافع جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کنند، کسانی هستند که در اقیانوس‌ها گسترش پیدا کردند و از همه این ظرفیت پیوسته دریااستفاده می‌کنند.

امیر خانزادی اظهار داشت:چه به آن‌ها اجازه داده شود که وارد آب‌های دیگران شوند، چه اجازه داده نشود و قلدر معابانه این کار را انجام می‌دهند. دریا‌های سرزمین جمهوری اسلامی ایران از این قاعده مستثااست و دشمن جرعت ورود به آن را به خود نمی‌دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد:وقتی تمرین رزم واقعی رادر قالب رزمایش انجام می‌دهیم، دریارابه شکل فضای رزم پیوسته تصور می‌کنیم و بخشی از تمرینات خود را در آنجا شبیه سازی می‌کنیم؛ و‌ی تأکید کرد:احترام کامل به تمامیت ارضی و مناطق دریایی کشور‌های همسایه در این رزمایش صورت گرفت و تا امروز هم این امر ثابت شده است.

خانزادی تصریح کرد:تمرینات آفندی در فضا‌های مناسب این کار شبیه سازی می‌شود و تمرین عملیات آبخاکی را در جاسک انجام دادیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد:اگر منطقه‌ای پایگاه شود، دشمنان ما از آن بهره ببرند، ولی حتمأ ظرفیت مقابله با آن وجود دارد. دوستان ما و علاقه‌مندان به امنیت منطقه با این رزمایش‌های نیرو‌های مسلح ایران به ویژه نیروی دریایی، احساس غرور می‌کنند و دشمنان نگران می‌شوند.
 
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *