رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتقاد بازیگر «آژانس شیشه‌ای» به وضعیت سینمای دفاع مقدس/آغاز اکران فیلم‌های جدید سینمایی

17:40 - 06 مهر 1399
کد خبر: ۶۵۹۹۸۷
ششمین روز از مهرماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ادامه انتقاد هنرمندان نسبت به سینمای دفاع مقدس اشاره کرد.

- ششمین روز از مهرماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ادامه انتقاد هنرمندان نسبت به سینمای دفاع مقدس اشاره کرد.

اصغر نقی‌‍زاده: عدم قهرمان‌پروری در سینمای دفاع مقدس ناشی از عدم حمایت است

بازیگر فیلم «از کرخه تا راین» گفت: من معتقدم که هنوز جنگ ما با غرب ادامه دارد پس نمی توان تنها در یک هفته سلحشوری و ایثار را گرامی داشت، وقتی تمام آنچه از سینمای دفاع مقدس باقی مانده یادآوری آن در یک هفته محدود است چطور انتظار داریم که این سینما قوت گرفته و یا در آن شاهد پیدایش قهرمان پروری باشیم.

اصغر نقی‌زاده در گفت‌وگو با ، پیرامون دلیل محو شدن قهرمان پروری در سینمای دفاع مقدس گفت: متاسفانه دلیل اصلی کم رمق شدن سینمای دفاع مقدس و نبود قهرمان پروری در این سینما، نگاه مناسبتی و سالانه به این ژانر سینمایی است، انگار در طول سال دفاع مقدس به طور کامل فراموش می شود و تنها در همین یک هفته همه به یاد آن دوران می افتند. 

وی در همین راستا ادامه داد: من معتقدم که هنوز جنگ ما با غرب ادامه دارد پس نمی توان تنها در یک هفته سلحشوری و ایثار را گرامی داشت، وقتی تمام آنچه از سینمای دفاع مقدس باقی مانده یادآوری آن در یک هفته محدود است چطور انتظار داریم که این سینما قوت گرفته و یا در آن شاهد پیدایش قهرمان پروری باشیم.

اصغر نقی‌زاده: نبود قهرمان در سینمای دفاع مقدس ما عجیب نیست

بازیگر فیلم سینمایی «آژانس شیشه ای» نقش رسانه ها در کمرنگ شدن سینمای دفاع مقدس را اینگونه تشریح کرد: شاید در این بین رسانه ها می توانستند با موضوعیت و محوریت بهتری به سینما دفاع مقدس بپردازند، اینکه به محض رسیدن هفته دفاع مقدس تلفن همراه من زنگ خورده و از من درباره سینمای دفاع مقدس پرسیده می شود، یعنی رسانه ها هم همچون مسئولین سینمایی دغدغه ای برای این سینما ندارند. 

وی دلیل افت سینمای دفاع مقدس طی سالهای گذشته را اینگونه توصیف کرد: تغییر سیاست های کلان فرهنگی، عوض شدن مدیران فرهنگی و برخورد سلیقه ای آنها یکی از مهمترین دلایل افت سینمای دفاع مقدس در سالهای گذشته است، در این زمینه سیاستی کلان وجود ندارد به همین دلیل با آمدن هر مدیری کلیت سینمای دفاع مقدس تحت الشعاع قرار گرفته و بنا به نظر و سلیقه مدیر وقت می شود. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

«ماهورا»؛ روایتی عاشقانه از دوران ایثار و شهادت/اثری با هنرنمایی متفاوت داریوش ارجمند

فیلم سینمایی «ماهورا» ساخته «حمید زرگر نژاد» از جمله آثار موفق سینمای دفاع مقدس طی سال‌های گذشته است، فیلمی که توانست در جشنواره فیلم فجر دوره سی و ششم نظر مثبت اهالی رسانه را به همراه داشته باشد، اما در چرخه اکران با بی مهری روبرو شد.

- سینمای دفاع مقدس طی سال‌های سال شاهد ظهور و بروز آثاری مختلف از کارگردانان و هنرمندان خاصی بوده است، آثاری که گا‌ها با گذشت سالیان سال همچنان مورد اقبال اهالی رسانه، منتقدین و تماشاگران سینما قرار می‌گیرند.

سینمای دفاع مقدس از ابتدا تا امروز شاهد آثاری همچون «اتوبوس شب»، «شیار ۱۴۳»، «سفر به چزابه»، «آژانس شیشه ای»، «لیلی با من است»، «برج مینو»، «چ»، «تنگه ابوقریب» و «از کرخه تا راین» بوده است، آثاری که همچنان در میان اهالی سینما جزو خاطراتی پاک ناشدنی به حساب می‌آیند.

فیلم سینمایی «ماهورا» ساخته «حمید زرگرنژاد» از جمله آثار موفق سینمای دفاع مقدس طی سال‌های گذشته است، فیلمی که توانست در جشنواره فیلم فجر دوره سی و ششم نظر مثبت اهالی رسانه را به همراه داشته باشد، اما در چرخه اکران با بی مهری روبرو شد.

بازگشت داریوش ارجمند به سینمای ایران/روایتی عاشقانه در سالهای دفاع مقدس////////////////////سه شنبه

فیلم سینمایی «ماهورا» آخرین ساخته «حمید زرگرنژاد» برای نخستین بار در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اکران شد و توانست در میان آثار دفاع مقدس این جشنواره نظرات مثبتی را از آن خود نماید. این فیلم نامزد دریافت تندیس سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری و میدانی در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. ماهورا با اتکا به همین موفقیت در جشنواره جهانی فیلم فجر هم به نمایش در آمد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

در خلاصه داستان فیلم سینمایی ماهورا آمده است: در روستایی مرزی دختر به عنوان عروس هور انتخاب می‌شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد تا قهرش نگیرد، امین معروف به سمور؛ قاچاقچی ایرانی عروس هور به نام ماهور را می‌دزدد. در زندگی تو زنی است با چشمانی شکوهمند که لبخندش موسیقی و گل، اما هرکس بخواهد به او نزدیک شود ناپدید می‌شود.

ماهورا دومین فیلم «حمید زرگرنژاد» در عرصه کارگردانی است. وی پیش از کارگردانی این فیلم، کارگردانی فیلم سینمایی «پایان خدمت» را در کارنامه داشته است.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

ادبیات دفاع مقدس با چه چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند؟

یک نویسنده کتاب گفت: ادبیات حوزه دفاع مقدس آن طور که باید و شاید نتوانسته در فضای مجازی حضور پیدا کند لذا نتوانسته مخاطبان را با خود همراه کند برای تبلیغ محتوا‌های با مضمون دفاع مقدس، ترویج کتاب و کتابخوانی باید بستر سازی شود و آن هم بستر‌ها سازی‌هایی ازجنس فضای مجازی و فناوری نوین.

محمد محمودی نورآبادی در گفت‌وگو با پیرامون تولید در حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: آمار‌هایی که در حوزه تولیدات کتب دفاع مقدسی منتشر شده نشان می‌دهد حدود ۱۸ هزار عنوان کتاب در این زمینه تدوین شده و البته این یک اتفاق خوب و مبارک است، اما باید در نظر گرفت که آیا تولید این میزان کتاب از کیفیت لازم برخوردار است و یا صرفا به کمیت آن توجه شده است؛ البته بررسی‌ها نشان داده طی سال‌های اخیر در بخش‌های شفاهی و یا داستانی ادبیات دفاع مقدس شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای بوده ایم.

وی در همین راستا ادامه داد: با نگاهی به فعالیت‌های بخش دولتی به وضوح می‌توان دید ناتوانی‌های فراوانی در هم محتوای کتب دفاع مقدسی منتشر شده و هم در توزیع آن وجود دارد، کتاب‌هایی که عموما در بخش دولتی به چاپ می‌رسند شبکه توزیع مناسب ندارند و با کم کاری یا بی‌توجهی تنها در یک جلد به چاپ می رسند لذا کتابی که توسط نویسنده تدوین، تهیه و نوشته می‌شود پس از چاپ اول در سطح جامعه توزیع نمی‌شود و برای همیشه محدود می‌ماند این اتفاقی است که برای من نیز رخ داده کتابی که با تلاش و مشقت در حوزه دفاع مقدس نوشته بودم تنها یکبار به چاپ رسید در عین حال در سراسر کشور نیز توزیع نشد لذا معتقدم برخی نهاد‌های دولتی باید از دور به حمایت از حوزه نشر و آثار دفاع مقدس بپردازند و شیوه حمایتی خود را در بخش‌های ترویج و تبلیغات به اجرا بگذارند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

محمودی نورآبادی در مورد پرداختن به کیفیت کتب دفاع مقدسی ابراز کرد: بحث کیفیت یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید همواره در تولیدات آثار دفاع مقدس مد نظر قرار گیرد در این راستا حذف ناشران دولتی از مجموعه انتشار کتاب‌های دفاع مقدس لازم و ضروری به نظر می‌رسد من تاکید دارم که انتشار کتاب باید به ناشران خصوصی واگذار شود تا بتوان بر کیفیت کار‌ها و کتاب‌های تولید شده نظارت بیشتری داشت ، چنانچه ضرورت رشد توسعه در حوزه تولیدات ادبیات دفاع مقدس احساس می‌شود باید حتماً کتاب‌های تولید شده را چه از بخش کمی و چه از بخش کیفی مد نظر قرار داد.

نویسنده کتاب «شام برفی» حضور بخش دولتی را یکی از عوامل آسیب‌زا در حوزه ادبیات دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: ناشران دولتی اگر علاقمند به حمایت از تولیدات فرهنگی در حوزه ادبیات دفاع مقدس هستند باید تمرکز خود را در خرید آثار دفاع مقدسی و برگزاری جلسات نقد و بررسی همچنین معرفی کتب این حوزه بگذارند و به توسعه فرهنگ دفاع مقدس از این مسیر بپردازند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

فریبا کوثری: به دلیل شروع موج سوم کرونا ۲ پیشنهادات را رد کردم

بازیگر سریال «مختارنامه» گفت: به تازگی پیشنهاد بازی در دو اثر را داشتم اما یکی از آنها را به دلیل طولانی بودن مسافت و شیوع موج سوم کرونا و دیگری را به دلیل کیفیت اثر نپذیرفتم، در کل کرونا تعداد تولیدات را کاهش داده و به همین دلیل اکثریت بازیگران هم کم کار شده اند.

فریبا کوثری در گفت‌وگو با ، پیرامون آخرین مجموعه فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر هیچ کاری را قبول نکرده ام و به همین دلیل هم در خانه مشغول استراحتم، البته در این میان چندین پیشنهاد وجود داشت اما ترجیح دادم که در آنها حضور نداشته باشم. 

وی در همین راستا ادامه داد: به تازگی پیشنهاد بازی در دو اثر را داشتم اما یکی از آنها را به دلیل طولانی بودن مسافت و شیوع موج سوم کرونا و دیگری را به دلیل کیفیت اثر نپذیرفتم، در کل کرونا تعداد تولیدات را کاهش داده و به همین دلیل اکثریت بازیگران هم کم کار شده اند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

بازیگر سریال «مختارنامه» درباره آینده تولیدات سینما و تلویزیون با وجود بیماری کرونا اضافه کرد: واقعیت امر من صلاحیت نظر دادن درباره زمان پایان بیماری کرونا را ندارم، اما می دانم که این روزها رعایت نکات بهداشتی به شدت کاهش یافته و به همین دلیل بعید می دانم بیماری به زودی ریشه کن شود. 

وی با اشاره به وضعیت کنونی بیماری کرونا بیان کرد: باور کنید من به شخصه از حضور در خیابان وحشت دارم، متاسفانه نسبت به ماه های قبل رعایت پروتکل های بهداشتی به شدت کم شده و همین عاملی شده تا وارد موج سوم بیماری کرونا بشویم. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

اکران «سراسر شب» از اواخر مهر ماه/۲ فیلم جدید این هفته راهی سینما‌ها می‌شوند

دبیر شورای صنفی نمایش گفت: فیلم سینمایی «سراسر شب» به کارگردانی فرزاد موتمن و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی از چهارشنبه ۲۳ مهرماه در گروه سینمایی ماندانا اکران خواهد شد.

مرتضی شایسته در گفت‌وگو ، پیرامون نتیجه آخرین جلسه شورای صنفی نمایش گفت: براساس جلسه امروز فیلم سینمایی «پیشی پیشی» به کارگردانی حسین قناعت و تهیه‌کنندگی احمد احمدی از چهارشنبه ۹ مهرماه در گروه سینمایی ایران و فیلم سینمایی «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف و تهیه‌کنندگی سعید سعدی از تاریخ ۹ مهرماه در گروه سینمایی مگامال به نمایش گذاشته شوند.

وی در همین راستا ادامه داد: همچنین فیلم سینمایی «سراسر شب» به کارگردانی فرزاد موتمن و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی از چهارشنبه ۲۳ مهرماه در گروه سینمایی ماندانا اکران خواهد شد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

دبیر شورای صنفی نمایش خاطرنشان کرد: دو فیلم سینمایی «ساز‌های ناکوک» به کارگردانی علی حضرتی و تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور از چهارشنبه ۱۶ مهرماه و «مردن در آب مطهر» به کارگردانی نوید محمودی و تهیه‌کنندگی جمشید محمودی از چهارشنبه ۳۰ مهرماه به سینما‌ها خواهند آمد. سرگروه نمایش‌دهنده این دو فیلم، در جلسه هفته آینده شورای صنفی نمایش مشخص خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *