بازگشایی مدارس کارشناسی شده نبود/ رفتار‌های وزارت آموزش و پرورش نرمال نیست

4:19 - 31 شهريور 1399
کد خبر: ۶۵۷۶۰۴
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وظیفه دولت ملی اتخاذ تصمیم عقلانی و عقلایی و کارشناسانه است. تصمیم دولت برای بازگشایی مدارس نارضایتی اقشار گوناگون جامعه را در پی داشته است.

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  میزان، درباره نوع مواجهه دولت با مساله بازگشایی مدارس گفت: من بار‌ها درباره این قضیه موضعگیری کرده ام و معتقدم رفتار‌های عجیب و غریبی که وزارت آموزش و پرورش بروز می‌دهد نرمال نیست.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه دولت ملی اتخاذ تصمیم عقلانی و عقلایی و کارشناسانه است ادامه داد: در بحث بازگشایی مدارس اولا برای بازگشایی مدارس در پانزده شهریور هیچ توجیهی وجود ندارد و ثانیا نحوه اجرای این تصمیم به گونه‌ای است که انگار ما درحال حاضر در شرایط فقدان تصمیم گیری درست به سر می‌بریم که این نارضایتی توده‌های مردم و اقشاری که با آموزش و پرورش سروکار دارند اعم از معلمان و کادر‌های آموزش و پرورش یا دانش آموزان و خانواده هایشان و به نوعی کل ملت ایران را به دنبال دارد، چراکه همه مردم با آموزش و پرورش عجین هستند.

عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که عقب نشینی دولت در برابر انتقاد‌ها به معنای شتاب زدگی و کارشناسانه نبودن تصمیم هاست گفت: آقای روحانی مدت‌ها قبل مصاحبه کردند و فرمودند که مدارس باید پانزده شهریور باز بشود و آموزش و پرورش هم، چون آقای روحانی فرموده بودند می‌خواستند هرجور که شده مدارس را در پانزده شهریور باز کنند که این از اساس خلاف روال عادی و همیشگی آموزش و پرورش بود که همیشه اول مهر مدارس افتتاح می‌شد. چنین تصمیمی ترسی هم بین مردم به وجود آورده بود که اول مهر به پانزده شهریور افتاده که خود این نگرانی توده‌های مردم نشان می‌دهد این تصمیم آموزش و پرورش غیرکارشناسانه است.

وی ادامه داد: در بحث گشایش مدارس آموزش و پرورش سه منطقه را با سه رنگ زرد، قرمز و سفید مشخص کرد که در رنگ قرمز دستور داده شد کلاس‌ها به صورت غیرحضوری برگزار بشود، در رنگ سفید حضوری و در رنگ زرد ترکیبی از مجازی و حقیقی. دو روز مانده به پانزده شهریور آموزش و پرورش بخشنامه داد که الا و لابد همه مدارس حتی مناطقی که به لحاظ کرونایی به عنوان منطقه قرمز شناسایی شده به صورت حضوری باید برگزار بشود. دو شب قبل از بازگشایی مدارس هم آقای باقرزاده مدیرکل حوزه وزارتی در تلویزیون گفتند صبح شنبه والدین دانش آموزان زنگ بزنند به مدارس فرزندانشان و بپرسند که آیا مدارس باز هست یا نه. من در جلسه کمیسیون آموزش روزی که آقای وزیر را احضار کرده بودیم برای همین موضوع مثالی را مطرح کردم که یک مدرسه‌ای را در نظر بگیریم که ششصد دانش آموز دارد. والدین این تعداد دانش آموز چه ساعتی باید زنگ بزنند و چند نفر در مدارس متولی پاسخگویی به این‌ها خواهند بود و چند خط تلفن برای این کار در نظر گرفته شده. این‌ها نشان می‌دهد که تا چه اندازه چنین اقدام‌هایی غیرکارشناسی است و ما اصلا در حالت بی دولتی به سر می‌بریم و دولت کاملا تعطیل هست. عقب نشینی دولت هم ناشی از همان غیرکارشناسی بودن تصمیم هاست چرا که اگر تصمیم مبنای کارشناسانه داشته باشد قابلیت دفاع و اقناع هم خواهد داشت. حال آنکه مسولان آموزش و پرورش نه می‌توانند دفاع کنند و نه اقناع.

احمد نادری در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به گفت‌وگو‌های متعددش با رسانه‌ها درباره سامانه شاد گفت: این سامانه اگرچه یک گام رو پیش است، اما ضعف‌های بسیاری هم به لحاظ تکنیکال و هم به لحاظ محتوایی دارد. اما پیش از پرداختن به ضعف‌های محتوایی و تکنیکال باید به این نکته توجه کرد که قشر عظیمی از دانش آموزان هیچگونه دسترسی به امکانات اولیه سخت افزاری مانند تبلت یا تلفن همراه هوشمند ندارند که این سبب می‌شود که اصلا نتوانند به سامانه شاد وارد بشوند که این فوق همه مشکلات تکنیکال و محتوایی سامانه شاد است.


برچسب ها: کرونا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *