زنجیره خیانت رژیم‎های عربی؛ عربستان در کدام نقطه قرار گرفته است؟

5:15 - 24 شهريور 1399
کد خبر: ۶۵۵۶۲۶
روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی با افتادن پی در پی رژیم های خائن در حال پیش رفتن است اما این روند چندان ادامه پیدا نخواهد کرد.
- امارات و بحرین در راه خیانت رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس پیشگام بودند؛ رژیم «آل نهیان» و رژیم «آل خلیفه»، داغ خفت خیانت را تا ابد بر پیشانی خود خواهند داشت.
 
رژیم بحرین آنقدر در ذلالت سرسپرگی به سر می‌برد که حتی اجازه آن را نداشت تا خود توافق عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل را اعلام کند و در شرایط خفت و خواری، «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا بود که عادی سازی روابط بحرین و صهیونیست‌ها را اعلام کرد.
 
پیش بینی می‌شد مردم بحرین هر چند در شرایط بسیار شدید امنیتی و در واقع خفقان قرار دارند، اما اعتراضات خود را علیه حکام نامشروع خود آغاز کنند.
 
حال که ۲ رژیم سرسپرده و خائن امارات و بحرین، روابط خود را با صهیونیست‌ها عادی کرده و رسما اعلام کرده اند، سومین رژیمی که دست به چنین کاری خواهد زد کدام خواهد بود؟
 
پدرخوانده رژیم‌های عربی منطقه (عربستان سعودی) برای برقراری رسمی روابط خود با رژیم اسرائیل، رغبت بیشتری از دیگران دارد؛ اما همچنان در سایه ایستاده و به تحولاتی که در روند عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها اتفاق می‌افتد، می‌نگرد.
 
تاکنون رژیم سعودی واکنشی در این مسئله از خود نشان نداده است؛ نه آن را محکوم کرده و نه تأیید، چنین موضعی از سوی رژیم سعودی، نشان دهنده آن است که ریاض سعی دارد تا از تبعات خیانت‌های رژیم‌های عربی فاصله بگیرد.
 
ریاض در انتظار آن است تا ببیند چه اتفاقات و تحولاتی در پس این تصمیم در منطقه می‌افتد، آنگاه نه تنها موضع رسمی خود را اعلام می‌کند بلکه خود نیز وارد قطار عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل خواهد شد.
 
عربستان در واقع در این مقوله دست به عصا راه می‌رود، ضمن آنکه در پشت پرده از تصمیم امارات و بحرین حمایت می‌کند، در تلاشی دیگر، سعی دارد رژیم‌های عربی منطقه همچون کویت، عمان و حتی قطر را نیز سوار این قطار خیانت کند.
 
به نظر می‌رسد تا زمانی که همه رژیم‌های عربی منطقه خلیج فارس تن به خفت عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل نداده باشند، عربستان خود را هزینه نخواهد کرد.
 
قطر اکنون مغضوب عربستان و دارو دسته او است؛ قطر پس از آنکه از سوی سعودی‌ها و دیگر رژیم‌های عربی منطقه تحریم شد، چرخش ۱۸۰ درجه‌ای داشت.
 
روابط قطر با ایران، نمونه روشنی از مناسباتی است که کشور‌های عربی منطقه می‌توانند با ایران برقرار کنند؛ در واقع سیاست ایران هراسی و ایران ستیزی که آمریکا و صهیونیست‌ها در پی آن هستند، با گسترش روابط ایران و قطر بی معنا و بی مفهوم است.
 
هر چند مقامات قطر واکنشی نسبت به تصمیم امارات و بحرین برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل نشان نداده‌اند، اما به خوبی می‌دانند که اگر آنها نیز همچون امارات و بحرین به جهان اسلام و آرمان فلسطین خیانت کنند، قطعا دوستی خود را با ایران و ترکیه از دست خواهند داد.
 
در آن سوی قطر، کویت و عمان قرار دارند.
 
برخی منابع آگاه دولت کویت گفته‌اند که موضع این کشور درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ثابت بوده و هرگز تغییر نخواهد کرد.
 
این منابع آگاه گفته‌اند، کویت آخرین کشوری خواهد بود که روابط خود با رژیم صهیونیستی را عادی خواهد کرد.
به گفته این منابع، موضع کویت همسو با خط مشی سیاست خارجی این کشور در طول دهه‌های گذشته مبنی بر حمایت از مسئله فلسطین به عنوان مسئله نخست جهان عرب اتخاذ شده است.
 
منابع مذکور گفتند که این موضع کویت در راستای خواسته مردمی در مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب اسرائیل است.
 
کویت نیز در انتظار افزایش تعداد رژیم‌های عربی منطقه در برقراری روابط با صهیونیست‌هاست.
 
اما عمان؛ این رژیم پادشاهی نیز با مرگ «سلطان قابوس» و تغییر «یوسف بن علوی»، از تصدی وزارت خارجه، تمایل خود را به عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها نشان داده است.
 
عمان پس از آنکه امارات روابط خود را با اسرائیل رسما برقرار کرد با انتشار بیانیه‌ای از اقدام ابوظبی حمایت کرد.
 
سومین رژیمی که در منطقه به عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل اقدام خواهد کرد، عمان می‌تواند باشد.
 
صهیونیست‌ها خود گفته بودند که پس از امارات، بحرین و عمان نیز روابط خود را با آنها برقرار خواهند کرد.
 
زنجیره خیانت رژیم‌های عربی منطقه خلیج فارس در حال تکمیل شدن است اما این زنجیره چند حلقه کم دارد و نمی‌تواند کامل شود و در نهایت محکوم به شکست است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *